Raspberry Pi Pico 2:n uudesta RP2350:stä löytyy sekä Arm- että RISC-V-ytimiä

RP2350-mikrokontrollerissa on sekä kaksi Arm Cortex-M33- että kaksi RISC-V Hazard3-ydintä, mutta samaan aikaan niitä ei voi käyttää.

Raspberry Pi -perhe on päivittynyt mielenkiintoisella uudella jäsenellä. Raspberry Pi Pico 2 on vain viiteen dollariin hinnoiteltu mikrokontrolleri uudella RP2350-piirillä, mikä juuri tekee siitä niin mielenkiintoisen.

Raspberry Pi Pico 2:n uusi RP2350-mikrokontrolleri perustuu jälleen yhtiön omaan suunnitteluun. Sen sisältä löytyy kaksi Arm Cortex-M33- tai kaksi RISC-V Hazard3 -ydintä maksimissaan 150 MHz:n kellotaajuudella. Todellisuudessa piiristä löytyy luonnollisesti molemmat ytimistä, mutta vain jommat kummat voivat olla kerrallaan käytössä. SRAM-muistia piiriltä löytyy 520 Kt ja uutena mukana on myös Arm TrustZone, 8 Kt OTP-muistia ja Secure Boot -tuki. Edeltävässä PR2040:ssä oli kaksi Arm Cortex-M0+ -ydintä maksimissaan 133 MHz:n kellotaajuudella ja 264 Kt SRAM-muistia.

Prosessorin kanssa samaan paketointiin voidaan nyt integroida 2 Mt Flash-muistia, minkä lisäksi piirilevyltä löytyy erillinen 4 Mt:n QSPI Flash-musiti, kun ensimmäisen sukupolven Picolla oli 2 Mt:n QSPI Flash-piiri.

Muita muutoksia ensimmäiseen sukupolveen verrattuna on GPIO-puolella tuki neljälle 12-bittiselle ADC:lle kolmen sijasta ja 16 PWM-pinniä on kasvanut 24:ään. Ohjelmoitavan IO:n puolella on nyt 12 PIO State Machine -yksikköä aiemman kahdeksan paikalla. Mikrokontrollerin unitilan virrankulutuksen kerrotaan puolestaan laskeneen 100 µA:sta alle 10 µA:han.

Päivitykset eivät tulleet tosin ilmaiseksi, vaan suositushintaa on nostettu neljästä dollarista viiteen dollariin. Pelkästä sirusta kiinnostuneille ilman pakettiin integroitua Flash-muistia QFN60-paketoidun RP2350A:n saa $0,80 ja QFN80-paketoidun $0,90 hintaan, kun 2 Mt:n Flash-muistilla niiden hinnat ovat yhden dollarin ja 1,10 dollaria. Myöhemmin tänä vuonna tullaan julkaisemaan myös langattomia yhteyksiä tukeva Raspberry Pi Pico 2 W.

Lähde: Raspberry Pi

Turtle Beach julkaisi uudet Kone II Air- ja Kone II -pelihiiret

Vaikka Roccat tuli keväällä lopullisesti tiensä päähän, tuo Turtle Beach markkinoille kaksi uutta pelihiirtä Kone-tavaramerkillä, joka oli männävuosina suosittu pelaajien keskuudessa.

Saksalainen Roccat – joka tunnettiin aikoinaan muun muassa Kone-tavaramerkistään – siirtyi vuonna 2019 yhdysvaltalaisen Turtle Beachin omistukseen ja integroitui tähän lopullisesti huhtikuussa. Nyt Turtle Beach on julkaissut kaksi uutta Kone-pelihiirtä, jotka ovat langaton Kone II Air ja langallinen Kone II. Hiiret tulevat saataville mustana ja valkoisena.

Järin kevyitä uudet Kone-hiiret eivät ole, sillä Kone II Air painaa 110 grammaa ja Kone II 90 g. Molemmissa hiirissä on 100 miljoonaa klikkausta kestävät optiset kytkimet painikkeissa ja maksimissaan 26 000 DPI:n herkkyyteen yltävä optinen sensori. Langattomalle Kone II Airille lupaillaan jopa 130 tunnin akunkestoa 2,4 gigahertsin matalaviivetilassa ja 350 tuntia Bluetooth-yhteydellä. Molempien hiirien virkistystaajuus on perinteinen 1000 hertsiä, eli tieto hiiren ja tietokoneen välillä päivittyy millisekunnin välein. Huomionarvoisena seikkana rullaa voi pyörittää portaattomasti vain Kone II Airissa.

