Uutiset
NVIDIAn Arm-tietokoneisiin suunnatun N1X-järjestelmäpiirin GPU vuodon kohteena
N1X:n grafiikkapiirin konfiguraatio vastaa prosessoripuolen tapaan aiemmin julkaistua GB10 Superchip -piiriä, joten epäselväksi jää, mikä kaksikon oikeastaan erottaa toisistaan.

NVIDIAn tiedetään valmistelevan N1X-järjestelmäpiiriä kilpailemaan Snapdragon X Eliten kanssa Arm-tietokoneiden markkinoista. Prosessori on esiintynyt aiemminkin vuodoissa, mutta piirin grafiikkaohjain on onnistunut pysymään tähän asti piilossa.
NVIDIA N1X:n grafiikkapiirin tiedot ovat tulleet julki uuden Geekbench OpenCL-testituloksen myötä. Grafiikkaohjaimessa on 48 ”Compute Unit” yksikköä, mikä NVIDIAn tapauksessa tarkoittaa Streaming Multiprocessor- eli SM-yksiköiden määrää. Monelle tutummissa CUDA-ytimissä laskettuna se tarkoittaa 6144 ydintä. Määrä täsmää NVIDIAn aiemmin julkaisemaan GB10 Superchip -piiriin.
N1X:n prosessoripuolen tiedettiin jo aiemman Geekbench prosessoritestin perusteella olevan 20-ytiminen. Tiettävästi kyseessä on sama 10 Cortex-X925- ja 10 Cortex-A725-ytimen konfiguraatio, kuin GB10:ssä. Koska myös GPU:n konfiguraatio täsmää, jää ilmaan kysymys siitä, mikä GB10:n ja N1X:n ylipäätään erottaa toisistaan.
N1X sai aiemmassa prosessoritestivuodossa yhdellä ytimellä Intelin Core Ultra 9 285HX:ää vastaavan 3096 pistettä, mikä jää hieman jälkeen AMD:n Ryzen AI Max+ 395:n 3125:stä ja Apple M4 Maxin 4054 pisteestä. Kaikilla ytimillä pisteitä ropisi 18 837, mikä on selvästi jää selvästi AMD:n, Applen ja Intelin verrokkien 21 000 – 26 000 pisteen tuloksista. Se peittoaa kuitenkin selvästi Snapdragon X Eliten 2693 ja 13950 pisteen tulokset.
GPU-puolen OpenCL-testissä N1X sai kokoon 46 361 pistettä. Tulos ei ole mairitteleva, mutta selittynee erittäin matalalla 1048 MHz:n maksimikellotaajuudella. Sekä prosessori- että GPU-testit on ajettu Engineering Sample -tason piireillä, joten itse tuloksista ei kannata vetää vielä johtopäätöksiä suorituskyvyn suhteen suuntaan tai toiseen.
Lähde: Tom’s Hardware
NVIDIAn Arm-tietokoneisiin suunnatun N1X-järjestelmäpiirin GPU vuodon kohteena
N1X:n grafiikkapiirin konfiguraatio vastaa prosessoripuolen tapaan aiemmin julkaistua GB10 Superchip -piiriä, joten epäselväksi jää, mikä kaksikon oikeastaan erottaa toisistaan.
Intelin vuosi jatkui synkissä merkeissä
Yhtiö teki tappiota 2,9 miljardia dollaria ja ilmoitti mm. peruvansa Eurooppaan suunnitellut tuotantolaitokset, irrottavansa NEX-osaston itsenäiseksi yritykseksi ja vähentävänsä merkittävästi työvoimaansa vuoden loppuun mennessä.

Intelin vuosi alkoi tappiollisissa merkeissä eikä toinen vuosineljännes tuonut tilanteeseen parannusta. Yhtiön toimitusjohtaja Lip-Bu Tan onkin joutunut kertomaan yhtiölle ja maailmalle lukuisista uusista leikkauksista, joilla hän toivoo kääntävänsä yhtiön kelkan.
Intelin toinen vuosineljännes toi taloon 12,9 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä on selvästi ennustetta ja aavistuksen vuoden takaista paremmin, mutta samaan aikaan yhtiön bruttokate pieneni 35,4 %:sta 27,5 %:iin. Viivan alle jäi lopulta varsin painavat 2,9 miljardin dollarin tappiot, joskin mukana oli rutkasti kertaluontoisia kulujakin. Jos kertaluontoiset kulut jätetään laskusta pois, eli käytetään ns. Non-GAAP-lukuja, teki yhtiö 400 miljoonan dollarin tappiot.
