Uutiset

Battlefield 6 ja Valorant eivät ole yhteensopivia keskenään

Molemmat peleistä käyttävät kernelitason huijauksenestoja, jotka eivät tule keskenään toimeen samalla tietokoneella.

Battlefield 6 on parhaillaan avoimessa beetassa ja nyt on käynyt ilmi, että se ei ole yhteensopiva Valorantin kanssa. Tarkemmin asiaa tarkasteltaessa kyse ei ole itse peleistä, vaan niiden huijauksenesto-ohjelmista.

Valorant käyttää kehittäjänsä Riot Gamesin omaa Riot Vanguard -huijauksenestoa, jonka toiminta on vähintään kyseenalaista. Kyseessä on kernelitason huijauksenestosta, mikä tarkoittaa sillä olevan käytännössä samat oikeudet, kuin itse Windows-käyttöjärjestelmällä käyttäjätasosta riippumatta. Se myös tietokoneen käynnistyksessä ns. boot-ajurina, ennen lähes kaikkea muuta tietokoneella, mitä Riot perustelee tarpeella ladata huijauksenesto ennen, kuin mahdolliset huijaukset voivat latautua ja piiloutua huijauksenestoilta.

Sen lisäksi, että se latautuu heti tietokoneen käynnistyessä, Vanguard suojelee tiettyjä muistialueita pelin käyttöön siten, että vain huijaukseneston hyväksymät sovellukset voivat käyttää kyseisiä muistiosoitteita ja muiden tuottaessa Page Fault -virheen. Vanguard tarkistaa joka kerta, kun prosessori vaihtaa säiettä, että onko säikeessä suoritettavalla asiaa ko. muistiosoitteisiin vai ei.

Electronic Artsin Battlefield 6:ssa käyttämästä huijauksenestosta ei ole vielä vastaavan tason tietoa, mutta se on tiettävästi vastaavasti kernelitason huijauksenesto. Se pyrkii toimimaan ainakin samankaltaisesti Vanguardin kanssa, mikä johtaa väistämättä ongelmiin. Käytännössä ongelmat näkyvät käyttäjälle siten, että käynnistettäessä Battlefield 6:n avointa beetaa, hyppää ruudulle Security Violation -ilmoitus, joka ilmoittaa, ettei sovellus voinut käynnistyä epäyhteensopivan ohjelmiston vuoksi ja kehottaa käyttäjää poistamaan sen vuoksi Valorantin ja sen mukana Vanguardin.

YouTube-kanava Low Level on julkaissut myös oman videonsa aiheen tiimoilta. Videolla käydään sekä helposti ymmärrettävässä muodossa että tarkemmin teknisiin yksityiskohtiin sukeltaen, mistä tarkemmin on kyse. Videolla kerrotaan myös yleisemmin kernelitason huijauksenestojen ongelmista käyttäen esimerkkinä Gensin Impact -pelin huijauksenestoa, jota eräs kiristyshaittaohjelma onnistui käyttämään hyväkseen ohittaakseen virustorjuntasovellukset.

Lähde: Tom’s Hardware

Arm julkaisi Arm neural technology -alustan ja Neural Super Sampling -skaalaimen

13.8.2025 - 13:14 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (3)

Aiempaan Accuracy Super Resolution -skaalaimeen perustuvan NSS:n luvataan tarjoavan DLSS 2 -tasoista laatua mobiilikäyttöön ja avoimia skaalainmalleja kehittäjien erilaisiin tarpeisiin.

Arm julkaisi heinäkuussa 2024 AMD:n avoimeen FSR 2 -teknologiaan perustuvan ASR- eli Accuracy Super Resolution -skaalaimen Arm-järjestelmäpiirien käyttöön. Skaalain saatiin vihdoin käyttöön viime maaliskuussa, mutta nyt yhtiö on julkaissut seuraajan ja sen teknologia-alustan, joka tulee taipumaan myös muuhun.

Arm neural technology on yhtiön uusi alusta, joka mahdollistaa tekoälykiihdytettyjä ominaisuuksia suoraan Arm grafiikkaohjaimilla. Käytännössä kyse on uusista neural accelerator -yksiköistä, jotka Arm tulee lisäämään omiin tänä vuonna julkaistaviin grafiikkaohjaimiinsa. Toistaiseksi ei ole tiedossa, tulevatko myös muut Arm-arkkitehtuuria hyödyntävät valmistajat lisäämään kiihdyttimiä omiin grafiikkaohjaimiinsa, mutta teknologia tulee olemaan hyödynnettävissä Vulkan-laajennosten (VK_Arm_tensors ja VK_Arm_data_graph) kautta, eli mahdollisuuden pitäisi olla olemassa.

