Bloomberg: Intel aikoo leikata tuhansia työpaikkoja

Leikkauksilla saatavat säästöt ollaan suuntaamassa Pat Gelsingerin johdolla yhtiön kehitystyöhön, jotta se voi ponnistaa takaisin markkinoiden ykkösnimeksi.

Intelin viime vuodet eivät ole olleet ruusuilla tanssimista oli kyse sitten alati kovenevasta kilpailusta tai yhtiön omasta suorittamisesta. Nyt yhtiö aikoo kääntää kelkkaansa rajuin leikkauksin, kertoo Bloomberg.

Bloombergin nimettömänä pysyttelevä lähde kertoo Intelin suunnittelevan tuhansien työpaikkojen vähentämistä kulujensa pienentämiseksi. Säästetyillä rahoilla yhtiö aikoo ponnistaa takaisin huipulle panostamalla vahvasti kehitystyöhön.

Viimeksi Intel leikkasi vuoden 2023 aikana noin 5 % kaikista työpaikoistaan, jonka jälkeen yhtiön listoilla oli vielä 124 800 työntekijää. Tämän neljänneksen lopussa työntekijöitä odotetaan olevan noin 110 000, johon ei ole laskettu mukaan työntekijöitä niistä yksiköistä, joita ollaan parhaillaan irrottamassa Intelistä.

Lähteen mukaan yhtiö saattaa ilmoittaa leikkauksista vielä kuluvan viikon aikana, mikä sopii hyvin yhtiön torstaina pidettävän osavuosikatsauksenkin aikatauluun. Yhtiön liikevaihdon odotetaan pysyvän suurin piirtein ennallaan vuoden takaiseen nähden.

Lähde: Bloomberg

Nothing esitteli kevyesti parannellun Plus-version Phone (2a) -älypuhelimestaan

31.7.2024 - 14:23 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (5)

Plus-malli tuo pieniä parannuksia suorituskykyyn, etukameraan ja lataustehoon.

Nothing on julkistanut tänään ennakkotietojen mukaisesti uuden Phone (2a) Plus -älypuhelimen keskihintaluokkaan. Toisin kuin ennakkoon olisi voinut arvella, kyseessä ei ole keväällä julkaistun ja io-techissäkin testatun Phone (2a) -mallin suurempi tai merkittävästi paranneltu versio, vaan Plus tarjoaa ainoastaan pienehköjä parannuksia järjestelmäpiiriin, etukameraan ja lataustehoon sekä hieman päivitettyyn koneistetusta metallista inspiraatiota hakeneeseen takakuoren ulkoasuun. Nothingin mukaan uusi Plus-malli ei korvaa aiempaa 2a-perusmallia.

Plus-malli käyttää Mediatekin Dimensity 7350 Pro -piiriä, joka on rakenteeltaan piiri on pitkälti vastaava kuin Phone (2a):ssa käytetty Dimensity 7200 Pro, mutta suorityskykyisempien prosessoriytimien kellotaajuus on 200 MHz korkeampi ja grafiikkasuorittimen kellotaajuus 300 MHz korkeampi. Prosessorisuorituskyvyn kerrotaan parantuneen 10 % ja grafiikkasuorituskyvyn 30 %. Piiriä jäähdyttää 3200 mm2 kokoinen höyrykammio.

Muistivaihtoehtona on tarjolla ainoastaan 12 & 256 gigatavun variantti. Maksimilataustehoa on korotettu hieman 45 watista 50 wattiin, jonka myötä latauksen tyhjästä täyteen luvataan ottavan 56 minuuttia aiemman 59 minuutin sijaan. Akun koko on pysynyt samana 5000 mAh:ssa.

Ohjelmistopuolella Android 14:n parina on Nothing OS -käyttöliittymän tuorein 2.6-versio, joka tuo mukanaan ChatGPT-integroinnin sekä News Reporter Widget -joka lukee minuutin mittaisia uutistiivistelmiä ääneen Nothingin talousjohtajan äänellä. Samat ominaisuudet ovat tarjolla päivityksenä myös Nothingin muihin puhelimiin.