Osastokohtaisesti katsoen Intelin kuluttajapuoli eli Client Computing Group teki 7,9 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä on noin 200 miljoonaa dollaria vuoden takaista heikommin. Heikompien katteiden vuoksi viivan alle jäävä tulos jäi kuitenkin peräti 500 miljoonaa pienemmäksi 2,1 miljardiin dollariin. DCAI- eli datakeskuspuolella liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta 3,8 miljardista 3,9 miljardiin dollariin ja katekin on vuodessa saatu kasvatettua 6,4:stä 16,1 prosenttiin. Viivan alle jäi 0,6 miljardin voitto.
Intel Foundryn liikevaihto on pysynyt lähes ennallaan ja vuoden takaisesta 4,3 miljardista dollarista liikevaihtoa on saatu kasvatettua 100 miljoonaa 4,4 miljardiin dollariin. Tuotantopuolen tappio on kuitenkin samaan aikaan kasvanut 2,8 miljardista 3,2 miljardiin.
Yhtiön kaikki muut yksiköt yhteen niputtava ”All Other”-kategorian liikevaihto nousi 881 miljoonasta 1,053 miljardiin dollariin ja viivan alle jäi 46 miljoonan tappioiden sijasta nyt 69 miljoonaa voittoa.
Kuluvan neljänneksen osalta Intel odottaa liikevaihdon pysyvän ennallaan tai kasvavan hieman, mutta jäävän vajaaksi vuoden takaisesta 200 miljoonaa dollaria. Bruttokatteen odotetaan kuitenkin nousevan selvästi 36 prosenttiin, kun se vuosi sitten oli vain 18 %.
Osavuosikatsauksen yhteydessä ja sen jälkeen Intelin leiristä on kuitenkin kuulunut lukuisia ikäviä uutisia. Intel Foundryn tulevaisuus on nyt vaakalaudalla ja vaikka 14A-prosessin kehitystyö on täydessä vauhdissa, on sen kohtalo riippuvainen mahdollisista kolmannen osapuolen asiakkaista; mikäli asiakkaita ei löydy, joudutaan sen ja tulevien prosessien kehitys lopettamaan, mikä käytännössä tarkoittaisi Intel Foundryn loppua ainakin siinä mielessä, kuin se nyt toimii.
Intel on lisäksi ilmoittanut, että se peruuttaa suunnitelmansa rakennuttaa tuotantolaitokset Saksaan ja Puolaan. Toimitusjohtaja Tanin mukaan kyse on tuotantolaitosten tulevaisuuden sovittamisesta paremmin sen asiakkaiden tarpeisiin. Samalla se toisaalta tarkoittaa merkittävien avustusten peruuntumista. Yhtiölle oli tulossa 10 miljardin avustus EU Chips Actin merkeissä Saksalta sekä 1,9 miljardin avustuksen EU:lta Puolan tuotantolaitosta varten. Myös Yhdysvaltojen Ohioon rakenteilla olevien tuotantolaitosten aikataulua tullaan hidastamaan.
Intelin työntekijöiden kannalta luultavasti ikävintä kuultavaa ovat henkilöstöleikkaukset. Tanin tavoitteena on noin 75 000 työntekijän yhtiö vuoden loppuun mennessä, mikä tarkoittaa noin 15 %:n vähennystä nykyisestä työvoimasta.
Tan ilmoitti lisäksi, että yhtiö aikoo Alteran tavoin irrottaa myös NEX- eli Network and Edge -osastonsa erilliseksi yritykseksi, jossa yhtiö toimii itse ankkurisijoittajana. NEX on nimensä mukaisesti vastuussa yhtiön verkkotuotteista ja muista viestintään liittyvistä teknologioista ja laitteista.
Lähteet: Intel, The Register Kuva: App Economy Insights @ X
Intelin vuosi jatkui synkissä merkeissä
Yhtiö teki tappiota 2,9 miljardia dollaria ja ilmoitti mm. peruvansa Eurooppaan suunnitellut tuotantolaitokset, irrottavansa NEX-osaston itsenäiseksi yritykseksi ja vähentävänsä merkittävästi työvoimaansa vuoden loppuun mennessä.
