Uutiset
AMD ja Sony kertoivat uusista teknologioista tulevissa Radeoneissa
Radeonit ja sen myötä Sonyn tuleva PlayStation 6 -konsoli lupaavat parantaa selvästi säteen- ja polunseurantaa, tekoälysuorituskykyä ja sekä sisäisen että ulkoisen muistikaistan tarvetta.

AMD ja Sony kertoivat viime vuoden lopulla aloittaneensa Project Amethyst -yhteistyöprojektin. AMD:n Radeoneiden punaisen ja PlayStationin sinisen yhdistävä violetin sävyn mukaan nimetyn projektin tavoitteena on tuoda mm. lisää tekoälyä peleihin sekä paremmin niihin soveltuva arkkitehtuuri.
Nyt AMD:n Computing and Graphics Groupin johtaja Jack Huynh ja Sony Interactive Entertainmentin Mark Cerny ovat istuneet yhden pöydän ääreen ja kertoneet tulevista Radeon-näytönohjainten ja sen myötä myös tulevan PlayStation 6 –pelikonsolin ominaisuuksista.
Neural Arrays on uusi tapa yhdistää useampi Compute Unit -yksikkö toimimaan yhden tekoälykiihdyttimen kaltaisena kokonaisuutena. Tämän kerrotaan mahdollistavan seuraavan sukupolven “neuraalirenderöinnin” ja edistää muutoinkin tekoälysuorituskykyä.
Radiance Core on puolestaan AMD:n uusi säteenseurantayksikkö. Tähän asti säteenseurantakiihdytys on toteutettu osana Compute Unit -yksikköjen teksturointiyksikköä samaan aikaan, kun varsinaiset varjostinyksiköt laskevat Ray Traversal –laskut varjostimina. Radiance Coret osaavat nyt törmäystarkistusten lisäksi hoitaa myös Ray Traversal –laskut itsenäisesti, eikä varjostimia enää tarvita.
Viimeinen esitellyistä uusista ominaisuuksista on Universal Compression. Erilaiset pakkausmetodit ovat olleet vuosikausia arkitpäivää näytönohjainten sisällä, mutta Universal Compression pyrkii viemään tämän entistä pidemmälle pakkaamalla kaiken GPU:n sisällä liikuvan datan, mikä vain on mahdollista pakata. Tämä vähentää merkittävästi sekä sisäisen että ulkoisen muistikaistan tarvetta ja siten mahdollistaa entistä korkeamman suorituskyvyn.
Toim huom. teknisistä syistä johtuen uutisen kuvat tulevat päivittymään myöhemmin.
AMD ja Sony kertoivat uusista teknologioista tulevissa Radeoneissa
Radeonit ja sen myötä Sonyn tuleva PlayStation 6 -konsoli lupaavat parantaa selvästi säteen- ja polunseurantaa, tekoälysuorituskykyä ja sekä sisäisen että ulkoisen muistikaistan tarvetta.
Intel julkisti XeSS 3 -teknologian
XeSS 3:n uudistus on odotetusti tuki useamman ruudun generoinnin mahdollistavalle XeSS-MFG-ominaisuudelle.

Intelin Tech Tour US ei keskittynyt pelkästään rautapuoleen, vaan myös ohjelmistopuolelle saatiin uutta XeSS 3:n muodossa. Kuten jo hiljattain ajureista löydetyt viitteet käytännössä kertoivat, XeSS 3:n suuri uudistus on tuki useamman ruudun generoinnille.
Intelin XeSS 3:n useamman ruudun generointi tottelee lyhennettä XeSS-MFG. Se kykenee luomaan yhden lisäruudun sijasta valinnan mukaan kaksi tai kolme lisäruutua, mikä teoriassa parhaimmillaan nelinkertaistaisi ruudunpäivitysnopeuden. Kuten muidenkin ruutujen generointiteknologioiden kohdalla, korkeampi ruudunpäivitysnopeus ei kuitenkaan käänny automaattisesti paremmaksi pelikokemukseksi, sillä viiveitä se ei pysty parantamaan natiiviin ruudunpäivitysnopeuteen verrattuna.
