Uutiset
Joukko NVIDIAn prototyyppinäytönohjaimia löysi tiensä kameran eteen
Joukon kenties mielenkiintoisin tapaus on Blackwell-sukupolven järeimpään GB202-piiriin perustuvan näytönohjaimen prototyyppi, jossa on teoriassa jopa 2,4 kilowatin kulutuksen mahdollistavat neljä 12V-2×6-liitintä.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/nvidia-gb202-4x-12v-2x6-prototype-20250214.jpg)
Netissä on pyörinyt villejä huhuja NVIDIAn Ada Lovelace eli GeForce RTX 40- ja Blackwell- eli RTX 50 -näytönohjainten prototyyppien virrankulutuksista. Nyt nettiin saadut kuvat antavat rutkasti lihaa huhujen ympärille.
NVIDIAn prototyyppejä koskevissa vuodoissa ovat toistuneet usein etenkin 800 watin kulutus. Ensin sitä huhuttiin GeForce RTX 4090 Ti:n tai RTX Titanin prototyypille. Kyseessä oli väitetysti jättimäinen erinäisissä vuodoissa ja RTX 50 -sukupolven julkaisun yhteydessä virallisissakin NVIDIAn neljän korttipaikan hirviön prototyypistä. RTX 50 -sukupolvessa puhuttiin puolestaan RTX 5090 -prototyypistä täydellä GB202-grafiikkapiirillä ja niin ikään 800 watin TDP:llä.
Chiphellin foorumeille on nyt vuodettu kuvia, joissa näkyy GB202-prototyyppi peräti neljällä 12V-2×6-lisävirtaliittimellä, jotka teoriassa mahdollistaisivat jopa 2,4 kilowatin kulutuksen lisävirtaliittimistä. GA102-prototyypissä oli puolestaan neljä 8-pinnistä lisävirtaliitintä, joka riittäisivät teoriassa 600 watin kulutukseen. GA104-prototyypissä 8-pinnisiä lisävirtaliittimiä on kolmin kappalein. Kolmelle 8-pinniselle olisi paikat myös Turing-sukupolven TU104:ssä, mutta vain kaksi liittimistä on juotettu paikoilleen. Pascal-sukupolven GP104:ssä on pärjätty kahdella 8-pinnisellä lisävirtaliittimellä ja hauskana yksityiskohtana prototyypissä näkyy DVI-liitin erillisellä piirilevyllä. Piskuisessa GA107-prototyypissäkin on vielä yksi 8-pinninen lisävirtaliitin.
Lähde: VideoCardz
Joukko NVIDIAn prototyyppinäytönohjaimia löysi tiensä kameran eteen
Joukon kenties mielenkiintoisin tapaus on Blackwell-sukupolven järeimpään GB202-piiriin perustuvan näytönohjaimen prototyyppi, jossa on teoriassa jopa 2,4 kilowatin kulutuksen mahdollistavat neljä 12V-2×6-liitintä.
SanDisk esitteli uuden High Bandwidth Flash -teknologian kilpailemaan tekoälykiihdytinten muistimarkkinoista
Uudesta kulmasta lähestyttyihin NAND-teknologiaan perustuva HBF-muisti lupaa mahdollistaa jopa 8-16-kertaisen muistikapasiteetin vastaavalla kaistalla, kuin HBM-muistit, mutta samalla piirillä voisi olla myös kummankin tyyppisiä muisteja.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/sandisk-hbf-memory-stack-20250214.jpg)
Western Digitalista erilliseksi pörssiyhtiöksi irrotettu SanDisk on pitänyt ensimmäiset sijoittajapäivänsä ja esitellyt siellä uutta mielenkiintoista teknologiaa. Kenellekään ei varmasti tule yllätyksenä, että SanDiskin esittelemä uusi muistiteknologia on suunniteltu nimenomaan tekoälykäyttöön.
SanDiskin esittelemä uusi teknologia tottelee nimeä High-Bandwidth Flash eli HBF. Se on luotu käytännössä kilpailemaan HBM-muistien kanssa tehokkaiden tekoälykiihdyttimien markkinoilla, mutta osaa yhteistyönkin salat. Yhtiön mukaan se kykenee tarjoamaan teknologialla jopa 8-16 kertaa enemmän kapasiteettia vastaavalla muistikaistalla.