Kone II -hiiristä löytyy Easy-Shift-toiminto, jolla eri painikkeille voi määrittää uusia komentoja ja siten laajentaa hiiren käyttömahdollisuuksia, mutta painikkeille on myös valmiita sisäänrakennettuja profiileja. Hiirissä on luonnollisesti mukana RGB-valaistus, jota voi hallita Turtle Beachin Swarm II -ohjelmistolla. Lisäksi uutuuksissa on tuki syöttöviiveitä laskevalle Nvidia Reflex -teknologialle.

Kone II Air ja Kone II ovat ennakkotilattavissa 130 ja 70 euron suositushintaan ja ne tulevat saataville syyskuun aikana.

Lähde: Turtle Beach, Tuotesivut (1, 2)

Intel lupaa kellotaajuuksien pysyvän ennallaan 13. ja 14. sukupolven mikrokoodipäivityksen jäljiltä

Intel x Asus -tapahtumassa Kiinassa kerrottiin lisäksi mm. Battlemage-erillisnäytönohjainten julkaisun tapahtuvan vuoden loppuun mennessä.

Intel ja Asus ovat pitäneet Kiinassa Intel x Asus -tapahtuman, jossa valotettiin yhtiöiden lähitulevaisuuden suunnitelmia. Paikan päällä kuultiin myös kovia lupauksia paitsi tulevasta mikrokoodipäivityksestä 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreille, myös tulevista tuotteista.

Intel x Asus -tapahtumasta raportoiva teknologiabloggari ”小敌鸽” eli Little Pigeon kertoo Intelin luvanneen tapahtumassa, että tuleva mikrokoodipäivitys 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreille ei tule vaikuttamaan prosessoreiden ylikellotettavuuteen tai toteutuviin Turbo-kellotaajuuksiin. Mikäli lupaus pitää paikkansa, se tukisi Intelin antamaa selitystä aidosti vääristä jännitepyynnöistä, kun skeptisemmät tahot ovat ehdottaneet niiden olleen pakollisia haluttujen kellotaajuuksien saavuttamiseksi.

Core Ultra -brändin työpöydälle tuovan Arrow Laken kerrotaan puolestaan kuluttavan vähintään 100 wattia Raptor Lakeja vähemmän huolimatta korkeista kellotaajuuksistaan. Prosessoreiden todellinen suorituskyky pidettiin edelleen salaisuuksien verhojen peittämänä, mutta sen odotetaan olevan ”vaikuttava”.

Näytönohjainpuolella Xe2- eli Battlemage-arkkitehtuuri tullaan näkemään ensimmäisenä Lunar Lake -koodinimellisissä Core Ultra 200V -mobiiliprosessoreissa. Monet ovat ehtineet jo povaamaan Battlemage-erillisnäytönohjainten olevan haudattujakin, mutta nyt Intelin kerrotaan luvanneen niiden julkaisun tapahtuvan vuoden loppuun mennessä.

Lähde: VideoCardz

Uusi artikkeli: Testissä AMD Ryzen 7 9700X (Zen 5)

Testissä AMD:n uusi 8-ytiminen Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuva Ryzen 7 9700X -prosessori.

AMD:n uuteen Zen 5 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 9000 -sarjan prosessorit saapuvat myyntiin huomenna 8. elokuuta klo 16. Ensimmäisenä myyntiin saapuvat 6- ja 8-ytimiset Ryzen 5 9600X- ja Ryzen 7 9700X -mallit, joiden osalta median salassapitovelvollisuus testitulosten osalta päättyi tänään. Ensi viikolla myyntiin saapuvat 12- ja 16-ytimiset Ryzen 9 9900X- ja 9950X-mallit. Testasimme io-techissä heti tuoreeltaan 410 euron hintaisen ja 65 watin TDP-arvolla varustetun Ryzen 7 9700X:n.

Tutustumme artikkelissa Zen 5 -arkkitehtuurin uudistuksiin ja 9700X-prosessorin ominaisuuksiin sekä ajamme prosessori- ja pelitestit. Mukana on myös tehonkulutus- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä AMD Ryzen 7 9700X (Zen 5)

 

Intel 18A -prosessi etenee aikataulussaan ja ensimmäiset prosessorit ovat jo toiminnassa

Ensimmäiset Intel 18A -prosessorit ovat kuluttajapuolen Panther Lake ja palvelinten Clearwater Forest, mutta yhtiö kehaisee myös ensimmäisen ulkopuolisen asiakkaan piirin päässeen jo tape-out-vaiheeseen.

Intelin toinen vuosineljännes oli raskaasti tappiollinen etenkin Intel Foundry -tuotantolaitosten vuoksi. Tuotantolaitoksilta on kuulunut nyt kuitenkin myös positiivisia uutisia.

