Uutiset

NVIDIA ylsi jälleen uuteen ennätysliikevaihtoon vientirajoituksista huolimatta

NVIDIA arvioi menettäneensä vientirajoitusten vuoksi noin 2,5 miljardia dollaria liikevaihtoa, mutta siitä huolimatta yhtiön liikevaihto oli jopa 44 miljardia dollaria.

NVIDIA on julkaissut fiskaalivuotensa 2026 ensimmäisen neljänneksen tuloksen. Yhtiö ei noudata perinteistä kalenteria, vaan sen fiskaalivuosi kulkee yhtä vuotta edellä ja alkaa helmikuusta päättyen seuraavan vuoden tammikuuhun.

NVIDIAn ensimmäinen fiskaalineljännes toi mukanaan ennätysliikevaihdon, vaikka viivan alle jäikin parhaita neljänneksiä vähemmän dollareita. Yhtiön liikevaihto oli 44 miljardia dollaria, mikä on jopa 69 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Samaan aikaan kuitenkin yhtiön käyttökate laski peräti 17,9 prosenttiyksikköä 78,4 %:sta 60,5 %:iin. Muutos käyttökatteessa selittyy pitkälti H20-kiihdytinten myyntirajoituksista johtuvista alaskirjauksista; NVIDIA ehti saamaan H20-piireistä 4,6 miljardin liikevaihdon, mutta uusien rajoitusten tultua voimaan saamatta jäi vielä 2,5 miljardin dollarin liikevaihto. Viivan alle jäi lopulta 18,7 miljardia dollaria, mikä on 26 % enemmän kuin vuosi sitten.

Datakeskuspuolen liikevaihto oli päättyneellä neljänneksellä vajaat 89 % koko yhtiön liikevaihdosta eli 39,1 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi vuoden takaiseen nähden jopa 73 % ja siitä 34,1 miljardia tuli laskentapiireistä ja noin 5 miljardia verkkoratkaisuista.

Pelipuoli kasvoi GeForce RTX 50 -näytönohjainten julkaisun piristämänä vuoden takaisesta 2,6 miljardista 3,8 miljardin dollarin liikevaihtoon. Ammattilaisnäytönohjaimet kattava Professional Visualization -puoli puolestaan kasvoi 427 miljoonasta dollarista 509 miljoonaan dollariin, autopuoli 329 miljoonasta 567 miljoonaan ja OEM-puoli 78 miljoonasta 111 miljoonaan dollariin.

NVIDIA odottaa fiskaalivuoden 2026 toisen neljänneksen liikevaihdon kasvavan maltillisesti tai pysyvän ennallaan; odotuksissa on 45 miljardia dollaria 2 %:n virhemarginaalilla. Luvussa on huomioitu Kiinaan suunnattujen H20-kiihdytinten myyntirajoitukset, mitkä tekevät 8 miljardin dollarin loven odotettuun liikevaihtoon. Yhtiö uskoo käyttökatteen nousevan neljänneksellä 72 %:n tuntumaan.

Lähde: NVIDIA

Razer julkaisi hiirtä langattomasti lataavan HyperFlux V2 -hiirimaton

HyperFlux V2 mahdollistaa tuettujen hiirten lisäksi myös tiettyjen näppäimistöjen HyperSpeed-yhteyden, jolloin tietokoneeseen ei tarvita lainkaan erillistä lähetinvastaanotinta.

Langattomia hiiriä löytyy käytännössä joka valmistajalta, mutta ne luottavat käytännössä poikkeuksetta telakassa tai USB-johdon päässä ladattaviin akkuihin tai vaihdettaviin paristoihin. Poikkeuksia massaan ovat olleet Logitechin PowerPlay ja Razerin HyperFlux, josta on nyt julkaistu uusi versio yli seitsemän vuoden jälkeen.

