Uutiset

Thermaltakelta uusi View 390 Air -miditornikotelo eri väreissä

Thermaltaken uutuus erottuu massasta erityisesti värivaihtoehdoillaan.

Taiwanilainen Thermaltake on julkaissut uuden View 390 Air -kotelon miditornikokoluokkaan. Uutuudessa on vasemmalta kyljeltä katon puolelle kaareutuva yhtenäinen 4 mm:n lasipaneeli, mikä tuonee ulkoasuun tuulahduksen omaperäisyyttä, kun taas etupaneelissa on tuuletusta tehostava mesh-verkko. Uutuudella on perinteisestä tarjonnasta erottuvia värivaihtoehtoja, kuten ”Butter Caramel” ja ”Future Dusk”.

View 390 Air tukee emolevyjen takapuolen virtaliitäntöjä siistittyä estetiikkaa kaipaaville ja mukana tulee myös näytönohjaimen roikkumista estävä pidike. 120 mm:n tuulettimia koteloon mahtuu yhteensä 11 kpl, mutta etupaneeliin voi halutessaan asentaa myös kaksi 200 mm:n tuuletinta. Uutuudessa on esiasennettuna kaksi valmistajan omaa PWM-ohjattua CT120-tuuletinta. 360 mm:n nestejäähdyttimiä koteloon puolestaan voi asentaa niin eteen kuin oikealle kyljellekin. Käyttäjän kannattaa kuitenkin huomioida, että paksut jäähdyttimet saattavat rajoittaa suurikokoisten näytönohjainten mahtumista koteloon. View 390 Air on yhteensopiva myös emolevyn yläpuolelle asennettavan 6-tuumaisen LCD-näytön kanssa, joka myydään kuitenkin erikseen.

View 390 Airin tekniset ominaisuudet:

  • Värivaihtoehdot: Butter Caramel, Black, Snow, Future Dusk
  • Ulkomitat: 485 × 287 × 503 mm (P × L × K)
  • Emolevytuki: Mini-ITX, mATX, ATX
  • Tuuletintuki:
    • Pohjassa: 3 × 120 mm
    • Takana: 2 × 120 (esiasennettuna)
    • Katossa: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm / 2 × 200 mm
    • Oikealla kyljellä: 3 × 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Katossa: 240 / 280 / 360 mm
    • Oikealla kyljellä: 240 / 360 mm
  • CPU-coolerin maksimikorkeus: 160 mm
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 420 mm (ilman etujäähdytintä)
  • Virtalähteen maksimipituus: 260 mm (ilman 2,5” SSD -asemaa)
  • Massamuistit:
    • 1 × 2,5” SSD & 2 × 3,5” HDD / 3 × 2,5” SSD
  • I/O-paneeli:
    • 2 × USB-A (3.0)
    • 1 × USB-C (3.2)
    • 3,5 mm:n kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä

View 390 Airin saatavuusajankohta ja tarkka suositushinnoittelu Suomessa eivät ole vielä tiedossa.

Lähde: TechPowerUp, Tuotesivu

Kotimainen Jolla suunnittelemassa seuraavan sukupolven Jolla-älypuhelintaan

Uuden Jolla-puhelimen kehitystä varten kerätään yhteisöpalautetta mahdollisesti ensi vuonna koittavaa julkaisua varten.

Kotimainen Jolla hyppäsi mukaan älypuhelinmarkkinoille vuonna 2013 ensimmäisellä Jolla-puhelimellaan, jossa rullasi turvallisuuteen panostava Sailfish OS -käyttöjärjestelmä. Vaikka omaperäiselle puhelimelle oma kannattajakuntansa muodostuikin, jäi se myynneissä odotetusti suurempien kilpailijoiden jalkoihin ja Jolla onkin elänyt sittemmin hiljaiseloa puhelinten saralla, lukuun ottamatta viime vuonna julkaistua ja niin ikään pienen piirin laitteeksi jäänyttä C2-mallia. Viime viikolla valmistaja on kuitenkin kerännyt yhteisöpalautetta seuraavan sukupolven Jolla-puhelimen kehitystä varten ja vihjaa uutuuden saapuvan markkinoille mahdollisesti jo ensi vuonna, mikäli yllätyksiltä vältytään.