Ensimmäinen Arm neural technology -alustaa hyödyntävä ominaisuus tulee olemaan Neural Super Sampling -skaalain. NSS perustuu Armin mukaan aiempaan FSR 2 -pohjaiseen Accuracy Super Resolution -skaalaimeen, mutta parantaa sitä koneoppimiseen perustuvien mallien avulla. Integroinnin helpottamiseksi Neural Super Sampling tulee käyttöön Unreal Enginelle pluginin kautta ja kehittäjillä on mahdollisuus soveltaa sitä jo ennakkoon Arm Neural Graphics SDK:n kautta saataville tulevan emulaatiokerroksen kautta.

Yhtiön mukaan Enchanted Castle -demossa NSS pienentää GPU:n kuormaa puoleen ja skaalaa 540p-resoluutiolla rendeöridyn demon 1080p-resoluutiolle 4 millisekunnin budjetilla per ruutu. Armin mukaan NSS-skaalain vastaa laadultaan DLSS 2:ta, mutta sen skaalainmalli on täysin avoin, mikä mahdollistaa myöhemmän optimoinnin tai vaikka oman mallin käytön joka pelille. Tekoälymallit tulevat saataville GitHubin ja Hugging Facen kautta.

Armin mukaan skaalaimen jälkeen seuraavaksi Arm neural technology -alustalle on luvassa Neural Frame Rate Upscaling, eli ruutujen generointi, sekä Neural Super Sampling and Denoising, joka on suunniteltu käytettäväksi polunseurantaa käyttävissä peleissä. Kumpikin teknologioista tulee yhtiön mukaan saataville ennen, kuin alustaa tukevat GPU:t ovat markkinoilla.

Lähde: Arm

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 580.97 -ajurit

Ajureissa on Game Ready -tuki Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced -pelille sekä Grand Theft Auto V:n DLSS 4 -päivitykselle.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 580.97 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla kertaa julkaistiin myös Studio 580.97 -ajurit.

Uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Game Ready -leima Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced -pelille
  • Tuki Grand Theft Auto V Enhanced DLSS 4 -päivitykselle

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Samsung 57″ Odyssey Neo G9 -näytön vilkunta ja underflow-ongelmat työpöydällä
  • Joidenkin kannettavien näyttöjen himmentyminen, kun kannettavaan kytketään HDR-näyttö ja käytössä on ”NVIDIA GPU only” -tila

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat

  • Cyberpunk 2077 kaatuu Photo Mode -tilassa polunseuranta (Path Tracing) käytössä
  • Counter-Strike 2:n teksti voi näyttää vääristyneeltä, jos käytössä on natiivia matalampi resoluutio
  • Adobe Premiere Pron kaatuminen joillain kokoonpanoilla Export-vaiheessa, jos käytössä on rautakiihdytetty videon pakkaus

Studio 580.97 -ajurit ovat saatavilla niin ikään Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille, mutta ne tukevat yhtiön näytönohjaimia vasta Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Samsung 57″ Odyssey Neo G9 -näytön vilkunta ja underflow-ongelmat työpöydällä
  • Joidenkin kannettavien näyttöjen himmentyminen, kun kannettavaan kytketään HDR-näyttö ja käytössä on ”NVIDIA GPU only” -tila
  • World of Warcraftin artefaktit säteenseuranta käytössä
  • Battlefield 2042:n satunnaiset neliöt artefaktit valonlähteiden ympärillä
  • Marvel’s Spider-Man Remasteredin Release 575 -sarjan ajureissa heikentynyt suorituskyky
  • Starcraft Remasteredin artefaktit
  • Cyberpunk 2077:n mikronykimiset VSYNC käytössä
  • JX Online 3:n vesipinnoilla esiintyvät artefaktit
  • 32-bittisten pelien kaatuminen käynnistyksessä DXVK:ta käytettäessä
  • Control-pelin kaatuilut säteenseuranta käytössä
  • ABZU:n vedessä esiintyneet grafiikan korruptoitumiset
  • EA Sports FC 25:n vakausongelmat
  • Dirt 5:n kaatuminen käynnistyksessä
  • Blenderin refenssikuvassa näkyneet mustat pisteet
  • Cloudflare WARP:n näyttötilan muuttamisen estyminen Advanced Optimus -kannettavilla
  • GPU Scaling -ominaisuuden katoaminen NVIDIAn ohjauspaneelista ja NVIDIA Appista, kun näytönohjaimeen kytketään DSC:tä tukeva näyttö
  • Videon leikkaamisen Windows Photosissa aiheuttamat värimuutokset
  • GPU-muistin hieman matalampi kellotaajuus NVIDIA Smooth Motion käytössä
  • Joidenkin hybridijärjestelmien ongelmat laittaa erillisnäytönohjainta unitilaan
  • Samsungin 57″ Odyssey Neo G9:n hetkelliset vilkkumiset ikkunan kokoa muutettaessa
  • Mustan ruudun ongelmat LGE 27GX790A-B -näytöllä, kun käytössä on DisplayPort 2.1 ja HDR