Intel on ilmoittanut ensimmäisten Intel 18A -prosessilla valmistettujen prosessoreiden valmistuneen tehtaalta ja saapuneen yhtiön laboratorioihin. Sekä kuluttajapuolelle suunnattu Panther Lake että palvelimiin päätyvä Clearwater Forest ovat toimivia ja kykenevät jo käynnistymään käyttöjärjestelmään.

Se kehaisee myös Panther Laken DDR-muistiohjaimen yltävän jo nyt tavoitekellotaajuuksiin. Clearwater Forest on puolestaan osaltaan merkittävä myös uuden Intel 3-T base die -teknologian myötä. Base die viittaa Foveros-paketoinnin alimpaan siruun, jonka päälle varsinaiset prosessori-, io- ja muut sirut ladotaan. Se ei ole enää perinteinen passiivinen, reititykseen käytettävä interposer, vaan aktiivinen siru tietyin omin toiminnallisuuksin.

Yhtiön mukaan sillä meni alle kaksi neljännestä Panther Laken ja Clearwater Forestin tape-out-vaiheesta tähän pisteeseen ja prosessoreiden olevan aikataulussaan valmistuksen aloittamiseksi ensi vuonna. Myös ensimmäinen ulkopuolisen asiakkaan Intel 18A -piiri on raportin mukaan saatu tape-out-vaiheeseen.

Intel 18A on yhtiön toisen sukupolven Gate-All-Around- eli GAAFET-tyyppinen RibbonFET -EUV-valmistusprosessi. Prosessi hyödyntää myös PowerVia-teknologiaa, joka siirtää virransyötön transistoreiden selkäpuolelle. Prosessille suunniteltavien prosessoreiden 18A Process Design Kit- eli PDK on sekin ehtinyt nyt 1.0-versioon eli se on valmis laajempaan toimitukseen yhtiön asiakkaille.

Lähde: Intel

Cooler Masterin MasterHUB saapuu vihdoin myyntiin

MasterHUB erottuu Stream Deckistä ja muista kilpailijoistaan modulaarisella rakenteellaan, mikä mahdollistaa sen kustomoinnin juuri omien tarpeiden mukaiseksi.

Cooler Master on esitellyt tulevaa Stream Deckin ja muiden vastaavien hallintapaneeleiden kanssa kilpailevaa MasterHUB-projektiaan jo lukuisilla eri messuilla. Nyt MasterHUB on vihdoin saapumassa myös myyntiin.

Cooler Master MasterHUB pyrkii erottumaan kilpailijoistaan modulaarisuudellaan. Laitteen pohjana toimii Base Module -taustalevy, joka on varustettu magneetein ja pinniyhteyksin sen päälle asennettavia osia varten. Ainakin alkuun saataville tulee viisi erilaista moduulia: 15 IPS-näytöllä varustetun näppäimistön sisältävä moduuli, pyöriteltävä ohjain IPS-näytöllä, viisi liukukytkintä sisältävä moduuli, kolme pyöriteltävää ohjainta sisältävä moduuli ja lopulta kaksi pyöriteltävää rullaa sisältävä moduuli.

MasterHUB saapuu ennakkomyyntiin yhtiön Kickstarter-sivujen kautta, joskaan itse sivut eivät ole Kickstarterin alla eikä siellä näy sen enempää mitään tiettyjä maaleja, mitkä pitäisi saavuttaa. Sen sijasta sivut vaikuttavat normaaleilta ennakkotilaussivuilta, joilta voi lunastaa 25 % alennuksen 40 dollarin ennakkomaksua vastaan.

Aluksi saataville tulevat kolmen moduulin Basic-paketti 399 dollarin normaaliin ja ennakkotilauksella 299 dollarin alennettuun hintaan sekä kuuden moduulin Pro-paketti 549 dollarin normaaliin ja 399 dollarin alennettuun hintaan. Erilliset moduulit saapuvat ilmeisesti myyntiin yksittäisinä myöhemmin. Yhtiö ei ole vielä kertonut, milloin ennakkotilattujen tuotteiden toimitukset tullaan aloittamaan.

Lähde: Cooler Master

NVIDIA julkaisi GeForce ja Studio 560.81 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajureissa on mukana tuki DLLS Super Resolution -teknologiaa tukevalle Hunt: Showdown 1896:lle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 560.81 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa sekä ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla julkaistiin myös uudet Studio 560.81 -ajurit.