XeSS-MFG tukee kaikkia Intelin grafiikkaohjaimia ja näytönohjaimia, joista löytyy XMX-matriisilaskin. Käytännössä tämä tarkoittaa Arc A- ja B-sarjojen erillisnäytönohjaimia sekä Core Ultra 200 –sarjan integroituja grafiikkaohjaimia. VideoCardzin mukaan tuki olisi kuitenkin tulossa myöhemmin myös muille Xe-arkkitehtuureille, mutta tätä ei ole voitu varmistaa muista lähteistä. XeSS-MFG tulee toimimaan suoraan kaikissa peleissä, jotka tukevat XeSS-FG:tä eli yhden lisäruudun generointia. Sitä hallitaan yhtiön Graphics Software –hallintaohjelmistolla, johon tulee tätä varten Frame Generation Override –toiminto, jolla voi valita yhden (2x Frame Generation), kahden (3x FG) ja kolmen (4x FG) generoidun lisäruudun välillä.
Muita ohjelmistopuolen tulevia uudistuksia on mahdollisuus säätää jaetun muistin määrää siten, että käyttäjä voi määrittää tietyn määrän keskusmuistista GPU:n ja NPU:n käyttöön. Lisäksi Intel ilmoitti tuovansa ajureihin Precompiled Shader Distribution –ominaisuuden, mikä on käytännössä Intelin toteutus Advanced Shader Deliverystä, eli valmiiksi käännettyjen varjostinten toimittamisesta suoraan tietokoneille. Käytännössä ominaisuuden pitäisi vähentää varjostinten kääntämisestä johtuvaa nykimistä pelin aikana sekä poistaa tarve niiden kääntämiselle pelin ensimmäisen käynnistyksen ja ajuri- tai pelipäivityksen jälkeen.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Intel julkisti XeSS 3 -teknologian
XeSS 3:n uudistus on odotetusti tuki useamman ruudun generoinnin mahdollistavalle XeSS-MFG-ominaisuudelle.
Katsaus Panther Laken Xe3-grafiikkaohjaimeen
Toisin kuin Xe3-nimestä voisi päätellä, Intel ei laske grafiikkaohjainta osaksi Celestial-arkkitehtuuria vaan Arc B -sarjaan yhdessä Xe2-arkkitehtuurin Battlemage-erillisnäytönohjainten kanssa.

Intel esitteli Tech Tour US –tapahtumassa tarkemmin myös Panther Lakesta löytyvää Xe3-grafiikkaohjainta. Ennakkotiedoista ja nimestään huolimatta kyse ei ole yhtiön mukaan Celestial-arkkitehtuurista, vaan se kuuluu Battlemage-erillisnäytönohjaimen tapaan Arc B –sarjaan.
Uusimmassa roadmapissa Intel niputtaa tuotteitaan kahdessa eri kategoriassa: IP-tasolla ja tuotetasolla. IP-tasolla Xe:n alle kuuluvat Alchemist-erillisnäytönohjaimet sekä Meteor Laken ja Arrow Laken integroidut grafiikkaohjaimet, mutta tuotetasolla Alchemist on yksinään Arc A –sarja ja muut Arc Graphicsia. IP-tasolla Xe2:ksi luokiteltu Lunar Laken grafiikkaohjain on puolestana niputettu niin ikään Arc Graphicsiin, kun samana Xe2:een kuuluva Battlemage on Arc B-sarjaa. Panther Laken grafiikkaohjain on taas IP-tasolla Xe3-arkkitehtuuria, mutta osa samaa Arc B B-sarjaa, kuin Battlemage. Seuraavan sukupolven erillisnäytönohjain on taas eriytetty IP-tasolla Xe3P:ksi ja tuotetasolla “Next Arc” -perheeseen, mutta yhtiö on jo aiemmin kertonut kyseessä olevan Celestial. Yhtiön mukaan sikin sokin menevässä niputuksessa on piirien kyvyistä niin raudan kuin ohjelmiston tasolla ja Panther Laken Xe3 vastaa lähinnä Battlemagea ja siten Arc B –sarjaa.
Korkealla tasolla Xe3-ydin noudattaa Xe2:n mallia, eli kussakin ytimessä on kahdeksan Xe Vectore Engine -yksikköä, kahdeksan XMX-matriisilaskinta ja yksi säteenseurantaydin. Render Slice –tasolla Xe2:ssa oli neljä Xe-yksikköä, kun Xe3:ssa niitä on kuusi. Tätä voidaan kuitenkin skaalata alaspäin ja esimerkiksi Panther Laken keveämmässä neljän Xe-ytimen grafiikkaohjaimessa on käytössä kaksi kahden Xe-yksikön Render Sliceä.