Päällisin puolin HBF vaikuttaa aivan HBM-muistilta, mutta sen tapauksessa käytetään SDRAM-muistien sijasta NAND-muisteja pinottuna maksimissaan 16 kerrokseen. SanDiskin mukaan HBF:ssä on ajateltu NAND-muistien funktio ja sen myötä suunnittelu uudelleen. Siinä missä perinteiset Flash-piirit on optimoitu nimenomaan kustannustehokkaaksi yhdellä massiivisella soluverkostolla yhden I/O-portin päässä, on HBF:ssä lukuisia pieniä soluverkostoja ja jokaisella niistä omat I/O-portit. Se, miten NAND-muistien kirjoituskestävyydestä on huolehdittu jää paljastettavaksi myöhemmin.
SanDiskin ensimmäisen sukupolven HBF-muistit käyttävät yhtiön itse kehittämää, uutta sirujen pinoamistapaa, joka pitää sirujen vääntymisen äärimmäisen vähäisenä ja siten mahdollistaa 16 kerrosta. Kuten HBM:nkin tapauksessa, itse muistipinojen alta löytyy logiikkaa ja fyysiset rajapinnat sisältävä pohjasiru. Yhtiö kertoo konsultoineensa muistien kehityksessä lukuisia merkittäviä tekijöitä tekoälymarkkinoilla ja saaneensa kehitettyä teknologian noin vuodessa.
Teknologian toisen sukupolven uskotaan lisäävän kapasiteettia 50 % ja lukunopeutta 45 % ja kolmannen sukupolven nostavan sekä kapasiteetin että lukunopeuden kaksinkertaisiksi ensimmäiseen verrattuna. Energiatehokkuus on merkitty diaan niin erikoisesti, että joko 2. ja 3. sukupolvi tulevat huonontamaan energiatehokkuutta, tai sitten ne pienentävät kulutusta noin 20 % per sukupolvi.
SanDiskin esittelemässä vertailurenderöinnissä oli GPU kahdeksalla HBM-muistipinolla, mikä tarkoitti 192 Gt:n muistikapasiteettia, ja sen rinnalla HBF-muisteilla varustettu vastaava GPU, jossa on muistia jopa 4 teratavua, seuraavassa diassa asetelma oli muuten vastaava, mutta HBF-kuvassa kaksi pinoista oli korvattu HBM-muisteilla; ne voivat siis toimia tarpeen mukaan myös rinnakkain. Se on suunnattu nimenomaan inference- eli päättelytehtäviä tekeviin kokoonpanoihin, ei niinkään tekoälyn opetukseen.
Lähde Tom’s Hardware
SanDisk esitteli uuden High Bandwidth Flash -teknologian kilpailemaan tekoälykiihdytinten muistimarkkinoista
Uudesta kulmasta lähestyttyihin NAND-teknologiaan perustuva HBF-muisti lupaa mahdollistaa jopa 8-16-kertaisen muistikapasiteetin vastaavalla kaistalla, kuin HBM-muistit, mutta samalla piirillä voisi olla myös kummankin tyyppisiä muisteja.
AMD esittelee uudet RDNA 4 -arkkitehtuurin Radeon RX 9000 -näytönohjaimet helmikuun lopussa
AMD on jo varmistanut aiemmin uusien Radeon RX 9000 -näytönohjainten myynnin alkavan maaliskuun alussa ja nyt esittelytilaisuuden ajankohdaksi tarkentui 28. helmikuuta kello 15:00 Suomen aikaa.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/amd-radeon-20250213.jpg)
AMD:n oli tarkoitus esitellä RDNA 4 -arkkitehtuuri ja Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimet CES-messuilla ja tuoda ne myyntiin 23. tammikuuta. Täysin varoittamatta esittelyt jäivät kuitenkin tapahtumatta ja yhtiö lupasi kertoa arkkitehtuurista lisää myöhemmin ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.
AMD:n virallinen selitys, miksi RDNA 4 ja FidelityFX Super Resolution 4 -teknologiat jätettiin esittelemättä CES 2025 -messuilla oli aika. Yhtiön edustajien mukaan niille olisi voitu antaa 5 minuuttia aikaa, mikä olisi ollut auttamatta aivan liian vähän. Myyntiintulon lykkäämiselle virallinen syy oli puolestaan ohjelmistojen viimeiset viilaukset ja mahdollisuus saada julkaisuun lisää FSR 4 -pelejä. Tämänhetkisten tietojen mukaan FSR 4 tulee toimimaan automaattisesti kaikilla FSR 3.1 -peleillä, kunhan käytössä on uusi RX 9070 -sarjan näytönohjain.