Nothing julkaisi uuden CMF Watch 3 Pro -älykellonsa
Nothingin edullisemman pään tuotteita edustava CMF by Nothing -brändi saa uuden älykellon perustason terveysseurantaominaisuuksilla.

Brittiläisen Nothingin omistama CMF by Nothing eli lyhyemmin CMF on tarjonnut toissavuodesta saakka edullisemman pään älylaitteita, esimerkiksi nappikuulokkeita ja kelloja sekä sittemmin myös puhelimia, kuten hiljattain testaamamme CMF Phone 2 Pro. Nyt valikoimaan saapuu uusi CMF Watch 3 Pro -kello. Viime vuonna valmistaja julkaisi edeltäjämalli CMF Watch Pro 2:n.
Watch 3 Prossa on aavistuksen edeltäjäänsä suurempi 1,43-tuumainen AMOLED-näyttö 466 × 466 pikselin resoluutiolla ja 60 hertsin virkistystaajuudella. Safiirilasia kellossa ei mainita olevan, mutta sen runko on IP68-suojattu. Rannekkeen materiaali on silikonia ja kello tulee mustana, valkoisena sekä CMF:lle ominaisena oranssina. Kellon 350 mAh:n akulle luvataan jopa 10 päivän akunkestoa aktiivisella käytöllä ilman always on display -ominaisuutta. Lupaus on noin päivän parempi kuin Watch Pro 2:lla. Lisäksi kellosta löytyy sijaintitarkkuutta parantava kaksitaajuuksinen GPS ja fyysinen navigointirulla kehyksessä.
Terveysseurantaominaisuuksia Watch 3 Prossa on esimerkiksi sykeseuranta edeltäjämallista parannellulla optisella sensorilla sekä uniseuranta happisaturaatiomittauksineen. Hintavammista kelloista löytyviä EKG- ja verenpaineen mittauksia uutuudessa ei kuitenkaan ole. Tarjolla on myös kuukautiskierron ja stressitasojen seurantaa sekä jopa 131 erilaista urheilutilaa, joista 7 tunnistetaan automaattisesti harjoittelun alettua. Kelloa voi hallita Nothing X -mobiilisovelluksella.
CMF Watch 3 Pron hinta on Nothingin verkkokaupassa 99 euroa ja se saapunee lähiaikoina myös suomalaisille jälleenmyyjille.
Lähde: Nothing
Nothing julkaisi uuden CMF Watch 3 Pro -älykellonsa
Nothingin edullisemman pään tuotteita edustava CMF by Nothing -brändi saa uuden älykellon perustason terveysseurantaominaisuuksilla.
Razer täydensi Cobra-perheen uudella langattomalla HyperSpeed-mallilla
Oikeakätiseen käyttöön suunniteltuun keveään Cobra-sarjaan on julkaistu aiemmin jo perus- ja Pro-mallit ja uuden HyperSpeed-mallin myötä perhe on Razerin mukaan nyt valmis.

Pelaajien johtavaksi globaaliksi lifestylebrändiksi itseään tituleeraava Razer on terästänyt oheislaitevalikoimaansa uudella langattomalla hiirellä. Cobra HyperSpeed on perheensä kolmas ja viimeinen jäsen. Yhtiö on julkaissut Cobra-perheen perusmallin ja Pro-version jo aiemmin.
Razer Cobra HyperSpeed on oikeakätiseen käyttöön tarkoitettu kevyemmän pään langaton hiiri. Vaa’alla 62 grammaa näyttävä hiiri on keveydestään huolimatta varustettu mm. parhaan pelisuorituskyvyn takaavalla nelialueisella Chroma RGB -valaistuksella ja yhdeksällä ohjelmoitavalla toiminnolla.
Cobra HyperSpeedissä on käytössä yhtiön optinen Focus X 26K -sensori, joka tarjoaa nimensä mukaisesti maksimissaan 26 000 DPI:n tarkkuuden. Sille luvataan 99,6 % seurantatarkkuus. Hiiressä käytetään pääpainikkeissa yhtiön omia optisia 4. sukupolven kytkimiä ja ensimmäisen sukupolven optista rullaa. Painikkeita on yhteensä seitsemän. Cobra HyperSpeedinm strategiset mitat ovat 119,6 x 62,5 x 38,1 mm.