Kukin Xe3-ydin kykenee Intelin mukaan suorittamaan yhtäaikaisesti parhaimmillaan 25 % enemmän säikeitä, kuin Xe2-ydin, jonka lisäksi se kykenee käyttämään koko ytimen kapasiteettia paremmin vaihtelevan rekisterien allokoinnin kautta. Etenkin jälkimmäisen uudistuksen kerrotaan oleva merkittävä tekijä suorituskyvyn kannalta. Lisäksi kussakin ytimessä on nyt Lunar Laken Xe2:n 192 Kt:n sijasta 256 Kt välimiustia, kuten Battlemagen Xe2-ytimissä. Myös L2-välimuistia on kasvatettu merkittävästi: Lunar Laken 8 Xe2-ytimellä oli käytössään 8 Mt L2-välimuistia, kun Panther Lakessa 12 Xe3-ytimellä sitä on 16 Mt. Se on suhteellisesti myös merkittävästi enemmän, kuin Battlemagen Xe2-ytimillä. Välimuistin määrä ei ole kuitenkaan sidottu suoraan ydinten määrään, sillä neljän Xe3-ytimen versiossa L2-välimuistia on 4 Mt. Intelin laskujen mukaan 12-ytimen Xe3:n 16 Mt:n L2-välimiusti vähentää muistiliikennettä esimerkkisovelluksissa jopa 17–36 %, kun verrokkina on 8 Mt L2-välimuistia.
Välimuistin ohella arkkitehtuurista löytyy uusi dynaaminen säteiden hallinta parantamaan asynkronista säteenseurantaa ja parannuksia ns. fixed function -yksiköihin. Säteenseurannassa jo Xe2:n yksiköt kykenivät arvioimaan säteiden ja kolmioiden törmäyksiä asynkronisesti, mutta niiden tulokset piti suorittaa järjestyksessä. Säteen järjestykseen pistävässä yksikköön saattoi tämän vuoksi muodostua pahoja pullonkauloja, mikä hidastaa koko yksikön toimintaa, ja tätä on korjattu Xe3:ssa mahdollistamalla uusien säteiden lähettämisen hidastaminen tarpeen mukaan, jotta kaikki säteet saadaan järjestettyä suoritukseen hyvässä tahdissa. Fixed function –puolella uutta on puolestaan uusi URB eli Unified Buffer Manager, joka kykenee päivittämään puskurimuistia nyt paloissa, kun aiemmin sen on pitänyt päivittää kerralla koko puskuri. Lisäksi anisotrooppisen suodatuksen ja stencil test rate suorituskykyjen kerrotaan kaksinkertaistuneen.
Intelin omissa käskykohtaisissa mikrotesteissä Xe3 suoriutuu kaikesta vähintään yhtä nopeasti kiun Xe2 ja parhaimmillaan suuren rekisterikuorman aiheuttavissa varjostimissa jopa 3,1- ja syvyyskirjoituksissa jopa 7,4-kertaisella nopeudella Xe2:een nähden. Testit on tehty Lunar Laken 8 Xe2-ytimen konfiguraatiolla verrattuna Panther Laken 12 Xe3-ytimeen. Isommassa kuvassa Panther Laken 12-ytimen Xe3-konfiguraation kerrotaan puolestaan tarjoavan yli 50 % parempaa suorituskykyä kuin Lunar Lakeen verrattuna ja yli 40 % parempaa suorituskykyä per watti Arrow Lake-H:n verrattuna. Intel esitteli lisäksi diaa, jossa verrataan yhden ruudun renderöintiä Panther Laken 12 Xe3-ytimellä ja Lunar Laken 8 Xe2-ytimellä. Ruudun renderöintiin kului Lunar Lakella lopulta 45,44 millisekuntia, kun Panther Lake selvisi samasta ruudusta 22,84 millisekunnissa.
Syvällisempää teknistä analyysia kaipaaville suosittelemme esimerkiksi Tom’s Hardwaren kattavaa artikkelia arkkitehtuurista ja prosessoreista.
Toim huom. teknisistä syistä johtuen uutisen kuvat tulevat päivittymään myöhemmin.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Katsaus Panther Laken Xe3-grafiikkaohjaimeen
Toisin kuin Xe3-nimestä voisi päätellä, Intel ei laske grafiikkaohjainta osaksi Celestial-arkkitehtuuria vaan Arc B -sarjaan yhdessä Xe2-arkkitehtuurin Battlemage-erillisnäytönohjainten kanssa.
Intel julkisti Panther Lake -arkkitehtuurin ja -prosessorit
Kannettaviin suunnattut Panther Lake -prosessorit saapuvat myyntin tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alkupuolella.

