Uutiset
NVIDIA kieltää minkäänlaisten takaovien ja tappokytkinten olemassaolon piireissään
Kauppasota, poliitikkojen luoma paine ja viranomaisten tutkimukset ovat ajaneet yhtiön julkaisemaan blogin tietoturvan tärkeydestä.

NVIDIA on muiden muassa ollut kärsivänä osapuolena Kiinan ja Yhdysvaltojen välisessä kauppasodassa. Kauppasota on vaatinut yhtiöltä muun muassa uusien kiihdytinmallien suunnittelua sekä muuttuvien määräysten vuoksi niiden alas kirjaamista.
Äärimmilleen lyhennettynä ja yksinkertaistettuna Yhdysvallat asetti ensin vientirajoituksia tehokkaille piireille ja myöhemmin kiristi niitä entisestään. Kun Kiinan markkinoille vientirajoituksiin sopivaksi suunniteltu H20 vihdoin pääsikin myyntiin, ottivat Kiinan viranomaiset vuorostaan sen syyniin epäiltyjen tietoturvauhkien, kuten takaovien vuoksi. Jotkut valtaapitävät myös toivoisivat mainittujen takaovien olemassaoloa juuri samasta syystä, miksi toinen niitä pelkää.
Nyt NVIDIA on nähnyt tarpeelliseksi julkaista blogin takaovien ja muiden vastaavien ominaisuuksien tiimoilta. Yhteen lauseeseen tiivistettynä yhtiö kieltää minkäänlaisten takaovien, vakoiluohjelmien ja piirin etänä tappavien ominaisuuksien olemassaolon piireissään. Yhtiö kertoo myös vastustavansa kaikkia sen kaltaisia ominaisuuksia vaativia ehdotuksia.
NVIDIAn blogissa kerrotaan, miten valtion näkökulmasta hyvään tarkoitukseen tarkoitetut takaovet tai muut vastaavat ominaisuudet ovat käytännössä avoin kutsu vihamielisille hyökkääjille. Käytännössä kyse ei olisi siitä murretaanko niitä, vaan vain kauanko siinä menee. Piireissä on aina olemassa haavoittuvuuksia, kuten lukuisat sivukanavahyökkäykset ovat viime vuosina osoittaneet, eikä tahallaan luodut reiät ole tervetulleita helpottamaan vaarallisten hakkereiden työtä.
Yhtiö nostaa esille myös NSA:n 90-luvulla ajaman Clipper Chip -aloitteen. Aloitteen tiimoilla luodun piirin oli tarkoitus tarjota vahvaa salausta, mutta pitää sisällään myös takaovi Yhdysvaltain hallinnolle. Kuten arvata saattaa, tietoturvatutkijat löysivät nopeasti perustavanlaatuisia ongelmia piirin turvallisuudessa ja syylliseksi tarkoituksella luodun takaoven.
NVIDIA kertoo tukeneensa aina avoimia ja läpinäkyviä ohjelmistoja, joka auttavat asiakkaita saamaan kaiken irti GPU:staan kertomalla esimerkiksi diagnostiikkatietoja, suorituskyvyn seurantaa, bugien raportointia ja niiden paikkaamista nopealla aikataululla. Kaikki käyttäjän siunauksella, tietenkin.
Voit lukea koko NVIDIAn blogin lähdelinkin takaa.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA kieltää minkäänlaisten takaovien ja tappokytkinten olemassaolon piireissään
Kauppasota, poliitikkojen luoma paine ja viranomaisten tutkimukset ovat ajaneet yhtiön julkaisemaan blogin tietoturvan tärkeydestä.
AMD:n toinen vuosineljännes kääntyi tappiolliseksi
Yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtonsa ennätyslukemiin, mutta Yhdysvaltain vientirajoitusten hampaisiin joutuneen Instinct MI308:n vuoksi se joutui tekemään noin 800 miljoonan dollarin alaskirjaukset, mitkä painoivat tuloksen pakkaselle.

AMD on pitänyt kuluvan vuoden toisen osavuosikatsauksensa ja julkaissut siihen liittyen neljänneksen tuloksen. Monelle kenties yllättävästikin yhtiön tulos valui vuoden toisella neljänneksellä tappiolliseksi.
