Uutiset
AOC julkaisi uuden 610 hertsin pelinäytön virallisella CS2-teemalla
Uudessa CS24A:ssa on nopea TN-paneeli ja siinä on kullan värinen jalusta CS2-logolla.

AOC on julkaissut AGON by AOC -tavaramerkkinsä alle uuden CS24A-pelinäytön, jota markkinoidaan ensisijaisesti CS2- eli Counter-Strike 2 -pelaajille. Uutuus on 24,1-tuumainen TN-näyttö vakuuttavalla 610 hertsin maksimivirkistystaajuudella. 600 Hz:n ylittäviä pelinäyttöjä on alkanut hiljalleen ilmestyä markkinoille kuluvan vuoden aikana. Massasta näytön erottaa sen kullan värinen jalusta, joka on koristeltu CS2-logolla.
CS24A:ssa on 1920 × 1080 pikselin Full HD -resoluutio ja sen gray-to-gray-vasteajaksi kerrotaan 0,5 millisekuntia (MPRT 0,3 ms). Siinä hyödynnetään myös taustavalon vilkkumiseen perustuvaa MBR+-teknologiaa (motion blur reduction+), joka pienentää liikesumeutta. Näytön virkistystaajuus mukautuu pelien ruudunpäivitysnopeuteen AMD FreeSync Premium- sekä NVIDIA G-Sync Compatible -sertifikaattien ansiosta. Vihollisten näkyvyyttä tummissa alueissa parantaa Dark Boost -ominaisuus. Lisäksi näytössä on valmiiksi kalibroitu ”CS2-tila”, jolla näyttöön voi helposti asettaa esimerkiksi optimoidut terävyys- ja gamma-asetukset. Liitäntäpuolelta löytyy HDMI 2.1- ja DisplayPort 1.4 -liitännät sekä USB 3.2 Gen 1 -keskitin.
CS24A:n lisäksi AOC julkaisi myös AG246FK6-mallin samoilla ominaisuuksilla, mutta perinteisellä AGON-ulkoasulla.
AOC:n uutuusnäytöt tulevat saataville elokuun aikana 699 euron suositushintaan.
Lähde: Sähköpostitiedote, Tuotesivu
AOC julkaisi uuden 610 hertsin pelinäytön virallisella CS2-teemalla
Uudessa CS24A:ssa on nopea TN-paneeli ja siinä on kullan värinen jalusta CS2-logolla.
Kiinalainen Lisuan Tech julkaisi TrueGPU-arkkitehtuurin ja kaksi G100-piiriin perustuvaa näytönohjainta
Lisuan Techin arkkitehtuurin kerrotaan olevan täysin itse kehitetty, kun muut viime vuosina esiin nousseet kiinalaisyrittäjät ovat lisensoineet ainakin osan teknologioistaan Imaginationilta.

Kiinan omavaraisuussuunnitelmiin tietotekniikassa kuuluvat luonnollisesti myös näytönohjaimet. Maasta on ponnistanut jo useampi valmistaja modernein ominaisuuksin varustetuilla grafiikkapiireillä, mutta jokainen niistä on tavalla tai toisella hyödyntänyt Imagination Technologiesin teknologioita ja arkkitehtuureita.
Nyt maasta ponnistaa uusi valmistaja Lisuan Tech, joka julkisti markkinoille kuluttajapuolelle tähtäävän 7G106:n ja ammattikäyttöön optimoidun 7G105:n. Molemmat perustuvat G100-grafiikkapiiriin ja yhtiön itse kehittämään TrueGPU-arkkitehtuuriin.
Arkkitehtuuri tukee moderneja ominaisuuksia, kuten DirectX 12-, Vulkan 1.3-, OpenGL 4.6- ja OpenCL 3.0 -rajapintoja, mutta säteenseurannalle tukea ei ole mukana. Sen kerrotaan tukevan ”älykästä moniajoa” maksimissaan 48 samanaikaisella tehtävällä, kolmioiden out-of-order-renderöinnillä ja kahden FP32- tai INT32-käskyn suoritusta kerralla. Kolmioiden OoE-renderöinnin kerrotaan parantavan nopeutta tietyissä tilanteissa parhaimmillaan 50 % perinteisiin metodeihin verrattuna. Lisäksi arkkitehtuurissa hyödynnetään uniikiksi kuvailtua ”Matrix Memory layout” -muistiavaruutta, jonka kerrotaan parantavan muistin tehokkuutta 40 %. Sen luvataan myös kykenevän jakamaan sekä renderöinti- että laskentatehtäviä eri yksiköiden suoritettaviksi reaaliajassa.