Nothing Phone (2a) Plussan tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat: 161,7 x 76,3 x 8,6 mm
  • Paino: 190 grammaa
  • alumiinirunko, muovikehys, Gorilla Glass 5 -näyttölasi
  • Suojaus: IP54
  • 6,7” 2412×1084 AMOLED (10 bit, HDR10+, 30-120 Hz, 1300 nitin pistemäinen. kirkkaus, 2160 Hz PWM-himmennys)
  • MediaTek Dimensity 7350 Pro -järjestelmäpiiri
    • 2 x 3,0 GHz Cortex-A715 CPU
    • 6 x 2,0 GHz Cortex-A510 CPU
    • 1,3 GHz Mali-G610 MC4 GPU
  • 12 Gt RAM-muistia
  • 256 Gt UFS-tallennustilaa
  • 5G SA/NSA (sn1, n3, n5, n7, n8, n20, n28, n38, n40, n41, n66, n77, n78), LTE, Dual nano-SIM
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.3 (A2DP, BLE), NFC, GPS (L1), GLONASS (G1), BDS (B1I), GALILEO (E1), QZSS (L1)
  • Kaksoistakakamera:
    • 50 megapikselin laajakulma, f/1.88, 1/1,56” sensori, 1,0 µm pikselikoko, PDAF, OIS
    • 50 megapikselin ultralaajakulma (114°), f/2,2, 1/2,76” sensori, 0,64 µm pikselikoko
    • 4K 30 FPS videokuvaus, 1080p 120 Hz hidastuskuvaus
  • 50 megapikselin etukamera, f/2.2, 1/2,76” sensori, 81 asteen kuvakulma, 40 30 FPS videokuvaus
  • 5000 mAh akku, USB-C 2.0, 50 W latausteho
  • Android 14, Nothing OS 2.6 (3 vuoden Android-versiopäivitykset, 4 vuoden tietoturvapäivitykset)

Nothing Phone (2a) Plus tulee saataville harmaana ja mustana 12 & 256 gigatavun muistiyhdistelmällä. Laitteen suositushinnaksi ilmoitetaan 399 dollaria ja puntaa. Briteissä laite tulee myyntiin 3. elokuuta ja Yhdysvalloissa 7. elokuuta. Laajemmasta saatavuudesta ja hinnoittelusta ilmoitetaan syyskuussa, joten voitaneen olettaa, että myös eurohinnat nähdään vasta silloin.

Lähteet: Nothing, sähköpostitiedote

Intel julkaisee Lunar Lake -koodinimelliset Core Ultra 200V -prosessorit syyskuun alussa

Prosessorit julkaistaan IFA 2024 -messujen alla Berliinissä Saksassa 3. syyskuuta.

Intel on aiemmin kertonut tipoittain tietoja tulevista Lunar Lake -prosessoreistaan ja varmistanut, että se tullaan julkaisemaan myyntiin vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Nyt yhtiö on ilmoittanut vihdoin myös virallisen julkaisupäivän.

Intelin Lunar Laket eli Core Ultra 200V -sarjan prosessorit tullaan julkaisemaan myyntiin 3. syyskuuta Berliinissä Saksassa juuri ennen IFA 2024 -messuja. Julkaisutilaisuus käynnistyy kello 19:00 Suomen aikaa ja sen voi katsoa myös kotisohvalta käsin livestreamin muodossa.

Lunar Lake -prosessorit on suunnattu vähävirtaisiin kannettaviin ja niiden PL2-arvo on maksimissaan 30 wattia. Prosessorista löytyy neljä Lion Cove -arkkitehtuurin P-ydintä sekä neljä Skymont-arkkitehtuurin E-ydintä. Prosessoriydinten rinnalta löytyy Battlemage-arkkitehtuurin Xe2-grafiikkaohjain sekä uusi NPU 4 -tekoälykiihdytin. Tekoälykiihdytin yltää 48 TOPSin suorituskykyyn, eli se täyttää Microsoftin Copilot+ PC -vaatimukset.

Lunar Lake rakentuu kahdesta sirusta, jotka on valmistettu TSMC:n N3B- ja N6-valmistusprosesseilla, sekä kahdesta samalle paketoinnille asennetusta LPDDR5X-muistisirusta. Saataville tulee 16 ja 32 gigatavun versiot eikä niiden muistia voi laajentaa jälkikäteen.