AMD:n liikevaihto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä jopa 32 % vuoden takaiseen nähden nousten 7,7 miljardin dollarin ennätykseen. Liikevaihtoa ajoi eteenpäin etenkin Ryzen- ja Epyc-prosessoreiden sekä semi-custom-piirien myynnit. Yhtiön bruttokate kuitenkin suorastaan romahti samaan aikaan 9 prosenttiyksiköllä viimevuotisesta 40 %:iin ja viivan alle jäi lopulta 100 miljoonan dollarin tappiot.
Syyksi pudotukselle kerrotaan peräti 800 miljoonan dollarin alaskirjaukset Instinct MI308 -kiihdyttimistä Yhdysvaltain hallinnon vientirajoituksien vuoksi. Yhtiön mukaan sen tiettyjä kertaluonteisia kuluja huomiotta jättävä ”non-GAAP” bruttokate olisi ollut ilman näitä alaskirjauksia 43 %:n sijasta noin 54 %, eli hieman vuoden takaista parempi. Vaikka MI308:n kulut ovat mukana luvuissa, yhtiön ”non-GAAP”-tulos jäi laskeneesta katteesta huolimatta 900 miljoonaa voitolle.
Osastokohtaisesti yhtiön datakeskuspuoli onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan 14 % 3,2 miljoonaan dollariin, mutta tulos romahti 743 miljoonasta 155 miljoonaa dollaria pakkasen puolelle edellä mainittujen Instinct MI308 -kulujen vuoksi. AMD kehaisi samalla, että sen rautaa käytetään jopa 172:ssa Top500-listalle mahtuvassa supertietokoneessa, mukaan lukien listan kahdessa nopeimmassa kokoonpanossa.
Kuluttaja- ja pelipuolen yhteen paketoiva osasto kasvatti puolestaan liikevaihtoon jopa 69 % vuoden takaiseen nähden ollen nyt 3,6 miljardia dollaria. Pelipuolen liikevaihto nousi 600 miljoonasta 1,1 miljardiin dollariin ja kuluttajapuolen 1,5 miljardista 2,5 miljardiin dollariin. Voittoa osasto takoi 767 miljoonaa dollaria, kun viime vuonna voita kertyi leivän päälle 166 miljoonan edestä. Kuluttajapuolen tulosta paransivat Ryzen-prosessoreiden ennätysmyynnit sekä Radeon-näytönohjainten ja konsolipiirien kova kysyntä.
Sulautettuihin järjestelmiin keskittyvän embedded-osaston liikevaihto laski viime neljänneksellä 824 miljoonaan dollariin, eli se oli 4 % vuoden takaista neljännestä heikompi. Myös tulos kutistui laskien viime vuoden 345 dollarista 275 miljoonaan dollariin. AMD:n mukaan osaston tulos heikentyi vaihtelevan markkinakysynnän ja edullisempiin tuotteisiin keskittyneen myynnin seurauksena.
AMD odottaa parhaillaan kuluvalta neljännekseltä non-GAAP-metodilla laskettuna noin 8,7 miljardin liikevaihtoa ±300 miljoonan dollarin tarkkuudella. Bruttokatteen se odottaa olevan 54 %. Luvuissa ei ole mukana odotuksia mahdollisista Instinct MI308:n toimituksista, joiden vientilisenssejä käsitellään parhaillaan Yhdysvaltain hallinnossa.
Lähde: AMD Pääkuva: App Economy Insights @ X
AMD:n toinen vuosineljännes kääntyi tappiolliseksi
Yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtonsa ennätyslukemiin, mutta Yhdysvaltain vientirajoitusten hampaisiin joutuneen Instinct MI308:n vuoksi se joutui tekemään noin 800 miljoonan dollarin alaskirjaukset, mitkä painoivat tuloksen pakkaselle.
Intel avasi XeSS 2 -teknologiat kilpailevien näytönohjainvalmistajien käyttöön
Uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimet voivat käyttää XeSS 2 -skaalausta ja -ruutujen generointia sekä matalan viiveen tilaa, mutta niiden laatu ei vastaa täysin Intelin Arc-näytönohjainten XMX-kiihdytettyä versiota.