Razer HyperFlux V2 tarjoaa käyttäjälle hiirimaton, joka lataa automaattisesti yhteensopivia hiiriä, kunhan siihen muistaa ensin laittaa mukana tulevan latauskiekon. HyperFlux V2 parittaa sen jälkeen hiiren järjestelmään automaattisesti, kun se asetetaan hiirimatolle. Jatkuva lataus tietää yleensä huonoa akun kestolle, joten Razer on varustanut maton väriä vaihtavalla LED-merkkivalolla, joka kertoo hiiren akun varaustilan, jotta käyttäjä muistaa kytkeä latauksen pois päältä, kun sitä ei tarvita.

HyperFlux V2 -hiirimatto poistaa samalla tarpeen turhille lähetinvastaanottimille. Se korvaa luonnollisesti hiiren lähetinvastaanottimen, mutta HyperSpeed Multi-Device -tuen myötä se tukee myös tiettyjen näppäimistöjen yhteyttä hiiren rinnalla. HyperFlux V2 tukee Razerin Basilisk V3 Pro- ja Pro 35K-, Cobra Pro- ja Naga V2 Pro -pelihiiriä sekä BlackWidow V4 Mini HyperSpeed, BlackWidow V3 Pro, DeathStalker V2 Pro- ja Pro Tenkeyless -näppäimistöjä.

HyperFlux V2 -hiirimatosta tulee saataville sekä kova- että kangaspintainen versio ja molempien alta löytyy hiirimaton liikkumista ehkäisevä kuvioitu kumipohja. Razer ei vielä kertonut milloin uusi lataava hiirimatto tulee saataville, mutta sen hinta yhtiön verkkokaupassa on Suomesta ostettaessa 139,99 euroa.

Lähteet: Razer (1), (2)

Microsoft vaatii jatkossa kaikilta USB-C-liittimiltä yhteneväisiä ominaisuuksia

Jatkossa kaikkien Windows-kannettavien ja -taulutietokoneiden USB-C-liitinten on tuettava esimerkiksi tietokoneen lataamista, virransyöttöä liitetyille laitteille sekä vähintään yhtä näyttöä DisplayPort Alt-Moden avulla.

USB-C-liittimet ovat yleistyneet kovaa vauhtia eri laitteissa ja sama liitin on otettu käyttöön myös mm. Thunderbolt-standardissa. Kaikki USB-C-liittimet eivät kuitenkaan vastaa ominaisuuksiltaan toisiaan, tai edes lähelle. Microsoft on päättänyt nyt, että sekametelisoppa saa Windows-kannettavien ja -taulutietokoneiden osalta loppua.

Microsoft on julkaissut uuden päivityksen Windows Hardware Compatibility Program -sääntöihin USB-C-liitäntöjen osalta. Jatkossa kaikilta USB-C-liittimiltä Windows-kannettavissa ja -taulutietokoneissa vaaditaan tietyt minimiominaisuudet, jotka ovat aiemmin olleet vapaaehtoisia USB-standardin puolesta.

USB 3 -standardin mukaisilta USB-C-liittimiltä vaaditaan jatkossa poikkeuksetta virransyöttö siihen kytketyille laitteille, tuki tietokoneen lataamiselle liittimen kautta sekä tuki vähintään yhdelle ulkoiselle näytölle DisplayPort Alt-Modella. 5 ja 10 Gbps:n liittimiä vaaditaan toimittamaan liitetyille laitteille vähintään 4,5 ja 20 Gbps:n liittimiä vähintään 7,5 watin edestä tehoa.