Lähde: Intel

Googlen tuleva Pixel Watch 3 tulee saataville ensimmäistä kertaa kahdessa koossa

31.7.2024 - 07:26 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (2)

41 ja 45 mm:n versioina saataville tulevat kellot lupaavat aiempaa nopeampaa latausta, kirkkaamman näytön ja ne tukevat akkukestoa jopa 50 % parantavaa Battery Saver -tilaa.

Google uhmaa epäonnenlukuja ja tulee pitämään uusien Pixel-laitteiden julkaisutilaisuuden 13. elokuuta. Yksi tapahtuman uutuuksista tulee olemaan 3. sukupolven Pixel Watch -älykello, joka on nyt päässyt parinkin vuodon kohteeksi.

Googlen Pixel Watch 3 -älykelloista päästään puhumaan nyt monikossa, sillä yhtiö tuo ensimmäistä kertaa myyntiin kaksi eri kokoista mallia älykellostaan. Saataville tulevat 41 ja 45 mm:n versiot, joista kummastakin löytyy uusi Actua Display -näyttö. Historian hämäristä kurkistavat urheilupelit mieleen tuova nimi ei valitettavasti kerro näytön teknologiasta mitään, mutta lienee turvallista olettaa kyseessä olevan jonkinlainen OLED-näyttö. Uutuus näyttö yltää jopa 2000 nitin kirkkauteen, mikä on jopa kaksinkertainen Pixel Watch 2:n AMOLEDiin verrattuna.

Kellojen sisällä sykkivästä raudasta ei vielä tiedetä paljoa, mutta vuotaneet kuvat lupaavat mm. aiempaa tarkempia juoksutietoja. Käyttäjä voi suunnitella omia juoksuohjelmiaan ja kello osaa antaa sekä haptista että äänipalautetta, kun on vaikkapa aika ottaa kunnon spurtti tai löysätä vähän menoa. Kello osaa kertoa yksityiskohtia mm. juoksutahdista, askeleen pituudesta ja pystysuuntaisesta liikehdinnästä.

Kellojen akkujen koosta ei vuotaneet tiedot kerro vielä mitään, mutta sen luvataan yltävän 24 tuntiin Always-on Display -käytössä ja 36 tuntiin Battery Saver -tilassa riippumatta kellon koosta. Kellon latauksen puolestaan luvataan olevan nyt 20 % aiempaa nopeampaa. Kellon laturi tulee olemaan vuotokuvien perusteella pitkähkön USB-C-johdon päässä kiinteästi ja siitä löytyy neljä kontaktipinniä kelloa varten.

Pixel Watch 3 -kellot tulevat saataville vuotojen perusteella mattamustana obsidiaanin värisellä rannekkeella sekä kiillotetun hopean värisenä posliinin värisellä rannekkeella. Kellon runko on alumiinia. 41 mm kellotaululla varustettu versio tulee lisäksi saataville Champagne Gold -värissä ja 45 mm:n versio Matte Hazel -värissä. Molempien yksinoikeusvärien rannekkeet ovat Hazel-värissä. Rannekkeita tulee luonnollisesti saataville erikseen myös lukuisissa muissa väreissä. Pixel Watch 3:t saavat myös täysin uuden Performance Loop Band -rannekkeen, mutta se tullaan julkaisemaan vasta lokakuun lopulla, jos nykyinen jos alkuperäisestä myöhästynyt aikataulu pitää paikkansa.

Lähteet: GSMArena (1), (2)

Qualcomm julkaisi edullisimman pään Snapdragon 4s Gen 2 -mobiilialustan

31.7.2024 - 07:20 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Snapdragon 4s Gen 2 -alusta pyrkii tuomaan 5G-taajuudet yhä useamman asiakkaan saataville edulliseen hintaan.

Qualcomm on päivittänyt edullisimman pään valikoimaansa uudella järjestelmäpiirillä. Yhtiön mukaan uusi Snapdragon 4s Gen 2 -alusta tuo 5G-taajuudet entistä useampien käyttäjien saataville.

Kuten io-techin tekniikkapodcastia seuraaville on tullut selväksi, uuden Snapdragon 4s Gen 2:n ’s’-merkinnälle on monta rakasta nimeä, joista yksikään ei ole kovin mairitteleva. Uutuus ei tee poikkeusta sääntöön, vaan on odotetusti SD4 Gen 2:ta edullisempi ja heikompi.