Lisuan Tech G100:n laskentayksiköiden määrää ei ole paljastettu, mutta niiden kerrotaan yltävän parhaimmillaan 24 TFLOPSin suorituskykyyn FP32-tarkkuudella ja tukevan myös FP8-tarkkuutta. GPU:ssa on 192 teksturointiyksikköä ja 96 ROP-yksikköä. Muistiohjain on 192-bittinen ja sen jatkeena on kuluttajamalli 7G106:ssa 12 ja ammattimalli 7G105:ssä 24 Gt GDDR6-muistia. Näytönohjaimet tukevat myös yhtiön omaa NRSS-skaalainta.
Mediapuolella näytönohjain tukee AV1- ja HEVC- eli H.265-pakkausta ja purkua. Näytönohjaimet käyttävät PCIe 4.0 x16 -väylää ja niistä löytyy neljä DisplayPort 1. -liitäntää DSC 1.2b -tuella. Näytönohjaimista löytyy yksi 8-pinninen lisävirtaliitin, mikä tarkoittaa periaatteessa 225 watin maksimikulutusta. Näytönohjaimet tukevat myös GPU:n virtualisointia maksimissaan 16 käyttäjälle.
Suorituskyvyn osalta 3DMark Fire Strikessä sen kerrotaan noin 26 800 ja Steel Nomadissa 2256 pistettä, mitkä asettavat sen noin GeForce RTX 4060:n tasolle. Geekbench 6:n OpenCL-testisä pisteitä ropisi 111 290, mikä on Tom’s Hardwaren mukaan noin 10 % paremmin, kuin RTX 4060:llä. Pelipuolella näytönohjaimia esiteltiin Black Myth: Wukong- ja Wuchang: Fallen Feathers -peleillä, joissa suorituskyky 4K High -asetuksin oli yli 70 FPS, ja Shadow of the Tomb Raiderilla, jossa suorituskyky ylsi vastaavilla asetuksilla yli 80 FPS:n.
Lisuan Tech G100-grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n N6-valmitusprosessilla ja 7G106- sekä 7G105-näytönohjainten massatuotannon on tarkoitus käynnistyä syyskuun aikana.
Lähde: Tom’s Hardware
Kiinalainen Lisuan Tech julkaisi TrueGPU-arkkitehtuurin ja kaksi G100-piiriin perustuvaa näytönohjainta
Lisuan Techin arkkitehtuurin kerrotaan olevan täysin itse kehitetty, kun muut viime vuosina esiin nousseet kiinalaisyrittäjät ovat lisensoineet ainakin osan teknologioistaan Imaginationilta.
Zhaoxin julkisti tekoälyprosessorin kuluttajille ja 96-ytimisen palvelinprosessorin
Kiinalainen Zhaoxin suunnittelee x86-prosessoreita VIA:n lisenssin turvin, mutta toistaiseksi sen prosessorit eivät ole kyenneet haastamaan länsimaisia verrokkejaan.

Yksi Kiinan omavaraisuuteen tietotekniikassa panostavista yrityksistä on Zhaoxin, joka kehittää x86-prosessoreita alun perin VIA:lta peräisin olevan lisenssin turvaamana. Yhtiön nykyiset prosessorit tarjoavat sinänsä modernia suorituskykyä, vaikkei niillä mitään asiaa olekaan kilpailussa AMD:n ja Intelin suorituskykyisempiä prosessoreita vastaan.
Nyt Zhaoxin on esitellyt seuraavan sukupolven KaiXian KX-7000N- ja Kaisheng KH-50000-sarjan prosessorit. Ensin mainittu edustaa yhtiön kuluttajaprosessoreita ja jälkimmäinen on lähdössä haastamaan Epyc- ja Xeon-prosessoreita.