USB4-standardin mukaisilta USB-C-liittimiltä vaaditaan vielä enemmän. Niiden on samaan tapaan tuettava virransyöttöä liitetyille laitteille ja tietokoneen lataamista, mutta näyttöjen osalta on tuettava vähintään kahta 4K-näyttöä 60 hertsin virkistystaajuudella. Lisäksi liitinten on tuettava PCI Express- ja Thunderbolt 3 -standardeja. Virransyötön osalta nopeudella ei ole merkitystä, mutta laitteen mallilla on; kannettavien USB4-C-liittimiltä vaaditaan vähintään 15 watin virransyöttöä lisälaitteille, kun taulutietokoneissa riittää 7,5 watin minimi. USB-C-liitinten pitää myös tukea unitilaa menettämättä siihen liitettyjen laitteiden yhteyksiä. Myös Thunderbolt 4- ja 5-standardien USB-C-liittimille asetetaan samat vaatimukset, kuin USB4:lle.

Kaikilta USB-C-liittimiltä vaaditaan lisäksi, että ne toimivat Microsoftin USB-ohjainajureilla, jolla kyetään varmistamaan mahdollisuus päivittää ajurit Windows Updaten kautta esimerkiksi mahdollisten tietoturvauhkien tilkitsemiseksi.

Lähde: Microsoft

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S25 Edge

Testasimme Samsungin erittäin ohuen Galaxy S25 Edge -älypuhelimen.

Älypuhelinmarkkinoille odotetaan tälle vuodelle paluuta muutamien vuosien takaiseen kilpailuun markkinoiden ohuimmasta luurista. Kenties huhutuin malli on Applelta odotettu iPhone 17 Air, mutta ennen kuin kyseisestä puhelimesta on hiiskuttu virallisesti sanaakaan, kuluttajien käsiin ehti Samsung Galaxy S25 Edge.

Samsungin uutuus on vain 5,8 mm paksu, mutta siitä huolimatta se tarjoaa lippulaivaluokan rautaa. Käytössä on S25 Ultrasta tuttu 200 megapikselin pääkamera, Snapdragon 8 Elite -järjestelmäpiiri ja titaanirunko. Kompromissejakin koon puolesta on tehty, sillä akku on pienempi kuin yhdessäkään toisessa S25-malliston puhelimessa ja sisarusmalleistaan poiketen Edgen kameravalikoima muodostuu vain kahdesta kamerasta.

Uudessa testiartikkelissa tutustumme Samsung Galaxy S25 Edgeen reilun viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta ja otamme selvää, onko vain 5,8 mm paksu rakenne kompromissien arvoinen.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S25 Edge

Asus julkaisi TUF-pelinäyttöjen valikoimaansa uuden Series Five -malliston

Keskihintaluokan ”vitossarjan” kärkimalli on 27-tuumainen QHD-näyttö 300 hertsin virkistystaajuudella.

Asus on julkaissut uudet Series Five -sarjan TUF-pelinäytöt, joita on valmistajan mukaan yli 20 erilaisten pelaajien tarpeisiin, mutta parrasvaloihin valmistaja nostaa lehdistötiedotteessaan 27-tuumaisen QHD-näytön 300 Hz:n virkistystaajuudella sekä 34-tuumaisen ultrawide-mallin 250 Hz:llä.

Malliston lippulaiva VG27AQML5A on 27 tuuman näyttö, joka on varustettu 2560 × 1440 pikselin resoluutiolla (QHD) ja jopa 300 Hz:n virkistystaajuudella. Näytön IPS-paneelissa on 0,3 ms:n gray-to-gray-vasteaika sekä G-Sync Compatible- ja AMD FreeSync Premium -sertifikaatit. Liikesumeutta ehkäisee myös ELMB-teknologia (Extreme Low Motion Blur).

Värintoiston osalta VG27AQML5A:ssa on 95 %:n DCI-P3-väriavaruus ja VESA DisplayHDR 400 -sertifikaatti. Myös tekoälyominaisuuksia löytyy, kuten Dynamic Crosshair väriä vaihtavalla tähtäimellä näytön keskellä ja tummien alueiden kirkkautta nostava Dynamic Shadow Boost. Näytön asetuksia voi säätää Asuksen DisplayWidget Center -ohjelmistolla.