Järjestelmäpiirin sisällä sykkii kaksi Cortex-A78-ydintä 2 GHz:n kellotaajuudella sekä kuusi Cortex-A55-ydintä 1,8 GHz:n kellotaajuudella. SD4 Gen 2:ssa on vastaavat ytimet, mutta 200 MHz korkeammin kellotaajuuksin. Tiettävästi myös Adreno-grafiikkaohjaimen nopeudesta on nipistetty, mutta siitä ei ole saatavilla vielä tarkempia yksityiskohtia. Snapdragon 4s Gen 2 tukee maksimissaan LPDDR4X-4266-muisteja, kun SD4 Gen 2 tukee LPDDR5X-6400-muisteja.

Leikkaukset jatkuvat myös muissa osissa järjestelmäpiiriä. 1080p+-näyttöjä tuetaan maksimissaan 90 hertsin nopeudella, kun SD4 Gen 2 yltää 120 hertsiin ja vaikka molemmissa on kaksi 12-bittistä linjaa sisältävä ISP-kuvaprosessori, tukee Snapdragon 4s Gen 2 maksimissaan 84 megapikselin sensoreita 108 megapikselin sijasta. Zero Shutter Lag -ominaisuudella sentään tuettu maksimitarkkuus on pysynyt identtisenä 32 megapikselissä. Videokuvauksessakin tahti on pysynyt samana 1080p60:ssa, mutta tukea EIS-kuvanvakautukselle ei ole mukana.

Poikkeuksellisesti Qualcomm ei ole kertonut tällä kertaa edes 5G-modeemin nimeä, mutta se tukee maksimissaan 1 gigabitin latausnopeuksia, kun SD4 Gen 2 tuki 2,5 Gbps:n latausnopeuksia. Wi-Fi tuki on pysynyt ennallaan standardin 5-versiossa ja Bluetooth on tuettu 5.1-versiona aptX:n kera. USB-yhteydet onnistuvat 3.2 Gen 1 -tasolla ja pikalataus Quick Charge 4+:llä.

Ensimmäiset Snapdragon 4s Gen 2 -puhelimet ovat tiettävästi tulemassa Xiaomilta vielä kuluvan vuoden aikana.

Lähde: Qualcomm

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe -näytönohjaimille (5768)

Ajureissa on mukana tuki Stormgate-pelille sekä liuta korjauksia ja suorituskykyparannuksia.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 31.0.101.5768 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 31.0.101.5768 -ajureiden uudet ominaisuudet:

  • Tuki Stormage -pelille

Suorituskykyparannukset Arc A -sarjan näytönohjaimilla:

  • Yakuza: Like a Dragon (DX11):
    • Jopa 91 % parempi suorituskyky 1080p-resoluutiolla Ultra-asetuksin
    • Jopa 35 % parempi suorituskyky 1440p-resoluutiolla Ultra-asetuksin
  • Metro: Last Light Complete Edition (DX11):
    • Jopa 20 % parempi suorituskyky 1080p-resoluutiolla High-asetuksin
    • Jopa 23 % parempi suorituskyky 1440p-resoluutiolla Very High -asetuksin

Suorituskykyparannukset Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella:

  • Stormgate (DX11)
    • Jopa 12 % parempi suorituskyky 1080p-resoluutiolla Medium-asetuksilla Temporal Super Resolution käytössä

Korjatut ongelmat:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Dirt Rallyn korruptoituva grafiikka vesielementeissä (DX11)
    • Sid Meier’s Civilization V:n kaatuilut (DX11)
    • Kunitsu-Gami: Path of the Goddessin epävakaus ensimmäisellä käynnistyksellä (DX11)
    • Blender 4.2:n grafiikan korruptoituminen ja renderöintien kesken jäänti
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Kunitsu-Gami: Path of the Goddessin epävakaus ensimmäisellä käynnistyksellä (DX11)

