Uutiset

Google siirtää Android-käyttöjärjestelmän kehityksen sisäiseksi toiminnakseen

Jatkossa Google kehittää Androidia täysin sisäisessä kehityshaarassaan sivuuttaen AOSP-haaran. Androidista ei kuitenkaan tule suljettua ohjelmistoa, sillä lähdekoodi julkaistaan uusien versioiden yhteydessä.

Google on jo pitkään kehittänyt mobiilimaailmassa tunnettua Android-käyttöjärjestelmää sekä julkisessa AOSP-haarassa (Android Open Source Project) että yhtiön sisäisessä haarassa. AOSP:n myötä ulkopuoliset kehittäjät ovat voineet osallistua Androidin kehitykseen, vaikka Google onkin aina tehnyt lopulliset päätökset käyttöjärjestelmän ominaisuuksista. Nyt teknologiajätti on kuitenkin kertonut siirtyvänsä kehittämään Androidia täysin sisäisenä toimintanaan, minkä se kertoo suoraviivaistavan kehitystyötä huomattavasti.

Päätöstä perustellaan esimerkiksi yhteensopivuusongelmilla, joita on ilmennyt Androidin AOSP-versioiden ja Googlen sisäisesti kehittämien versioiden välillä. Yhtiön mukaan kehitystyö yksinkertaistuu ja nopeutuu, kun resursseja ei mene yhteensopivuusongelmien ratkomiseen. Suljettua ohjelmistoa Androidista ei kuitenkaan olla tekemässä, vaan lähdekoodia julkaistaan sitä mukaa kun Google on saanut haluamansa muutokset valmiiksi. Tavan Android-käyttäjille tai sovelluskehittäjille muutoksella ei ole vaikutusta, mutta ulkopuoliset Android-kehittäjät saattavat uutiseen olla tyytymättömiä.

Googlen on määrä kertoa muutoksesta tarkemmin ensi viikolla AOSP-sivustolla.

Lähde: Android Authority

Google julkaisi ”ajattelevan” Gemini 2.5 -kielimallin

”Ajattelevalla” kielimallilla tarkoitetaan malleja, jotka kykenevät järkeilemään läpi omat ajatuksensa ennen vastauksen esittämistä, mikä parantaa sen tarkkuutta selvästi.

Googlen tekoälymallit ovat kehittyneet LaMDA:sta ja PaLM 2:sta nykyiseen Gemini-kielimalliperheeseen. Nyt yhtiö on julkaissut uuden Gemini 2.5 -mallin, jonka kehutaan olevan merkittävä edistysaskel ns. ajattelevien kielimallien saralla.

Googlen mukaan Gemini 2.5 on ajattelevana kielimallina luotu ratkomaan entistä monimutkaisempia ongelmia. Sen ensimmäisen Gemini 2.5 Pro Experimental -version kerrotaan ottavan johtoaseman yleisemmissä kielimallitesteissä merkityksellisellä erolla aiempiin malleihin. LMArena.ai:n tulostaulukossa sen Arena Score -pistemäärä on 1443, kun toisena oleva GPT-4o yltää 1408 pisteeseen.

Ajattelevat kielimallit ovat malleja, jotka kykenevät kehittäjiensä mukaan järkeilemään läpi omat ajatuksensa ennen vastauksen muodostamista, mikä parantaa niiden tarkkuutta ja siten käytännön suorituskykyä. Googlen mukaan ”järkeily” tarkoittaa tekoälymaailmassa kykyä analysoida informaatiota ja tehdä siitä loogisia päätelmiä, sisällyttää vastaus kontekstiin ja tehdä valistuneita päätöksiä. Googlen mukaan sen kaikki tulevat kielimallit tulevat olemaan nimenomaan ajattelevia kielimalleja.

Gemini 2.5:n järkeilyn kerrotaan mahdollistaneen sen ottaneen kärkisijan esimerkiksi GPQA- ja AIME 2025 -testien matematiikka- ja tiedetehtävissä. Sen pistemääräksi Humanity’s Last Exam -testissä ilman erillisten työkalujen käyttöä kerrotaan 18,8 %. Humanity’s Last Exam on satojen eksperttien luoma datapaketti, joka on tarkoitettu vastaamaan ihmisten tietoja ja järkeilyä. Malli parantaa Googlen mukaan myös koodaustaitojaan selvästi ja kykenee esimerkiksi luomaan järkeilyä hyödyntäen pelin vain yhdellä komennolla.