Kaishen KH-50000 perustuu vielä toistaiseksi tuntemattomaan arkkitehtuuriin, mutta muutosten määrän perusteella se tuskin on sama Yongfeng-arkkitehtuurilla, kuin KH-40000-sarjassa. Prosessoreissa tulee olemaan parhaimmillaan 96 ydintä 2,2-3,0 GHz:n peruskellotaajuudella. Ytimillä on tukenaan 384 Mt:n kokoinen L3-välimuisti, mikä on ydinkohtaisesti laskettuna kaksinkertainen KH-40000-sarjaan verrattuna.
Laajennettavuutta prosessori tukee peräti 128 PCIe 5.0 -linjan verran, kun edeltävässä sukupolvessa tyydyttiin liki antiikkiseen PCIe 3.0 -tukeen, vaikka linjoja yhtä monta olikin. KH-50000-sarjan muistiohjain on 12-kanavainen ja se tukee DDR5-muisteja. Se tukee maksimissaan neljän prosessorikannan emolevyjä ZPI 5.0 -väylän voimin.
KaiXian KX-7000N -sarjasta tiedetään toistaiseksi lähinnä se, että se on suunnattu AI-tietokoneisiin. Nimeämisen perusteella se perustuu samaan KX-7000-sarjaan, kuin yhtiön nykyiset kuluttajamallit, mutta NPU-tekoälykiihdyttimellä terästettynä. NPU:n suorituskyvystä ei ole mainintoja. Itse prosessoreiden suorituskyky liikkunee aiempien KX-7000-mallien tavoin Core i3-8100:n tienoilla.
Lähde: Tom’s Hardware
Zhaoxin julkisti tekoälyprosessorin kuluttajille ja 96-ytimisen palvelinprosessorin
Kiinalainen Zhaoxin suunnittelee x86-prosessoreita VIA:n lisenssin turvin, mutta toistaiseksi sen prosessorit eivät ole kyenneet haastamaan länsimaisia verrokkejaan.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 580.88 -ajurit
Ensimmäiset Release 580 -sarjan ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman Mafia: The Old Country -pelille ja pitkän liudan bugikorjauksia.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 580.88 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Game Ready -leima Mafia: The Old Country -pelille (DLSS 4)
- Tuki Clair Obscur: Expedition 33:lle (DLSS 4)
- Tuki Microsoft Flight Simulator 2024:lle (DLSS 4)
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia
- World of Warcraftin artefaktit säteenseuranta käytössä
- Battlefield 2042:n satunnaiset neliöt artefaktit valonlähteiden ympärillä
- Marvel’s Spider-Man Remasteredin Release 575 -sarjan ajureissa heikentynyt suorituskyky
- Starcraft Remasteredin artefaktit
- Cyberpunk 2077:n mikronykimiset VSYNC käytössä
- JX Online 3:n vesipinnoilla esiintyvät artefaktit
- 32-bittisten pelien kaatuminen käynnistyksessä DXVK:ta käytettäessä
- Control-pelin kaatuilut säteenseuranta käytössä
- ABZU:n vedessä esiintyneet grafiikan korruptoitumiset
- EA Sports FC 25:n vakausongelmat
- Dirt 5:n kaatuminen käynnistyksessä
- Blenderin refenssikuvassa näkyneet mustat pisteet
- Cloudflare WARP:n näyttötilan muuttamisen estyminen Advanced Optimus -kannettavilla
- GPU Scaling -ominaisuuden katoaminen NVIDIAn ohjauspaneelista ja NVIDIA Appista, kun näytönohjaimeen kytketään DSC:tä tukeva näyttö
- Videon leikkaamisen Windows Photosissa aiheuttamat värimuutokset
- GPU-muistin hieman matalampi kellotaajuus NVIDIA Smooth Motion käytössä
- Joidenkin hybridijärjestelmien ongelmat laittaa erillisnäytönohjainta unitilaan
- Samsungin 57″ Odyssey Neo G9:n hetkelliset vilkkumiset ikkunan kokoa muutettaessa
- Mustan ruudun ongelmat LGE 27GX790A-B -näytöllä, kun käytössä on DisplayPort 2.1 ja HDR
Tiedossa olevat bugit ja ongelmat
- Cyberpunk 2077 kaatuu Photo Mode -tilassa polunseuranta (Path Tracing) käytössä
- Counter-Strike 2:n teksti voi näyttää vääristyneeltä, jos käytössä on natiivia matalampi resoluutio
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 580.88 -ajurit
Ensimmäiset Release 580 -sarjan ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman Mafia: The Old Country -pelille ja pitkän liudan bugikorjauksia.
