Uutiset

Modaaja päivitti surullisenkuuluisan GeForce GTX 970:n muistimäärän 8 gigatavuun

GTX 970:n piirin leikkausten vuoksi käytännössä 8 Gt:stä 7 Gt on käytettävissä täydellä nopeudella ja 1 Gt noin seitsemäsosalla normaalista muistikaistasta, kuten alkuperäisen 3,5 Gt:n ja 512 Mt:n muistiosuudet.

Brasilialainen Paulo Gomes on kunnostautunut vuosien varrella näytönohjainten muistimäärien päivittämisessä. Olemme uutisoineet aiemmin hänen mm. päivittäneen GeForce RTX 3070:n muistimäärän 16 gigatavuun.

Viimeisimpänä taidonnäytteenään Gomes on ottanut käsittelyyn astetta vanhemman GeForce GTX 970:n. Vuonna 2014 julkaistu näytönohjain tuli surullisen kuuluisaksi sen erikoisen muistikonfiguraation vuoksi; virallisesti 4 Gt:n muistilla varustetussa näytönohjaimessa oli piirin leikkausten vuoksi erillinen 3,5 Gt:n muistiavaruus ja hitaamman väylän päässä vielä 512 Mt lisää. NVIDIA joutui joukkokanteen myötä maksamaan näytönohjaimen ostaneille kompensaatiota vääristellyistä teknisistä tiedoista.

Gomes vaihtoi ensin GeForce GTX 970:ssä käytetyt SK hynixin 512 Mt:n muistipiirit uudempiin Samsungin 1 Gt:n muistipiireihin, mikä ei vielä auttanut kasvattamaan muistikapasiteettia, vaan näytönohjain tunnistui edelleen 4 Gt:n kapasiteetilla. Näytönohjaimen piirilevyltä piti vaihtaa myös resistori sopivaan koko muistikapasiteetin käyttöön ottamiseksi.

Gomesin korjauspajan suosikkitestiohjelma näytönohjainten testaamiseen on Uniginen Superposition-testiohjelma, mikä valitettavasti ei 8K-resoluutiolla juurikaan skaalaudu näytönohjaimen suorituskyvyn vaan muistimäärän mukaan. Modaamaton GeForce GTX 970 sai testissä noin 800 pistettä, kun modatulla irtosi lähes 1600. Videon alkupuolella esiteltyjen verrokkitulosten perusteella mikä tahansa yli 6 Gt:n muistilla varustettu näytönohjain yltää samankaltaiseen tulokseen testissä.

Uutiseen upotettu video on varustettu YouTuben automaattisella dubbauksella, mikä kääntää kyllä kielen portugalista englantiin, mutta kielten erilaisen rakenteen ja puhetavan vuoksi tulos on paikoin vaikeasti ymmärrettävissä.

Lähde: VideoCardz

Asuksen Tony Yu haastatteli AMD:n Lisa Suta tekoälyn, X3D:n ja Radeon RX 9000 -sarjan tiimoilta

Haastattelussa kävi ilmi muun muassa Radeon RX 9070 XT:n olevan historian parhaiten julkaisussaan myynyt Radeon ja viime sukupolviin verrattuna eron kerrotaan olevan jopa yli kymmenkertainen.

Asuksen Bilibili-videoilta kenties parhaiten tunnettu ”Uncle Tony” eli Tony Yu on ollut paikan päällä AMD:n Kiinassa pitämässä Advancing Ai -tapahtumassa ja päässyt haastattelemaan siellä yhtiön toimitusjohtaja Lisa Suta. Haastattelu pyörii aluksi tapahtuman teeman mukaisesti pääasiassa tekoälyn ja Strix Halon eli Ryzen AI Maxin ympärillä, mutta reilussa vartissa ehdittiin paneutua myös muihin teemoihin.