Gemini 2.5 Pro on heti saatavilla Google AI Studiossa kehittäjille ja yrityksille ja Gemini Advanced -tilaajat voivat valita sen käyttöön laitteensa kielimallivalikoimasta. Se lisätään mukaan myös Vertex AI:n keilimalleihin lähiaikoina.

Lähde: Google

OpenAI julkaisi uuden GPT-4o Image Generation -mallin kuvien luontiin

GPT-4o Image Generation -mallin kenties merkittävimmät edistysaskeleet ovat tekstin renderöinnin sekä kuvaan pyynnöstä sisällytettävien objektien määrissä.

Tekoälymaailman kärkinimiin lukeutuva OpenAI julkaisi viime vuonna sen tähän mennessä kehittyneimmän kielimallin, GPT-4o:n. Vaikka kielimalli on markkinoiden kärkeä, siitä on uupunut yksi merkittävä ominaisuus, natiivi tuki kuvien luonnille.

OpenAI:n mukaan yhtiössä on jo pitkään pidetty kuvien luontia sen kielimallien oleellisimpana ominaisuutena. Yhtiön kehittynein kielimalli GPT-4o on kuitenkin joutunut tähän asti luottamaan kuvien luonnissa toiseen kielimalliin, DALL-E 3:een, ja tuonut senkin vain maksavien asiakkaiden saataville. Nyt yhtiö on julkaissut mallille natiivin GPT-4o Image Generation ominaisuuden.

GPT-4o Image Generation -ominaisuudessa on panostettu erityisesti tekstin renderöimiseen, mikä on ollut monelle kuvanluontimallille enemmän tai vähemmän ongelmallista. Sen luvataan noudattavan käyttäjän komentoja erityisen tarkasti ja hyödyntävän paitsi 4o-mallin laajaa tietopohjaa, myös keskustelun kontekstia. Se osaa käyttää myös käyttäjän sille lataamia kuvia pohjana tai inspiraation lähteenä uusien kuvien luonnissa. Yhtiön mukaan halutunlaisen kuvan luonti ei ole ollut ikinä helpompaa kielimallia hyödyntäen.

OpenAI kertoo GPT-4o Image Generationin opetuksen perustuneen sisältöön, jossa kuvat ja tekstit liittyvät toisiinsa. Sen avulla mallia on voitu opettaa paremmin sen suhteen, miten kuva ja siihen liittyvä teksti kuvaavat toisiaan. Mallin kerrotaan kykenevän käsittelemään yhdessä käskyssä jopa 10-20 erilaista objektia, kun yleensä kielimalleille kerrotaan olevan vaikeaa sisällyttää vain 5-8 objektia kuvaan. Yhtiö kuitenkin tiedostaa, ettei sen malli tietenkään ole täydellinen ja sitä tullaan parantamaan jatkossakin.

Kielimallilla on edelleen tiukat turvallisuusstandardit ja jokaiseen kuvaan upotetaan G2PA-metadataa, joka varmistaa kuvan olevan lähtöisin GPT-4o-mallista. Malli ei suostu luomaan kiellettyjä aiheita, kuten seksuaalista väkivaltaa kuvaavaa sisältöä tai seksuaalissävytteisiä syväväärennöksiä. Mallissa on rajoituksia myös yleiseen väkivaltaan ja alastomuuteen riittyen.

GPT-4o Image Generation on jo saatavilla ilmaiskäyttäjille sekä Plus-, Pro- ja Team-tilaajille ja se on nyt ChatGPT:n vakiomalli kuvien luontiin. Enterprise- ja opetusasiakkaat joutuvat odottamaan omia pääsyjään vielä hetken. Malli on käytettävissä myös yhdessä OpenAI:n videoiden luontiin tarkoitetun Sora-mallin kanssa. Aiempi DALL-E-malli tulee jatkossa olemaan käytössä erillisellä DALL-E GPT:llä.