Liitäntöinä VG27AQML5A:ssa on 2 × HDMI 2.1, 1 × DisplayPort 1.4, 1 × USB 3.2 Gen 1 Type-C sekä 3,5 mm:n kuulokeliitäntä.

Ultrawide-mallisessa 34 tuuman VG34WQML5A:ssa on 1500R:n kaarevuudella varustettu VA-paneeli, jonka WQHD-tarkkuus on 3440 × 1440 pikseliä. Näytön maksimivirkistystaajuus on 250 Hz ja sen gray-to-gray-vasteajaksi ilmoitetaan 0,5 ms. Mukautuvalla virkistystaajuudella on AMD FreeSync Premium -sertifikaatti. Myös VG34WQML5A:ssa on ELMB-teknologia, 95 %:n DCI-P3-väriavaruus sekä VESA DisplayHDR 400 -sertifiointi.

VG34WQML5A:n liitäntäpuolelta löytyy 2 × HDMI 2.1, 2 × DisplayPort 1.4, 3 × USB 3.2 Gen 1 Type-A ja niin ikään 3,5 mm:n kuulokeliitäntä.

Asus ei maininnut tiedotteessaan, milloin uudet Series Five -sarjan TUF-näytöt tulevat saataville.

Lähde: Asus

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6874)

Intelin uusimmat ajurit laajentavat aiempien ajureiden optimoinnit käsikonsoliluokan tietokoneille koskemaan kaikkia Lunar Lake -arkkitehtuurin Core 200V -prosessoreita.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.6874 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 32.0.101.6874 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:

  • Aiempien 32.0.101.6734 -ajureiden optimoinnit käsikonsoliluokan tietokoneille Core Ultra 200V -sarjan Lunar Lake -prosessoreilla on laajennettu tukemaan kaikkia Lunar Lake -kokoonpanoja kokoluokkaan katsomatta. Optimoinnit parantavat suorituskykyä ja ruutujen tahdistusta vähävirtaisissa tiloissa.

Korjatut ongelmat

  • Arc B-sarjan näytönohjaimilla
    • Farming Simulator 25:n vilkkuvat tekstuurit (DX12)
    • Google Earthin kaatuminen
  • Arc A-sarjan näytönohjaimilla
    • Autodesk Motion Builderin hetkittäinen vilkunta joillain materiaaleilla
  • Core Ultra 2 -prosessoreiden integroiduilla Arc-grafiikkaohjaimilla
    • Farming Simulator 25:n vilkkuvat tekstuurit (DX12)
    • The Last of Us Part II:n vilkkuvat mustat pikselit tietyissä tilanteissa (DX12)
    • MechWarrior 5: Clansin kaatuilu tietyillä XeSS-asetuksilla (DX12)
    • Blender 4.4:n renderöintiprosessi voi keskeytyä Cycles-renderöijällä

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Call of Duty: Black Ops 6:ssa voi esiintyä välkkyvää grafiikan korruptoitumista (DX12)
    • Returnal saattaa kaatua pelatessa jos säteenseuranta on käytössä (DX12)
    • Call of Duty: Warzone 2.0:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • SPECapc for Maya 2024 saattaa jäätyä kesken testin
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
    • HWiNFO voi raportoida väärän määrän Xe-ytimiä joillain malleilla
  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Overwatch 2 voi kaatua High- ja Ultra-asetuksilla käynnistyessä (DX12)
    • Returnal saattaa kaatua pelatessa jos säteenseuranta on käytössä (DX12)
    • Marvel’s Spider-Man 2 saattaa kaatua, kun sekä säteenseuranta että XeSS ovat käytössä
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
  • Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
    • Adobe Premiere Pron videon tuonti voi epäonnistua (korjaukseksi suositellaan Intel NPU -ajurin versiota 32.100.3717 tai vanhempaa)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
  • Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
    • Valorantissa ei välttämättä kykene näyttämään tuettuja resoluutiota pelin sisäisissä asetuksissa (DX11)
    • Adobe Premiere Pro saattaa kaatuilla
    • Adobe Premiere Pron videon tuonti voi epäonnistua (korjaukseksi suositellaan Intel NPU -ajurin versiota 32.100.3717 tai vanhempaa)
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella

Lataa Intelin ajurit täältä

Motorola julkaisi edullisemman pään moto g86- ja g56 -älypuhelimensa

Motorolan uudet edulliset moto g -mallit sijoittuvat 249 ja 369 euron haarukkaan.