Jolla kertoo Sailfish OS -foorumin päivityksessään saaneensa pääsyn ”laadukkaaseen 5G-mobiilialustaan” ja pyytää yhteisöltä mielipiteitä uuden puhelimensa ominaisuuksista, kuten RAM-muistista, tallennustilasta sekä näytöstä. Jolla kertoo myös voivansa todennäköisesti tarjota vain yhden muistivariantin kehityskustannusten vuoksi. Uutisen kirjoitushetkellä foorumin käyttäjät ovat äänestäneet eniten 12 gigatavun RAM-muistia ja 256 Gt:n tallennustilaa, kun taas näytöksi suurin osa käyttäjistä toivoo noin 6-tuumaista paneelia hieman Full HD -resoluutiota korkeammalla tarkkuudella (FHD+).

Kamerapuolelle on pääkameran kylkiäiseksi äänestetty melko tasaväkisesti niin ultralaajakulma- kuin telekameraakin. Lisäksi foorumin käyttäjät ovat olleet vahvasti sisäänrakennetun sormenjälkitunnistimen kannalla. Suositushinnaksi on toivottu alle 600 euroa, mutta osa käyttäjistä on ollut valmis maksamaan uudesta Jollasta jopa 800 euroa.

Suurin osa äänestäjistä on EU:n alueelta, joka olisi myös uuden Jolla-puhelimen pääasiallinen kohdemarkkina. Äänestyksiin on osallistunut useita satoja foorumilaisia. Jolla vihjaa uuden puhelimensa näkevän päivänvalon mahdollisesti ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä (Q1/26).

Lähde: Sailfish OS Forum

LG Display esittelee messuilla tuoreimpia OLED-uutuuksiaan: 45″ 5K2K ja 27″ 540 / 720 Hz

LG:n 27″ uutuus yltää 540 hertsin virkistystaajuudelle 1440p- ja 720 hertsin virkistystaajuudelle 720p-resoluutiolla.

Koreassa on meneillään K-Display 2025 -messut, jossa ovat luonnollisesti läsnä markkinoiden merkittävimmät näyttövalmistajat. Korealaisvalmistaja LG Display tarjoaa messuilla muun muassa aikamatkan läpi OLED-teknologioidensa historian sekä uusimpia näyttöjään.

Pelaajien näkökulmasta mielenkiintoisin tuote LG Displayn messuosastolla on epäilemättä tuleva 27” OLED-paneeli, joka tukee Dynamic Frequency & Resolution- eli DFR-ominaisuutta. Näytön natiiviresoluutio on 2560×1440 ja se päivittyy parhaimmillaan 540 hertsin nopeudella, mutta haluttaessa näytöstä irtoaa jopa 720 hertsin virkistystaajuus 1280×720-resoluutiolla.

Paneeli perustuu yhtiön 4. sukupolven OLED-teknologiaan, mihin sisältyy Primary RGB Tandem -rakenne, jossa kukin pääväreistä on oma itsenäinen kerroksensa. Näytön luvataan yltävän 1500 nitin maksimikirkkauteen ja kattavasn 99,5 % DCI-P3 -väriavaruudesta.

Toinen mielenkiintoinen uutuus on 45-tuumainen ”5K2K”- eli 5120×2160-resoluution kaareva ultrawide-paneeli. Valitettavasti lehdistötiedote ei kerro paneelista tarkempia yksityiskohtia. Paneelin virkistystaajuuden voisi kuitenkin olettaa olevan verrattain korkea, sillä se on valjastettu messuvieraiden pelikäyttöön, jotta jokainen pääsee näkemään itse, millaisen eron eri virkistystaajuudet tuovat pelaamiseen.

Lähde: Lehdistötiedote

Live: io-techin Tekniikkapodcast (29-32/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast palaa kesätauolta tänään perjantaina 8. elokuutakuuta perinteiseen aikaan noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Petrus Laine.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump vaatii Intelin toimitusjohtaja Lip-Bu Tanin eroa

Keväällä aloittanut toimitusjohtaja joutui valokeilaan senaattori Tom Cottonin selvityksestä, jonka mukaan hän olisi sijoittanut merkittäviä summia kiinalaisyrityksiin, joista osa toimii yhteistyössä maan armeijan kanssa.