Lähde: OpenAI

Live: io-techin Tekniikkapodcast (13/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. maaliskuuta tavanomaiseen aikaan noin kello 15 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Jensen Huang odottaa GAA-transistoreilta noin 20 % suorituskykyparannusta

GTC-messuilla Huangin kerrotaan vähätelleen prosessiteknologioiden merkitystä nykyisessä AI-ympäristössä, jossa lukemattomien prosessoreiden ja niiden käytön hallinta on yksittäisen piirin suorituskykyä tärkeämpää.

NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang on pitänyt yhtiön GTC-messuilla kysymyksiä & vastauksia eli Q&A-tapahtuman, jossa saatiin mielenkiintoisia yksityiskohtia hänen odotuksistaan prosessiteknologioiden suhteen.

Lehdistön edustaja oli kysynyt tapahtuman aikana Huangilta tulisiko Feynman-arkkitehtuuri eli Rubin-arkkitehtuurien seuraaja siirtymään TSMC:n N3-prosessia uudempiin prosesseihin ja sen myötä GAA- eli Gate-All-Around-transistorien käyttöön. TSMC on ottamassa GAA-transistorit käyttöön 2 nanometrin luokan prosesseissaan.

Jensenin mukaan mikäli yhtiö tulee käyttämään uusia GAA-transistoreja, tulevat ne tarjoamaan noin 20 % suorituskykyloikan, eli ei mitään maailmoja mullistavaa. Huang selitti vastaustaan kertomalla, että vaikka luonnollisesti prosessista saatavat parannukset merkitsevät, tekoälymaailmassa tärkeämpää on se, miten tehokkaasti saat hallittua lukemattomia prosessoreja ja niiden käyttöä.

Tom’s Hardwaren mukaan TSMC odottaa itse N2-prosessinsa tarjoavan noin 10-15 % lisää suorituskykyä verrattuna N3E-prosessiin, mikä voisi viitata Huangin suunnittelevan siirtymistä suoraan sen jatkokehitettyyn N2P-versioon tai jopa sitä seuraavaan A16-prosessiin, joka ottaa käyttöön Intel A18 -prosessin tapaan virransyötön takapuolelle siirtävän Backside Power Delivery -teknologian. TSMC odottaa sen tarjoavan noin 8-10 % lisää suorituskykyä N2-prosessiin nähden ja molempien prosessien odotetaan tulevan käyttöön vuoden 2027 aikana. Myös Intelin on huhuttu kosiskelevan NVIDIAa omien tuotantolaitostensa asiakkaaksi, mitä ei voida tässä vaiheessa sulkea pois GAA-vaihtoehdoista. Intel siirtyy RibbonFETeiksi kutsumiensa GAA-transistorien käyttöön Intel A18 -prosessin myötä.

Lähde: Tom’s Hardware

Arctic julkaisi uuden Liquid Freezer III Pro 360 -AIO-coolerin kolmena varianttina

Liquid Freezer III Pro 360 saapuu myyntiin sekä mustanpuhuvana perusversiona että valaistuina mustana ja valkoisena A-RGB-versiona.

Sveitsistä aikoinaan Saksaan muuttanut Arctic tunnetaan parhaiten jäähdytintuotteistaan, vaikka yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu myös erilaisia oheislaitteita ja nykyään myös Senza-valmistietokone. Nyt yhtiö on terästänyt kuitenkin nimenomaan jäähdytinvalikoimaansa uudella AIO-coolerilla.

Arctic Liquid Freezer III Pro 360 on nimensä mukaisesti varustettu 360 mm:n jäähdyttimellä, joka erottuu AIO-coolereiden massasta etenkin 38 mm:n paksuudellaan. Jäähdyttimen läpi puhalletaan ilmaa uusilla PWM-ohjattavilla ja nestelaakeroiduilla P12 Pro -tuulettimilla, jotka toimivat 600-3000 RPM:n alueella ja tuottavat 6,9 mmH2O:n staattisen paineen ja 77 CFM:n (131 m3/h) ilmavirran. Tuuletinten virtajohto on piilotettu vahvistettujen EPDM-letkujen (Etyleenipropyleenidieenikumi) punottuun suojakuoreen kaapelinhallinnan helpottamiseksi.