AMD on Sun mukaan erityisen ylpeä Ryzen AI Maxista, joka mahdollistaa useiden kielimallien pyörittämisen paikallisesti pilven sijasta. Useat käyttäjät haluavat paikallisia kielimalleja niiden pienemmän viiveen ja ennen kaikkea paremman yksityisyyden suojan vuoksi. Hän nostaa esiin myös avoimen lähdekoodin Deepseekin, joka on osoittanut ihmisille, kuinka pienemmilläkin resursseilla on mahdollista luoda kehittyneitä ja kilpailukykyisiä kielimalleja.

Yu kysyy Sulta myös hänen näkemystään työpöydän ja mobiilin välillä tekoälytietokoneissa. Sun mukaan NPU-kiihdyttimet ovat selvästi oleellisempia tekoälyn pyörittämiseen mobiilissa kuin työpöydällä, koska työpöydällä on mahdollisuus käyttää tehokkaita näytönohjaimia tekoälyn pyöritykseen vailla huolia tehonkulutuksesta tai akkukestosta.

Haastattelussa sivuttiin myös X3D-prosessoreita, jotka ovat tuoneet AMD:lle valtikan tehokkaimpina peliprosessoreina. Sun mukaan X3D oli itseasiassa alun perin suunniteltu palvelimiin ja hän oli itse hieman epäröivä sen suhteen, mutta näytti projektille lopulta vihreää valoa. Kun projekti oli valmis, myös pelipuoli kiinnostui aiheesta ja loppu onkin kuluttajien tuntemaa historiaa. Uusimmat X3D-prosessorit mahdollistavat nyt myös ylikellotuksen ja Yu kertookin ylikellottaneensa Ryzen 9 9950X3D:n lähes 7 GHz:n kellotaajuudelle, jolla irtosi yli 60 000 pistettä Cinebenchissä.

Näytönohjaimista puhuttaessa Su kertoo yhtiön päättäneen jo vuosia sitten, kun RDNA 4:ää alettiin suunnittelemaan, että sen tavoitteena olisi tuoda parhaat mahdolliset peliominaisuudet isomman yleisön saataville järkevään hintaan. Hän kertoo ymmärtävänsä monien haluavan tietenkin kärkiluokan suorituskykyä, mutta suurimmalla osalla ei ole realistisesti mahdollisuutta ostaa niin kalliita tuotteita.

Sun mukaan Radeon RX 9070 XT on ollut varsinainen menestys ja kaikkien aikojen parhaiten julkaisussa myynyt Radeon. Eron viime sukupolviin kerrotaan olevan jopa yli 10 kertainen. Näytönohjaimen menestys on näkynyt myös esimerkiksi ComputerBasen hiljattain lukijoiltaan keräämistä tiedoista, joiden mukaan tänä vuonna GeForce RTX 50- tai Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimen ostaneista jopa yli 53 % on päätynyt nimenomaan Radeon RX 9070 XT -malliin.

Näytönohjainten saatavuus on kuitenkin tällä hetkellä vielä haastavaa ja kaupoista löytyy käytännössä vain suositushintaa korkeammalle hinnoiteltuja AIB-malleja. AMD:n kuluttajapuolen johtaja David McAfee lupasi jo aiemmin suositushintaisten mallien palaavan takaisin kauppoihin, kunhan piirejä saadaan toimitettua valmistajille kylliksi. Haastattelussa Su kertookin yhtiön jo päättäneen nostaa Radeon RX 9070 XT:n tuotantomääriä kysyntään vastaamiseksi. Vaikka tuotantomääriä on jo nostettu, tulee sen näkyminen markkinoilla viemään aikaa. Yhden näytönohjaimen matka tyhjästä piikiekosta valmiiksi tuotteeksi vie kuukausia.

Voit katsoa koko haastattelun uutiseen upotetulta videolta.

Lähde: VideoCardz

Samsung julkaisi vuoden 2025 Odyssey-pelinäytöt ja uuden ViewFinity S8:n työkäyttöön

Samsungin tämän vuoden mallistoon kuuluu vihdoin myös useaan kertaan esitelty Odyssey 3D, joka lupaa vakuuttavan 3D-kokemuksen ilman erillisiä laseja, sekä huipputarkkaa kuvaa tarjoavan 27″ Odyssey OLED G8 -näytön 240 hertsin virkistystaajuudella.