The wait is almost over. Join us on February 28 at 8 AM EST for the reveal of the next-gen @AMD Radeon RX 9000 Series. Get ready to make it yours when it hits shelves in early March. RSVP by subscribing to the AMD YouTube channel: https://t.co/4rkVxeoDIa
— David McAfee (@McAfeeDavid_AMD) February 13, 2025
Yhtiön David McAfee oli ensimmäinen, joka kertoi tammikuussa uuden aikataulun julkaisulle sijoittuvan maaliskuulle. Hiljattain yhtiön toimitusjohtaja Lisa Su tarkensi asiaa vuosikatsauksen konferenssipuhelun yhteydessä julkaisun tapahtuvan nimenomaisesti maaliskuun alussa. Huhujen mukaan tarkka päivämäärä olisi 6. päivä maaliskuuta, mutta siitä ei ole vielä virallista varmistusta.
Nyt McAfee on varmistanut twiitissään, että luvattu ja odotettu Radeon RX 9000 -sarjan esittelytilaisuus tullaan pitämään 28. helmikuuta kello 15:00 Suomen aikaa. Esittelytilaisuus tullaan lähettämään suorana YouTubessa.
AMD esittelee uudet RDNA 4 -arkkitehtuurin Radeon RX 9000 -näytönohjaimet helmikuun lopussa
AMD on jo varmistanut aiemmin uusien Radeon RX 9000 -näytönohjainten myynnin alkavan maaliskuun alussa ja nyt esittelytilaisuuden ajankohdaksi tarkentui 28. helmikuuta kello 15:00 Suomen aikaa.
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S25 Ultra
Testasimme Samsungin uuden 1499 euron lähtöhintaisen Galaxy S25 Ultra -huippumallin sekä sen Galaxy AI -tekoälyominaisuudet.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/samsung-galaxys25ultra-22-1024x815.jpg)
Samsung julkisti uusimman sukupolven Galaxy S25 -lippulaivamallistonsa tammikuun lopulla ja ne saapuivat Suomessa kauppoihin viime viikolla. Julkaisussa Samsung keskittyi vahvasti uusien tekoälyominaisuuksien esittelyyn ja jätti rautauudistuksen vähemmälle. Tutustumme io-techin Galaxy S25 Ultra -testiartikkelissa Samsungin huippumallin uudistuksiin sekä uusien tekoälyominaisuuksien toimintaan.
Artikkelissa perehdymme Galaxy S25 Ultra -huippumalliin kattavasti noin kahden viikon ympärivuorokautisen testijakson pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S25 Ultra
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S25 Ultra
Testasimme Samsungin uuden 1499 euron lähtöhintaisen Galaxy S25 Ultra -huippumallin sekä sen Galaxy AI -tekoälyominaisuudet.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 572.42 -ajurit näytönohjaimilleen
Indiana Jones and the Great Circlelle Game Ready -leiman antavat ajurit tukevat myös uusia Avowed-, Sid Meier’s Civilization VII- ja Wuthering Waves -pelejä.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2020/04/nvidia-geforce-drivers-20171115.jpg)
NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 572.42 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
GeForce 572.24 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit
- Game Ready -leima Indiana Jones and the Great Circle (DLSS 4)
- Tuki Avowed -pelille
- Tuki Wuthering Waves -pelille
- Tuki Sid Meier’s Civilization VII -pelille
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia
- Valorantin kaatuminen käynnistyksessä
- Kokoonpanon kaatuminen Final Fantasy XVI -pelin sulkeutumisen yhteydessä
- Joillain kokoonpanoilla heikentynyt suorituskyky Delta Force -pelissä, kun Resizable Bar on käytössä
- 3DMark DXR Feature Test -testin oudon matalat lukemat Blackwell-arkkitehtuurin grafiikkapiireillä
- Korjattu yhteensopivuusongelmia liittyen uusien ja vanhojen DLL-kirjastojen versionumeroihin
Tiedossa olevat bugit ja ongelmat
- Muutokset GPU:n aktiviteetti-ikonin näkymiseen ilmoitusalueella tulevat käyttöön vasta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä
- Odottamattoman heikko suorituskyky VRay 6:n CUDA Vpath -testeissä Blackwell-arkkitehtuurin grafiikkapiireillä
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 572.42 -ajurit näytönohjaimilleen
Indiana Jones and the Great Circlelle Game Ready -leiman antavat ajurit tukevat myös uusia Avowed-, Sid Meier’s Civilization VII- ja Wuthering Waves -pelejä.