Intelin haastaja skaalainmarkkinoilla tottelee nimeä Xe Super Sampling eli XeSS. Yhtiö kertoi alun perin teknologiansa tulevan olemaan avointa lähdekoodia ja toimimaan myös muiden valmistajien näytönohjaimilla, mutta tällä haavaa se on toteutunut vain osittain.
Intel ei ole tehnyt XeSS:stä avointa lähdekoodia, mutta se toimii kyllä kilpailijoidenkin näytönohjaimilla. Kilpailijoiden näytönohjaimilla toimiva ei kuitenkaan vastaa täysin Intelin XMX-kiihdytintä hyödyntävää omaa versiota, vaan muiden valmistajien korteilla käytössä on kevyempi Lite-tekoälymalli ja sen pyörittämiseen käytetään Shader Model 6.4:n mukaista HLSL-varjostinkieltä ja DP4a-käskyn mahdollistamaa kiihdytystä.
Intel julkaisi XeSS 2 -teknologian viime joulukuussa. XeSS 2 pitää sisällään päivitetyn skaalaimen, ruutujen generoinnin ja viiveitä minimoivan Xe Low Latency -ominaisuuden. XeSS 2 -paketti on tähän asti ollut vain Intelin näytönohjainten hyödynnettävissä, mutta nyt uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä kaikki kolme teknologiaa toimivat myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimilla, joskin Xe Low Latency on käytettävissä GeForceilla ja Radeoneilla vain yhdessä XeSS Frame Generation -teknologian kanssa. Se käyttää edelleen SM 6.4:n mukaista HLSL-kieltä ja DP4a-kiihdytystä.
Intelin XeSS 2 -teknologia on tällä hetkellä tuettuna vasta 22 pelissä. Uuden avoimuuden toivotaankin nostavan sen suosiota kehittäjien parissa. Se joutuu kilpailemaan suosiosta etenkin AMD:n FSR 3 -teknologiaa vastaan, joka tarjoaa niin ikään valmistajasta riippumaton skaalauksen ja ruutujen generoinnin. AMD:n viiveitä vähentävä Anti-Lag-ominaisuus eri versioineen ei kuitenkaan toimi kuin yhtiön omilla näytönohjaimilla.
Lähde: Tom’s Hardware
Intel avasi XeSS 2 -teknologiat kilpailevien näytönohjainvalmistajien käyttöön
Uuden XeSS 2.1.0 SDK:n myötä myös AMD:n ja NVIDIAn näytönohjaimet voivat käyttää XeSS 2 -skaalausta ja -ruutujen generointia sekä matalan viiveen tilaa, mutta niiden laatu ei vastaa täysin Intelin Arc-näytönohjainten XMX-kiihdytettyä versiota.
AMD julkaisi AMD Software 25.8.1-ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureissa on tuki lukuisille tuoreille pelijulkaisulle sekä FSR 4 -tuki peleihin kuten Cyberpunk 2077, Mafia: The Old Country ja kotimainen Wreckfest 2.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 25.8.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD Software 25.8.1 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Tuki Mafia: The Old Countrylle
- Tuki Mecha BREAK:lle
- Tuki WUCHANG: Fallen Feathersille
- Tuki Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle
- Tuki Battlefield 6:n avoimelle beetaversiolle
- Tuki The Altersille
- Tuki F1 25:lle
- Tuki FSR 4 -skaalaukselle uusissa peleissä
- Cyberpunk 2077
- WUCHANG: Fallen Feathers
- Mafia: The Old Country
- Arena Breakout: Infinite
- Game of Thrones: Kingsroad
- Wreckfest 2
- Lies of P
- Tuki uusille Vulkan-laajennoksille
- VK_KHR_shader_bfloat16
- VK_EXT_device_generated_commands
- VK_KHR_robustness2
- VK_KHR_depth_clamp_zero_one
- Päivitetty ROCm on WSL -tuki
- Tuki Radeon RX 7700 XT:lle
- Forward Attention 2 decode kernel enablement
- Tuki uusille malleille
- Deepseek R1 Distilled (7B, 32B, 70B)