Elgatolta uusi Facecam 4K -webkamera
Facecam 4K tarjoaa nimensä mukaisesti 4K-tasoista videokuvaa esimerkiksi sisällöntuottajille ja vieläpä 60 FPS:n nopeudella.

Corsairin omistama Elgato on julkaissut uuden Facecam 4K -webkameran, joka tarjoaa 4K 60 FPS -tasoista videokuvaa kompaktissa, näytön yläreunaan asennettavassa paketissa. Kyseessä on valmistajan toinen 4K 60 FPS -tason webkamera.
Facecam 4K:ssa on Sonyn 1/1,8”-kokoinen Starvis 2 -sensori ja 90 asteen kuvakulma. Kun videota kuvataan maksimissaan 4K 30 FPS -tarkkuudella USB 3.0 -yhteydellä, siirtyy se sensorilta tietokoneelle pakkaamattomana. Elgaton Camera Hub -sovelluksella Facecam 4K:n asetuksia voi säätää monipuolisesti, kuten ISO- ja suljinaika-asetuksia. Kamerasta löytyy myös kuvaprosessorin hoitama kohinanvaimennusominaisuus ja HDR-tuki. Facecam 4K tukee ensimmäisenä webkamerana lisäksi linssin päälle asennettavia 49 mm:n kamerasuotimia.
Elgaton Euroopan-verkkokaupassa Facecam 4K:n suositushinta on 200 euroa ja julkaisun kunniaksi sen kylkiäiseksi tarjotaan CPL-suodinta.
Lähde: Corsair
Elgatolta uusi Facecam 4K -webkamera
Facecam 4K tarjoaa nimensä mukaisesti 4K-tasoista videokuvaa esimerkiksi sisällöntuottajille ja vieläpä 60 FPS:n nopeudella.
Cherry Xtrfy julkaisi uuden MX 8.3 TKL Wireless -pelinäppäimistön ja kaksi hiirimattoa
MX 8.3 TKL Wireless käyttää gasket-rakennetta ja MX2A-sarjan kytkimiä, mutta piirilevy tukee myös kytkinten hotswap-ominaisuutta, jos käyttäjä haluaa vaihtaa ne toisiin.

Saksan kytkin- ja näppäimistöylpeys Cherry osti ruotsalaisen pelaajille suunnatun oheislaitevalmistajan Xtrfyn vuoden 2022 lopulla ja perusti myöhemmin uuden Cherry Xtrfy -pelibrändin. Nyt yhtiön pelipuolelle saadaan uusi langaton näppäimistö sekä uusia hiirimattoja.
Cherry Xtrfy MX 8.3 TKL Wireless on nimensä mukaisesti TKL-kokoluokan langaton näppäimistö. Siitä uupuu lisäksi PrtSc-, ScrLk- ja Pause-näppäimet, joiden paikalla on pieni LCD-näyttö sekä monitoimirulla. Parhaan pelisuorituskyvyn takaamiseksi jokainen näppäin on yksilöllisesti RGB-valaistu. LCD-näytön kautta voi hallita mm. RGB-valaistusta, mediatoimintoja, tarkistaa akun tilan tai ihmetellä omaa näppäilynopeutta (APM, Actions per Minute).
Näppäimistössä käytetään ”kelluvaa” gasket-rakennetta ja useilla pehmustekerroksilla, joiden rakenteisiin ei kuitenkaan paneuduta sen tarkemmin. MX 8.3 TKL Wirelessin piirilevylle on asennettu oletuksena Cherry MX2A -sarjan kytkimet kaksoisvaletuilla PBT-näppäinhatuilla. Se tukee kuitenkin kytkinten hotswap-ominaisuutta, joten käyttäjä voi halutessaan vaihtaa osan tai vaikka kaikki kytkimet omiin suosikkeihinsa. Esivoidelluille MX2A-kytkimille luvataan 100 miljoonan painalluksen elinikä.