Intel julkaisi katsauksen viime vuoden haavoittuvuuksiin prosessoreissa ja näytönohjaimissa
Raportin mukaan Intelin prosessori- ja näytönohjainalustoilta löydettiin viime vuonna vähemmän haavoittuvuuksia, kuin AMD:n vastaavista tai NVIDIAn näytönohjaimista.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/intel-2024-product-security-report-20250213.jpg)
Intel on julkaissut katsauksen viime vuoden haavoittuvuuksiin prosessoreissa ja näytönohjaimissa. Yhtiön raportissa avataan paitsi tarkemmin sen tuotteiden haavoittuvuuksia, myös verrataan yhtiön tuotteita kilpailijoihin ja niiden haavoittuvuuksiin.
Intelin raportin mukaan sen tuotteissa oli viime vuonna yhteensä 374 haavoittuvuutta, joista 81 koski tuotteiden firmwarea, 272 ohjelmistoja ja 21 itse rautaa. Yhtiö mukaan sen työntekijät löysivät itse kaikki rautabugit, kun firmware- ja ohjelmistobugeja löydettiin myös ulkopuolisten toimesta ennen Inteliä.
Intelin ja AMD:n prosessorialustoja verratessa yhtiön Inteliltä löytyi 52 firmware-haavoittuvuutta, kun AMD:lta niitä löytyi 58. Intelin mukaan se löysi jopa 94 % haavoittuvuuksista itse, kun AMD:lla löytöprosentti jäi julkisesti saatavilla olevien tietojen perusteella 57 %:iin.
Alustojen tietoturvaprosessoreiden puolella Intel kertoo sen Converged Security and Management Enginestä (CSME) ja Server Platform Services -yksiköstä (SPS) löytyi viime vuonna 7 haavoittuvuutta, kun AMD:n AMD Secure Processor -tietoturvaprosessorista (ASP) niitä löytyi jopa 31. Intelin mukaan sen haavoittuvuuksista yksi luokiteltiin uhaltaan matalaksi ja kuusi keskitasolle, kun AMD:lla 11 oli matalan uhan, 10 keskitason ja 11 korkean uhan haavoittuvuuksia. Yhtiö myös huomauttaa, että AMD:lla on edellee useita tuotemalleja, joissa ainakin osa haavoittuvuuksista on korjaamatta. Trusted Execution Environmentissä pyörivään suojeltuun dataan liittyviä haavoittuvuuksia oli raportin mukaan AMD:lla 11 ja Intelillä 6.
Intel kehuu olevansa myös näytönohjainpuolella turvallisin ratkaisu. Raportin mukaan Intelillä oli viime vuonna GPU-puolella 10 haavoittuvuutta, AMD:lla 13 ja NVIDIAlla 18. AMD:n haavoittuvuuksista viisi oli matalan ja kahdeksan keskitason uhan aiheuttavia haavoittuvuuksia, kun Intelillä yhdeksän haavoittuvuutta oli keskitasoa ja yksi vakava. NVIDIAn haavoittuvuuksista kaikki 18 olivat vakavan uhan aiheuttavia haavoittuvuuksia.
Lähde: Intel
Intel julkaisi katsauksen viime vuoden haavoittuvuuksiin prosessoreissa ja näytönohjaimissa
Raportin mukaan Intelin prosessori- ja näytönohjainalustoilta löydettiin viime vuonna vähemmän haavoittuvuuksia, kuin AMD:n vastaavista tai NVIDIAn näytönohjaimista.
Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6559)
Intelin uutuudet ovat Arc B570 -näytönohjainten julkaisuajurit ilman merkittäviä uudistuksia ja vain parilla korjauksella.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2024/01/intel-arc-xe-game-on-drivers-20240126.jpg)
Intel on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Intel Graphics Driver 32.0.101.6559 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Arc-näytönohjaimia sekä Xe-arkkitehtuureihin perustuvia integroituja grafiikkaohjaimia. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Intel Graphics Driver 32.0.101.6559-ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:
- Game On -tuki Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii’lle Arc A- ja B -sarjojen näytönohjaimille sekä Core Ultra -prosessoreille Arc-grafiikkaohjaimella
- Game On -tuki Avowedille Arc A- ja B -sarjojen näytönohjaimilla
- Parhaimmillaan 5,9 % parempi suorituskyky 1080p High -asetuksin Senua’s Saga: Hellblade II:ssa Arc B -sarjan näytönohjaimilla
Korjatut ongelmat Arc A -sarjan näytönohjaimilla ja Core Ultra 1- ja 2 -sarjojen prosessoreiden integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
- Adobe After Effectsissä esiintynyt villkunta esikatseluikkunassa
Korjatut ongelmat Core Ultra 2 -sarjan integroidulla Arc-grafiikkaohjaimella
- Horizon Zero Dawn Remasteredin kaatuilu Frame Generation käytössä (DX12)
Tiedossa olevat ongelmat:
- Arc B -sarjan näytönohjaimilla
- Terrariassa saattaa esiintyä vilkuntaa täyden ruudun tilassa (DX9)
- MLPerf:ssä voi esiintyä virheitä usean GPU:n konfiguraatioissa (korjaukseksi suositellaan integroidun GPU:n poistamista käytöstä)
- Topaz Labs Photo AI:ssa voi esiintyä grafiikan korruptoitumista joidenkin kuvanparannusominaisuuksien yhteydessä.
- Magix Vegas Prossa voi esiintyä grafiikan korruptoitumista Style transfer -ominaisuuden kanssa
- Dassault CATIA saattaa kaatua HQAO-ominaisuus käytössä
- Cyberlink Power Directorissa voi esiintyä repeilyä ja viivettä videon esikatselussa ja renderöidyssä videossa
- Adobe Lightroom Classicin suorituskyky voi olla odotettua heikompi tietyillä asetuksilla (korjaukseksi suositellaan Graphics Processor -asetuksen valinnaksi ”Custom” optiota ja Use GPU for Display, for Image Processing ja for Export -optioiden käyttöönottoa)
- Arc A -sarjan näytönohjaimilla
- Call of Duty: Black Ops 6:ssa saattaa esiintyä liian tummia varjoja joissain tilanteissa (DX12)
- Topaz Gigapixel AI saattaa kaatua kuvien export-vaiheessa
- Cyberlink Power Directorissa voi esiintyä repeilyä ja viivettä videon esikatselussa ja renderöidyssä videossa
- Core Ultra Series 1:n Arc GPU:lla
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
- Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä OpenVino-testeissä
- Topaz Video AI:ssa voi esiintyä virhitä videoiden export-vaiheessa joidenkin kuvanparannusominaisuuksien kanssa
- Cyberlink Power Directorissa voi esiintyä repeilyä ja viivettä videon esikatselussa ja renderöidyssä videossa
- Core Ultra Series 2:n Arc GPU:lla
- Adobe Premiere Pro:lla AV1-koodekilla pakatuissa 8K-videoissa voi esiintyä korruptiota
- PugetBench for Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä Extended-asetuksella
- Davinci Resolve Studio V19:ssä voi esiintyä virheitä OpenVino-testeissä ja AI/ML-tehtävissä
- Topaz Video AI:ssa voi esiintyä virhitä videoiden export-vaiheessa joidenkin kuvanparannusominaisuuksien kanssa
- Cyberlink Power Directorissa voi esiintyä repeilyä ja viivettä videon esikatselussa ja renderöidyssä videossa
- Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remasteredissa voi esiintyä kaatuilua (DX11)
- Avowedissa voi esiintyä kaatuilua säteenseurannan pois kytkemisen ja sen jälkeisen pelin uudelleenkäynnistyksen yhteydessä (DX12)
Intel julkaisi uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen (32.0.101.6559)
Intelin uutuudet ovat Arc B570 -näytönohjainten julkaisuajurit ilman merkittäviä uudistuksia ja vain parilla korjauksella.