- Qwen 2.5 7B
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia:
- YouTubessa esiintynyt nykiminen ja odotettua heikompi suorituskyky 4K-resoluution videoilla Chrome-selaimella
- Monster Hunter Wildsin tai ajureiden kaatuminen Radeon Anti-Lag- ja Instant Replay -ominaisuudet käytössä
- Satunnaiset kaatuilut Battlefield 2042:ssa
- Satunnaiset kaatuilut Dragon Age: The Veilguardissa Radeon RX 9000 -sarjalla
- Vähemmän nykimistä Call of Duty: Warzone Season 03:n Verdansk-kartassa (AMD työskentelee täyden ratkaisun parissa yhdessä pelin kehittäjien kanssa)
- Oculus Riftillä esiintyneet tekstuuriongelmat Radeon RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla
Tiedossa olevat bugit ja muuta huomioitavaa:
- Grafiikan korruptoituminen Mafia: The Old Countryssä Radeon RX 6600 -sarjan näytönohjaimilla
- The Last of Us Part II:n satunnaiset kaatuilut Radeon RX 7900 -sarjan näytönohjaimilla
- Call of Duty: Black Ops 6:n satunnaiset kaatuilut Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla
- Pelin tai ajureiden satunnainen kaatuminen WUCHANG: The Fallen Feathers -pelissä FSR 4 -teknologia käytössä
- FBC: Firebreakin satunnaiset kaatuilut joillain Ryzen-prosessoreilla
- NBA 2K26:n satunnaiset kaatuilut MyCareer-tilassa Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimilla
AMD julkaisi AMD Software 25.8.1-ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureissa on tuki lukuisille tuoreille pelijulkaisulle sekä FSR 4 -tuki peleihin kuten Cyberpunk 2077, Mafia: The Old Country ja kotimainen Wreckfest 2.
AOC julkaisi uuden 610 hertsin pelinäytön virallisella CS2-teemalla
Uudessa CS24A:ssa on nopea TN-paneeli ja siinä on kullan värinen jalusta CS2-logolla.

AOC on julkaissut AGON by AOC -tavaramerkkinsä alle uuden CS24A-pelinäytön, jota markkinoidaan ensisijaisesti CS2- eli Counter-Strike 2 -pelaajille. Uutuus on 24,1-tuumainen TN-näyttö vakuuttavalla 610 hertsin maksimivirkistystaajuudella. 600 Hz:n ylittäviä pelinäyttöjä on alkanut hiljalleen ilmestyä markkinoille kuluvan vuoden aikana. Massasta näytön erottaa sen kullan värinen jalusta, joka on koristeltu CS2-logolla.
CS24A:ssa on 1920 × 1080 pikselin Full HD -resoluutio ja sen gray-to-gray-vasteajaksi kerrotaan 0,5 millisekuntia (MPRT 0,3 ms). Siinä hyödynnetään myös taustavalon vilkkumiseen perustuvaa MBR+-teknologiaa (motion blur reduction+), joka pienentää liikesumeutta. Näytön virkistystaajuus mukautuu pelien ruudunpäivitysnopeuteen AMD FreeSync Premium- sekä NVIDIA G-Sync Compatible -sertifikaattien ansiosta. Vihollisten näkyvyyttä tummissa alueissa parantaa Dark Boost -ominaisuus. Lisäksi näytössä on valmiiksi kalibroitu ”CS2-tila”, jolla näyttöön voi helposti asettaa esimerkiksi optimoidut terävyys- ja gamma-asetukset. Liitäntäpuolelta löytyy HDMI 2.1- ja DisplayPort 1.4 -liitännät sekä USB 3.2 Gen 1 -keskitin.
CS24A:n lisäksi AOC julkaisi myös AG246FK6-mallin samoilla ominaisuuksilla, mutta perinteisellä AGON-ulkoasulla.
AOC:n uutuusnäytöt tulevat saataville elokuun aikana 699 euron suositushintaan.
Lähde: Sähköpostitiedote, Tuotesivu
AOC julkaisi uuden 610 hertsin pelinäytön virallisella CS2-teemalla
Uudessa CS24A:ssa on nopea TN-paneeli ja siinä on kullan värinen jalusta CS2-logolla.