Uuden Liquid Freezer III Pro 360:n pumppuyksikkö on niin ikään PWM-ohjattu ja se toimii 800-2800 RPM:n nopeudella. Blokkiin on upotettu näyttöjen ja koristeiden sijasta tuuletin, jonka kehutaan madaltavan emolevyn virransyötön lämpötilaa parhaimmillaan liki 18 astetta mikäli pumppublokissa ei olisi lainkaan tuuletinta ja Liquid Freezer II:eenkin verrattuna vielä yli viisi astetta. Oletuksena pumppublokilta menee vain yksi AIO-johto emolevylle, mutta käyttäjälle annetaan myös mahdollisuus ohjata VRM-tuuletinta, jäähdyttimen tuulettimia ja pumppua kutakin omalla johdollaan.

Koko AIO-coolerin kerrotaan peittoavan aiemman Liquid Freezer III 360:n tuuletinten nopeudesta riippuen 1,8-3,8 °C erolla, kun prosessorina on Ryzen 9 7950X 210 watin kulutuksella tai 10,1-10,6 °C erolla, kun prosessorina on Core Ultra 9285K 250 watin kulutksella. Core Ultran suuremman eron selittää natiivisti tuettu offset-asennus.

Pumppublokki on AM4-, AM5-, LGA 1700- ja LGA 1851 -yhteensopiva ja se tukee ns. offset-asennusta kummankin merkin alustoille parhaan jäähdytystehon takaamiseksi. Mukana tulee myös erillinen Intel Contact Frame varmistamaan hyvän kontaktin prosessoriin. Yhtiö kertoo joidenkin emolevyjen normaalia suurempien SSD-coolereiden aiheuttavan Liquid Freezer III Pron kanssa ythteensopivuusongelmia, mutta yhtiö toimittaa näissä tapauksissa käyttäjälle ilmaisen, yhteensopivan M.2-jäähdyttimen. Lista emolevyjen yhteensopivuuksista löytyy yhtiön verkkosivuilta.

Liquid Freezer III Pro 360 tulee saataville sekä mustanpuhuvana perusversiona että RGB-valaistuna mustana ja valkoisena A-RGB-versiona. A-RGB-versioissa sekä jäähdyttimen P12 Pro -tuulettimet että pumppublokin VRM-tuuletin ovat valaistuja. AIO-coolerille on myönnetty kuuden vuoden takuu ja sen mukana toimitetaan MX-6-lämpötahnatuubi.

Arctic Liquid Freezer III Pro 360 saapuu myyntiin välittömästi yhtiön omassa verkkokaupassa ja sen pitäisi saapua myös yleisimpiin verkkokauppoihin tuota pikaa. Mustan perusmallin suositushinta on 129,99 euroa, mustan A-RGB-version 146,99 euroa ja valkoisen A-RGB-version 152,99 euroa. Yhtiöllä on kuitenkin parhaillaan alennusmyynnit ja coolerit irtoavat toistaiseksi 94,49, 111,49 ja 113,99 euron hinnoilla.

Päivitys:

Arctic on julkaissut uutuudestaan lehdistötiedotteen hieman myöhässä ja varmistanut siinä, että luvassa on myös muita Liquid Freezer III Pro -malleja. Yhtiö tulee julkaisemaan 240, 280 ja 420 mm:n versiot AIO-cooleristaan vuoden toisen neljänneksen aikana. Yhtiö tulee lisäksi tuomaan coolereissa käytettävät 120 mm:n P12 Pro- ja 140 mm:n P14 Pro -tuulettimet myyntiin erikseen lähiaikoina.

Lähde: Tuotesivut (1), (2), (3)

Intelin julkaisematon työpöytäversio Meteor Lakesta löysi tiensä nettiin

Q46W-merkinnällä varustettu Engineering Sample sai CPU-Z:n yhden säikeen testissä tuloksekseen heikohkot 732 pistettä, mikä selittänee osaltaan Intelin päätöksen jättää työpöytäversiot julkaisematta.

Intel toi Core Ultra -prosessorit työpöydälle vasta toisessa sukupolvessaan. Myös ensimmäisen sukupolven Core Ultran eli Meteor Laken oli alun perin tarkoitus tulla työpöydälle, mutta se peruttiin odotettua heikomman suorituskyvyn vuoksi ja tilalle julkaistiin 14. sukupolven Corena tunnet Raptor Lake Refresh.