MX 8.3 TKL Wireless tukee 2,4 GHz:n langatonta yhteyttä, Bluetoothia sekä USB-yhteyttä. Sen päivitystaajuus on 2,4 GHz:n taajuudella maksimissaan 4000 ja USB-yhteydellä 8000 hertsiä. Näppäimistön päässä on USB-C-liitin ja mukana tulevan 1,8 metrin johdon tietokoneen päädystä löytyy USB-A-liitin. Näppäimistön akun kapasiteetti on 4600 mAh ja sen luvataan kestävän Bluetooth-yhteydellä parhaimmillaan 1200 ja 2,4 GHz:n yhteydellä ja 4000 hertsin päivitystaajuudella 55 tuntia.
Cherry Xtrfy MX 8.3 TKL Wirelessin strategiset mitat ovat 365x156x44 mm ja 1250 grammaa. Näppäimistö tulee saataville heti ja sen suositushinta Euroopassa on 299 euroa. Näppäimistö on saatavilla myös Nordic-asettelulla.
Näppäimistön ohella Cherry Xtrfy julkaisi myös uudet GP6- ja GP7-hiirimatot. Hiirimatoissa käytetään uutta, uniikkia kangaspintaa, jonka luvataan yhdessä pehmeän kumipohjan kanssa tarjoavan aiempaa mukavamman ja tarkemman tuntuman. Hiirimatot erottaa toisistaan GP7:n grafeenilla rikastettu kangas, jonka luvataan takaavan erittäin tasaisen, tiheän ja kestävän pinnan.
Cherry Xtrfy GP6 tulee saataville mustana ja musta-puina-valkoisena lohikäärmeteemaisena versiona, kun GP7:ssa vaihtoehtona on vain musta versio. GP6:n suositushinta Euroopassa on 29 ja GP7:n 39 euroa. Hiirimatot tulevat saataville välittömästi.
Lähde: Lehdistötiedote
Cherry Xtrfy julkaisi uuden MX 8.3 TKL Wireless -pelinäppäimistön ja kaksi hiirimattoa
MX 8.3 TKL Wireless käyttää gasket-rakennetta ja MX2A-sarjan kytkimiä, mutta piirilevy tukee myös kytkinten hotswap-ominaisuutta, jos käyttäjä haluaa vaihtaa ne toisiin.
Lian Li julkaisi kompaktin O11 Dynamic Mini V2 -kotelouutuuden
Uusi O11 Dynamic Mini V2 tulee saataville mustana ja valkoisena sekä tuulettimilla ja ilman.

PC-koteloistaan tunnettu Lian Li on julkaissut laajaan O11-kotelomallistoonsa uuden Dynamic Mini V2:n, joka edustaa koteloiden kompaktimpaa päätä, vaikka mahduttaakin sisäänsä myös perinteiset ATX-kokoluokan emolevyt. Lisäksi mukana on tuki emolevyjen takana sijaitseville virtaliitännöille, mutta vain ATX-koossa.
Estetiikaltaan O11 Dynamic Mini V2 mukailee viimeaikaisia trendejä kahdella lasipaneelillaan ilman kulmapilaria. Kotelo mahduttaa sisäänsä 120 mm:n tuulettimia yhteensä yhdeksän kappaletta ja sen Flow-variantissa on esiasennettuna yhteensä viisi Lian Lin omaa käänteisillä lavoilla varustettua tuuletinta pohjassa ja sivussa. Pohjaa on lisäksi kallistettu 10 asteen kulmaan, jotta pohjatuulettimet saavat otettua kotelon sisään tehokkaammin ilmaa. Valittavissa on myös riisuttu perusmalli, mikäli tuulettimet haluaa valita itse.
Vaikka kotelo on melko kompakti, on siinä tilaa myös lähes täysikokoiselle ATX-virtalähteelle. Mukana tulee myös näytönohjaimen roikkumista estävä lisäosa sekä vaaka- että pystyasennusta varten. Lisäki I/O-paneelin liitännät ovat omassa moduulissaan, jonka voi asentaa joko kotelon kattoon tai etupaneelin alaosaan.