AMD julkaisi AMD Software 25.2.1 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureissa on muun muassa tuki Sid Meier’s Civilization VII:lle, Avowedille, Monester Hunter Wildsille sekä Like a Dragon: Pirate Yuakuza in Hawaii’lle.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2022/03/amd-software-adrenalin-edition-splash-20220317.jpg)
AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 25.1.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD Software 25.2.1 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit:
- Tuki Sid Meier”s Civilization VII:lle
- Tuki Avowedille
- Tuki Monster Hunter Wildsille
- Tuki Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii’lle
Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia:
- Marvel’s Spider-Man 2:ssa esiintynyt osittainen musta ruutu, jos Radeon Anti-Lag 2 ja säteenseuranta ovat käytössä ja kokoonpanossa on Ryzen 7000 -sarjan prosessori tai uudempi
- MyXrayDose ViewIQ:n bugi, jossa ei voinut asettaa matalia mustan tasoja
Tiedossa olevat bugit ja muuta huomioitavaa:
- Final Fantasy VII Rebirth saattaa kaatua tai kaataa järjestelmän pitkissä pelisessioissa
- Warhammer 40 000: Space Marine 2 saattaa kaatua tai kaataa ajurit, jos Variable Graphics Memory on käytössä
- Marvel Rivalsissa voi esiintyä nykimistä, jos FidelityFX Super Resolution 3:n ruutujen generointi on käytössä (korjaukseksi poista FSR 3 käytöstä väliaikaisesti)
- AMD Cleanup Utilityn käytön jälkeen uusia ajureita asentaessa AMD Bug Report Tool voi näkyä hetkellisesti kesken asennuksen jos kokoonpanossa on Ryzen 7000- tai 9000-sarjan prosessori
- HEVC-enkoodauksen ongelmat OBS Studiolla Twitch Enhanced Broadcasting käytössä
AMD julkaisi AMD Software 25.2.1 -ajurit näytönohjaimilleen
Ajureissa on muun muassa tuki Sid Meier’s Civilization VII:lle, Avowedille, Monester Hunter Wildsille sekä Like a Dragon: Pirate Yuakuza in Hawaii’lle.
Qualcomm julkisti edullisempaan hintaluokkaan uuden Snapdragon 6 Gen 4 -järjestelmäpiirin
Uunituore Snapdragon 6 Gen 4 on ensimmäinen 6-sarjalainen, jossa hyödynnetään TSMC:n 4 nanometrin valmistusprosessia ja ARMv9-prosessoriytimiä.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/qualcomm-sd6g4-otsikko-120225.png)
Yhdysvaltalainen Qualcomm on julkistanut mobiilijärjestelmäpiirien edullisempaan hintaluokkaan uuden Snapdragon 6 Gen 4:n, joka on siirtynyt TSMC:n 4 nanometrin valmistusprosessiin edellisessä Gen 3:ssa käytetyn Samsungin sijaan. Uutuuspiiri hyödyntää myös ARMv9-prosessoriytimiä, kun aiemmin ne olivat mallia ARMv8. Qualcomm lupailee uutuudelleen Gen 3:een nähden 11 % parempaa prosessorisuorituskykyä, 29 % parempaa grafiikkasuorituskykyä sekä 12 % parempaa energiatehokkuutta.
Kahdeksan prosessoriydintä jakautuvat konfiguraatioon 1 + 3 + 4, pääytimen ollessa 2,3 GHz:iin yltävä Cortex-A720. Myös kolme muuta suurempaa suorituskyky-ydintä ovat mallia Cortex-A720, mutta niiden kellotaajuus on rahtusen matalampi 2,2 GHz. Neljä pienempää ja energiatehokkaampaa Cortex-A520-ydintä raksuttavat 1,8 GHz:n kellotaajuudella. Piiri jakaa siis samat prosessoriytimet Snapdragon 7s Gen 3:n kanssa, joskin aavistuksen matalammilla kellotaajuuksilla.
Piirin Adreno-grafiikkasuorittimesta Qualcomm ei ole paljastanut tarkkaa mallinimeä, mutta se tukee FHD+-resoluutiota maksimissaan 144 hertsin virkistystaajuudella sekä lisäominaisuuksina Snapdragon Game Super Resolution -skaalausteknologiaa ja Adreno Frame Motion Engine -ruutugenerointia. RAM-muistitukea löytyy aiemman 12 Gt:n sijaan 16 Gt:uun asti LPDDR5:lle (3200 MT/s) ja LPDDR4X:lle (2133 MT/s). Tuettuna on myös UFS 3.1 -tyypin tallennustila. Tekoälytehtäviin on tuotu INT4-tuki muistin säästämiseksi.