Uutuushiiri tukee yhteyksinä 2,4 GHz:n Razer HyperSpeed Wireless -yhteyttä, Bluetoothia sekä langallista USB-C-yhteyttä. Hiirelle luvataan parhaimmillaan 110 tunnin akkukestoa HyperSpeed-yhteydellä ja 170 tunnin kestoa Bluetoothilla.
Hiiren päivitystaajuus on oletuksena 1000 hertsiä, mutta se tukee parhaimmillaan 8000 hertsin päivitystaajuutta erikseen hankittavilla Mouse Dock Pro -lataustelakalla tai HyperPolling Wireless Dongle -lähetinvastaanottimella. Cobra HyperSpeed tukee lisäksi niin ikään erikseen hankittavia lataavaa HyperFlux V2 Wireless Charging System -hiirimattoa ja Wireless Charging Puck -latauskiekkoa.
Razer Cobra HyperSpeed on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 119,99 euroon ja se on saatavilla välittömästi.
Lähde: Razer
Razer täydensi Cobra-perheen uudella langattomalla HyperSpeed-mallilla
Oikeakätiseen käyttöön suunniteltuun keveään Cobra-sarjaan on julkaistu aiemmin jo perus- ja Pro-mallit ja uuden HyperSpeed-mallin myötä perhe on Razerin mukaan nyt valmis.
Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6972)
Ajureissa on mukana Game On -tuki Mecha BREAK -pelille sekä korjauksia aiempien ajureiden ongelmiin.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.6972 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Intel Graphics Driver 32.0.101.6972 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:
- Game On -tuki Killing Floor 3:lle
- Game On -tuki Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle
- Game On -tuki WUCHANG: Fallen Feathersille
- Suorituskykyparannuksia Arc B -sarjan näytönohjaimilla Rematch-pelissä (DX12)
- Jopa 12 % parempi suorituskyky 1440p-resoluutiollta Ultra-asetuksin
- Jopa 9 % parempi suorituskyky 1080p-resoluutiolla Ultra-asetuksin
Korjatut ongelmat
- Arc B-sarjan näytönohjaimilla
- Returnalin kaatumisongelmat säteenseuranta käytössä (DX12)
- Fragpunkin mustaksi korruptoituvat tekstuurit (DX11)
- Microsoft Flight Simulator 2024:n kaatuilut Free Flight -tilassa (DX12)
- Arc A-sarjan näytönohjaimilla
- Returnalin kaatumisongelmat säteenseuranta käytössä (DX12)
- Core Ultra 2 -prosessoreiden integroiduilla Arc-grafiikkaohjaimilla
- PugetBench for Photoshopin virheet testirutiinin aikana
- Topaz Video AI:n odotettua heikompi suorituskyky
Tiedossa olevat ongelmat:
- Arc B -sarjan näytönohjaimilla
- Fortniten kaatuilu ”Performance – Lower Graphical Fidelity” -renderöintiasetuksella (DX12)
- Grafiikan korruptoituminen tietyissä tilanteissa usean sovelluksen samanaikaisen toiminnan yhteydessä
- Tekstuurien vilkkuminen PEAKissa (DX12)
- Broken Arrowin odotettua heikompi suorituskyky grafiikka-asetusten vaihtamisen jälkeen (DX11)
- Naraka Bladepoint saattaa jäätyä kesken pelin, jos Graphics Enhancement -asetus on asetettu Intel XeSS -tilaan (DX11)
- Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
- Call of Duty: Warzone 2.0:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
- Arc A -sarjan näytönohjaimilla
- Broken Arrowin odotettua heikompi suorituskyky grafiikka-asetusten vaihtamisen jälkeen (DX11)
- Marvel’s Spider-Man 2 saattaa kaatua, kun sekä säteenseuranta että XeSS ovat käytössä
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
- Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
- Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
- Fortniten kaatuilu ”Performance – Lower Graphical Fidelity” -renderöintiasetuksella (DX12)
- Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
- Adobe Premiere Pro saattaa kaatua audio enhancement -ominaisuuksia käytettäessä
Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6972)
Ajureissa on mukana Game On -tuki Mecha BREAK -pelille sekä korjauksia aiempien ajureiden ongelmiin.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 577.00 -ajurit
GeForce-ajureissa on Game Ready -leima WUCHANG: Fallen Feathers -pelille sekä Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 577.00 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla kertaa julkaistiin myös Studio 577.00 -ajurit.
Uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Game Ready -leima WUCHANG: Fallen Feathers -pelille
- Game Ready -leima Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia
- Counter-Strike 2:n mustan ruudun ongelmat 4:3-kuvasuhteella ASUS ROG PG27AQN -näytöllä
- Naraka Bladepointin vakausongelmat tietyissä kartoissa DirectX 11 -rajapinnalla DLSS Super Resolution käytössä
Tiedossa olevat bugit ja ongelmat
- Cyberpunk 2077 kaatuu Photo Mode -tilassa polunseuranta (Path Tracing) käytössä
- Battlefield 2042:n valonlähteiden ympärillä voi esiintyä satunnaisia neliöitä artefakteja
- World of Warcraftissa esiintyy artefakteja säteenseuranta käytössä
- Counter-Strike 2:n teksti voi näyttää vääristyneeltä, jos käytössä on natiivia matalampi resoluutio
Studio 577.00 -ajurit ovat niin ikään saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille, mutta ne tukevat näytönohjaimia vasta Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Tuki LTX Studion FLEX.1 Kontextille, joka lisää sovellukseen TensorRT- ja FP4-tuen ja mahdollistaa jopa 70 %:n säästöt muistin kulutuksessa
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia
- Counter-Strike 2:n mustan ruudun ongelmat 4:3-kuvasuhteella ASUS ROG PG27AQN -näytöllä
- Naraka Bladepointin vakausongelmat tietyissä kartoissa DirectX 11 -rajapinnalla DLSS Super Resolution käytössä
- NVIDIA Smooth Motionin aiheuttama muistikellotaajuuden lasku
- Joidenkin kannettavien jäätyminen Cyberpunk 2077:ssa, kun NVIDIA App Overlay ja DLSS Frame Generation ovat käytössä
- Mustan ruudun ongelmat ajureiden asennuksessa joillain AMD Ryzen -konfiguraatioilla
- 480 ja 360 Hz:n tilojen välillä vaihtamisen aiheuttama musta ruutu Sony SDM-27Q10S -näytöllä
NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio 577.00 -ajurit
GeForce-ajureissa on Game Ready -leima WUCHANG: Fallen Feathers -pelille sekä Valorantin Unreal Engine 5 -päivitykselle.
OpenAI esitteli uuden ChatGPT-pohjaisen apurinsa monivaiheisiin tehtäviin
OpenAI:n uusi tekoälyapuri pystyy esimerkiksi hoitamaan ostoksia, luomaan diaesityksiä ja kirjoittamaan koodia käyttäjän puolesta, mutta ei vielä Suomessa.

Yhdysvaltalainen tekoäly-yhtiö OpenAI on esitellyt uuden ChatGPT-apurinsa eli ”ChatGPT agentin”. Uusi apuri voi OpenAI:n mukaan tehdä käyttäjän puolesta monivaiheisia tehtäviä alusta loppuun, kuten vaikkapa kalenteriin merkattujen tapaamisten läpikäynnin ja tiivistelmän luomisen käyttäjälle tai esimerkiksi aterian suunnittelun resepteineen sekä ainesosien valikoimisen ja maksamisen. Myös tietokoneohjelmien kirjoittaminen onnistuu komentojen pohjalta. Apuri hyödyntää tehtävien hoitamisessa omaa virtuaalista tietokonettaan, jonka avulla se hoitaa sekä tiedonhaku- että päättelytehtävät. Apuria kuvaillaan edistyneeksi jatkumoksi yhtiön aiemmalle Operator-työkalulle, jolle käyttäjä saattoi ulkoistaa selaimessa suoritettavia usein toistuvia tehtäviä.
OpenAI korostaa, että käyttäjällä on apurista aina täysi hallinta, ja sen toiminnan voi keskeyttää missä vaiheessa tehtäviä tahansa. Apurille on luonnollisesti myös annettava luvat käyttäjän hyödyntämiin sovelluksiin ja se myös pyytää käyttäjältä manuaalista vahvistusta esimerkiksi tehdessään maksusuoritusta. Läpinäkyvyyden nimissä apuri luo myös omasta toiminnastaan reaaliaikaisen tekstitiivistelmän käyttäjälle ja kertoo tehtävien suorittamisen eri vaiheista.