Samsung on julkaissut joukon uusia näyttöjä pelaajille sekä tähän mennessä suurimman työkäyttöön suunnatun 16:9-kuvasuhteen näyttönsä. Mukana on myös jo monesti esitelty ja julkistettukin Odyssey 3D.

Samsung Odyssey 3D (G90XF) on ollut esillä jo useaan kertaan. Kyseessä on 3D-kokemuksen ilman laseja tai muita lisälaitteita mahdollistava pelinäyttö, joka tulee saataville aluksi 27-tuumaisena. Yhtiöllä tiedetään ainakin olleen työn alla myös 37-tuumainen versio näytöstä, mutta sitä ei julkaistu ainakaan vielä. Näyttö tarjoaa 4K-resoluution ja 165 hertsin virkistystaajuuden AMD FreeSync Premium- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioinneilla. Näytön G2G-vasteajaksi ilmoitetaan 1 millisekunti. Näytössä on lisäksi reunavalaistus, joka peilaa näytön tapahtumia immersion parantamiseksi.

3D-efekti toteutetaan näytön pinnan täyttävillä linsseillä ja kehittyneellä katseen seurannalla. Samsung tekee yhteistyötä eri kehittäjien kanssa teknologian hyödyntämiseksi ja tuki on tähän mennessä varmistettu 28. maaliskuuta julkaistavalle The First Berseker: Khazanille sekä jo julkaistulle Lies of P:lle, joka tulee saamaan uuden lisäosan kesän aikana. Lisäksi näyttö tukee videoiden muuntamista tekoälyn avulla 3D-videoiksi, mutta rajoituksin. Ainakin toistaiseksi 3D-muunnos ei toimi DRM-suojatuilla videoilla tai HDR-tilassa ja se vaatii kaverikseen NVIDIAn näytönohjaimen. Suositeltu näytönohjain hyvän kokemuksen takaamiseksi on GeForce RTX 3080 tai nopeampi.

Toinen Samsungin uutuuksista on uusi 27-tuumainen Odyssey OLED G8 (G81SF), joka vastaa ominaisuuksiltaan aiemmin julkaistua 32-tuumaista mallia. Käytössä on siis 4K-resoluution QD-OLED-paneeli 240 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Vaihtelevaa virkistystaajuutta tuetaan AMD:n FreeSync Premium Pro- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifiointien kautta ja vasteajaksi luvataan OLEDeille tyypillinen 0,3 millisekuntia. Näyttö on DisplayHDR TrueBlack 400 -sertifioitu ja sen tyypillinen kirkkaus on 250 nitiä. Näytön Core Lightning+ lupaa ympäröidä käyttäjän ruudun sisältöön perustuvalla valaistuksella, mutta ottaen huomioon kyseessä olevan näytön takapuolelta löytyvä pienehkö valonauharengas, ei siltä kannata odottaa esimerkiksi AmbiLightien kaltaista suorituskykyä.

Viimeinen Samsungin uusista pelinäytöistä on Odyssey G9 (G91F). Näyttö tarjoaa 49” koossa 5120×1440-resoluution 1000R kaarevuudella. Näytön maksimivirkistystaajuus on 144 hertsiä ja se tukee vaihtelevaa virkistystaajuutta AMD FreeSync Premium Pron kautta. Näyttö on VESA DisplayHDR 600 -sertifioitu ja tukee lisäksi HDR10+ Gaming -standardia. Ultraleveä näyttö tukee myös jakamista kahdeksi virtuaalinäytöksi (Picture-by-Picture) sekä kuva-kuvassa-tilaa (Picture-in-Picture).