O11 Dynamic Mini V2:n tekniset tiedot:
- Värivaihtoehdot: Musta, valkoinen
- Ulkomitat: 424 × 273 × 392 mm (P × L × K)
- Emolevytuki: Mini-ITX, mATX, ATX
- Tuuletintuki:
- Pohjassa: 3 × 120 mm
- Takana: 1 × 120
- Katossa: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm
- Oikealla kyljellä: 2 × 120 mm
- Jäähdytintuki:
- Katossa: 240 / 280 / 360 mm
- Oikealla kyljellä: 240 mm
- CPU-coolerin maksimikorkeus: 160 mm
- Näytönohjaimen maksimipituus: 400 mm
- Virtalähteen maksimipituus: 200 mm
- Massamuistit:
- 2 × 2,5” SSD / 2 × 3,5” HDD
- 2 × 2,5” SSD
- I/O-paneeli:
- 2 × USB-A (3.0)
- 1 × USB-C (3.2)
- 3,5 mm:n kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä
O11 Dynamic Mini V2:n suositushinta Yhdysvalloissa on 90 ja 100 dollaria (perusmalli & Flow), mutta Suomessakin sitä on saatavilla jo joillakin jälleenmyyjillä hintojen liikkuessa sadan euron molemmin puolin. Saatavuus parantunee lähiaikoina.
Lähde: TechPowerUp, Tuotesivu
Lian Li julkaisi kompaktin O11 Dynamic Mini V2 -kotelouutuuden
Uusi O11 Dynamic Mini V2 tulee saataville mustana ja valkoisena sekä tuulettimilla ja ilman.
Wi-Fi 8:n odotetaan saapuvan vuonna 2028
Uuden Wi-Fi-standardin IEEE-numero on 802.11bn ja mm. Qualcomm on vahvasti mukana sen kehityksessä.

Langattomien verkkojen Wi-Fi 7 -standardi (802.11be) on vasta parin vuoden aikana alkanut yleistyä kuluttajatason langattomissa laitteissa, mutta suunnittelupuolella katse on siirretty jo tulevaan, sillä Wi-Fi 8 (802.11bn) on tällä haavaa saapumassa muutaman vuoden kuluttua ja sitä kehittää maailmanlaajuinen IEEE-teknologiayhteisö yhdessä mm. yhdysvaltalaisen Qualcommin kanssa. Uusi langaton standardi ei painota niinkään nopeuden, vaan vakauden ja luotettavuuden lisäämistä.
Wi-Fi 8:n kehityksessä tärkeä termi on UHR eli Ultra High Reliability, johon nojaten uuden standardin luvataan saavuttavan lähes Wi-Fi 7 -tason tiedonsiirtonopeuksia aiempaa heikommilla signaaleilla esimerkiksi kantavuusalueen reunoilla tai katvealueilla. UHR:n odotetaan myös huomattavasti parantavan latenssia sovelluksissa, joissa matala viive on tärkeää, kuten esimerkiksi AR-sovelluksissa, teollisuusautomaatiossa ja joissain tekoälytehtävissä. Lisäksi standardi sujuvoittaa tukiasemasta toiseen siirtymistä säilyttäen yhteyden laadukkaana tilanteissa, joissa langattomia laitteita liikutellaan paljon paikasta toiseen. Kuten Wi-Fi 7, myös Wi-Fi 8 toimii 2,4, 5 ja 6 GHz:n taajuuksilla.
IEEE-työryhmän lopullista hyväksyntää uudelle Wi-Fi 8 -standardille odotetaan virallisen etenemissuunnitelman mukaan maaliskuussa 2028.
Lähde: Tom’s Hardware, Qualcomm
Wi-Fi 8:n odotetaan saapuvan vuonna 2028
Uuden Wi-Fi-standardin IEEE-numero on 802.11bn ja mm. Qualcomm on vahvasti mukana sen kehityksessä.
NVIDIAn Arm-tietokoneisiin suunnatun N1X-järjestelmäpiirin GPU vuodon kohteena
N1X:n grafiikkapiirin konfiguraatio vastaa prosessoripuolen tapaan aiemmin julkaistua GB10 Superchip -piiriä, joten epäselväksi jää, mikä kaksikon oikeastaan erottaa toisistaan.

NVIDIAn tiedetään valmistelevan N1X-järjestelmäpiiriä kilpailemaan Snapdragon X Eliten kanssa Arm-tietokoneiden markkinoista. Prosessori on esiintynyt aiemminkin vuodoissa, mutta piirin grafiikkaohjain on onnistunut pysymään tähän asti piilossa.