Yhtiö kertoo myös tiedostavansa uuden apurin tuovan mukanaan uudenlaisia riskejä, sillä sille voi antaa pääsyn ja hallinnan käyttäjän henkilökohtaiseen dataan ja sivustoihin, joihin käyttäjä on kirjautunut. Yksi keskeisistä riskeistä on esimerkiksi ulkopuolelta tulevat väärinkäyttöyritykset, kun apuri suorittaa tehtäviä käyttäjän arkaluontoisilla tiedoilla verkossa.
OpenAI:n uusi tekoälyapuri on saatavilla ChatGPT:n Pro-, Plus- ja Team-tilauksilla, mutta EU:n alueella – mukaan lukien Suomessa – se ei vielä ole käytettävissä EU:n tietoturvasäädösten vuoksi.
Lähde: OpenAI
OpenAI esitteli uuden ChatGPT-pohjaisen apurinsa monivaiheisiin tehtäviin
OpenAI:n uusi tekoälyapuri pystyy esimerkiksi hoitamaan ostoksia, luomaan diaesityksiä ja kirjoittamaan koodia käyttäjän puolesta, mutta ei vielä Suomessa.
Japanilainen Rapidus aloitti testipiirien valmistuksen 2 nanometrin GAAFET-prosessilla
Vuonna 2022 perustettu yhtiö on saanut tuotantolaitoksensa valmiiksi tänä vuonna ja aikoo saada asiakaspiirien massatuotannon käyntiin jo vuonna 2027.

Modernien valmistusprosessien puolijohdemarkkinat ovat pitkään olleet käytännössä kolmen kauppaa jo pitkään ja nyt yhä enenevissä määrin TSMC:n dominoimia. Japanista ponnistaa kuitenkin uusi yrittäjä, joka tähtää massatuotantoon 2 nanometrin luokan piireillä vuoden 2027 aikana.
Rapidus on nimensä mukaisesti nopea toimissaan. Vuonna 2022 perustettu yritys aloitti IIM-1-tuotantolaitoksen rakennuksen 2023 syyskuussa, laitoksen puhdastilat saatiin valmiiksi seuraavan vuoden aikana ja kesäkuussa 2025 se oli saanut yli 200 tuotannon laitetta kytketyksi valmiiksi piirituotantoon. Sillä on käytössään sekä DUV- että EUV-laitteistot, joista jälkimmäiset asennettiin viime vuoden joulukuussa. Ensimmäinen onnistunut valotus EUV-laitteistolla tehtiin huhtikuussa 2025.
Rapidus on ilmoittanut käyttävänsä kilpailijoistaan poiketen ”yhden kiekon taktiikkaa”, eli jokaisessa tuotantovaiheessa prosessoidaan yksi piikiekko kerrallaan. Suuret valmistajat käyttävät sekä eräprosessointia että yhden kiekon prosessointia riippuen valmistusprosessin vaiheesta. Rapiduksen tavan etuna on parempi kontrolli piikiekkojen laatuun, kun prosessia voidaan hienosäätää vaikka jokaista piikiekkoa kohden erikseen olosuhteiden mukaisesti. Negatiivisena puolena se voi pidentää tuotantoaikoja ja siten tehdä tuotannosta kalliimpaa.
Yhtiö on nyt aloittanut onnistuneesti testipiirien tuotannon 2 nanometrin luokan GAAFET-prosessilla (Gate-All-Around Field-Effect Transistor). Käytännössä testituotannolla varmistetaan prosessin toimivuutta, piirien nopeutta, jännitehaarukkaa, virtakapasiteettia, vuotovirtojen määriä ja virrankulutuksia. Rapiduksen valmistusprosessin kunto on luonnollisesti vielä tiukkaan varjeltu salaisuus, mutta se uskoo saavansa asiakkaille tarkoitetun PDK:n (Process Development Kit) julki vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen aikana. Yhtiön kerrotaan aikovan keskittyä tässä vaiheessa pienempiin asiakkaisiin.
Lähde: Tom’s Hardware
Japanilainen Rapidus aloitti testipiirien valmistuksen 2 nanometrin GAAFET-prosessilla
Vuonna 2022 perustettu yhtiö on saanut tuotantolaitoksensa valmiiksi tänä vuonna ja aikoo saada asiakaspiirien massatuotannon käyntiin jo vuonna 2027.
Google julkaisee uuden Pixel-sukupolven 20. elokuuta
Yhtiön odotetaan julkaisevan tapahtumassa neljä erilaista Pixel 10 -mallia, uuden Pixel Watch 4 -älykellon sekä mahdollisesti myös uudet Pixel Buds -kuulokkeet.