Motorola on julkaissut uudet moto g86- ja g56 -älypuhelimensa edullisempaan hintaluokkaan, jotka ovat seuraajat aiemmille moto g85– ja g55 -malleille. moto g86:sta tulee tarjolle suuremmalla akulla ja tallennustilalla varustettu power-malli (otsikkokuvassa) sekä perusmalli.

Uusissa moto g86 -puhelimissa on 120 hertsin AMOLED-näyttö 1220p- eli ”Super HD -resoluutiolla” ja HDR10+-tuella. Järjestelmäpiirinä molemmissa versioissa on MediaTekin Dimensity 7300 ja 8 gigatavua RAM-muistia. Mallit eroavat toisistaan tallennustilan kohdalla siten, että power-mallissa sitä on 512 ja perusmallissa 256 Gt.

Kamerakattaukseen g86-malleissa kuuluu 50 megapikselin pääkamera (Sony Lytia 600) sekä 8 MP:n ultralaajakulmakamera makrokuvaustuella. Etukameran tarkkuus on 32 MP ja videokuvaukseen g86:t pystyvät parhaimmillaan 4K-tarkkuudella 30 FPS:n nopeudella.

Myös akut eroavat mallien välillä toisistaan, sillä powerissa akun kapasiteetti on 6720 milliampeerituntia, kun taas perusmallissa vastaava lukema on 5200 mAh, molempien lataustehon ollessa 30 wattia. Molemmilla laitteilla on vakuuttava IP69-suojaluokitus.

Laitteet toimivat myös yhteensopivien Lenovo-laitteiden kanssa Smart Connect -ekosysteemissä moto ai -tekoälytoimintojen avustamana.

moto g86 powerin ja moto g86:n tekniset ominaisuudet:

  • Värivaihtoehdot (Pantone): Spellbound, Golden Cypress, Chrysanthemum, Cosmic Sky
  • Ulkomitat ja paino:
    • g86 power: 161,2 × 74,7 × 8,7 mm – 198 g
    • g86: 161,2 × 74,7 × 7,9 mm – 185 g
  • IP68/69-suojaluokitus, Corning Gorilla Glass 7i
  • 6,67” AMOLED-näyttö, 1220 × 2712 pikseliä (446 PPI), 120 Hz (mukautuva), 4500 nitin piikkikirkkaus (HDR10+)
  • MediaTek Dimensity 7300 -järjestelmäpiiri
  • RAM-muisti & tallennustila:
    • g86 power: 8 & 512 Gt
    • g86: 8 & 256 Gt
  • Kaksoistakakamera:
    • 50 MP:n pääkamera (Sony Lytia 600 -sensori), f1.88, PDAF, OIS
    • 8 MP:n ultralaajakulmakamera, f2.2, 118°, makrokuvaustuki
    • Välkkymissensori
  • 32 MP:n etukamera, f2.2
  • Videokuvaus: 4K 30 FPS & 1080p 60 FPS
  • 5G, LTE, (nano-SIM + eSIM)
  • Wi-Fi 6, Bluetooth 5.4, NFC
  • GPS, Glonass, Galileo, BeiDou, QZSS
  • Stereokaiuttimet, Dolby Atmos
  • Akku:
    • g86 power: 6720 mAh, 30 W TurboPower (USB Type-C)
    • g86: 5200 mAh, 30 W TurboPower (USB Type-C)
  • Android 15
moto g56 (Dazzling Blue)

Kolmikon edullisin malli moto g56 on g86:sta karsittu versio 120 Hz:n LCD-näyttöpaneelilla ja kevyemmällä Dimensity 7060 -järjestelmäpiirillä. RAM-muisti ja tallennustila ovat kuitenkin samat 8 & 256 Gt. g56:ssa on lisäksi microSD-korttipaikka.