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat ovat samat, kuin GeForce-ajureissa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen Threadripper 9980X

Testissä AMD:n Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuva 64-ytiminen Ryzen Threadripper 9980X -prosessori.

AMD esitteli toukokuun lopulla Computex 2025 -messuilla uudet Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen Threadripper 9000 -sarjan prosessorit, jotka ovat suunnattu tehokäyttäjille ja ammattikäyttöön.

Saimme AMD:lta testiin HEDT- eli High-end Desktop -alustalle suunnatun 64-ytimisen ja 5420 euron suositushintaisen Ryzen Threadripper 9980X -prosessorin. Tutustumme artikkelissa prosessorin ominaisuuksiin sekä vertaamme kokeilumielessä sen suorituskykyä verrattuna kuluttajille suunnatt. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset.

Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen Threadripper 9980X

 

Viimeinen AM4-kantainen Ryzen X3D -prosessori on poistumassa markkinoilta

Viimeisen AM4-kannan 3D-välimuistillisen mohikaanin Ryzen 7 5700X3D:n valmistus on tiettävästi lopetettu, eivätkä kaupat saa enää käytännössä tilattua uusia prosessoreita varastoon.

AMD räjäytti potin pelaajien keskuudessa 3D-välimuistillisilla prosessoreillaan keväällä 2022 julkaistun Ryzen 7 5800X3D:n myötä. Nyt X3D:n matka AM4-alustalla näyttäisi löytäneen loppunsa.

Alankomaalainen Tweakers.net kertoo omiin lähteisiinsä perustuen Ryzen 7 5700X3D -mallin tuotannon päättyneen ja prosessoreiden katoavan nyt pikkuhiljaa markkinoilta. 5700X3D on viimeinen markkinoilta vielä löytyvä AM4-kantainen X3D-prosessori.

Sivusto kertoo pistäneensä merkille, kuinka prosessorin hinta on viime aikoina alkanut nousemaan ja kauppojen kertoneen, etteivät he voi enää tilata uusia Ryzen 7 5700X3D -prosessoreita. AMD ei ole vastannut Tweakers.netin tiedusteluihin asiasta.

io-techin toimitus on tiedustellut asian laitaa omilta lähteiltään ja saanut vastaukseksi, että prosessoria on enää saatavilla joitain rippeitä ja jotkut tukkurit saattavat satunnaisesti listata niitä vielä saataville hetkellisesti. Mikäli mieli siis tekee saada vielä X3D-prosessori AM4-kannalle uutena, kannattaa ostohousut vetää jo jalkaan ja käydä kaupoilla. Hinta.fi-hintaseurannan mukaan Suomessa prosessori on vielä seitsemän kaupan listoilla, joista ainakin yhdellä prosessoria on heti varastossa.

Lähde: Tweakers.net

Thermal Grizzly julkaisi monipuolisen Der8enchtable-testipenkin

Toisin kuin useimmat ”testipenkkikotelot”, Der8enchtable sisältää lukuisia eri kokoonpanojen testaamista helpottavia ominaisuuksia mm. tuuletinhallinnan ja tallennusmedioiden suhteen.

Saksalaisen huippuylikellottaja Roman ’der8auer’ Hartung on useimmiten otsikoissa oman kanavansa videoista tai ylikellotusprojekteistaan. Tällä kertaa kyseessä on kuitenkin miehen johtaman Thermal Grizzlyn uusi julkaisu.