Kamerapuolella sensorin maksimitarkkuus on pysynyt 200 megapikselissä, mutta suljinviiveettömän valokuvauksen maksimitarkkuus on kasvanut 48 megapikselistä 64 megapikseliin. 4K-videokuvaus tukee edelleen vain 30 FPS:n nopeutta, mutta siihen on saatu mukaan HDR10-tuki, jota Gen 3:ssa ei ole.
Yhteyksien osalta tuettuna on sama Wi-Fi 6E (802.11ax), mutta Bluetooth on päivittynyt versioon 5.4. 5G-modeemin tarkkaa mallinimeä ei ole kerrottu.
Snapdragon 6 Gen 4:ää hyödyntäviä edullisia älypuhelinmalleja odotetaan ainakin Honorilta, Oppolta ja Realmelta.
Qualcomm julkisti edullisempaan hintaluokkaan uuden Snapdragon 6 Gen 4 -järjestelmäpiirin
Uunituore Snapdragon 6 Gen 4 on ensimmäinen 6-sarjalainen, jossa hyödynnetään TSMC:n 4 nanometrin valmistusprosessia ja ARMv9-prosessoriytimiä.
Kokemäelle aiotaan rakentaa jättimäinen jopa 500 megawatin datakeskus
Projektin takaa löytyy kanadalainen Bitzero Blockchain, joka panostaa uusiutuvaa energiaa hyödyntäviin datakeskuksiin.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2025/02/bitzero-blockchain-kokemaki-20250212.jpg)
Suomeen ollaan saamassa lähitulevaisuudessa uusi merkittävän luokan datakeskus. Kanadalaisen Bitzero Blockchainin uusi keskus tullaan rakentamaan Kokemäelle.
Bitzero Blockchainin uuden datakeskuksen kerrotaan olevan valmistuessaan jopa noin 500 megawatin luokkaa tehonkulutukseltaan. Ensimmäisen vaiheen on tarkoitus tuoda Kokemäelle ensin 10 miljoonaa maksava noin 10 megawatin datakeskus, jota tultaisiin laajentamaan ensin 100 megawattiin asti ja lopulta päästä 500 megawatin tavoitteeseen asti.
Projektin ensi askeleet on jo otettu, sillä yhtiö ja Kokemäen kaupunki ovat jo allekirjoittaneet sopimuksen noin 10 hehtaarin maa-alueesta sekä esisopimuksen 15 lisähehtaarin maa-alueesta. Sopimuksen myötä Bitzero Blockchain on jo maksanut kaupungille vajaat 750 000 euroa tontista ja varauksistaan.
Yhtiön toimitusjohtaja Mohammed Bakhashwain uskoo kyseessä olevan tällä hetkin suurin datakeskusprojekti Suomessa, mikä voi hyvinkin pitää paikkansa. Verrokiksi Suomen tämänhetkisistä datakeskuksista suurin on Googlen Haminassa sijaitseva 100 megawatin keskus.
Bakhaswainin mukaan Kokemäki on valikoitunut datakeskuksen kohteeksi, koska alueella on hänen mukaansa kestävää kehitystä, vihreää energiaa ja tulevaisuuden kasvua. Bitzero Blockchain kertoo olevansa ekologisesti kestäviin lohkoketju- ja HPC-laskentadatakeskuksiin keskittyvä yritys ja sillä on tällä hetkellä datakeskuksia Yhdysvalloissa ja Norjassa. Tällä hetkellä yrityksen aktiivinen datakeskuskapasiteetti on kuitenkin vielä varsin maltillista verrattuna Kokemäelle kaavailtuihin jopa 500 MW suunnitelmiin, sillä Norjassa aktiivisena on nyt 40 MW ja Pohjois-Dakotassa ainoastaan 2,5 MW. Bitzero pyrkii rakentamaan datakeskuksensa alueille, jossa on huomattavasti uusiutuvaa energiaa ja vakaa geopoliittinen tilanne.
Kokemäelle aiotaan rakentaa jättimäinen jopa 500 megawatin datakeskus
Projektin takaa löytyy kanadalainen Bitzero Blockchain, joka panostaa uusiutuvaa energiaa hyödyntäviin datakeskuksiin.