Intelin tilanne on ollut jo pidemmän aikaan hankala ja yhtiöllä onkin parhaillaan käynnissä mittava säästöohjelma kurssin kääntämiseksi. Yhtiön muutoinkin vaikeaa tilannetta ei ainakaan helpota se, että Yhdysvaltain hallinto presidentti Donald Tumpia myöten on kääntänyt katseensa Intelin keväällä aloittaneeseen toimitusjohtaja Lip-Bu Taniin.

Tilanne Tanin ympärillä alkoi kehittymään, kun senaattori Tom Cotton lähetti kirjeen Intelin hallitukselle. Kirjeessä haluttiin selvitys Tanin siteistä kiinalaisiin yrityksiin sekä hänen aiemmin johtamansa Cadence Designin hiljattaiseen rikostapaukseen, kysyen muun muassa onko hallitus tietoinen haasteista, joita Cadencelle lähetettin Tanin toimiessa sen toimitusjohtajana.

Lisäksi Cotton kysyi, onko Intelin hallitus vaatinut toimitusjohtajaa luopumaan sijoituksistaan Kiinalaisyrityksiin, jotka ovat kytköksissä Kiinan kommunistiseen puolueeseen tai maan armeijaan. Tanin tiedetään sijoittaneen sijoitusyhtiönsä Walden Internationalin kautta yli 200 miljoonaa dollaria vuosien 2012-2024 aikana tekniikka-alan kiinalaisyritykseen, joista ainakin osa toimittaa tuotteitaan myös Kiinan armeijalle. Lisäksi Cadence Designin kerrotaan myyneen tuotteitaan Tanin johdon aikana kiinalaiselle sotilasyliopistolle, jonka uskotaan olevan tekemisissä ydinräjähdysten simuloinnin kanssa. Cadence on sopinut oikeustaistonsa hiljattain maksamalla 140 miljoonan sakot.

Reutersin anonyymin lähteen mukaan Tan olisi luopunut sijoituksistaan, mutta virallista varmuutta asiasta ei ole vielä saatu. Myöskään siitä ei ole tällä hetkellä tietoa, kuuluuko yksikään Tanin sijoituskohteista Yhdysvaltain valtiovarainministeriön pakotelistoille.

Cottonin ilmoille nostamat kysymykset herättivät myös presidentti Trumpin kommentoimaan tilannetta. Trump julkaisi Truth Social -palvelussaan viestin, jossa hän kuvaili Intelin toimitusjohtajaa erittäin ristiriitaiseksi ja vaati hänen välitöntä eroaan. Trumpin mukaan se olisi ainut ratkaisu kiinalaissijoitusten luomaan luottamuspulaan.’

Päivitys:

Intelin toimitusjohtaja Lip-Bu Tan on julkaissut avoimen kirjeen yhtiön työntekijöille asian tiimoilta. Tanin mukaan hän on asunut Yhdysvalloissa jo yli 40 vuoden ajan ja rakastavansa maata, sekä olevansa kiitollinen sen tarjoamista mahdollisuuksista. Tan kuvailee myös rakastavansa Inteliä itseään ja kokevansa yhtiössä työskentelyn olevan etuoikeus.

Tanin mukaan maailmalla on paljon väärää tietoa hänen rooleistaan Walden Internationalissa ja Cadence Design Systemsissä. Hän kertoo toimineensa aina korkeimpien eettisten standardien ja lakien mukaisesti ja että koko hänen maineensa perustuu nimenomaan luottamukseen, jonka hän on toimillaan saanut rakennettua. Hän kertoo olevansa yhteydessä maan hallintoon varmistaakseen, että tutkijoilla on käytössään kaikki asioihin liittyvät faktat, ja että hän jakaa presidentti Trumpin tavoitteet Yhdysvaltain ekonomisen ja muun turvallisuuden parantamiseksi ja olevansa ylpeä, että saa olla johtamassa yhtiötä, joka on keskeisessä osassa näitä suunnitelmia. Voit lukea koko avoimen kirjeen alta.

Dear Team,

I know there has been a lot in the news today, and I want to take a moment to address it directly with you. 