Intel on pitänyt tänään Tech Tour US –tapahtuman, jossa se esitteli odotetusti Panther Lake –arkkitehtuurin. Panther Lake on yhtiön seuraavan sukupolven kannettaviin suunnattu prosessori ja seuraaja Lunar Lakelle.
Panther Lake –prosessorit valmistetaan Intelin omalla Intel 18A –valmistusprosessilla, joskaan yhtiö ei tarkentanut koskeeko tämä kaikkia piirin siruista, vai vain osaa. Piiri rakentuu prosessorisirusta, grafiikkasirusta ja I/O-sirusta. Intel 18A on monin tavoin merkittävä muutos yhtiön aiempiin prosesseihin nähden, sillä siinä on käytössä Gate-All-Around-tyyppiset RibbonFET-transistorit ja virransyötön transistorin takapuolelle siirtävä PowerVia-teknologia.
Intelin viime sukupolvista tuttuun tapaan Panther Lakessa käytetään kolmen tyyppisiä ytimiä, joista jokainen edustaa nyt uutta sukupolvea: Cougar Cove –P-ytimiä, Darkmont E-ytimiä ja viimeisimmistä vuodoista poiketen Darkmont LP-E-ytimiä.
Yhtiön mukaan uusissa Cougar Cove P-ytimissä on käytössä uusi tekoälypohjainen virranhallinta, mikä kykenee reaaliajassa säätämään ytimen eri yksiköiden toimintaa. Muistinhallintaa taas on parannettu siten, että prosessori kykenee ennustamaan paremmin, milloin load- ja store-käskyt ovat sidoksissa toisiinsa, mikä auttaa kuormien ajoittamisessa ja oikeaan osuessaan parantaa ytimen IPC:tä. Prosessorin TLB-välimuisti (Translation Lookaside Buffer) on aiempaa isompi ja yhtiö on parantanut Lunar Laken Lion Covessa selvästi parantunutta haarautumisen ennustusta entisestään.
Darkmont E- ja LP-E-ytimissä on myös parannettu haarautumisen ennustusta ja ydin kykenee nyt hallitsemaan sen aggressiivisuutta lennossa tarjotakseen tarpeen mukaan parempaa suorituskykyä tai energiatehokkuutta. Siinä on myös parannettu nanokoodin suorituskykyä, mikä suorittaa monimutkaisia käskyjä prosessorin mikrokoodia tehokkaammin. Käytännössä kukin Darkmontin kolmesta front-endistä kykenee suorittamaan rinnakkain ja out-of-order-tyyppisesti useita käskyjä, mitkä ennen olisi pitänyt suorittaa sarjassa mikrokoodin kautta.
Panther Lake –prosessoreista tulee saataville kolme eri versiota. Pienin on 8-ytiminen versio, jossa on käytössä neljä P-ydintä ja neljä LP-E-ydintä, keskimmäinen on 16-ytiminen neljällä P-ytimellä, kahdeksalla E-ytimellä ja neljällä LP-E-ytimellä ja tehokkain 16-ytiminen samalla ydinkonfiguraatiolla, mutta selvästi järeämmällä integroidulla grafiikkaohjaimella. Pienimmässä ja keskimmäisessä mallissa on neljän Xe3-ytimen integroitu grafiikkaohjain, kun huippumallissa on 16 Xe3-ydintä. Eri versiot on toteutettu käyttäen kahta eri Compute-sirua, kahta eri SoC- tai Platform Controller –sirua ja kahta eri GPU-sirua.
Kaikista kolmesta löytyy uusi 5. sukupolven NPU 5 -tekoälykiihdytin ja IPU 7.5 -kuvaprosessori sekä Xe media- ja näyttöohjain ynnä tuki Wi-Fi 7:lle, Intel Bluetooth Core 6:lle ja Thunderbolt 5:lle sekä 4:lle. Pienin malli tukee maksimissaan LPDDR5X-6800- DDR5-6400-muisteja, keskimmäinen LPDDR5X-8533- ja DDR5-7200-muisteja ja huippumalli LPDDR5X-9600-muisteja ilman DDR5-tukea. Pienimmässä ja huippumallissa on kummassakin tuettuna neljä PCIe 5.0 -linjaa ja kahdeksan PCIe 4.0 -linjaa, kun keskimmäisessä on tuettuna 12 PCIe 5.0- ja 8 PCIe 4.0 -linjaa.