NVIDIA N1X:n grafiikkapiirin tiedot ovat tulleet julki uuden Geekbench OpenCL-testituloksen myötä. Grafiikkaohjaimessa on 48 ”Compute Unit” yksikköä, mikä NVIDIAn tapauksessa tarkoittaa Streaming Multiprocessor- eli SM-yksiköiden määrää. Monelle tutummissa CUDA-ytimissä laskettuna se tarkoittaa 6144 ydintä. Määrä täsmää NVIDIAn aiemmin julkaisemaan GB10 Superchip -piiriin.
N1X:n prosessoripuolen tiedettiin jo aiemman Geekbench prosessoritestin perusteella olevan 20-ytiminen. Tiettävästi kyseessä on sama 10 Cortex-X925- ja 10 Cortex-A725-ytimen konfiguraatio, kuin GB10:ssä. Koska myös GPU:n konfiguraatio täsmää, jää ilmaan kysymys siitä, mikä GB10:n ja N1X:n ylipäätään erottaa toisistaan.
N1X sai aiemmassa prosessoritestivuodossa yhdellä ytimellä Intelin Core Ultra 9 285HX:ää vastaavan 3096 pistettä, mikä jää hieman jälkeen AMD:n Ryzen AI Max+ 395:n 3125:stä ja Apple M4 Maxin 4054 pisteestä. Kaikilla ytimillä pisteitä ropisi 18 837, mikä on selvästi jää selvästi AMD:n, Applen ja Intelin verrokkien 21 000 – 26 000 pisteen tuloksista. Se peittoaa kuitenkin selvästi Snapdragon X Eliten 2693 ja 13950 pisteen tulokset.
GPU-puolen OpenCL-testissä N1X sai kokoon 46 361 pistettä. Tulos ei ole mairitteleva, mutta selittynee erittäin matalalla 1048 MHz:n maksimikellotaajuudella. Sekä prosessori- että GPU-testit on ajettu Engineering Sample -tason piireillä, joten itse tuloksista ei kannata vetää vielä johtopäätöksiä suorituskyvyn suhteen suuntaan tai toiseen.
Päivitys:
VideoCardz on löytänyt Les Numeriques -nimimerkin vinkin kautta myös FurMarkin OpenGL-testituloksen N1X:llä. OpenGL 4.6 -rajapintaa käyttävässä testissä pisteitä ropisi 4286, mikä on sivuston mukaan alle puolet GeForce RTX 5060:n suorituskyvystä. Koska kyseessä tiedetään olevan Engineering Sample -tason raudasta, ei suorituskykylukemista kannata vielä kuitenkaan vetää mitään johtopäätöksiä.
Lähde: Tom’s Hardware
NVIDIAn Arm-tietokoneisiin suunnatun N1X-järjestelmäpiirin GPU vuodon kohteena
N1X:n grafiikkapiirin konfiguraatio vastaa prosessoripuolen tapaan aiemmin julkaistua GB10 Superchip -piiriä, joten epäselväksi jää, mikä kaksikon oikeastaan erottaa toisistaan.
Intelin vuosi jatkui synkissä merkeissä
Yhtiö teki tappiota 2,9 miljardia dollaria ja ilmoitti mm. peruvansa Eurooppaan suunnitellut tuotantolaitokset, irrottavansa NEX-osaston itsenäiseksi yritykseksi ja vähentävänsä merkittävästi työvoimaansa vuoden loppuun mennessä.

Intelin vuosi alkoi tappiollisissa merkeissä eikä toinen vuosineljännes tuonut tilanteeseen parannusta. Yhtiön toimitusjohtaja Lip-Bu Tan onkin joutunut kertomaan yhtiölle ja maailmalle lukuisista uusista leikkauksista, joilla hän toivoo kääntävänsä yhtiön kelkan.
Intelin toinen vuosineljännes toi taloon 12,9 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä on selvästi ennustetta ja aavistuksen vuoden takaista paremmin, mutta samaan aikaan yhtiön bruttokate pieneni 35,4 %:sta 27,5 %:iin. Viivan alle jäi lopulta varsin painavat 2,9 miljardin dollarin tappiot, joskin mukana oli rutkasti kertaluontoisia kulujakin. Jos kertaluontoiset kulut jätetään laskusta pois, eli käytetään ns. Non-GAAP-lukuja, teki yhtiö 400 miljoonan dollarin tappiot.