Let me start by saying this: The United States has been my home for more than 40 years. I love this country and am profoundly grateful for the opportunities it has given me. I also love this company. Leading Intel at this critical moment is not just a job – it’s a privilege. This industry has given me so much, our company has played such a pivotal role, and it’s the honor of my career to work with you all to restore Intel’s strength and create the innovations of the future. Intel’s success is essential to U.S. technology and manufacturing leadership, national security, and economic strength. This is what fuels our business around the world. It’s what motivated me to join this team, and it’s what drives me every day to advance the important work we’re doing together to build a stronger future.

There has been a lot of misinformation circulating about my past roles at Walden International and Cadence Design Systems. I want to be absolutely clear: Over 40+ years in the industry, I’ve built relationships around the world and across our diverse ecosystem – and I have always operated within the highest legal and ethical standards. My reputation has been built on trust – on doing what I say I’ll do, and doing it the right way. This is the same way I am leading Intel.

We are engaging with the Administration to address the matters that have been raised and ensure they have the facts. I fully share the President’s commitment to advancing U.S. national and economic security, I appreciate his leadership to advance these priorities, and I’m proud to lead a company that is so central to these goals.

The Board is fully supportive of the work we are doing to transform our company, innovate for our customers, and execute with discipline – and we are making progress. It’s especially exciting to see us ramping toward high-volume manufacturing using the most advanced semiconductor process technology in the country later this year. It will be a major milestone that’s a testament to your work and the important role Intel plays in the U.S. technology ecosystem. 

Looking ahead, our mission is clear, and our opportunity is enormous. I’m proud to be on this journey with you.

Thank you for everything you’re doing to strengthen our company for the future. 

Lip-Bu

Lähteet: Reuters (1), (2)

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6987)

Uudet ajurit lisäävät tuen Mafia: The Old Countrylle sekä Battlefield 6:n avoimelle beetaversiolle.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.6987 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 32.0.101.6987 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:

  • Game On -tuki Battlefield 6:n avoimelle beetaversiolle
  • Game On -tuki Mafia: The Old Country -pelille
  • Parhaimmillaan 6 % parempi suorituskyky Arc B -sarjan näytönohjaimilla Doom: The Dark Ages -pelissä 1080p-resoluutiolla polunseuranta käytössä (Vulkan)
  • Tuki Shared GPU Memory Override -ominaisuudelle integroiduilla Arc-grafiikkaohjaimilla
  • Suorituskykyä ja ruutujen tasaisuutta parantavia virranhallinnan optimointeja Core Ultra 200H -sarjan prosessoreille integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella matalan tehonkulutuksen tiloissa

Korjatut ongelmat

  • Arc B-sarjan näytönohjaimilla
    • Naraka Bladepointin jäätymiset Intel XeSS käytössä (DX11)

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Fortniten kaatuilu ”Performance – Lower Graphical Fidelity” -renderöintiasetuksella (DX12)
    • Grafiikan korruptoituminen tietyissä tilanteissa usean sovelluksen samanaikaisen toiminnan yhteydessä
    • PEAK-pelin kaatuilut peliin siirryttäessä (DX12) (Väliaikaiskorjaukseksi suositellaan Vulkan-rajapintaa)
    • Broken Arrowin odotettua heikompi suorituskyky grafiikka-asetusten vaihtamisen jälkeen (DX11)
    • Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • Call of Duty: Warzone 2.0:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Mafia: The Old Countryssä saattaa esiintyä artefakteja hahmojen hiuksissa (DX12)
    • Broken Arrowin odotettua heikompi suorituskyky grafiikka-asetusten vaihtamisen jälkeen (DX11)
    • Marvel’s Spider-Man 2 saattaa kaatua, kun sekä säteenseuranta että XeSS ovat käytössä
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
  • Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
  • Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
    • Fortniten kaatuilu ”Performance – Lower Graphical Fidelity” -renderöintiasetuksella (DX12)
    • Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
    • Adobe Premiere Pro saattaa kaatua audio enhancement -ominaisuuksia käytettäessä

Lataa Intelin ajurit täältä

NVIDIA kieltää minkäänlaisten takaovien ja tappokytkinten olemassaolon piireissään

Kauppasota, poliitikkojen luoma paine ja viranomaisten tutkimukset ovat ajaneet yhtiön julkaisemaan blogin tietoturvan tärkeydestä.