Kiinalainen Lisuan Tech julkaisi TrueGPU-arkkitehtuurin ja kaksi G100-piiriin perustuvaa näytönohjainta
Lisuan Techin arkkitehtuurin kerrotaan olevan täysin itse kehitetty, kun muut viime vuosina esiin nousseet kiinalaisyrittäjät ovat lisensoineet ainakin osan teknologioistaan Imaginationilta.

Kiinan omavaraisuussuunnitelmiin tietotekniikassa kuuluvat luonnollisesti myös näytönohjaimet. Maasta on ponnistanut jo useampi valmistaja modernein ominaisuuksin varustetuilla grafiikkapiireillä, mutta jokainen niistä on tavalla tai toisella hyödyntänyt Imagination Technologiesin teknologioita ja arkkitehtuureita.
Nyt maasta ponnistaa uusi valmistaja Lisuan Tech, joka julkisti markkinoille kuluttajapuolelle tähtäävän 7G106:n ja ammattikäyttöön optimoidun 7G105:n. Molemmat perustuvat G100-grafiikkapiiriin ja yhtiön itse kehittämään TrueGPU-arkkitehtuuriin.
Arkkitehtuuri tukee moderneja ominaisuuksia, kuten DirectX 12-, Vulkan 1.3-, OpenGL 4.6- ja OpenCL 3.0 -rajapintoja, mutta säteenseurannalle tukea ei ole mukana. Sen kerrotaan tukevan ”älykästä moniajoa” maksimissaan 48 samanaikaisella tehtävällä, kolmioiden out-of-order-renderöinnillä ja kahden FP32- tai INT32-käskyn suoritusta kerralla. Kolmioiden OoE-renderöinnin kerrotaan parantavan nopeutta tietyissä tilanteissa parhaimmillaan 50 % perinteisiin metodeihin verrattuna. Lisäksi arkkitehtuurissa hyödynnetään uniikiksi kuvailtua ”Matrix Memory layout” -muistiavaruutta, jonka kerrotaan parantavan muistin tehokkuutta 40 %. Sen luvataan myös kykenevän jakamaan sekä renderöinti- että laskentatehtäviä eri yksiköiden suoritettaviksi reaaliajassa.
Lisuan Tech G100:n laskentayksiköiden määrää ei ole paljastettu, mutta niiden kerrotaan yltävän parhaimmillaan 24 TFLOPSin suorituskykyyn FP32-tarkkuudella ja tukevan myös FP8-tarkkuutta. GPU:ssa on 192 teksturointiyksikköä ja 96 ROP-yksikköä. Muistiohjain on 192-bittinen ja sen jatkeena on kuluttajamalli 7G106:ssa 12 ja ammattimalli 7G105:ssä 24 Gt GDDR6-muistia. Näytönohjaimet tukevat myös yhtiön omaa NRSS-skaalainta.
Mediapuolella näytönohjain tukee AV1- ja HEVC- eli H.265-pakkausta ja purkua. Näytönohjaimet käyttävät PCIe 4.0 x16 -väylää ja niistä löytyy neljä DisplayPort 1.4 -liitäntää DSC 1.2b -tuella. Näytönohjaimista löytyy yksi 8-pinninen lisävirtaliitin, mikä tarkoittaa periaatteessa 225 watin maksimikulutusta. Näytönohjaimet tukevat myös GPU:n virtualisointia maksimissaan 16 käyttäjälle.
Suorituskyvyn osalta 3DMark Fire Strikessä sen kerrotaan noin 26 800 ja Steel Nomadissa 2256 pistettä, mitkä asettavat sen noin GeForce RTX 4060:n tasolle. Geekbench 6:n OpenCL-testisä pisteitä ropisi 111 290, mikä on Tom’s Hardwaren mukaan noin 10 % paremmin, kuin RTX 4060:llä. Pelipuolella näytönohjaimia esiteltiin Black Myth: Wukong- ja Wuchang: Fallen Feathers -peleillä, joissa suorituskyky 4K High -asetuksin oli yli 70 FPS, ja Shadow of the Tomb Raiderilla, jossa suorituskyky ylsi vastaavilla asetuksilla yli 80 FPS:n.