GeForce 560.81 -ajureiden uudet ominaisuudet ja pelioptimoinnit:

  • Tuki Hunt: Showdown 1896 -pelille (DLSS 2)

Korjatut bugit:

  • Farming Simulator 22:n kaatuilut
  • GeForce Experiencen tai NVIDIA Appin näyttäessä GPU:n käyttöasteen olevan 0 % pelit nykivät
  • Joiltain näytöiltä puuttuneet tuetut virkistystaajuus vaihtoehdot
  • NVIDIA Containerin korkea CPU:n käyttöaste

Tiedossa olevat ongelmat:

  • GeForce Experiencen Performance Monitoring overlay saattaa lakata päivittämästä GPU:n tietoja

Studio 560.81 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat NVIDIAn näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin tarkemmin Studio-blogissa ja niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Studio 560.81 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:

  • Tuki CyberLink PowerDirectorin ja CapCut Pron HEVC-päivityksille
  • Tuki Adobe Substance 3D Modelerille
  • Tuki SideFX: Houdinille
  • Tuki TensorRT-kiihdytykselle Topan AI:ssa

Korjatut ja tiedossa olevat bugit:

  • Samat kuin GeForce-ajureilla

Tiedossa olevat ongelmat ovat identtiset GeForce-ajureiden kanssa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Google tuomittiin Yhdysvaltain liittovaltion oikeudessa monopoliaseman väärinkäytöstä

Google on jo ilmoittanut aikeistaan valittaa tuomiosta, joka perustuu pääosin yhtiön yksinoikeussopimuksiin Applen kaltaisten toimijoiden kanssa.

Yhdysvaltain oikeusministeriö nosti Trumpin hallinnon aikana syytteet Googlea vastaan markkina-aseman väärinkäytöstä hakupalvelinmarkkinoilla. Yhtiöllä on niskassaan lisäksi Bidenin hallinnon aikana nostettu erillinen syyte markkina-aseman väärinkäytöksistä mainosteknologioiden saralla.

Yhdysvaltain liittovaltion oikeus on todennut Googlen toimineen maan kilpailunrajoituslakien vastaisesti hakukonemarkkinoilla. Tuomari Amit Mehtan mukaan yhtiö on nimenomaisesti rikkonut Sherman Actin toista osiota, mikä kieltää yritykset monopolisoida tiettyä liiketoiminnan alaa yksittäiselle toimijalle. Googlen tiedetään käyttävän vuosittain kymmeniä miljardeja dollareita yksinoikeussopimuksiin.

Tuomio perustui nimenomaan mainittuihin yksityisoikeussopimuksiin erityisesti mobiilimaailman puolella. Lisäksi Googlen todetaan osoittaneen monopolistista käytöstä mainosten hinnoittelussa, minkä se on voinut pitää huomattavan korkeana juuri yksityisoikeussopimusten vuoksi.

Google on jo ilmoittanut tyytymättömyytensä päätökseen ja tulevansa valittamaan siitä. Yhtiön mukaan Mehtan lausunnot osoittavat Googlen olevan markkinoiden paras hakukone ja käyttäjien suosivan sitä sen vuoksi, ei yksinoikeussopimusten. Se oli yhtiön argumenttina myös itse oikeusistunnossa. Riippumatta siitä miten valituksen kanssa käy, Google kertoo jatkavansa ihmisten suosimien tuotteiden kehittämistä entiseen tapaan.

Vaikka Googlen valitus ei menisi läpi, ei mahdollisesta tuomiosta tiedetä vielä mitään, vaan se tullaan päättämään erillisen prosessin kautta. Mahdollisia tuomioita sakkojen lisäksi voisivat CNN:n mukaan olla esimerkiksi yksinoikeussopimusten kielto Googlelta tai erillisen hakukoneen valintaruudun lisääminen samaan tapaan, kuin Microsoft joutui aikoinaan tekemään selainten kanssa.

Lähde: CNN

Cherry Xtrfy julkaisi langattomat M64- ja M68-pelihiiret

Uutuushiirien Pro-mallit yltävät 8000 hertsin virkistystaajuuteen, kun taas perusmallien virkistystaajuus on perinteinen 1000 Hz.

Saksalaisen Cherryn ja ruotsalaisen Xtrfyn muodostaman Cherry Xtrfy -tavaramerkin alle on julkaistu uudet M64- ja M68-pelihiiret, joiden Pro-mallit tarjoilevat pelaajille 8000 hertsin virkistystaajuuden. Vastaavia virkistystaajuuksia on nähty muiltakin valmistajilta, mutta perinteinen 1000 Hz on yhä laajalti käytössä, kuten myös M64- ja M68-perusmalleissa. Uutuusmalliston hiiret ovat langattomia ja tarjoavat ergonomista muotoilua oikeakätisille M64:llä ja symmetristä muotoilua M68:lla.