NVIDIA on muiden muassa ollut kärsivänä osapuolena Kiinan ja Yhdysvaltojen välisessä kauppasodassa. Kauppasota on vaatinut yhtiöltä muun muassa uusien kiihdytinmallien suunnittelua sekä muuttuvien määräysten vuoksi niiden alas kirjaamista.

Äärimmilleen lyhennettynä ja yksinkertaistettuna Yhdysvallat asetti ensin vientirajoituksia tehokkaille piireille ja myöhemmin kiristi niitä entisestään. Kun Kiinan markkinoille vientirajoituksiin sopivaksi suunniteltu H20 vihdoin pääsikin myyntiin, ottivat Kiinan viranomaiset vuorostaan sen syyniin epäiltyjen tietoturvauhkien, kuten takaovien vuoksi. Jotkut valtaapitävät myös toivoisivat mainittujen takaovien olemassaoloa juuri samasta syystä, miksi toinen niitä pelkää.

Nyt NVIDIA on nähnyt tarpeelliseksi julkaista blogin takaovien ja muiden vastaavien ominaisuuksien tiimoilta. Yhteen lauseeseen tiivistettynä yhtiö kieltää minkäänlaisten takaovien, vakoiluohjelmien ja piirin etänä tappavien ominaisuuksien olemassaolon piireissään. Yhtiö kertoo myös vastustavansa kaikkia sen kaltaisia ominaisuuksia vaativia ehdotuksia.

NVIDIAn blogissa kerrotaan, miten valtion näkökulmasta hyvään tarkoitukseen tarkoitetut takaovet tai muut vastaavat ominaisuudet ovat käytännössä avoin kutsu vihamielisille hyökkääjille. Käytännössä kyse ei olisi siitä murretaanko niitä, vaan vain kauanko siinä menee. Piireissä on aina olemassa haavoittuvuuksia, kuten lukuisat sivukanavahyökkäykset ovat viime vuosina osoittaneet, eikä tahallaan luodut reiät ole tervetulleita helpottamaan vaarallisten hakkereiden työtä.

Yhtiö nostaa esille myös NSA:n 90-luvulla ajaman Clipper Chip -aloitteen. Aloitteen tiimoilla luodun piirin oli tarkoitus tarjota vahvaa salausta, mutta pitää sisällään myös takaovi Yhdysvaltain hallinnolle. Kuten arvata saattaa, tietoturvatutkijat löysivät nopeasti perustavanlaatuisia ongelmia piirin turvallisuudessa ja syylliseksi tarkoituksella luodun takaoven.

NVIDIA kertoo tukeneensa aina avoimia ja läpinäkyviä ohjelmistoja, joka auttavat asiakkaita saamaan kaiken irti GPU:staan kertomalla esimerkiksi diagnostiikkatietoja, suorituskyvyn seurantaa, bugien raportointia ja niiden paikkaamista nopealla aikataululla. Kaikki käyttäjän siunauksella, tietenkin.

Voit lukea koko NVIDIAn blogin lähdelinkin takaa.

Lähde: NVIDIA

AMD:n toinen vuosineljännes kääntyi tappiolliseksi

Yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtonsa ennätyslukemiin, mutta Yhdysvaltain vientirajoitusten hampaisiin joutuneen Instinct MI308:n vuoksi se joutui tekemään noin 800 miljoonan dollarin alaskirjaukset, mitkä painoivat tuloksen pakkaselle.

AMD on pitänyt kuluvan vuoden toisen osavuosikatsauksensa ja julkaissut siihen liittyen neljänneksen tuloksen. Monelle kenties yllättävästikin yhtiön tulos valui vuoden toisella neljänneksellä tappiolliseksi.

AMD:n liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä jopa 32 % vuoden takaiseen nähden nousten 7,7 miljardin dollarin ennätykseen. Liikevaihtoa ajoi eteenpäin etenkin Ryzen- ja Epyc-prosessoreiden sekä semi-custom-piirien myynnit. Yhtiön bruttokate kuitenkin suorastaan romahti samaan aikaan 9 prosenttiyksiköllä viimevuotisesta 40 %:iin ja viivan alle jäi lopulta 100 miljoonan dollarin tappiot.