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Doom Eternalissa esiintyvät hetkelliset vilkkuvat graffikan korruptoitumiset (Vulkan)
    • Topaz Video AI:ssa voi esiintyä virheitä joillain videonparannustekniikoilla
  • Core Ultra -prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
    • Uncharted: Legacy of Thieves Collection saattaa kaatua ladatessa (DX12)
    • Enshrouded saattaa kaatuilla (Vulkan)
    • Diablo IV saattaa kaatua säteenseuranta käytössä (DX12)
    • Fortnite saattaa kaatua Alt + Tab -tehtävänvaihdossa
    • SPECworkstation 3.1 saattaa kaataa koko järjestelmän tietyillä kuormilla
    • Procyon AI saattaa kaatua float32-tarkkuutta käyttävän testin aikana
  • 12. – 14. sukupolven Core-prosessoreiden Xe-grafiikkaohjaimella
    • Dragon Quest X Online saattaa kaatua kesken pelin (DX9)

Lataa Intelin ajurit täältä

AMD julkisti toisen sukupolven Fluid Motion Frames -teknologian

AMD Fluid Motion Frames 2 lupaa paitsi parempaa laatua, myös pienempiä viiveitä sekä parempaa toimivuutta etenkin integroiduilla grafiikkaohjaimilla.

AMD julkaisi AFMF- eli AMD Fluid Motion Frames -teknologian ensin ennakkoajureissa viime vuoden lokakuussa ja valmiina versiona kuluvan vuoden tammikuussa. Nyt yhtiö on saanut toisen sukupolven AFMF-teknologian esittelykuntoon.

AMD Fluid Motion Frames 2 -teknologia on edeltäjänsä tavoin ajuritason teknologia, joka mahdollistaa ruutujen generoinnin pelissä tuetuilla grafiikkarajapinnoilla. AFMF 1 oli rajoittunut vielä DirectX-rajapintoihin, mutta uusi AFMF 2 tuo mukanaan tuen nyt myös Vulkan- ja OpenGL-rajapinnoille. Toimivuutta on parannettu myös mahdollistamalla yhteistyö Radeon Chill -ominaisuuden kanssa sekä toiminta Borderless Fullscreen -tilassa.

AFMF 2:n uudistukset eivät luonnollisestikaan jää vain uusiin rajapintoihin ja näyttötiloihin, vaan mukana on myös laadullisia ja toiminnallisia parannuksia. AMD kertoo käyttäneensä tekoälyä uuden ruutujen generointiin käytettävän algoritmin optimointiin. Yhtiön mukaan se on saanut lisäksi pienennettyä selvästi AFMF:n lisäämää viivettä. Cyberpunk 2077:ssa Radeon RX 7900 XTX:llä 4K-resoluutiolla ja Ray Tracing Ultra -asetuksilla viiveen luvataan olevan AFMF 2 ja Radeon Anti-Lag -käytössä jopa 28 % pienempi, kuin AFMF 1:llä Radeon Anti-Lagin kanssa. Counter-Strike 2:ssa Ryzen 7 8700G:n integroidulla Radeon 780M -grafiikkaohjaimella 1080p-resoluutiolla ja Very High -asetuksin ja Radeon Anti-Lag 2 -käytössä viiveiden luvataan pienenevän AFMF 2:lla 12 % AFMF 1:een verrattuna.

Käyttäjälle on annettu myös lisää valinnanvaraa tuomalla mukaan uudet Search Mode- ja Performance Mode -asetukset. Search Mode -asetus vaikuttaa ruutujen generoinnin pehmeyteen vaikuttamalla siihen, miten helposti AFMF kytketään automaattisesti pois päältä, kun ruudulla tapahtuu liikaa nopeatempoista toimintaa. 1440p:llä ja sitä korkeammilla resoluutioilla Auto-tila käyttää High-asetusta ja 1080p:llä Standard-asetusta, mutta käyttäjä voi myös valita itse kumman tahansa tilan. High-tilassa AFMF ei kytkeydy pois päältä yhtä helposti, kuin Standard-tilassa.

Performance Mode -asetus tarjoaa puolestaan vaihtoehdoiksi Auto-, Quality- ja Performance -tilat. Erillisnäytönohjaimilla Auto-tila valitsee automaattisesti Quality-asetuksen, kun integroidulla GPU:lla mennään Performance-asetuksella. Quality vastaa AFMF 1:n suorituskykyasetuksia, kun Performance-tila pyrkii pienentämään AFMF 2:n aiheuttamaa rasitusta (overhead) mahdollistaakseen teknologian käytön aiempaa laajemmalla skaalalla grafiikkaohjaimia.