Samsungin uusi työnäyttö tottelee puolestaan nimeä ViewFinity S8 (S80UD) ja se on kooltaan 37-tuumainen. Yhtiön tähän mennessä suurimman 16:9-näyttö tukee 4K-resoluutiota ja HDR10-standardia, mutta VESA DisplayHDR -sertifioinneista ei ole puhetta. Työkäytössä kenties pelipuolta oleellisemmin mukana on myös KVM-kytkin sekä tuki 90 watin USB-C-virransyötölle esimerkiksi kannettavalle. Näytölle on saatu TÜV Rheinlandilta Ergonomic Workspace Display- ja Intelligent Eye Care -sertifioinnit.

Samsung lupasi paljastaa lähiaikoina uusien näyttöjensä markkinakohtaiset hinnat sekä tarkemmat tiedot saatavuudesta, mutta ne ovat jo nyt ennakkotilattavissa Koreassa. Samsungin Korean verkkosivujen ennakkotilaushinta Odyssey 3D:lle ilman kuponkeja kääntyy noin 1735 euroon, 27″ Odyssey G8:n noin 1380 euroon ja 49″ Odyssey G9:n noin 915 euroon.

Lähde: Lehdistötiedote

Uusi artikkeli: Testissä iPhone 16e

Testasimme Applen edullisemman iPhone 16e -älypuhelimen.

Apple laajensi puhelinvalikoimaansa helmikuussa uudella muita puhelimiaan edullisemmalla 16e:llä. Uutukainen toimii henkisenä seuraajana aiemmalle SE-mallistolle pohjautuen iPhone 14:n runkoon, mutta tarjoten siitä huolimatta uusimman sukupolven järjestelmäpiirin. SE-malliston 500 euron hintaluokan sijaan 16e on kuitenkin selvästi kalliimpi 749 euron suositushinnallaan. Nousseen hintansa lisäksi puhelin on ennakkoon herättänyt porua kameraratkaisullaan, sillä 16e sisältää vain yhden takakameran, mikä on nykyisin jopa harvinaista.

Testiartikkelissa tutustumme iPhone 16e:hen vajaan kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta ja otamme selvää, millaista vastinetta hinnalleen se onnistuu tarjoamaan.

Lue artikkeli: Testissä iPhone 16e

Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 21. maaliskuuta hieman tavanomaista aiemmin noin kello 14:30 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Muistivalmistajat ovat esitelleet ensimmäisiä HBM4-muistejaan

Palvelinpuolen kiihdyttimissä kovassa käytössä olevat HBM-muistit tulevat neljännessä sukupolvessaan kaksinkertaistamaan väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä 2048 bittiin per muistipiiri.

HBM-muistit eivät kokeneet ikinä menestystä kuluttajapuolella, mutta palvelinten kiihdyttimissä ne ovat kovassa käytössä. Nyt sekä Micron, Samsung että SK hynix ovat esitelleet omia suunnitelmiaan seuraavan sukupolven HBM4-muistien saralla. NVIDIA on jo ehtinyt ilmoittamaan GTC 2025:n yhteydessä, että sen Rubin-arkkitehtuurin kiihdyttimet tulevat käyttämään seuraavan sukupolven HBM-muisteja.

HBM4-muistit tulevat kasvattamaan muistien väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä per muistipiiri 2048 bittiin per muistipiiri, mikä luonnollisesti kaksinkertaistaa muistikaistan per piiri, olettaen että itse muistien nopeus pysyy samana.

SK hynix on esitellyt GTC 2025 -tapahtumassa jo ensimmäisiä oikeita HBM4-muistipiirejään. Yhtiöllä oli esillä sekä 12 muistisirun korkuinen 36 Gt:n että 16 sirun korkuinen 48 Gt:n HBM4-muistipiiri. Molemmissa muistit toimivat 8 Gbps:n nopeudella

Samassa tapahtumassa oli esillä myös Micronin ensimmäiset HBM4-piirit, mutta niiden tarkemmasta konfiguraatiosta ei ole tietoa. Yhtiön mukaan muistien massatuotannon on tarkoitus alkaa ensi vuoden aikana.