Nyt White Gaocaksi kutsuttu lähde on saanut jostain käsiinsä työpöydälle tarkoitetun Q46W-merkinnällä varustetun Meteor Lake Engineering Sample -prosessorin. Prosessori on varustettu kuudella suorituskykyisellä P-ytimellä ja kahdeksalla energiatehokkaalla E-ytimellä. LP-E-ytimiä ei ole käytössä lainkaan. ES-prosessori ei tue Hyper-threading-teknologiaa edes P-ytimillä, vaikka mobiiliversioissa tuki onkin käytössä. Prosessorin grafiikkaohjain perustuu Xe-arkkitehtuuriin ja on varustettu neljällä Xe-ytimellä. Verrokiksi useimmissa H-sarjan Core Ultra 100 -prosessoreissa kannettavissa on käytössä kahdeksan Xe-ydintä. Prosessorin TDP-arvo on 65 wattia.

ES-prosessorin peruskellotaajuus on HWiNFO:n mukaan 2,8 GHz ja maksimi Boost-kellotaajuus 4,5 GHz. Valitettavasti sillä ei ole ajettu kattavia testejä ainakaan vielä tässä vaiheessa, mutta CPU-Z:n testissä sen 732,3 pisteen tulos vastaa nopeudeltaan Core Ultra 9 185H:ta tai esimerkiksi Ryzen 5 7600X:ää. Core i9-14900K:n 923 pisteen tulos selittää hyvin, miksi Intel päätti perua prosesorin. Core Ultra 9 285K yltää testissä 891 pisteeseen. Kaikilla säikeillä Meteor Lake-S ES saa 5750,2 pistettä, millä ei juhlita SMT-teknologioita tai lisäytimiä sisältävien prosessoreiden täyttämillä markkinoilla. CPU-Z:n tulostietokannasta ei löydy 14 säikeen prosessoreita, mutta 12 säikeen prosessoreihin verrattuna se tippuu Ryzen 5 7600X:n ja Ryzen 5 7600:n välimaastoon, kun 16 säikeen kanssa lähimmät tulokset tulos on Ryzen 7 5700X3D:n tasoa ja jää selvästi esimerkiksi jälkeen Core i9-9900KS:stä tai i9-11900F:stä.

Lähteet: VideoCardz, IThome

SteelSeries toi Apex Pro Gen 3 -näppäimistömallistoonsa uudet Mini Gen 3- ja TKL Gen 3 White -mallit

60 %:n kokoluokan Mini Gen 3 tulee vain mustana ja TKL Gen 3 White nimensä mukaan valkoisena.

Tanskalainen SteelSeries on esitellyt kaksi uutta pelinäppäimistöä Apex Pro Gen 3 -mallistoonsa – Mini Gen 3:n ja TKL Gen 3 Whiten. Mini Gen 3 edustaa todella kompaktia 60 %:n kokoluokkaa, kun taas viimevuotisen TKL Gen 3:n valkoinen uutuusvariantti TKL Gen 3 White on 75-prosenttinen näppäimistö.

Apex Pro Mini Gen 3:ssa (otsikkokuvassa) on Hallin ilmiöön perustuvat ”hypermagneettikytkimet”, joiden OmniPoint 3.0 -teknologia mahdollistaa 40 säädettävää rekisteröintitasoa 0,1–4,0 mm:n säätöalueella. Näppäinhatut ovat kaksoisvalettua PBT-muovia ja kytkimet ovat tehdasvoideltuja. Lisäksi näppäimistön rakenteeseen kuuluu ääntä vaimentava vaahtokerros. Ohjelmistopuolella Mini Gen 3:n ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi Rapid Tap, Rapid Trigger ja Protection Mode valmistajan GG-ohjelmiston kautta.

Apex Pro TKL Gen 3 Whitessa on samat ominaisuudet kuin Mini Gen 3:ssakin, lukuunottamatta kokoluokkaa ja valkoista väriä. Lisäksi Rapid Tap -toiminto on nyt saatavilla myös valmistajan Apex 7- ja Apex 9 -näppäimistöissä.