AMD Fluid Motion Frames 2 -teknologia on tuettuna RDNA 2 -arkkitehtuuriin tai uudempaan perustuvilla näytönohjaimilla sekä integroiduilla grafiikkaohjaimilla, pois lukien ilmeisesti Ryzen 7000 -työpöytäprosessoreiden kahden Compute Unit -yksikön RDNA 2 -grafiikkaohjain. Teknologiaa pääsee testaamaan asentamalla sitä tukevat AMD Software Adrenalin Edition Preview Driver For AFMF 2 -ajurit.

Lähde: AMD

Intelin Lunar Lake -lippulaiva Core Ultra 9 288V testivuodoissa

Ensimmäisten Geekbench-testivuotojen mukaan Lunar Lake peittoaisi vastaavalla TDP:llä Strix Pointin yhdellä ytimellä, mutta jää selvästi jälkeen kaikkien ydinten suorituskyvyssä.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistaviksi uusia Lunar Lake -arkkitehtuurin mobiiliprosessoreita. Core Ultra 200V -sarjan Lunar Laket tulevat olemaan Snapdragon X- ja Ryzen AI -prosessoreiden tapaan Microsoftin Copilot+ PC -yhteensopivia, eli niiden NPU-tekoälykiihdytin yltää vähintään 40 TOPS:n suorituskykyyn.

Nyt nettiin on saatu kerralla kolme tulosta tulevalla lippulaivamallilla Core Ultra 9 288V:llä. Core Ultra 9:stä tulee saataville vain yksi 32 Gt:n LPDDR5X-8533-muisteilla varustettu versio, kuin Core Ultra 5- ja 7-prosessoreista tulee saataville 16 ja 32 Gt:n versiot. Kaikissa Lunar Lake -prosessoreissa on käytössä neljä P- ja neljä E-ydintä. Mallien erot tulevat välimuisteista, GPU:sta ja NPU:n tehokkuudesta sekä TDP-arvoista. Core Ultra 5- ja 7-malleissa PL1-arvo on oletuksena 17 wattia ja PL2-arvo 30 wattia, kun Core Ultra 9:llä molemmat ovat oletuksena 30 wattia.

Nettiin vuotaneet tulokset on ajettu MSI:n tulevalla Prestige 13 AI Evo -kannettavalla, jonka tarkempi mallimerkintä on A2VMG. Kenties mielenkiintoisin yksityiskohta tuloksissa on niiden vaihtelevuus: yhdellä ytimellä suorituskyky on testiajosta riippuen 2790-2901 pistettä ja kaikkien ydinten 9579-11048 pistettä. VideoCardzin taulukon mukaan prosessori tulisi voittamaan Ryzen AI 9 HX 370:n 33 watin TDP:llä (Asus Zenbook S16, NotebookCheck) yhdellä ytimellä, mutta kaikilla se jäisi selvästi jälkeen. Ryzen AI HX 370 sai NotebookCheckin testissä tuloksiksiin 2785 yhdellä ja 14736 kaikilla ytimillä.

Lähde: VideoCardz, Geekbench (1), (2), (3)

SK Hynix julkisti ensimmäiset GDDR7-muistit

Yhtiön ensimmäiset GDDR7-muistit toimivat 32 Gbps:n nopeudella, mutta yhtiö uskoo saavuttavansa niillä lopulta jopa 40 Gbps:n nopeuden.

Muististandardeja hallinnoiva JEDEC julkaisi GDDR7-standardin viime maaliskuussa ja sittemmin Micron on ehtinyt jo ilmoittaa aloittaneensa näyte-erien toimitukset. SK Hynix on päättänyt nyt nokittaa julkistamalla ensimmäiset GDDR7-muistit virallisesti.

SK Hynixin ensimmäiset GDDR7-muistit toimivat 32 Gbps:n nopeudella, mikä on yhtiön mukaan jopa 60 % nopeampi kuin edeltävän sukupolven muistit. Astetta tarkemmat lukijat saattavat kuitenkin muistaa, että markkinoilla on yli 20 Gbps:n GDDR6- ja GDDR6X-muisteja, joten aivan täysin puhtain paperein väitteestä ei selviä. Yhtiön mukaan se uskoo GDDR7-muisteilla jopa 40 Gbps:n nopeuden myöhemmin, jos kaikki menee hyvin.