Samsungilta on ollut puolestaan esillä tähän mennessä pelkkää diamateriaalia. Yhtiön mukaan sen HBM4-piirit tulevat toimimaan parhaimmillaan 9,2 Gbps:n nopeudella ja ne tulevat saataville 8 ja 12 muistisirun korkuisina 24 gigabitin muistisiruilla, mikä tarkoittaa 24 ja 36 Gt:n kapasiteetteja per muistipiiri. Yhtiön roadmapissa on esitelty myös jo sitä seuraavaa HBM4E:tä, jossa päästään näillä näkymin 10 Gbps:n nopeuteen, ja 48 sekä 64 Gt:n kapasiteetteihin 32 gibabitin muistisiruja hyödyntäen.

Lähde: ComputerBase

Microsoft kertoi GDC:ssä DirectX Raytracing 1.2 -rajapinnasta ja Cooperative vectors -ominaisuudesta

DirectX Raytracing 1.2 -rajapinta ja Cooperative vectors tulevat kehittäjien saataville Agility SDK:n mukana huhtikuun aikana.

Microsoft on luonnollisesti paikalla parhaillaan käynnissä olevilla GDC 2025 -messuilla. Tänään pidetyssä DirectX State of the Union -esityksessä yhtiö on esitellyt muun muassa DirectX Raytracing -rajapinnan seuraavan version.

DXR-rajapinnan seuraava 1.2 -versio tulee lisäämään rajapintaan kaksi uutta merkittävää ominaisuutta: Opacity micromaps (OMM) ja Shader execution reordering (SER). DXR 1.2 tulee kehittäjien käytettäväksi huhtikuussa julkaistavan Agility SDK:n mukana.

OMM optimoi alfatestattua geometriaa merkittävästi vähentäen turhia varjostinkutsuja ja sen kerrotaan parantavan polunseurannan (path tracing) suorituskykyä parhaimmillaan jopa 2,3-kertaiseksi. Luonnollisesti suorituskykyparannukset ovat tapauskohtaisia ja mainittu suorituskykylisä lienee ääritapaus.

SER on puolestaan tuttu ominaisuus NVIDIAn näytönohjaimista ja Intelinkin Thread Sorting Unit eli TSU tiettävästi tarjoaa vastaavan toiminnallisuuden. SER mahdollistaa varjostinten suorittamisen optimoidussa järjestyksessä ryhmittäin grafiikkapiirien resurssien tehokkaamman käytön mahdollistamiseksi.

Intel on jo kommentoinut tulevansa tukemaan SER-ominaisuutta, kunhan uusi Agility SDK julkaistaan, mutta OMM tulee vaatimaan alleen uutta rautaa. Qualcomm puolestaan kommentoi tulevansa tukemaan molempia seuraavan sukupolven integroiduilla grafiikkaohjaimillaan. NVIDIAlla ominaisuudet tulevat toimimaan ilmeisesti ainakin osalla RTX-näytönohjaimista ajuripäivityksellä ja AMD:n tuen tilanteesta ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta OMM on ilmeisesti tuettu Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla ainakin jollain tasolla. Microsoft luonnollisesti työskentelee kaikkien valmistajien kanssa laajan tuen varmistamiseksi.

Samassa esityksessä paneuduttiin myös tulevaan Cooperative Vectors -ominaisuuteen ja siihen kytkeytyen Neural-renderöintiin. Cooperative Vectors mahdollistaa erilaisten matriisikiihdyttimien, kuten AMD:n WMMA-tuki tai CDNA-puolen Matrix Coret, Intelin XMX-yksiköt  ja NVIDIAn tensoriytimet, hyödyntämisen suoraan DirectX-rajapinnan kautta ja se on tulossa käyttöön Shader Model 6.9:ssä.

AMD on esitellyt omaa neural supersampling and denoising -tekniikkaansa GPUOpen-sivuston blogissaan jo viime vuoden lopulla ja Intel on puolestaan esitellyt GDC:ssä ominaisuutta hyödyntävää Neural Block Texture Compression -teknologiaa, joka vähentää merkittävästi muistin käyttöä kuvanlaadusta tinkimättä. NVIDIA on puolestaan kertonut aiemmin tässä kuussa sen Neural Shading SDK:n tulevan tukemaan DirectX:n cooperative vectors -ominaisuutta.