Suorituskyvyn osalta Intel kehuu Panther Laken tarjoavan yhdellä säikeellä yli 40 % pienempää tehonkulutusta vastaavalla suorituskyvyllä tai yli 10 % parempaa suorituskykyä samalla tehonkulutusta, kun verrokkeina ovat Lunar Lake ja Arrow Lake-H. Kaikilla säikeillä suorituskykyä luvataan jopa 50 % enemmän kuin Lunar Lakessa vastaavalla tehonkulutuksella ja yli 30 % pienempää tehonkulutusta vastaavalla suorituskyvyllä, kuin Arrow Lake-H. Tutustumme Xe3-grafiikkaohjainten suorituskykyyn erillisessä uutisessa.
Syvällisempää teknistä analyysia kaipaaville suosittelemme esimerkiksi Tom’s Hardwaren kattavaa artikkelia arkkitehtuurista ja prosessoreista.
Toim huom. teknisistä syistä johtuen uutisen kuvat tulevat päivittymään myöhemmin.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Intel julkisti Panther Lake -arkkitehtuurin ja -prosessorit
Kannettaviin suunnattut Panther Lake -prosessorit saapuvat myyntin tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alkupuolella.
AOC julkaisi uuden Q27G4SRU-pelinäytön 320 hertsin IPS-paneelilla
27-tuumaisessa uutuusnäytössä on QHD-resoluutio.

Pelinäyttöjä vauhdilla markkinoille puskeva AOC on julkaissut uuden Q27G4SRU-mallinimeä kantavan näytön, jossa on 27 tuuman IPS-paneeli korkealla 320 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Kuvatarkkuus uutuudessa on QHD eli 2560 × 1440 pikseliä ja kuvasuhde perinteinen 16:9.
Näytön gray-to-gray-vasteajaksi kerrotaan yksi millisekunti ja jopa 0,3 ms MBR-tekniikalla (motion blur reduction). Virkistystaajuuden synkronoinnista pelin ruudunpäivitysnopeuden kanssa huolehtii G-Sync Compatible -sertifikaatti. Näyttö on myös VESA DisplayHDR 400 -sertifioitu ja siinä on 450 nitin maksimikirkkaus. DCI-P3-väriavaruus on katettu 93,7-prosenttisesti.
Liitäntäpuolella Q27G4SRU:ssa on kaksi HDMI 2.1:tä ja yksi DisplayPort 1.4. Lisäksi siinä on neljän USB-A-portin keskitin (USB 3.2 Gen 1), joista yhdestä löytyy myös virransyöttöominaisuus. Ergonomiasäädöissä on korkeussäätö, kääntö, kallistus ja kierto.
Q27G4SRU tulee myyntiin lokakuun aikana. Valmistajan suositushinta näytölle on 329 euroa.
Lähde: Sähköpostitiedote, Tuotesivut
AOC julkaisi uuden Q27G4SRU-pelinäytön 320 hertsin IPS-paneelilla
27-tuumaisessa uutuusnäytössä on QHD-resoluutio.
Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko julkaistaan ensi vuoden lopussa
Fyysisten asiakirjojen rinnalle tuleva digilompakko toimii esimerkiksi vahvassa tunnistautumisessa koko EU:n alueella.

Euroopan unionin eIDAS-asetuksen (electronic identification, authentication and trust services) mukaista eurooppalaista digitaalista identiteettilompakkoa valmistellaan julkaistavaksi ensi vuoden lopulle. Suomessa sovellusta kehittää Digi- ja väestötietovirasto DVV. Sovelluksella on määrä esimerkiksi tunnistautua turvallisesti ja allekirjoittaa sähköisesti eri palveluissa tai esittää virallisia todistuksia viranomaisasioinnissa. DVV:ltä on kerrottu, ettei sovellus korvaa fyysisiä asiakirjoja, vaan tulee niiden rinnalle asiointia helpottamaan.
Digitaalinen lompakko ei myöskään korvaa muita sähköisen tunnistautumisen keinoja, vaan on yksi tapa lisää tunnistautua esimerkiksi pankkitunnistautumisen, mobiilivarmenteen ja kansalaisvarmenteen rinnalla. Lisäksi käyttäjä saa itse päättää, mitä tietoja vie identiteettilompakkoonsa, eikä tietoja tallenneta mihinkään keskitettyyn rekisteriin laajojen tietomurtojen riskin vuoksi.