Nopeuden lisäksi GDDR7-muistit parantavat luonnollisesti energiatehokkuutta. Lehdistötiedotteen mukaan uudet GDDR7-muistit ovat jopa 50 % edeltäjiään energiatehokkaampia, mikä toisaalta tarkoittaa 60 % nopeusparannuksella hienoista tehonkulutuksen kasvua. Käytössä on myös uusi paketointiteknologia, joka parantaa lämmönsiirtoa käyttämällä neljän sijasta kuutta lämpöä poistavaa kerrosta sekä Epoxy Molding Compounds (EMC) -paketointimateriaalia, jotka yhteensä vähentävät lämpövastusta jopa 74 % GDDR6:een verrattuna. Muistipiirit ovat kooltaan kuitenkin identtisiä edeltäjiensä kanssa.

Lähde: SK Hynix

Googlen tulevista Pixel 9 -älypuhelimista vuotanut reilusti tietoja eri lähteistä

Myös Suomeen saapuvat uudet Pixelit on nähty viime aikoina erilaisissa vuodoissa niin ominaisuuksien kuin kuvienkin muodossa.

Googlen uudesta Pixel 9 -älypuhelinmallistosta kuullaan virallisia tietoja elokuun 13. päivä, kun yhtiö järjestää Made by Google -julkaisutapahtumansa. Uusia Pixeleitä – jotka ovat Pixel 9, Pixel 9 Pro, Pixel 9 Pro XL ja Pixel 9 Pro Fold – odotetaan myyntiin myös Suomessa. Puhelimista on odotetustikin vuodettu tietoja ovista ja ikkunoista jo ennakkoon, mutta viralliseen julkaisuun saakka tietoja lienee syytä tarkastella kriittisellä silmällä.

Värien osalta perusmalli Pixel 9:n vaihtoehtojen kerrotaan olevan musta Obsidian, punertava Rose, vaaleanvihreä Green ja luonnonvalkoinen Porcelain. Astetta kalliimman Pixel 9 Pron värivaihtoehdot ovat vuotojen mukaan samat, mutta Greenin tilalla on harmaaseen kallistuva Hazel. Taittuvanäyttöisen Pixel 9 Pro Foldin värivaihtoehdot rajoittunevat Obsidianiin ja Porcelainiin.

Kamerapuolella Pixel 9:ään uumoillaan tuplatakakameraa, jonka muodostavat 50 megapikselin laajakulmakamera ja 48 MP:n ultralaajakulmakamera. Samat löytynevät myös Pixel 9 Prosta ja Pro XL:stä, mutta lisäksi niihin odotetaan myös 48 MP:n telekameraa. Pixel 9 Pro Foldin kamerakattaukseksi sen sijaan raportoidaan 48 MP:n laajakulmakamera, 10,5 MP:n ultralaajakulmakamera sekä 10,8 MP:n telekamera. Parhaat kameraominaisuudet olisi siis keskitetty Pixel 9 Prohon ja Pro XL:ään.

Malliston näyttöjen koossa on vuotojen mukaan vain puolisen tuumaa vaihtelua Pixel 9:n 6,3 tuumasta suurikokoisimman Pixel 9 Pro XL:n 6,8 tuumaan. Pixel 9 Pro Foldin etunäytön koko lienee sama 6,3 tuumaa kuin Pixel 9:ssä (ja Pixel 9 Prossa), mutta avattuna sen sisänäytön koko on jopa kahdeksan tuumaa. Näyttöihin odotetaan 120 hertsin OLED-paneelia, jonka HDR-maksimikirkkaus huitelee mallista riippuen 2000 nitin molemmin puolin.

Raudan osalta koko malliston on kerrottu olevan varustettu Googlen uudella Tensor G4 -järjestelmäpiirillä ja RAM-muistia odotetaan Pixel 9:lle 12 ja muille malleille 16 gigatavua sekä tallennustilaa mallista ja variantista riippuen 128 Gt:sta yhteen teratavuun.

Lisäksi Pixel 9 -puhelimiin on huhuttu sisältyvän jopa seitsemän vuoden tietoturvapäivitykset ja mahdollisesti myös vuoden ilmainen kokeilujakso Gemini Advanced -tekoälyä.

Lähde: GSMArena (1, 2, 3, 4), Android Authority, The Verge