Lähde: Microsoft

AMD julkaisi AMD Software 25.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen

Uusissa ajureissa on mukana tuki Assassin’s Creed Shadowsille ja The Last of Us II Remasteredille sekä joukko bugikorjauksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 25.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.

AMD Software 25.3.2 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki Assassin’s Creed Shadowsille
  • Tuki The Last of Us Part II Remasteredille

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia:

  • Väärä gamma-arvo Counter-Strike 2:ssa MSAA 8x -asetuksella Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla
  • Indiana Jones and the Great Circlen kaatuilut Very Ultra -asetuksin Path Tracing käytössä
  • ADL SDK:ta ROP-määrän tunnistamiseen käyttävät 3. osapuolten sovellukset raportoivat virheellisesti 64 ROP-yksikköä joillain näytönohjaimilla
  • Assetto Corsa Competizionen odotettua heikompi suorituskyky Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla
  • Sovelluksen tai järjestelmän kaatuilut Alt+Tab-tehtävänvaihdossa
  • Sovelluksen tai järjestelmän kaatuilu, jos käytössä on useita yli 120 hertsin näyttöä HDMI-yhteyksillä
  • Windows Update ylikirjoitti uudet ajurit vanhemmilla versioilla Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla

Tiedossa olevat bugit ja muuta huomioitavaa:

  • Järjestelmä saattaa kaatua muistivuotoon SteamVR-käytössä, väliaikaiseksi korjaukseksi kytke Motion Smoothing pois päältä SteamVR-asetuksista
  • Windows-näppäin + L -hotkey saattaa näyttää AMD Softwaren Performance Logging -ilmoituksen, jos Windowsin kieli on muu kuin Englanti
  • AMD Software -hallintasovellus saattaa kaatua Marvel’s Spider-Man 2- ja Ratchet & Clank: Rift Apart -pelejä pelatessa, jos AMD Image Inspector on käytössä, korjaukseksi poista Inspector toistaiseksi käytöstä
  • Odotettua heikompi suorituskyky YouTubessa Microsoftin Edge-selaimella ajureiden päivityksen jälkeen (korjaukseksi käynnistä Edge ja YouTube uudelleen)
  • 3. osapuolen sovellukset, jotka lukevat ADL SDK:n avulla voivat raportoida Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimilla virheellisesti 64 ROP-yksikköä
  • AMD Cleanup Utilityn käytön jälkeen uusia ajureita asentaessa AMD Bug Report Tool voi näkyä hetkellisesti kesken asennuksen jos kokoonpanossa on Ryzen 7000- tai 9000-sarjan prosessori
  • Joissain VR-sovelluksissa voi esiintyä nykimistä, jos virkistystaajuudeksi on asetettu 890 tai 90 hertsiä
  • Piirisarja-ajureiden asennuksen edistymispalkki voi näyttää 0 %:ia asennuksen aikana, jos ne asennetaan AMD Install Managerilla
  • AMD Chatin asennuksen edistymispalkki voi näyttää 0 %:ia asennuksen aikana Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimilla
  • Joillain kannettavilla voi olla ongelmia kameran toiminnan kanssa näillä ajureilla

Lataa AMD:n ajurit täältä

Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6651)

Intelin uusissa ajureissa on Game On -tuki Assassin’s Creed Shadowsissa sekä Arc B -sarjan näytönohjaimilla entistä parempi suorituskyky Call of Duty: Black Ops 6:ssa.

Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.6651 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Intel Graphics Driver 32.0.101.6651-ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:

  • Game On -tuki Assassin’s Creed Shadowsille Arc A- ja B -sarjojen näytönohjaimille sekä Core Ultra -prosessoreille Arc-grafiikkaohjaimella
  • Parempi suorituskyky Call of Duty: Black Ops 6:ssa (DX12) Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Parhaimmillaan 15 % 1080p-resoluutiolla Extreme-asetuksilla
    • Parhaimmillaan 12 % 1440p-resoluutiolla Extreme-asetuksilla

Korjatut ongelmat Arc B -sarjan näytönohjaimilla

  • Black Myth: Wukongin kaatuilut säteenseuranta käytössä (DX12)

Tiedossa olevat ongelmat:

  • Arc B -sarjan näytönohjaimilla
    • Call of Duty: Warzone 2.0:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • MLPerf:ssä voi esiintyä virheitä usean GPU:n konfiguraatioissa (korjaukseksi suositellaan integroidun GPU:n poistamista käytöstä)
    • Topaz Labs Photo AI:ssa voi esiintyä grafiikan korruptoitumista joidenkin kuvanparannusominaisuuksien yhteydessä.
    • SPECapc for Maya 2024 saattaa jäätyä kesken testin
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
    • Adobe Lightroom Classicin suorituskyky voi olla odotettua heikompi tietyillä asetuksilla (korjaukseksi suositellaan Graphics Processor -asetuksen valinnaksi ”Custom” optiota ja Use GPU for Display, for Image Processing ja for Export -optioiden käyttöönottoa)
  • Arc A -sarjan näytönohjaimilla
    • Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä liian tummia varjoja joissain tilanteissa (DX12)
    • Topaz Gigapixel AI saattaa kaatua kuvien export-vaiheessa
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19 saattaa kaatua kesken testin
  • Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
  • Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
    • Adobe Premiere Pro:lla AV1-koodekilla pakatuissa 8K-videoissa voi esiintyä korruptiota
    • PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
    • Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remasteredissa voi esiintyä kaatuilua (DX11)
    • Call of Duty: Warzone 2.0:ssa saattaa esiintyä grafiikan korruptoitumista vesialueilla (DX12)
    • GFXBench saattaa kaatua tietyissä skenaarioissa

Lataa Intelin ajurit täältä

NVIDIA leikkasi GeForce RTX 50 Founders Edition -näytönohjainten hintoja

Hintojen takaa löytyy dollariin nähden selvästi vahvistunut euro, jonka myötä yhtiö on nähnyt tarpeelliseksi korjata suositushintojaan huomiomaan eron.

NVIDIAn GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet julkistettiin vuoden alussa CES 2025 -messuilla ja ovat tulleet myyntiin ensin RTX 5080:n ja RTX 5090:n voimin tammikuun lopulla RTX 5070 Ti:n seuratessa perässä 20. helmikuuta ja RTX 5070:n 5. maaliskuuta. Näytönohjainten hinnat ja saatavuus ovat olleet kestopuheenaiheita heti julkaisusta lähtien.

Samaan aikaan kun AIB-valmistajat ovat lähinnä keskittyneet omien malliensa hintojen nostoon, ilmoitti NVIDIA yllättäen laskevansa omien näytönohjaintensa hintoja Euroopassa. Hintojen laskun takaa löytyy dollariin nähden selvästi vahvistunut euro. Löydät uudet hinnat alta.

  • GeForce RTX 5090 FE: Vanha hinta 2455 euroa, uusi hinta 2339 euroa (-4,73 %)
  • GeForce RTX 5080 FE: Vanha hinta 1229 euroa, uusi hinta 1169 euroa (-4,88 %)
  • GeForce RTX 5070 FE: Vanha hinta 679 euroa, uusi hinta 649 euroa (-4,42 %)

Kuten tarkkaavaisimmat saattoivat huomata, joukosta uupuu GeForce RTX 5070 Ti, sillä siitä ei julkaistu lainkaan Founders Edition -versiota. Uudet hinnat koskevat vain NVIDIAn Founders Edition -malleja ostettuna yhtiön omasta verkkokaupasta, johon löytyy linkki alta. Näytönohjainten saatavuus on edelleen erittäin haastavaa ja TechBBS-keskustelufoorumilta löytyykin aiheelle pyhitetty oma ketjunsa.

Lähteet: NVIDIA, The Verge