Ensi vuoden lopussa julkaistavan identiteettilompakon rinnalla on määrä julkaista myös Poliisihallituksen kanssa kehitetty digitaalinen henkilöllisyystodistus, joka on rinnastettavissa fyysiseen passiin tai henkilökorttiin. Sitä ei kuitenkaan voi käyttää matkustusasiakirjana. Lähivuosina identiteettilompakkoon on tulossa myös Traficomin tarjoama mobiiliajokortti, mutta sen kehitystä ei ole vielä aloitettu EU:n ajokorttidirektiivin ja kansallisen lainsäädännön hidasteiden vuoksi.
Lähde: STT Info
Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko julkaistaan ensi vuoden lopussa
Fyysisten asiakirjojen rinnalle tuleva digilompakko toimii esimerkiksi vahvassa tunnistautumisessa koko EU:n alueella.
Qualcomm ostaa Arduinon ja julkaisee uuden Arduino UNO Q -SBC-tietokoneen
Yrityskaupat vaativat vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, mutta Arduino UNO Q ei ole kaupoista riippuvainen.

Mobiilijärjestelmäpiireistään parhaiten tunnettu Qualcomm on ilmoittanut aikovansa ostaa Arduinon. Yhtiöt eivät ole julkaisseet kauppojen hintaa vielä ja kuten tyypillistä, yrityskaupan toteutuminen vaatii vielä erinäisten kilpailuviranomaisten hyväksynnän.
Qualcommin mukaan yrityskaupat ovat jatkoa yhtiön hiljattain tekemille Edge Impulsen ja Foundries.io:n hankintoille ja osoittavat sen sitoutumista tarjoamaan täyttä reunalaskennan (Edge computing) alustaa niin raudan, ohjelmiston kuin pilvipalveluidenkin osalta.
Vuonna 2005 alun perin perustettu italialainen Arduino tunnetaan avoimen lähdekoodin edullisista harrastetietokoneistaan, joista nimekkäimpiä lienevät Arduino UNO ja Nano. Myrskyisän menneisyyden omaava yhtiö saatiin lopulta yhden katon ja yrityksen alle vuonna 2017 ja sen jälkeen se on tehnyt yhteistyötä muun muassa Armin kanssa. Qualcomm on varmistanut, että Arduino tulee säilyttämään oman itsenäisen brändinsä, tavoitteensa ja työkalunsa jatkossakin eikä sitä rajoiteta käyttämään vain emoyhtiön piiritarjontaa.
Toteutui kaupat tai ei, julkaistiin samalla uusi Arduino UNO Q, yhtiön ensimmäinen kahden piirin SBC eli yhden piirilevyn tietokone. UNO Q on varustettu Qualcommin Dragonwing QRB2210 -järjestelmäpiirillä ja ST Microelectronicsin STM32U585-mikrokontrollerilla. Tietokoneen suunnitelmat ja piirilevy jatkavat avoimen lähdekoodin tiellä CC-BY-SA 4.0 -lisenssillä
Dragonwing QRB2210 sisältää neljään 2 GHz:n Cortex-A53-ytimeen perustuvan Kryo-prosessorin, Adreno 702 GPU:n, kaksi 13 megapikselin ISP-kuvaprosessoria, Hexagon signaaliprosessorin ja muut yhtiön järjestelmäpiireistä tutut tyypilliset ominaisuudet. STM32U585 on puolestaan reaaliaikainen mikrokontrolleri, jonka sydämenä sykkii Cortex-M33-ydin apunaan DSP- ja FPU-yksiköt.
UNO Q:ssa on sisäänrakennettuna 16 Gt eMMC-tallennustilaa ja 2 Gt muistia, mutta myös 4 Gt:n muistillla varustettua versiota luvataan julkaistavaksi myöhemmin. Lisäksi siitä löytyy Wi-Fi 5- ja Bluetooth 5.1 -tuet, 8 x 13 LED-valon matriisi, Uno-malleista tutut pinnit sekä uudet nopeammat pinnit erinäisten lisälaitteiden liittämiseen sekä Qwiic-liitäntä Modulino-noodeille ja USB-C virralle, videoulostulolle tai USB-lisälaitteille. Jos käytössä on USB-PD:tä tukeva sovitin, voi yhden USB-C-liittimen perään kytkeä enemmänkin laitteita kerralla.
Dragonwing-alustan myötä UNO Q tukee Debian Linuxia sekä STM32U585:n kautta reaaliaikaisia Arduino Corea ja Zephyr OS:ää. Lisäksi se tueke uutta Arduino App Lab -kehitysympäristöä, jota voidaan ajaa niin Windowsilla, macOS:llä kuin Linuxillakin, mukaan lukien suoraan sisäänrakennetulla Uno Q Debian OS:llä. Arduino App Lab tukee myös valmiita App Bricks -koodipalikoita ja ne ovat molemmat avointa lähdekoodia.