Syyksi pudotukselle kerrotaan peräti 800 miljoonan dollarin alaskirjaukset Instinct MI308 -kiihdyttimistä Yhdysvaltain hallinnon vientirajoituksien vuoksi. Yhtiön mukaan sen tiettyjä kertaluonteisia kuluja huomiotta jättävä ”non-GAAP” bruttokate olisi ollut ilman näitä alaskirjauksia 43 %:n sijasta noin 54 %, eli hieman vuoden takaista parempi. Vaikka MI308:n kulut ovat mukana luvuissa, yhtiön ”non-GAAP”-tulos jäi laskeneesta katteesta huolimatta 900 miljoonaa voitolle.

Osastokohtaisesti yhtiön datakeskuspuoli onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan 14 % 3,2 miljoonaan dollariin, mutta tulos romahti 743 miljoonasta 155 miljoonaa dollaria pakkasen puolelle edellä mainittujen Instinct MI308 -kulujen vuoksi. AMD kehaisi samalla, että sen rautaa käytetään jopa 172:ssa Top500-listalle mahtuvassa supertietokoneessa, mukaan lukien listan kahdessa nopeimmassa kokoonpanossa.

Kuluttaja- ja pelipuolen yhteen paketoiva osasto kasvatti puolestaan liikevaihtoon jopa 69 % vuoden takaiseen nähden ollen nyt 3,6 miljardia dollaria. Pelipuolen liikevaihto nousi 600 miljoonasta 1,1 miljardiin dollariin ja kuluttajapuolen 1,5 miljardista 2,5 miljardiin dollariin. Voittoa osasto takoi 767 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna voita kertyi leivän päälle 166 miljoonan edestä. Kuluttajapuolen tulosta paransivat Ryzen-prosessoreiden ennätysmyynnit sekä Radeon-näytönohjainten ja konsolipiirien kova kysyntä.

Sulautettuihin järjestelmiin keskittyvän embedded-osaston liikevaihto laski viime neljänneksellä 824 miljoonaan dollariin, eli se oli 4 % vuoden takaista neljännestä heikompi. Myös tulos kutistui laskien viime vuoden 345 dollarista 275 miljoonaan dollariin. AMD:n mukaan osaston tulos heikentyi vaihtelevan markkinakysynnän ja edullisempiin tuotteisiin keskittyneen myynnin seurauksena.

AMD odottaa parhaillaan kuluvalta neljännekseltä non-GAAP-metodilla laskettuna noin 8,7 miljardin liikevaihtoa ±300 miljoonan dollarin tarkkuudella. Bruttokatteen se odottaa olevan 54 %. Luvuissa ei ole mukana odotuksia mahdollisista Instinct MI308:n toimituksista, joiden vientilisenssejä käsitellään parhaillaan Yhdysvaltain hallinnossa.

Lähde: AMD Pääkuva: App Economy Insights @ X

Intel avasi XeSS 2 -teknologiat kilpailevien näytönohjainvalmistajien käyttöön

Uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimet voivat käyttää XeSS 2 -skaalausta ja -ruutujen generointia sekä matalan viiveen tilaa, mutta niiden laatu ei vastaa täysin Intelin Arc-näytönohjainten XMX-kiihdytettyä versiota.

Intelin haastaja skaalainmarkkinoilla tottelee nimeä Xe Super Sampling eli XeSS. Yhtiö kertoi alun perin teknologiansa tulevan olemaan avointa lähdekoodia ja toimimaan myös muiden valmistajien näytönohjaimilla, mutta tällä haavaa se on toteutunut vain osittain.

Intel ei ole tehnyt XeSS:stä avointa lähdekoodia, mutta se toimii kyllä kilpailijoidenkin näytönohjaimilla. Kilpailijoiden näytönohjaimilla toimiva ei kuitenkaan vastaa täysin Intelin XMX-kiihdytintä hyödyntävää omaa versiota, vaan muiden valmistajien korteilla käytössä on kevyempi Lite-tekoälymalli ja sen pyörittämiseen käytetään Shader Model 6.4:n mukaista HLSL-varjostinkieltä ja DP4a-käskyn mahdollistamaa kiihdytystä.