Lisuan Tech G100-grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n N6-valmitusprosessilla ja 7G106- sekä 7G105-näytönohjainten massatuotannon on tarkoitus käynnistyä syyskuun aikana.
Lähde: Tom’s Hardware
Kiinalainen Lisuan Tech julkaisi TrueGPU-arkkitehtuurin ja kaksi G100-piiriin perustuvaa näytönohjainta
Lisuan Techin arkkitehtuurin kerrotaan olevan täysin itse kehitetty, kun muut viime vuosina esiin nousseet kiinalaisyrittäjät ovat lisensoineet ainakin osan teknologioistaan Imaginationilta.
Zhaoxin julkisti tekoälyprosessorin kuluttajille ja 96-ytimisen palvelinprosessorin
Kiinalainen Zhaoxin suunnittelee x86-prosessoreita VIA:n lisenssin turvin, mutta toistaiseksi sen prosessorit eivät ole kyenneet haastamaan länsimaisia verrokkejaan.

Yksi Kiinan omavaraisuuteen tietotekniikassa panostavista yrityksistä on Zhaoxin, joka kehittää x86-prosessoreita alun perin VIA:lta peräisin olevan lisenssin turvaamana. Yhtiön nykyiset prosessorit tarjoavat sinänsä modernia suorituskykyä, vaikkei niillä mitään asiaa olekaan kilpailussa AMD:n ja Intelin suorituskykyisempiä prosessoreita vastaan.
Nyt Zhaoxin on esitellyt seuraavan sukupolven KaiXian KX-7000N- ja Kaisheng KH-50000-sarjan prosessorit. Ensin mainittu edustaa yhtiön kuluttajaprosessoreita ja jälkimmäinen on lähdössä haastamaan Epyc- ja Xeon-prosessoreita.
Kaishen KH-50000 perustuu vielä toistaiseksi tuntemattomaan arkkitehtuuriin, mutta muutosten määrän perusteella se tuskin on sama Yongfeng-arkkitehtuurilla, kuin KH-40000-sarjassa. Prosessoreissa tulee olemaan parhaimmillaan 96 ydintä 2,2-3,0 GHz:n peruskellotaajuudella. Ytimillä on tukenaan 384 Mt:n kokoinen L3-välimuisti, mikä on ydinkohtaisesti laskettuna kaksinkertainen KH-40000-sarjaan verrattuna.
Laajennettavuutta prosessori tukee peräti 128 PCIe 5.0 -linjan verran, kun edeltävässä sukupolvessa tyydyttiin liki antiikkiseen PCIe 3.0 -tukeen, vaikka linjoja yhtä monta olikin. KH-50000-sarjan muistiohjain on 12-kanavainen ja se tukee DDR5-muisteja. Se tukee maksimissaan neljän prosessorikannan emolevyjä ZPI 5.0 -väylän voimin.
KaiXian KX-7000N -sarjasta tiedetään toistaiseksi lähinnä se, että se on suunnattu AI-tietokoneisiin. Nimeämisen perusteella se perustuu samaan KX-7000-sarjaan, kuin yhtiön nykyiset kuluttajamallit, mutta NPU-tekoälykiihdyttimellä terästettynä. NPU:n suorituskyvystä ei ole mainintoja. Itse prosessoreiden suorituskyky liikkunee aiempien KX-7000-mallien tavoin Core i3-8100:n tienoilla.