Hiiret painavat kiinteästä kuoresta huolimatta vain 53 (perusmallit) ja 55 grammaa (Pro-mallit). Kaikissa malleissa on Pixartin 3395-sensori ja 26 000 DPI:n maksimiherkkyys. USB-C-liitännän kautta ladattavan akun kerrotaan kestävän perusmalleilla 75 ja Pro-malleilla 90 tuntia, tosin ilman 8000 Hz:n tilaa. Värivaihtoehtoina on musta, valkoinen ja sininen perusmalleilla sekä musta ja valkoinen Pro-malleilla.

Sekä M64- että M68-hiirten perus- ja Pro-mallit ovat saatavilla 99 ja 139 euron suositushinnoin.

Lähde: Cherry Xtrfy, Tuotesivut

Intelin tulos romahti rajusti tappiolliseksi

Yhtiön toisen vuosineljänneksen tulosta painoi yli 1,5 miljardia dollaria tappiolliseksi etenkin Intel Foundryn uusien prosessien kehittäminen ja tuotantolaitosten rakentaminen.

Intel on pitänyt vuoden toisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Yhtiön neljännes meni kauniisti sanottuna penkin alle, sillä yhtiön tappiot olivat lopulta jopa 1,6 miljardia dollaria.

Intel teki vuoden toisen neljänneksen aikana 12,8 miljardia dollaria liikevaihtoa, mikä on prosentin vähemmän kuin vuotta aiemmin. Myös yhtiön käyttökate otti osumaa 0,4 prosenttiyksikön edestä ollen nyt 35,4 prosenttia. Kehitystyöhön on samalla panostettu 100 miljoonaa viimevuotista enemmän ja lopulta viivan alle jäi tappiota jopa 1,6 miljardia dollaria, kun vuotta aiemmin yhtiö teki 1,5 miljardia dollaria voittoa. Jos katsotaan ns. Non-GAAP-tulosten puolelle tilanne ei ole aivan yhtä synkkä, vaan jättämällä kertaluontoiset kulut ja vastaavat huomiotta yhtiön tulos olisi jäänyt vielä 100 miljoonaa dollaria plussalle.

Yhtiön yksiköistä CCG eli kuluttajapuoli menestyi sikäli parhaiten, että sekä sen liikevaihto että -voitto kasvoivat viime vuoteen nähden selvästi; liikevaihto 6,8 miljardista 7,4 miljardiin dollariin ja liikevoitto 2 miljardista 2,5 miljardiin dollariin. DCAI eli datakeskusosastolla ei mennyt yhtä ruusuisesti, vaan liikevaihto kutistui 3,2 miljardista 3 miljardiin dollariin ja liikevoitto 500 miljoonasta 300 miljoonaan dollariin. Verkko- ja edgepuolella eli NEX-osastolla liikevaihto kutistui 100 miljoonalla dollarilla 1,3 miljardiin liikevoiton pysyessä vuoden takaisella tasolla 100 miljoonassa dollarissa.

Se, missä Intel tekee tällä hetkellä vahvaa tappiota, on puolijohdetuotanto. Intel Foundryn liikevaihto kasvoi kyllä 100 miljoonalla dollarilla 4,3 miljardiin dollariin, mutta samaan aikaan tappiot kasvoivat 1,9 miljardista dollarista jopa 2,8 miljardiin dollariin. Merkittäviä tappioita selittää osaltaan yhtiön vahva panostus uusien prosessien kehitystyöhön ja hetkellisiä lisäkuluja tulee parhaillaan rakenteilla olevista uusista tuotantolaitoksista.

Intelin osavuosikatsaukseen kuuluu myös yhtiön läheisimmät tytäryhtiöt Altera ja Mobileye. FPGA-piireihin erikoistuneen Alteran liikevaihto on romahtanut vuodessa 848 miljoonasta vaivaiseen 361 miljoonaan dollariin. Samassa ajassa 346 miljoonan dollarin liikevoitto on kääntynyt 25 miljoonan dollarin tappioksi. Mobileyen liikevaihto on laskenut vain aavistuksen 454 miljoonasta 440 miljoonaan dollariin, mutta samalla liikevoitto on liki puolittunut 129 miljoonasta 72 miljoonaan dollariin.

Yhtiö kertoi samalla myös virallisemmin tulevasta 10 miljardin säästöohjelmastaan, jonka myötä yhtiö leikkaa jopa 15 000 työpaikkaa.

Lähde: Intel