Google on ilmoittanut valikoiduille medioille kutsun 20. elokuuta pidettävään Made by Google -tapahtumaan. Tapahtumassa tullaan julkistamaan yhtiön uusimmat lisäykset Pixel-tuoteperheeseen.
Googlen Pixel 10 -sukupolven odotetaan sisältävän neljä mallia: perusmalli Pixel 10, Pixel 10 Pro, Pixel 10 Pro XL ja Pixel 10 Pro Fold. Nelikko tulee käyttämään yhtiön uutta Tensor G5 -järjestelmäpiiriä, joka valmistetaan aiemmista malleista poiketen TSMC:n valmistusprosessilla. Voit tutustua piiristä tihkuneisiin vuotoihin aiemmassa uutisessamme.
Järjestelmäpiirin ohella uusiin puhelimiin odotetaan päivittynyttä telekameraa, johon olisi lisätty makrokuvausominaisuudet. Uuden ”telemakrokameran” ei pitäisi vaikuttaa ultralaajakulmakameroiden jo olemassa olleeseen makrokuvaustukeen.
Puhelinten kaveriksi huhutaan uusia Pixelsnap-lisälaitteita, jotka kiinnittyvät magneeteilla. Magneetit eivät ole ennakkotietojen mukaan kuitenkaan suoraan itse puhelimessa, vaan niiden suojakuoressa ja vaikka puhelimissa huhutaankin olevan virallisesti langaton lataustuki Qi2:n kanssa, se vaatii nimenomaan magneeteilla varustetun suojakuoren käyttöä. Vuotojen Google on tuomassa myyntiin alkuun Pixelsnap Charger -laturin, Pixelsnap Charger with Stand -laturin telineellä sekä Pixelsnap Ring Standin, jonka yksityiskohdista ei ole tietoa.
Uusien Pixel-puhelinten lisäksi Googlen odotetaan julkistavan tapahtumassa Pixel 4 -älykellot. Huhujen mukaan se tulee käyttämään edeltäjästään tuttua järjestelmäpiiriä, mutta akkukapasiteettia olisi saatu kasvatettua 41 mm:n mallissa 7 % (327 mAh) ja 45 mm:n mallissa 9 % (459 mAh). Myös uusista Pixel Buds -kuulokkeista on ollut huhuja.
Made by Google -tapahtuma alkaa keskiviikkona 20. elokuuta kello 20:00 Suomen aikaa.
Lähteet: GSMArena, Notebookcheck
Google julkaisee uuden Pixel-sukupolven 20. elokuuta
Yhtiön odotetaan julkaisevan tapahtumassa neljä erilaista Pixel 10 -mallia, uuden Pixel Watch 4 -älykellon sekä mahdollisesti myös uudet Pixel Buds -kuulokkeet.
Uudet artikkelit: Testissä OnePlussan Nord 5 ja Nord CE5
io-techin testissä OnePlussan uudet keskihintaluokan Nord-älypuhelinmallit.

OnePlussan tämän vuoden Nord-mallisto toi markkinoille uudet Nord 5- ja Nord CE5 -älypuhelimet, jotka edustavat keskihintaluokkaa 349 ja 549 euron haarukassa. Molemmat laitteet vierailivat io-techin testissä. Nord-mallisto tarjoaa edelleen erinomaista suorituskykyä hintaluokassaan, niin kuin edellisvuosinakin, mutta joitain kompromissejakin ominaisuuskattauksissa on tehty, kuten puhelimissa on totuttu näkemään.
Nord 5 tarjoaa Snapdragon 8s Gen 3 -järjestelmäpiirin ja RAM-muistia sekä tallennustilaa joko 8 & 256 tai 12 & 512 Gt, kun taas Nord CE5:n vaihtoehdot ovat Dimensity 8350 Apex -piirin kylkiäiseksi 8 & 128 ja 8 & 256 Gt. Molemmissa laitteissa on 4 & 6 vuoden ohjelmistopäivitystuki (Android-versiot & tietoturvakorjaukset), kaksoistakakamera sekä 5200 mAh:n akku.
Lue artikkelit:
Uudet artikkelit: Testissä OnePlussan Nord 5 ja Nord CE5
io-techin testissä OnePlussan uudet keskihintaluokan Nord-älypuhelinmallit.