Arduino UNO Q:n 2 Gt:n versio on ennakkotilattavissa välittömästi ja se on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 47,60 euroon. Yhtiö odottaa ajankohtaisesti tietokoneita olevan saatavilla toimitukseen noin 3-4 viikon kuluessa.
Qualcomm ostaa Arduinon ja julkaisee uuden Arduino UNO Q -SBC-tietokoneen
Yrityskaupat vaativat vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, mutta Arduino UNO Q ei ole kaupoista riippuvainen.
be quiet! julkaisi uudet Light Base 500 -sarjan kotelot panoraamaikkunalla
Perusmalli Light Base 500 tulee saatavilla vain mustanpuhuvana, kun ARGB-valaistu Light Base 500 LX tulee myyntiin sekä mustana että valkoisena.

Saksalainen be quiet! on julkaissut valikoimiinsa kaksi uutta koteloa, Light Base 500:n ja Light Base 500 LX:n. Käytännössä kyse on yhdestä ja samasta panoraamaikkunallisesta kotelosta, joista toisessa on ARGB-valaistus ja toisessa ei.
Light Base 500 LX tarjoaa yhtiön mukaan hiljaista eleganssia pelisuorituksen kannalta tärkeää ARGB-valaistusta unohtamatta. Kotelosta löytyy esiasennettuna neljä 120 mm:n Light Wings LX -tuuletinta: kolme käänteisillä lavoilla varustettua imemässä ilmaa sisään kyljestä ja yksi perinteinen takaseinässä puhaltamassa ilmaa ulos. Ilman sisäänoton tuulettimet on asennettu kulmaan siten, että ne puhaltavat enemmän ilmaa suoraan kohti näytönohjainta.
Valaistuksesta vähät välittäville on puolestaan tarjolla Light Base 500. Kotelo on käytännössä identtinen LX-version kanssa, mutta koska mukaan ei tarvita ARGB-ohjainta, saa siihen asennettua yhden 3,5-tuumaisen aseman enemmän. Light Wings LX -tuuletinten sijasta perusmalli käyttää Pure Wings 3 -tuulettimia, joista kolme ilmaa sisään imevää on käänteisillä lavoilla ja ulos puhaltava perinteisillä.
be quiet! Light Base 500:n ja 500 LX:n tekniset ominaisuudet:
- Ulkomitat: 432 x 305 x 436/410 mm (jaloilla/ilman)
- Paino: Light Base 500 10,91 kg, Light Base 500 LX 10,95 kg
- Materiaalit: Teräs, karkaistu lasi, ABS-muovi
- Emolevytuki: mini-ITX, mATX, ATX, tuki emolevyn taakse sijoitetuille virtaliittimille
- Asemapaikat:
- 500: 2 x 3,5”, 2 x 2,5”
- 500 LX: 1 x 3,5”, 2 x 2,5”
- Tuuletintuki
- Katossa 3 x 120 mm tai 2 x 140 mm
- Kyljessä 3 x 120 mm (esiasennut Light Wings LX- tai Pure Wings 3 -tuulettimet)
- Takana 1 x 120 / 140 mm (esiasennettu Light Wings LX- tai Pure Wings 3 -tuuletin)
- Pohjassa 3 x 120 mm
- Jäähdytintuki
- Katossa 120 / 240 / 280 / 360 mm
- Kyljessä 120 / 240 mm
- Takana 120 mm
- I/O-paneeli: 1 x USB-C 3.2 Gen 2, 2 x USB-A 3.2, 3,5 mm audiokomboliitin
- Virtalähteen maksimipituus: 200 mm
- Näytönohjaimen maksimipituus: 400 mm
- Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 185 mm
be quiet! Light Base 500 -malliston myynti aloitetaan 21. lokakuuta. Perusmalli 500 tulee saataville vain mustana versiona 119,90 euron suositushintaan, kun Light Base 500 LX -mallin suositushinta on mustana 144,90 euroa ja valkoisena 154,90 euroa.
Lähde: Lehdistötiedote
be quiet! julkaisi uudet Light Base 500 -sarjan kotelot panoraamaikkunalla
Perusmalli Light Base 500 tulee saatavilla vain mustanpuhuvana, kun ARGB-valaistu Light Base 500 LX tulee myyntiin sekä mustana että valkoisena.