Lähde: Tom’s Hardware
Zhaoxin julkisti tekoälyprosessorin kuluttajille ja 96-ytimisen palvelinprosessorin
Kiinalainen Zhaoxin suunnittelee x86-prosessoreita VIA:n lisenssin turvin, mutta toistaiseksi sen prosessorit eivät ole kyenneet haastamaan länsimaisia verrokkejaan.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 580.88 -ajurit
Ensimmäiset Release 580 -sarjan ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman Mafia: The Old Country -pelille ja pitkän liudan bugikorjauksia.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 580.88 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Game Ready -leima Mafia: The Old Country -pelille (DLSS 4)
- Tuki Clair Obscur: Expedition 33:lle (DLSS 4)
- Tuki Microsoft Flight Simulator 2024:lle (DLSS 4)
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia
- World of Warcraftin artefaktit säteenseuranta käytössä
- Battlefield 2042:n satunnaiset neliöt artefaktit valonlähteiden ympärillä
- Marvel’s Spider-Man Remasteredin Release 575 -sarjan ajureissa heikentynyt suorituskyky
- Starcraft Remasteredin artefaktit
- Cyberpunk 2077:n mikronykimiset VSYNC käytössä
- JX Online 3:n vesipinnoilla esiintyvät artefaktit
- 32-bittisten pelien kaatuminen käynnistyksessä DXVK:ta käytettäessä
- Control-pelin kaatuilut säteenseuranta käytössä
- ABZU:n vedessä esiintyneet grafiikan korruptoitumiset
- EA Sports FC 25:n vakausongelmat
- Dirt 5:n kaatuminen käynnistyksessä
- Blenderin refenssikuvassa näkyneet mustat pisteet
- Cloudflare WARP:n näyttötilan muuttamisen estyminen Advanced Optimus -kannettavilla
- GPU Scaling -ominaisuuden katoaminen NVIDIAn ohjauspaneelista ja NVIDIA Appista, kun näytönohjaimeen kytketään DSC:tä tukeva näyttö
- Videon leikkaamisen Windows Photosissa aiheuttamat värimuutokset
- GPU-muistin hieman matalampi kellotaajuus NVIDIA Smooth Motion käytössä
- Joidenkin hybridijärjestelmien ongelmat laittaa erillisnäytönohjainta unitilaan
- Samsungin 57″ Odyssey Neo G9:n hetkelliset vilkkumiset ikkunan kokoa muutettaessa
- Mustan ruudun ongelmat LGE 27GX790A-B -näytöllä, kun käytössä on DisplayPort 2.1 ja HDR
Tiedossa olevat bugit ja ongelmat
- Cyberpunk 2077 kaatuu Photo Mode -tilassa polunseuranta (Path Tracing) käytössä
- Counter-Strike 2:n teksti voi näyttää vääristyneeltä, jos käytössä on natiivia matalampi resoluutio
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 580.88 -ajurit
Ensimmäiset Release 580 -sarjan ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman Mafia: The Old Country -pelille ja pitkän liudan bugikorjauksia.
Elgatolta uusi Facecam 4K -webkamera
Facecam 4K tarjoaa nimensä mukaisesti 4K-tasoista videokuvaa esimerkiksi sisällöntuottajille ja vieläpä 60 FPS:n nopeudella.

Corsairin omistama Elgato on julkaissut uuden Facecam 4K -webkameran, joka tarjoaa 4K 60 FPS -tasoista videokuvaa kompaktissa, näytön yläreunaan asennettavassa paketissa. Kyseessä on valmistajan toinen 4K 60 FPS -tason webkamera.
Facecam 4K:ssa on Sonyn 1/1,8”-kokoinen Starvis 2 -sensori ja 90 asteen kuvakulma. Kun videota kuvataan maksimissaan 4K 30 FPS -tarkkuudella USB 3.0 -yhteydellä, siirtyy se sensorilta tietokoneelle pakkaamattomana. Elgaton Camera Hub -sovelluksella Facecam 4K:n asetuksia voi säätää monipuolisesti, kuten ISO- ja suljinaika-asetuksia. Kamerasta löytyy myös kuvaprosessorin hoitama kohinanvaimennusominaisuus ja HDR-tuki. Facecam 4K tukee ensimmäisenä webkamerana lisäksi linssin päälle asennettavia 49 mm:n kamerasuotimia.
Elgaton Euroopan-verkkokaupassa Facecam 4K:n suositushinta on 200 euroa ja julkaisun kunniaksi sen kylkiäiseksi tarjotaan CPL-suodinta.
Lähde: Corsair
Elgatolta uusi Facecam 4K -webkamera
Facecam 4K tarjoaa nimensä mukaisesti 4K-tasoista videokuvaa esimerkiksi sisällöntuottajille ja vieläpä 60 FPS:n nopeudella.
Cherry Xtrfy julkaisi uuden MX 8.3 TKL Wireless -pelinäppäimistön ja kaksi hiirimattoa
MX 8.3 TKL Wireless käyttää gasket-rakennetta ja MX2A-sarjan kytkimiä, mutta piirilevy tukee myös kytkinten hotswap-ominaisuutta, jos käyttäjä haluaa vaihtaa ne toisiin.