Myös kamerajärjestelmä on g86:n kanssa pitkälti samaa kastia Lytia 600 -sensoria hyödyntävällä 50 MP:n pääkameralla ja 8 MP:n ultralaajakulmakameralla, joista jälkimmäisestä tosin puuttuu makrokuvaustuki. Pääkamerassa ei myöskään ole optista kuvanvakautusta, ja videokuvaus on rajattu maksimissaan 1080p-tarkkuudelle 60 FPS:n nopeudella. Etukameran tarkkuus on 32 MP.

Akun kapasiteetti on myös g56:ssa 5200 mAh 30 W:n latauksella ja lisäksi laitteesta löytyy sama IP69-suojaus.

g56:ssa on lisäksi sama Smart Connect -yhteensopivuus tiettyjen Lenovo-laitteiden kanssa. Laitteesta on tarjolla myös Business Edition -malli yrityksille, joka sisältää mm. Moto Device Managerin, Zero Touch -hallinnan ja elinikäisen Moto Safen.

moto g56:n tekniset ominaisuudet:

  • Värivaihtoehdot (Pantone): Dazzling Blue, Dill, Gray Mist, Black Oyster
  • Ulkomitat ja paino: 165,8 × 76,2 × 8,4 mm – 200 g
  • IP68/69-suojaluokitus, Corning Gorilla Glass 7i
  • 6,72” LCD-näyttö, 1080 × 2400 pikseliä (391 PPI), 120 Hz
  • MediaTek Dimensity 7060 -järjestelmäpiiri
  • RAM-muisti & tallennustila: 8 & 256 Gt, microSD-korttipaikka
  • Kaksoistakakamera:
    • 50 MP:n pääkamera (Sony Lytia 600 -sensori), f1.8, PDAF
    • 8 MP:n ultralaajakulmakamera, f2.2
    • Valosensori
  • 32 MP:n etukamera, f2.2
  • Videokuvaus: 1080p 60 FPS
  • 5G, LTE, (nano-SIM + eSIM)
  • Wi-Fi 5, Bluetooth 5.4, NFC
  • GPS, Glonass, Galileo, BeiDou, QZSS
  • Stereokaiuttimet, Dolby Atmos
  • Akku: 5200 mAh, 30 W TurboPower (USB Type-C)
  • Android 15

Ohjelmistopäivityspolitiikkaa valmistaja ei ole uusille puhelimilleen selkeästi ilmoittanut, mutta niille kaikille on huhujen mukaan saapumassa 2 Android-versiopäivitystä ja 4 vuoden tietoturvakorjaukset. Asia varmistunee tuonnempana.

Motorola on ilmoittanut uutuuspuhelimilleen seuraavat saatavuusajankohdat ja suositushinnat:

Lähde: Sähköpostitiedote

AMD julkaisi AMD Software 25.5.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen

Ajureissa on tuki ja uuteen F1 25 -peliin sekä korjaus vanhemilla ajureilla esiintyneeseen kaatuiluongelmaan pelissä polunseuranta eli Path Tracing -tilassa RX 9000 -sarjalla.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 25.5.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.