Uusi artikkeli: Testissä Apple AirPods Pro 3 -nappikuulokkeet
Testasimme Applen uudet AirPods Pro 3 -vastamelunappikuulokkeet.

Apple esitteli kolmannen sukupolven AirPods Pro -kuulokkeensa yhdessä iPhone 17 -malliston kanssa syyskuussa. Uutukainen lupaa parantaa edeltäjänsä vedenkestävyyttä, akunkestoa ja vastamelua, minkä lisäksi Apple mainostaa entistä syvempää bassoääntä, selkeämpää lauluääntä ja laajempaa äänimaisemaa.
Uutuusartikkelissa tutustumme AirPods Pro 3:iin tavanomaisen kuuloketestirutiinimme mukaisesti ja otamme selvää ovatko kuulokkeet todella kaikenkattava päivitys edeltäjäänsä nähden, vai onko kuluttajan kannattavampaa katsella poistomyyntihyllyjä aiemmasta mallista.
Lue artikkeli: Testissä Apple AirPods Pro 3 -nappikuulokkeet
Uusi artikkeli: Testissä Apple AirPods Pro 3 -nappikuulokkeet
Testasimme Applen uudet AirPods Pro 3 -vastamelunappikuulokkeet.
Intelin seuraavan sukupolven Panther Lake -prosessorit vuotojen kohteena
Kannettaviin suunnattu Panther Lake tulee tiettävästi hyödyntämään Cougar Cove P-ytimiä, Darkmont E-ytimiä, Skymont LP-E-ytimiä ja Celestial Xe3-grafiikkaohjainta.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi uusia Panther Lake -koodinimellisiä prosessoreita. Panther Lake on Lunar Laken seuraaja ja suunnattu kannettaviin tietokoneisiin.
Luotettavaksi vuotajaksi aiemmin todettu Golden Pig Upgrade on kertonut nyt uusia tietoja tulevista prosessoreista. Vuodon mukaan Intel päivittää jälleen brändäystään, mutta vain erottaakseen huippumallit muista.
Panther Lake -malliston huippumalli tulee olemaan vuodon mukaan Core Ultra X9 388H. X numeron edessä merkitsee vuodon mukaan täyden 12 Xe-ytimen GPU:ta ja se tulee löytymään vain valikoiduista X9- ja X7-malleista. Sekä X9- että X7-malleissa on vuodon mukaan neljä Cougar Cove P-ydintä, kahdeksan Darkmont E-ydintä ja neljä Skymont LP-E-ydintä sekä 12 Celestial-arkkitehtuurin Xe3-ydintä.
Chiphellissä on puolestaan julkaistu väitetty lista kaikkien tulevien Panther Lake -mallien konfiguraatioista ja nimistä. Listaus noudattaa pääosin Golden Pig Upgraden tietoja, joskin X on vaihtanut paikkaansa ja löytyy myös Core Ultra 5 -mallista, jossa sitä ei pitäisi olla. Löydät koko väitetyn malliston konfiguraatiot Chiphell-vuodon mainitsemien nimien kera alta.
Malli | P-ytimiä | E-ytimiä | LP-E-ytimiä | Xe3-ytimiä |
---|---|---|---|---|
Core Ultra 9 X388H | 4 | 8 | 4 | 12 |
Core Ultra 7 X368H | 4 | 8 | 4 | 12 |
Core Ultra 7 X358H | 4 | 8 | 4 | 12 |
Core Ultra 5 X338H | 4 | 4 | 4 | 10 |
Core Ultra 9 375H | 4 | 8 | 4 | 4 |
Core Ultra 7 355H | 4 | 8 | 4 | 4 |
Core Ultra 7 345H | 4 | 8 | 4 | 4 |
Core Ultra 5 325H | 4 | 4 | 4 | 4 |
Core Ultra 7 360U | 4 | 0 | 4 | 4 |
Core Ultra 5 350U | 4 | 0 | 4 | 4 |
Core Ultra 5 340U | 4 | 0 | 4 | 4 |
Core Ultra 3 320U | 2 | 0 | 4 | 4 |
Lähde: Tom’s Hardware
Intelin seuraavan sukupolven Panther Lake -prosessorit vuotojen kohteena
Kannettaviin suunnattu Panther Lake tulee tiettävästi hyödyntämään Cougar Cove P-ytimiä, Darkmont E-ytimiä, Skymont LP-E-ytimiä ja Celestial Xe3-grafiikkaohjainta.