Thermal Grizzly Der8enchtable on ns. testipenkkikotelo, johon on helppo koota kokoonpano testausta varten ilman, että sitä tarvitsee rakentaa kotelon sisälle. Se ei kuitenkaan tyydy olemaan vain pelkkä alusta muille komponenteille, vaan Der8enchtableen kuuluu aktiivinen piirilevy RGB-valaistuksineen.

Der8enchtablesta löytyy kolme ”Fan Zone”-aluetta, josta kuhunkin lukeutuu kolme 4-pinnistä tuuletinliitäntää sekä kytkin, jolla voi valita kolmen PWM-tilan väliltä: ulkoinen hallinta, 50 % ja 100 %. Lisäksi mukana on AIO-coolereille tarkoitettu ”Pump Zone”, josta löytyy kaksi 4-pinnistä tuulettimelle tai nestepumpulle sopivaa liitäntää ja sama kytkin PWM-tilan hallintaan. Ulkoinen hallinta tarkoittaa käytännössä testipenkkiin liitettyä emolevyä ja sen BIOSia. Valitettavasti Thermal Grizzlyn julkaisemassa kaaviokuvassa vilisee pienempiä ja isompia kirjoitusvirheitä ja esimerkiksi yksi Fan Zone -alueista on merkitty virheellisesti Pump Zone #2:ksi.

Testipenkistä löytyy lisäksi lukuisia USB-liittimiä, liittimiä microSD-kortinlukijoille, SATA-liittimiä sekä itse laitteille että kommunikointiin emolevyn kanssa sekä tietenkin ylikellotuspuuhissa tärkeä Reset-painike. Uutisen alkupuolella mainittu RGB-valaistus vaatii hallintaan ulkoisen RGB-ohjaimen tai emolevyn 3-pinnisen RGB-liittimen, mikäli käyttäjä haluaa myös optimoida pelikokemuksensa testipenkkiin asennetulla koneella.

Thermal Grizzly Der8enchtable on saatavilla yhtiön omasta verkkokaupasta 268,98 euron hintaan postikuluineen ja veroineen.

Lähde: Thermal Grizzly

Asus julkaisi GeForce RTX 5080 Noctua Edition -näytönohjaimen

Uudessa näytönohjaimessa on Noctua Editioneille tuttuun tapaan erittäin järeä jäähdytysratkaisu Noctuan ikonisilla ruskeilla tuulettimilla.

Asus jatkaa näytönohjainten saralla yhteistyötään Noctuan kanssa tuoden markkinoille uuden GeForce RTX 5080 Noctua Edition -mallin, josta ensimmäisiä silmäyksiä saatiin Computex-messuilla alkukesästä. NVIDIA toi näytönohjaimesta Founders Edition -mallinsa markkinoille alun perin jo tammikuussa. Viimeksi vastaava Asuksen ja Noctuan näytönohjainyhteistyö nähtiin edellisen sukupolven RTX 4080 Super -mallin kohdalla viime vuonna.

Luokkansa hiljaisimmaksi malliksi tituleeratussa uutuusnäytönohjaimessa on kolme Noctuan tuoretta 120 mm:n ruskeaa NF-A12x25 G2 -tuuletinta, jotka pysähtyvät 55 celciusasteen alapuolella. Tuuletinten lisäksi jäähdytystä tehostetaan kustomoidun piirilevyn päälle asennetulla suurehkolla höyrykammioratkaisulla ja lämpötilan mukaan olomuotoaan muuttavalla lämpötyynyllä perinteisen lämpötahnan sijaan. Lisäksi metallinen takalevy on rei’itetty, jotta ilma pääsee kulkemaan lämpösiilin läpi tehokkaammin. Uutuus vie kotelosta 4 korttipaikkaa ja painaa 2,6 kg.

Uusi Noctua Edition on tehdasylikellotettu OC-malli ja siinä on 16 gigatavua GDDR7-näyttömuistia, kuten muissakin vastaavissa malleissa. Pelaajille on tarjolla tietenkin myös kaikki NVIDIAn tutuksi tulleet teknologiat, kuten esimerkiksi DLSS Frame Generation. Näytönohjaimessa on myös Dual BIOS -kytkin eri suorituskykytilojen nopeaa vaihtoa varten. Lisäksi Asuksen TUF Gaming- ja Prime-sarjojen virtalähteisiin yhdistettynä käytössä on näytönohjaimelle menevää jännitettä vakauttava GPU-First-ominaisuus. Uutuusmalli hyödyntää 12V-2×6-virtaliitäntää ja Asus suosittelee sille vähintään 850 watin virtalähdettä.