Osastokohtaisesti katsoen Intelin kuluttajapuoli eli Client Computing Group teki 7,9 miljardin dollarin liikevaihdon, mikä on noin 200 miljoonaa dollaria vuoden takaista heikommin. Heikompien katteiden vuoksi viivan alle jäävä tulos jäi kuitenkin peräti 500 miljoonaa pienemmäksi 2,1 miljardiin dollariin. DCAI- eli datakeskuspuolella liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta 3,8 miljardista 3,9 miljardiin dollariin ja katekin on vuodessa saatu kasvatettua 6,4:stä 16,1 prosenttiin. Viivan alle jäi 0,6 miljardin voitto.
Intel Foundryn liikevaihto on pysynyt lähes ennallaan ja vuoden takaisesta 4,3 miljardista dollarista liikevaihtoa on saatu kasvatettua 100 miljoonaa 4,4 miljardiin dollariin. Tuotantopuolen tappio on kuitenkin samaan aikaan kasvanut 2,8 miljardista 3,2 miljardiin.
Yhtiön kaikki muut yksiköt yhteen niputtava ”All Other”-kategorian liikevaihto nousi 881 miljoonasta 1,053 miljardiin dollariin ja viivan alle jäi 46 miljoonan tappioiden sijasta nyt 69 miljoonaa voittoa.
Kuluvan neljänneksen osalta Intel odottaa liikevaihdon pysyvän ennallaan tai kasvavan hieman, mutta jäävän vajaaksi vuoden takaisesta 200 miljoonaa dollaria. Bruttokatteen odotetaan kuitenkin nousevan selvästi 36 prosenttiin, kun se vuosi sitten oli vain 18 %.
Osavuosikatsauksen yhteydessä ja sen jälkeen Intelin leiristä on kuitenkin kuulunut lukuisia ikäviä uutisia. Intel Foundryn tulevaisuus on nyt vaakalaudalla ja vaikka 14A-prosessin kehitystyö on täydessä vauhdissa, on sen kohtalo riippuvainen mahdollisista kolmannen osapuolen asiakkaista; mikäli asiakkaita ei löydy, joudutaan sen ja tulevien prosessien kehitys lopettamaan, mikä käytännössä tarkoittaisi Intel Foundryn loppua ainakin siinä mielessä, kuin se nyt toimii.
Intel on lisäksi ilmoittanut, että se peruuttaa suunnitelmansa rakennuttaa tuotantolaitokset Saksaan ja Puolaan. Toimitusjohtaja Tanin mukaan kyse on tuotantolaitosten tulevaisuuden sovittamisesta paremmin sen asiakkaiden tarpeisiin. Samalla se toisaalta tarkoittaa merkittävien avustusten peruuntumista. Yhtiölle oli tulossa 10 miljardin avustus EU Chips Actin merkeissä Saksalta sekä 1,9 miljardin avustuksen EU:lta Puolan tuotantolaitosta varten. Myös Yhdysvaltojen Ohioon rakenteilla olevien tuotantolaitosten aikataulua tullaan hidastamaan.
Intelin työntekijöiden kannalta luultavasti ikävintä kuultavaa ovat henkilöstöleikkaukset. Tanin tavoitteena on noin 75 000 työntekijän yhtiö vuoden loppuun mennessä, mikä tarkoittaa noin 15 %:n vähennystä nykyisestä työvoimasta.
Tan ilmoitti lisäksi, että yhtiö aikoo Alteran tavoin irrottaa myös NEX- eli Network and Edge -osastonsa erilliseksi yritykseksi, jossa yhtiö toimii itse ankkurisijoittajana. NEX on nimensä mukaisesti vastuussa yhtiön verkkotuotteista ja muista viestintään liittyvistä teknologioista ja laitteista.
Lähteet: Intel, The Register Kuva: App Economy Insights @ X
Intelin vuosi jatkui synkissä merkeissä
Yhtiö teki tappiota 2,9 miljardia dollaria ja ilmoitti mm. peruvansa Eurooppaan suunnitellut tuotantolaitokset, irrottavansa NEX-osaston itsenäiseksi yritykseksi ja vähentävänsä merkittävästi työvoimaansa vuoden loppuun mennessä.