Intel julkaisi XeSS 2 -teknologian viime joulukuussa. XeSS 2 pitää sisällään päivitetyn skaalaimen, ruutujen generoinnin ja viiveitä minimoivan Xe Low Latency -ominaisuuden. XeSS 2 -paketti on tähän asti ollut vain Intelin näytönohjainten hyödynnettävissä, mutta nyt uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä kaikki kolme teknologiaa toimivat myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimilla, joskin Xe Low Latency on käytettävissä GeForceilla ja Radeoneilla vain yhdessä XeSS Frame Generation -teknologian kanssa. Se käyttää edelleen SM 6.4:n mukaista HLSL-kieltä ja DP4a-kiihdytystä.

Intelin XeSS 2 -teknologia on tällä hetkellä tuettuna vasta 22 pelissä. Uuden avoimuuden toivotaankin nostavan sen suosiota kehittäjien parissa. Se joutuu kilpailemaan suosiosta etenkin AMD:n FSR 3 -teknologiaa vastaan, joka tarjoaa niin ikään valmistajasta riippumaton skaalauksen ja ruutujen generoinnin. AMD:n viiveitä vähentävä Anti-Lag-ominaisuus eri versioineen ei kuitenkaan toimi kuin yhtiön omilla näytönohjaimilla.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD julkaisi AMD Software 25.8.1-ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen

Ajureissa on tuki lukuisille tuoreille pelijulkaisulle sekä FSR 4 -tuki peleihin kuten Cyberpunk 2077, Mafia: The Old Country ja kotimainen Wreckfest 2.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 25.8.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.

AMD Software 25.8.1 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki Mafia: The Old Countrylle
  • Tuki Mecha BREAK:lle
  • Tuki WUCHANG: Fallen Feathersille
  • Tuki Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle
  • Tuki Battlefield 6:n avoimelle beetaversiolle
  • Tuki The Altersille
  • Tuki F1 25:lle
  • Tuki FSR 4 -skaalaukselle uusissa peleissä
    • Cyberpunk 2077
    • WUCHANG: Fallen Feathers
    • Mafia: The Old Country
    • Arena Breakout: Infinite
    • Game of Thrones: Kingsroad
    • Wreckfest 2
    • Lies of P
  • Tuki uusille Vulkan-laajennoksille
    • VK_KHR_shader_bfloat16
    • VK_EXT_device_generated_commands
    • VK_KHR_robustness2
    • VK_KHR_depth_clamp_zero_one
  • Päivitetty ROCm on WSL -tuki
    • Tuki Radeon RX 7700 XT:lle
    • Forward Attention 2 decode kernel enablement
    • Tuki uusille malleille
      • Deepseek R1 Distilled (7B, 32B, 70B)
      • Qwen 2.5 7B

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia:

  • YouTubessa esiintynyt nykiminen ja odotettua heikompi suorituskyky 4K-resoluution videoilla  Chrome-selaimella
  • Monster Hunter Wildsin tai ajureiden kaatuminen Radeon Anti-Lag- ja Instant Replay -ominaisuudet käytössä
  • Satunnaiset kaatuilut Battlefield 2042:ssa
  • Satunnaiset kaatuilut Dragon Age: The Veilguardissa Radeon RX 9000 -sarjalla
  • Vähemmän nykimistä Call of Duty: Warzone Season 03:n Verdansk-kartassa (AMD työskentelee täyden ratkaisun parissa yhdessä pelin kehittäjien kanssa)
  • Oculus Riftillä esiintyneet tekstuuriongelmat Radeon RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla

Tiedossa olevat bugit ja muuta huomioitavaa:

  • Grafiikan korruptoituminen Mafia: The Old Countryssä Radeon RX 6600 -sarjan näytönohjaimilla
  • The Last of Us Part II:n satunnaiset kaatuilut Radeon RX 7900 -sarjan näytönohjaimilla
  • Call of Duty: Black Ops 6:n satunnaiset kaatuilut Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla
  • Pelin tai ajureiden satunnainen kaatuminen WUCHANG: The Fallen Feathers -pelissä FSR 4 -teknologia käytössä
  • FBC: Firebreakin satunnaiset kaatuilut joillain Ryzen-prosessoreilla
  • NBA 2K26:n satunnaiset kaatuilut MyCareer-tilassa Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimilla

Lataa AMD:n ajurit täältä