SteelSeriesin uutuusnäppäimistöt ovat saatavilla seuraavin suositushinnoin:

Lähde: Sähköpostitiedote

Uusi artikkeli: Testissä Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Testissä Sapphiren 810 euron hintainen Pulse Radeon 9070 XT -näytönohjain.

AMD:n uudet Radeon RX 9070 XT -näytönohjaimet saapuivat myyntiin maaliskuun alussa testasimme io-techissä heti tuoreeltaan Asuksen tehdasylikellotetun ja 940 euron suositushintaisen TUF Radeon RX 9070 XT OC:n, joka edustaa 9070 XT -mallien suorituskykyisintä ja samalla kalleinta päätä.

Nyt testivuorossa on Sapphirelta edullisempi Pulse 9070 XT -malli, jonka hintataso Suomessa on alkaen 810 eurosta eli se on tällä hetkellä noin 80 euroa yli suositushinnan, mutta 130 euroa edullisempi kuin Asuksen TUF OC. Tutustumme tässä artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä FSR-ominaisuudet käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT

Endorfy julkaisi uusia kevyen LIV-sarjan pelihiiriä sekä langallisena että langattomana

Endorfyn LIV-sarjaan julkaistiin viime vuonna Plus Wirelss -malli, joka sai nyt rinnalleen langallisen LIV:n ja langattoman LIV Wirelessin sekä Onyx White -versiot kaikista kolmesta.

Endorfy esitteli ja julkaisi viime vuonna uuden keveän pään LIV Plus Wireless -pelihiiren. Nyt yhtiö on tehnyt LIV:stä kokonaisen hiirisarjan julkaisemalla kerralla laskentatavasta riippuen kaksi tai viisi uutta mallia.

Endorfyn viime vuonna julkaisema LIV Plus Wireless on saanut nyt seuraa uusista LIV Wireless- ja LIV-malleista. LIV-sarja rakentuu nyt yhteensä kuudesta mallista, sillä yhtiö erottelee valkoiset ”Onyx White”-versiot hiiristään erillisiksi malleiksi, vaikkei niissä väriä lukuun ottamatta muuta eroa olekaan.

Kuten jo nimestä voi nokkelimmat nikkeknattertonit johtopäätellä, LIV on langallinen ja LIV Wireless langaton. Muutoin hiiret ovat ominaisuuksiltaan paino ja irrotettava USB-johto pois lukien identtisiä. Ne lainaavat muotoilunsa alkuperäiseltä LIV Plus Wireless -mallilta ja ovat tarkoitettuja oikekätiseen käyttöön. Molempien strategiset mitat ovat 126 x 65,7 x 39,3 mm. LIV painaa vaa’alla 54 ja LIV Wireless 69 grammaa. LIV Wireless tukee sekä 2,4 GHz:n yhteyttä että Bluetoothia, mutta toimii myös lataamiseen käytettävän USB-johdon päässä langallisena. Akun kestosta ei valitettavasti ole mainintaa.

Hiirten silmänä toimii PixArtin optinen PAW331-sensori, jonka luvataan yltävän 12 000 DPI:n tarkkuuteen ja pysyvän kyydissä 7,62 metrin sekuntinopeudessa (300 IPS). Hiirten päänäppäimissä käytetään Kailh:n GM 4.0 -kytkimiä, joiden eliniäksi kerrotaan 60 miljoonaa klikkausta. Koska kyse on pelihiiristä, ovat sekä LIV että LIV Wireless luonnollisesti ARGB-valaistuja. Pakettiin kuuluu myös kohokuvioidut otetarrat, mikäli käyttäjä suosii pitävämpää otetta hiirestään.

Kertauksen vuoksi alkuperäinen LIV Plus Wireless ja siitä nyt julkaistu Onyx White -versio eroavat perusmalleista käyttämällä PixArtin PAW3395-sensoria (26 000 DPI, 16,51 m/s (650 IPS)) ja Kailhin GM 8.0 -kytkimiä, joille luvataan 80 miljoonan klikkauksen elinikä. Lisäksi LIV Plus Wireless -mallien mukana tukee lataustelakka.

Endorfyn hiirien pitäisi tulla saataville välittömästi, mutta niiden hinnoista ei ole mainintoja.

Lähteet: TechPowerUp, Endorfy