Saksan kytkin- ja näppäimistöylpeys Cherry osti ruotsalaisen pelaajille suunnatun oheislaitevalmistajan Xtrfyn vuoden 2022 lopulla ja perusti myöhemmin uuden Cherry Xtrfy -pelibrändin. Nyt yhtiön pelipuolelle saadaan uusi langaton näppäimistö sekä uusia hiirimattoja.
Cherry Xtrfy MX 8.3 TKL Wireless on nimensä mukaisesti TKL-kokoluokan langaton näppäimistö. Siitä uupuu lisäksi PrtSc-, ScrLk- ja Pause-näppäimet, joiden paikalla on pieni LCD-näyttö sekä monitoimirulla. Parhaan pelisuorituskyvyn takaamiseksi jokainen näppäin on yksilöllisesti RGB-valaistu. LCD-näytön kautta voi hallita mm. RGB-valaistusta, mediatoimintoja, tarkistaa akun tilan tai ihmetellä omaa näppäilynopeutta (APM, Actions per Minute).
Näppäimistössä käytetään ”kelluvaa” gasket-rakennetta ja useilla pehmustekerroksilla, joiden rakenteisiin ei kuitenkaan paneuduta sen tarkemmin. MX 8.3 TKL Wirelessin piirilevylle on asennettu oletuksena Cherry MX2A -sarjan kytkimet kaksoisvaletuilla PBT-näppäinhatuilla. Se tukee kuitenkin kytkinten hotswap-ominaisuutta, joten käyttäjä voi halutessaan vaihtaa osan tai vaikka kaikki kytkimet omiin suosikkeihinsa. Esivoidelluille MX2A-kytkimille luvataan 100 miljoonan painalluksen elinikä.
MX 8.3 TKL Wireless tukee 2,4 GHz:n langatonta yhteyttä, Bluetoothia sekä USB-yhteyttä. Sen päivitystaajuus on 2,4 GHz:n taajuudella maksimissaan 4000 ja USB-yhteydellä 8000 hertsiä. Näppäimistön päässä on USB-C-liitin ja mukana tulevan 1,8 metrin johdon tietokoneen päädystä löytyy USB-A-liitin. Näppäimistön akun kapasiteetti on 4600 mAh ja sen luvataan kestävän Bluetooth-yhteydellä parhaimmillaan 1200 ja 2,4 GHz:n yhteydellä ja 4000 hertsin päivitystaajuudella 55 tuntia.
Cherry Xtrfy MX 8.3 TKL Wirelessin strategiset mitat ovat 365x156x44 mm ja 1250 grammaa. Näppäimistö tulee saataville heti ja sen suositushinta Euroopassa on 299 euroa. Näppäimistö on saatavilla myös Nordic-asettelulla.
Näppäimistön ohella Cherry Xtrfy julkaisi myös uudet GP6- ja GP7-hiirimatot. Hiirimatoissa käytetään uutta, uniikkia kangaspintaa, jonka luvataan yhdessä pehmeän kumipohjan kanssa tarjoavan aiempaa mukavamman ja tarkemman tuntuman. Hiirimatot erottaa toisistaan GP7:n grafeenilla rikastettu kangas, jonka luvataan takaavan erittäin tasaisen, tiheän ja kestävän pinnan.
Cherry Xtrfy GP6 tulee saataville mustana ja musta-puina-valkoisena lohikäärmeteemaisena versiona, kun GP7:ssa vaihtoehtona on vain musta versio. GP6:n suositushinta Euroopassa on 29 ja GP7:n 39 euroa. Hiirimatot tulevat saataville välittömästi.
Lähde: Lehdistötiedote
Cherry Xtrfy julkaisi uuden MX 8.3 TKL Wireless -pelinäppäimistön ja kaksi hiirimattoa
MX 8.3 TKL Wireless käyttää gasket-rakennetta ja MX2A-sarjan kytkimiä, mutta piirilevy tukee myös kytkinten hotswap-ominaisuutta, jos käyttäjä haluaa vaihtaa ne toisiin.