Asus GeForce RTX 5080 Noctua Editionia on ennakkotilattavissa 1500 punnan hintaan joillain brittiläisillä jälleenmyyjillä ja sen myynti alkaa kuun puolenvälin paikkeilla. Suomessa näytönohjaimen hinta karkaa todennäköisesti melko lähelle 2000 euroa.

Lähde: Asus, Noctua

Thermaltakelta uusi View 390 Air -miditornikotelo eri väreissä

Thermaltaken uutuus erottuu massasta erityisesti värivaihtoehdoillaan.

Taiwanilainen Thermaltake on julkaissut uuden View 390 Air -kotelon miditornikokoluokkaan. Uutuudessa on vasemmalta kyljeltä katon puolelle kaareutuva yhtenäinen 4 mm:n lasipaneeli, mikä tuonee ulkoasuun tuulahduksen omaperäisyyttä, kun taas etupaneelissa on tuuletusta tehostava mesh-verkko. Uutuudella on perinteisestä tarjonnasta erottuvia värivaihtoehtoja, kuten ”Butter Caramel” ja ”Future Dusk”.

View 390 Air tukee emolevyjen takapuolen virtaliitäntöjä siistittyä estetiikkaa kaipaaville ja mukana tulee myös näytönohjaimen roikkumista estävä pidike. 120 mm:n tuulettimia koteloon mahtuu yhteensä 11 kpl, mutta etupaneeliin voi halutessaan asentaa myös kaksi 200 mm:n tuuletinta. Uutuudessa on esiasennettuna kaksi valmistajan omaa PWM-ohjattua CT120-tuuletinta. 360 mm:n nestejäähdyttimiä koteloon puolestaan voi asentaa niin eteen kuin oikealle kyljellekin. Käyttäjän kannattaa kuitenkin huomioida, että paksut jäähdyttimet saattavat rajoittaa suurikokoisten näytönohjainten mahtumista koteloon. View 390 Air on yhteensopiva myös emolevyn yläpuolelle asennettavan 6-tuumaisen LCD-näytön kanssa, joka myydään kuitenkin erikseen.

View 390 Airin tekniset ominaisuudet:

  • Värivaihtoehdot: Butter Caramel, Black, Snow, Future Dusk
  • Ulkomitat: 485 × 287 × 503 mm (P × L × K)
  • Emolevytuki: Mini-ITX, mATX, ATX
  • Tuuletintuki:
    • Pohjassa: 3 × 120 mm
    • Takana: 2 × 120 (esiasennettuna)
    • Katossa: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm / 2 × 200 mm
    • Oikealla kyljellä: 3 × 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Katossa: 240 / 280 / 360 mm
    • Oikealla kyljellä: 240 / 360 mm
  • CPU-coolerin maksimikorkeus: 160 mm
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 420 mm (ilman etujäähdytintä)
  • Virtalähteen maksimipituus: 260 mm (ilman 2,5” SSD -asemaa)
  • Massamuistit:
    • 1 × 2,5” SSD & 2 × 3,5” HDD / 3 × 2,5” SSD
  • I/O-paneeli:
    • 2 × USB-A (3.0)
    • 1 × USB-C (3.2)
    • 3,5 mm:n kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä

View 390 Airin saatavuusajankohta ja tarkka suositushinnoittelu Suomessa eivät ole vielä tiedossa.

Lähde: TechPowerUp, Tuotesivu

Kotimainen Jolla suunnittelemassa seuraavan sukupolven Jolla-älypuhelintaan

Uuden Jolla-puhelimen kehitystä varten kerätään yhteisöpalautetta mahdollisesti ensi vuonna koittavaa julkaisua varten.

Kotimainen Jolla hyppäsi mukaan älypuhelinmarkkinoille vuonna 2013 ensimmäisellä Jolla-puhelimellaan, jossa rullasi turvallisuuteen panostava Sailfish OS -käyttöjärjestelmä. Vaikka omaperäiselle puhelimelle oma kannattajakuntansa muodostuikin, jäi se myynneissä odotetusti suurempien kilpailijoiden jalkoihin ja Jolla onkin elänyt sittemmin hiljaiseloa puhelinten saralla, lukuun ottamatta viime vuonna julkaistua ja niin ikään pienen piirin laitteeksi jäänyttä C2-mallia. Viime viikolla valmistaja on kuitenkin kerännyt yhteisöpalautetta seuraavan sukupolven Jolla-puhelimen kehitystä varten ja vihjaa uutuuden saapuvan markkinoille mahdollisesti jo ensi vuonna, mikäli yllätyksiltä vältytään.

Jolla kertoo Sailfish OS -foorumin päivityksessään saaneensa pääsyn ”laadukkaaseen 5G-mobiilialustaan” ja pyytää yhteisöltä mielipiteitä uuden puhelimensa ominaisuuksista, kuten RAM-muistista, tallennustilasta sekä näytöstä. Jolla kertoo myös voivansa todennäköisesti tarjota vain yhden muistivariantin kehityskustannusten vuoksi. Uutisen kirjoitushetkellä foorumin käyttäjät ovat äänestäneet eniten 12 gigatavun RAM-muistia ja 256 Gt:n tallennustilaa, kun taas näytöksi suurin osa käyttäjistä toivoo noin 6-tuumaista paneelia hieman Full HD -resoluutiota korkeammalla tarkkuudella (FHD+).

Kamerapuolelle on pääkameran kylkiäiseksi äänestetty melko tasaväkisesti niin ultralaajakulma- kuin telekameraakin. Lisäksi foorumin käyttäjät ovat olleet vahvasti sisäänrakennetun sormenjälkitunnistimen kannalla. Suositushinnaksi on toivottu alle 600 euroa, mutta osa käyttäjistä on ollut valmis maksamaan uudesta Jollasta jopa 800 euroa.

Suurin osa äänestäjistä on EU:n alueelta, joka olisi myös uuden Jolla-puhelimen pääasiallinen kohdemarkkina. Äänestyksiin on osallistunut useita satoja foorumilaisia. Jolla vihjaa uuden puhelimensa näkevän päivänvalon mahdollisesti ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä (Q1/26).

Lähde: Sailfish OS Forum

LG Display esittelee messuilla tuoreimpia OLED-uutuuksiaan: 45″ 5K2K ja 27″ 540 / 720 Hz

LG:n 27″ uutuus yltää 540 hertsin virkistystaajuudelle 1440p- ja 720 hertsin virkistystaajuudelle 720p-resoluutiolla.

Koreassa on meneillään K-Display 2025 -messut, jossa ovat luonnollisesti läsnä markkinoiden merkittävimmät näyttövalmistajat. Korealaisvalmistaja LG Display tarjoaa messuilla muun muassa aikamatkan läpi OLED-teknologioidensa historian sekä uusimpia näyttöjään.

Pelaajien näkökulmasta mielenkiintoisin tuote LG Displayn messuosastolla on epäilemättä tuleva 27” OLED-paneeli, joka tukee Dynamic Frequency & Resolution- eli DFR-ominaisuutta. Näytön natiiviresoluutio on 2560×1440 ja se päivittyy parhaimmillaan 540 hertsin nopeudella, mutta haluttaessa näytöstä irtoaa jopa 720 hertsin virkistystaajuus 1280×720-resoluutiolla.

Paneeli perustuu yhtiön 4. sukupolven OLED-teknologiaan, mihin sisältyy Primary RGB Tandem -rakenne, jossa kukin pääväreistä on oma itsenäinen kerroksensa. Näytön luvataan yltävän 1500 nitin maksimikirkkauteen ja kattavasn 99,5 % DCI-P3 -väriavaruudesta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus on 45-tuumainen ”5K2K”- eli 5120×2160-resoluution kaareva ultrawide-paneeli. Valitettavasti lehdistötiedote ei kerro paneelista tarkempia yksityiskohtia. Paneelin virkistystaajuuden voisi kuitenkin olettaa olevan verrattain korkea, sillä se on valjastettu messuvieraiden pelikäyttöön, jotta jokainen pääsee näkemään itse, millaisen eron eri virkistystaajuudet tuovat pelaamiseen.

Lähde: Lehdistötiedote