AMD Software 25.5.2 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki F1 25 -pelille

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia:

  • F1 25:n kaatuminen Path Tracing -tilassa RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla1

Tiedossa olevat bugit ja muuta huomioitavaa:

  • Alt+tab-tehtävänvaihto voi aiheuttaa nykimistä ja odotettua heikompaa suorituskykyä, kun käyttäjä streamaa Discordiin useamman näytön kokoonpanolla
  • Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla voi esiintyä kaatuilua useiden korkearesoluutioisten näyttöjen kokoonpanoilla FreeSync käytössä

Lataa AMD:n ajurit täältä

DeepCoolin Computex-uutuuksiin kuului coolereita ja kaksi koteloa integroidulla nestejäähdytyksellä

Genome III on varustettu silmiinpistävän erikoisella etupaneelilla ja 420 mm:n nestejäähdyttimellä, kun CL6600 käyttää erikoista HyperSplit-rakennetta ja sisältää 360 mm:n nestejäähdyttimen.

Computex 2025 -messuille oman osastonsa pystytti myös DeepCool. Yhtiön osastolla esitettiin rutkasti erilaisia jäähdytystuotteita sekä kaksi uutta koteloa.

DeepCool Assassin VC Elite WH on yhtiön tuorein lisäys tornicoolerimallistonsa lippulaivapäätyyn. Höyrykammiota ja kaksoistornirakennetta hyödyntävä cooleri vastaa rakenteeltaan aiempaa Assassin IV VC Vision -mallia, mutta ilman coolerin kanteen asennettua näyttöä. Cooleri on ainakin toistaiseksi esitelty vain valkoisena varianttina.

AK-sarjaan esiteltiin puolestaan toisen sukupolven AK G2 -mallit. Toisessa sukupolvessa on parannettu yhtiön mukaan lämmönhallintaa, lisästty uusi ”0-RPM Startup With Activate Clearing Tech (ACT)” -ominaisuus sekä AI Smart Mode tarjoamaan balanssia jäähdytystehon ja äänekkyyden välille. Valitettavasti uutta ACT-ominaisuutta ei avattu sen tarkemmin, kuten ei muitakaan pikkuviilauksia. Messuilla oli esillä ainakin AK620 G2 ja AK500 G2 sekä puukansin että näytöllisinä Digital-versioina. Coolerit tukevat offset-asennusta sekä LGA1851- että AM5-kannoilla.

AIO-nestekiertojen puolelle yhtiö esitteli uuden Spartacus-mallin. AIO:n pumppublokki on varustettu kookkaalla 3,4” IPS-näytöllä ja alumiinikuorilla. Cooleri tulee saataville 360 ja 420 mm:n variantteina eikä siinä ole RGB-valaistusta lainkaan. LQ Ultra on varustettu niin ikään näytöllä, mutta sen kokoa ei tiedotteessa tarkennettu. Se paikkaa pelaajien tarpeet pumppublokin yläosaa ympäröivällä RGB-kerroksella sekä RGB-tuulettimilla. LQ Ultra tulee saataville 240 ja 360 mm:n variantteina.

Genome III tuo etupaneeliltaan mieleen 2000-luvun alkupuolen villeimmät design-visiot kookkaalla X- tai kotelon nimen huomioiden kenties kromosomikuviolla, jonka keskellä kulkee ilmeisesti nestesäiliö. Kotelo on rakennettu nestejäähdytyskäyttöön ja siinä onkin integroituna valmiiksi 420 mm:n AIO-kierto, edellä mainittu nestesäiliö sekä 5,5” LCD-näyttö virtalähdekammion kyljessä. Valitettavasti kotelosta ei ole saatavilla muita kuvia tai tarkempia yksityiskohtia esimerkiksi etupaneelin rakenteesta.

CL6600 on muotoilultaan rauhallisempi, mutta rakenteeltaan selvästi massasta poikkeava. Niin ikään nestejäähdytyskäyttöön suunnitellussa tornikotelossa käytetään HyperSplit-suunnittelua ja integroitua 360 mm:n nestecooleria. Coolerin jäähdytin on sijoitettu muusta kotelosta erilliseen yläosaan.

Lähde: DeepCool

Live: io-techin Tekniikkapodcast (21-22/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 30. toukokuuta tavanomaiseen aikaan noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa: