Uutiset

Kiinalaisen SMIC:n käyttöön ottaman N+3-valmistusprosessin kerrotaan vastaavan jo TSMC:n N6-prosessia

SMIC käyttää tuotannossaan ASML:n vanhoja NXT:2000i DUV -skannereita, jotka se on hankkinut ennen pakotteita. Ilman EUV-prosesseja N6-luokan piirien valmistus on kuitenkin monimutkaista ja kallista.

Kiina pyrkii kovaa vauhtia omavaraiseksi myös puolijohdevalmistuksen saralla. Maan johtava puolijohdevalmistaja SMIC on valmistanut jo useamman vuoden TSMC:n 7 nanometrin luokan prosessia vastaavia piirejä.

SMIC:llä tai muillakaan kiinalaisyrityksillä ei ole mahdollisuutta hankkia ASML:lta moderneja valmistuslaitteita. Sillä on kuitenkin käytössään ASML:n vanhempia NXT:2000i DUV -skannereita ajalta, ennen kuin myös niiden vieminen maahan kiellettiin. NXT:2000i DUV mahdollistaa 7 nanometrin luokan valmistusprosessit ja parhaimmillaan sen uskotaan venyvän 5 nanometrin luokkaan asti. SMIC kutsuu omaa 7 nanometrin luokan prosessiaan nimellä N+2, viitaten toiseen kehitysaskeleen samalla laitteistolla.

ComputerBase raportoi SMIC:n saaneen nyt tuotantoon uuden N+3-valmistusprosessin, joka vastaa ensitietojen perusteella jo TSMC:n 6 nanometrin luokan valmistusprosesseja ominaisuuksiltaan. Sen kerrotaan yltävän noin 125 miljoonan transistorin per neliömillimetri tiheyteen. Vaikka 6 nanometrin tai jopa 5 nanometrin luokan piirien valmistus ASML:n vanhoilla laitteilla on mahdollista, se on erittäin monimutkaista ja sen myötä paitsi kallista, myös epävarmaa saantojen osalta.

SMIC:n kenties merkittävin asiakas on Huawei, joka luonnollisestikaan ei pakotteista johtuen voi valmistuttaa piirejään TSMC:llä, vaikka sen tiedetäänkin saaneen tuotettua taiwanilaisyhtiöllä merkittäviä määriä piirejä monimutkaisten asiakasyrityskuvioiden kautta. TSMC on sittemmin tiettävästi onnistunut estämään vastaavan toiminnan jatkossa. Huawei ottaa siis epäilemättä tiedot uudesta valmistusprosessista vastaan avosylin.

Lähde: ComputerBase

NVIDIA App -sovelluksen päivitys tuo mukanaan Project G-Assistin ja DLSS-kustomointia

NVIDIAn SLM-kielimalliin perustuva botti osaa mm. arvioida pelien suorituskykyä ja antaa vinkkejä sen parantamiseen, kun uusi DLSS Custom-asetus mahdollistaa renderöintiresoluution vapaan valinnan prosentteina natiiviresoluutiosta 33-100 %:n välillä.

NVIDIA on päivittänyt NVIDIA App -sovellustaan joukolla uusia ominaisuuksia. Yhtiö julkaisi sovelluksen virallisesti viime marraskuussa ja on sittemmin päivittänyt sitä uusilla ominaisuuksilla tammikuussa.

Päivityksen kenties merkittävin uutuus on tuki erikseen ladattavalle Project G-Assist -tekoälybotille. NVIDIAn kehittämään Small Language Model -kielimalliin perustuva botti osaa tällä hetkellä kertoa yhtiön teknologioista ja tuotteista, niiden ominaisuuksista ja esimerkiksi aktivoida eri ajuriasetuksia käyttäjän puolesta. Lisäksi se osaa analysoida pelin suorituskykyä ja antaa vinkkejä sen parantamiseksi asetuksia viilaamalla. Löydät täyden listan Project G-Assistin osaamista tempuista NVIDIAn erillisartikkelista aiheen tiimoilta. Project G-Assistin käyttö vaatii GeForce RTX 30 -sarjan tai uudemman näytönohjaimen, jossa on vähintään 12 Gt muistia, sekä GeForce 572.28 -ajurit tai uudemmat.

NVIDIA App:n DLSS-asetuksia on päivitetty uudella DLSS Override -tilan kustomointimahdollisuudella. Käyttäjä voi jatkossa valita Super Resolution -skaalaukseen ”Custom”-tilan, jossa käyttäjä voi määrittää suoraan prosentteina halutun renderöintiresoluution 33-100 %:n välillä. Lähdelinkin takaa NVIDIAn artikkelista löytyy myös lista peleistä, jotka tukevat DLSS-asetusten ylikirjoittamista sovelluksen kautta.

NVIDIA App:n uusi päivitys tuo mukanaan myös yhtiön vanhasta Ohjauspaneelista tutut näytön skaalaus- ja väriasetukset. Luonnollisestikaan ominaisuuksia ei siirretä vain suoraan kopioimalla, vaan ne ovat saaneet matkan varrella osakseen myös modernisointia ja muita päivityksiä.

Display Scaling eli näytön skaalausasetukset antaa käyttäjän valita kuvasuhteen säilyttämisen, täyteen ruutuun sovittamisen, skaalauksen pois jättämisen ja joitain vuosia sitten yleistyneen kokonaisluku- eli integer-skaalauksen, jota suositaan etenkin Pixel Art- ja retropeleissä. Lisäksi tarjolla on valinta millä laitteella kuva skaalataan ja mahdollisuus yliajaa sovellusten omista skaalausasetuksista.

Display Color eli näytön väriasetukset tarjoavat puolestaan mahdollisuuden valita värien hallintaan joko vakiot tai NVIDIAn asetukset. Valittavina on työpöydän värisyvyys, ulostulon värisyvyys, ulostulon formaatti ja dynaaminen alue. Lisäksi tarjolla on ”Color Accuracy Mode” mahdollisuudessa yliajaa asetukset referenssitilalla sekä värikanavien asetukset, joita voi hallita joko kaikkia kerrallaan tai värikohtaisesti.

NVIDIA tulee päivittämään sovellustaan myös jatkossa ja tulee lisäämään siihen lopulta kaikki sen vanhasta Ohjauspaneelista löytyvät asetukset modernisoituina versioina.

Lähde: NVIDIA

Vuoto: AMD valmistelee Gorgon Point -mobiiliprosessoreita kannettaviin

Gorgon Point on kaikesta päätellen sama siru, kuin nykyinen Strix Point, mutta joiltain osin viilaituin kellotaajuuksin.

AMD:n tiedetään valmistelevan Medusa Point -koodinimellisiä Zen 6 -mobiiliprosessoreita julkaistavaksi kannettaviin todennäköisesti jossain vaiheessa ensi vuoden puolella. Sitä ennen on luvassa Koreasta lähtöisin olevan vuodon mukaan Gorgon Point -koodinimellinen päivitysversio nykyisistä Strix Point -prosessoreista. Diassa mainitaan vuosi 2026, mutta aiempien kokemusten perusteella tuotteet julkaistaneen tämän vuoden puolella.

AMD:n yhdessä LG:n kanssa pidetystä tilaisuudesta vuotaneiden ja sittemmin jo poistettujen diojen mukaan AMD valmistelee Gorgon Point -päivitysversiota Strix Pointista. VideoCardz ehti napata kuvat talteen ennen, kuin ne poistettiin alkuperäislähteestä.

Diojen mukaan Gorgon Point tulee sopimaan sellaisenaan nykyiseen FP8-kantaan ja Strix Point -prosessoreille suunnitelluille emolevyille. Aiempien sukupolvien perusteella voidaan olettaa, että itse siru on sama kuin nykyisissä Ryzen AI 300 -sarjan prosessoreissa, mutta parantuneiden saantojen ja kenties uusien steppingien myötä kellotaajuuksia on saatu joissain malleissa viilattua ylöspäin.

Mallisto noudattaa pääosin tuttua linjaa Ryzen AI 300 -sarjasta: Ryzen AI 9 HX -huippumallissa on 12 Zen 5 / Zen 5c -ydintä ja 16 CU:n RDNA 3.5 GPU, pykälää matalammassa Ryzen AI 9:ssä 10 ydintä ja 12 CU:ta, Ryzen AI 7 -malleissa 8 ydintä 8 CU:ta ja Ryzen AI 5:ssä 6 ydintä ja 4 CU:ta. Malliston pohjalle lisätään vuodon mukaan vielä neliytiminen Ryzen AI 3 -malli kahden CU:n GPU:lla. Kaikista löytyy tuttu XDNA 2 -arkkitehtuurin NPU, mutta Ryzen AI 9 HX:ssa ja nopeammassa Ryzen AI 7 -mallissa se on viritetty 50 TOPSin sijasta 55 TOPSin suorituskykyyn. Toisaalta nykysukupolvestakin löytyy yksi 55 TOPSin malli, Ryzen AI 9 HX 375.

Koska prosessorit ovat käytännössä identtisiä, sen erikoisempia suorituskykymuutoksia on turha odotella. Vuotaneiden kuvien mukaan ainoastaan huippumalli Ryzen AI 9 HX ja nopeampi Ryzen AI 7 -malli ovat saaneet aiempaa korkeamman 5,2 GHz:n Boost-kellotaajuuden, kun se nykysukupolvessa on Ryzen AI 9 HX 375:llä ja 370:llä 5,1 ja Ryzen AI 7 360:llä 5 GHz. Vuotokuvien mukaan nopeammat Boost-kellotaajuudet tuovat tuovat Cinebench R23:ssa 3-4 % lisää suorituskykyä yhdellä säikeellä ja 6-9 % kaikilla säikeillä.

Lisäksi vuotokuvat paljastavat Hawk Pointin jatkavan mallistossa Ryzen AI -nimellä vielä ainakin yhden sukupolven ilman mainittavia muutoksia nykyisiin.

Lähde: VideoCardz

Googlen monopolisyytökset jatkuvat – Yhdysvaltain oikeusministeriö vaatii Chrome-selaimen myymistä

Google on jälleen Yhdysvaltain oikeusministeriön kynsissä, joka syyttää yhtiötä kuluttajien ja yritysten ryöväämisestä.

Yhdysvaltain oikeusministeriö on syyttänyt Googlea markkina-aseman väärinkäytöstä useaankin otteeseen viime vuosien aikana – kuten viime syksynä – ja nyt se vaatii yhtiötä jopa luopumaan suositusta Chrome-selaimestaan.

Tapauksen taustalla on mm. aiemminkin esiin nousseita syytöksiä yksinoikeussopimuksista esimerkiksi Applen kanssa, jolle Google on maksanut valtavia summia rahaa saadakseen Google Haun Apple-älylaitteiden oletushakukoneeksi. Samankaltaisia sopimuksia on sovittu muidenkin tahojen kuin Applen kanssa, minkä on katsottu olevan monopoliaseman väärinkäyttöä. Sopimusten kieltämisen lisäksi yksi liittovaltion oikeusministeriön tuoreista vaatimuksista Googlen suuntaan on Chrome-selaimen myyminen, joka antaisi tilaa kilpaileville yrityksille hakukonemarkkinoilla.

Oikeusministeriö perustelee vaatimuksiaan mm. amerikkalaisten valinnanvapaudella, sillä Googlen katsotaan tehneen kansalaiset riippuvaisiksi palveluistaan laittomin ja säännöstelemättömin monopolikeinoin viimeisen vuosikymmenen aikana. Google ei ole vielä virallisesti kommentoinut asiaa.

Lähde: TweakTown

Modaaja päivitti surullisenkuuluisan GeForce GTX 970:n muistimäärän 8 gigatavuun

GTX 970:n piirin leikkausten vuoksi käytännössä 8 Gt:stä 7 Gt on käytettävissä täydellä nopeudella ja 1 Gt noin seitsemäsosalla normaalista muistikaistasta, kuten alkuperäisen 3,5 Gt:n ja 512 Mt:n muistiosuudet.

Brasilialainen Paulo Gomes on kunnostautunut vuosien varrella näytönohjainten muistimäärien päivittämisessä. Olemme uutisoineet aiemmin hänen mm. päivittäneen GeForce RTX 3070:n muistimäärän 16 gigatavuun.

Viimeisimpänä taidonnäytteenään Gomes on ottanut käsittelyyn astetta vanhemman GeForce GTX 970:n. Vuonna 2014 julkaistu näytönohjain tuli surullisen kuuluisaksi sen erikoisen muistikonfiguraation vuoksi; virallisesti 4 Gt:n muistilla varustetussa näytönohjaimessa oli piirin leikkausten vuoksi erillinen 3,5 Gt:n muistiavaruus ja hitaamman väylän päässä vielä 512 Mt lisää. NVIDIA joutui joukkokanteen myötä maksamaan näytönohjaimen ostaneille kompensaatiota vääristellyistä teknisistä tiedoista.

Gomes vaihtoi ensin GeForce GTX 970:ssä käytetyt SK hynixin 512 Mt:n muistipiirit uudempiin Samsungin 1 Gt:n muistipiireihin, mikä ei vielä auttanut kasvattamaan muistikapasiteettia, vaan näytönohjain tunnistui edelleen 4 Gt:n kapasiteetilla. Näytönohjaimen piirilevyltä piti vaihtaa myös resistori sopivaan koko muistikapasiteetin käyttöön ottamiseksi.

Gomesin korjauspajan suosikkitestiohjelma näytönohjainten testaamiseen on Uniginen Superposition-testiohjelma, mikä valitettavasti ei 8K-resoluutiolla juurikaan skaalaudu näytönohjaimen suorituskyvyn vaan muistimäärän mukaan. Modaamaton GeForce GTX 970 sai testissä noin 800 pistettä, kun modatulla irtosi lähes 1600. Videon alkupuolella esiteltyjen verrokkitulosten perusteella mikä tahansa yli 6 Gt:n muistilla varustettu näytönohjain yltää samankaltaiseen tulokseen testissä.

Uutiseen upotettu video on varustettu YouTuben automaattisella dubbauksella, mikä kääntää kyllä kielen portugalista englantiin, mutta kielten erilaisen rakenteen ja puhetavan vuoksi tulos on paikoin vaikeasti ymmärrettävissä.

Lähde: VideoCardz

Asuksen Tony Yu haastatteli AMD:n Lisa Suta tekoälyn, X3D:n ja Radeon RX 9000 -sarjan tiimoilta

Haastattelussa kävi ilmi muun muassa Radeon RX 9070 XT:n olevan historian parhaiten julkaisussaan myynyt Radeon ja viime sukupolviin verrattuna eron kerrotaan olevan jopa yli kymmenkertainen.

Asuksen Bilibili-videoilta kenties parhaiten tunnettu ”Uncle Tony” eli Tony Yu on ollut paikan päällä AMD:n Kiinassa pitämässä Advancing Ai -tapahtumassa ja päässyt haastattelemaan siellä yhtiön toimitusjohtaja Lisa Suta. Haastattelu pyörii aluksi tapahtuman teeman mukaisesti pääasiassa tekoälyn ja Strix Halon eli Ryzen AI Maxin ympärillä, mutta reilussa vartissa ehdittiin paneutua myös muihin teemoihin.

AMD on Sun mukaan erityisen ylpeä Ryzen AI Maxista, joka mahdollistaa useiden kielimallien pyörittämisen paikallisesti pilven sijasta. Useat käyttäjät haluavat paikallisia kielimalleja niiden pienemmän viiveen ja ennen kaikkea paremman yksityisyyden suojan vuoksi. Hän nostaa esiin myös avoimen lähdekoodin Deepseekin, joka on osoittanut ihmisille, kuinka pienemmilläkin resursseilla on mahdollista luoda kehittyneitä ja kilpailukykyisiä kielimalleja.

Yu kysyy Sulta myös hänen näkemystään työpöydän ja mobiilin välillä tekoälytietokoneissa. Sun mukaan NPU-kiihdyttimet ovat selvästi oleellisempia tekoälyn pyörittämiseen mobiilissa kuin työpöydällä, koska työpöydällä on mahdollisuus käyttää tehokkaita näytönohjaimia tekoälyn pyöritykseen vailla huolia tehonkulutuksesta tai akkukestosta.

Haastattelussa sivuttiin myös X3D-prosessoreita, jotka ovat tuoneet AMD:lle valtikan tehokkaimpina peliprosessoreina. Sun mukaan X3D oli itseasiassa alun perin suunniteltu palvelimiin ja hän oli itse hieman epäröivä sen suhteen, mutta näytti projektille lopulta vihreää valoa. Kun projekti oli valmis, myös pelipuoli kiinnostui aiheesta ja loppu onkin kuluttajien tuntemaa historiaa. Uusimmat X3D-prosessorit mahdollistavat nyt myös ylikellotuksen ja Yu kertookin ylikellottaneensa Ryzen 9 9950X3D:n lähes 7 GHz:n kellotaajuudelle, jolla irtosi yli 60 000 pistettä Cinebenchissä.

Näytönohjaimista puhuttaessa Su kertoo yhtiön päättäneen jo vuosia sitten, kun RDNA 4:ää alettiin suunnittelemaan, että sen tavoitteena olisi tuoda parhaat mahdolliset peliominaisuudet isomman yleisön saataville järkevään hintaan. Hän kertoo ymmärtävänsä monien haluavan tietenkin kärkiluokan suorituskykyä, mutta suurimmalla osalla ei ole realistisesti mahdollisuutta ostaa niin kalliita tuotteita.

Sun mukaan Radeon RX 9070 XT on ollut varsinainen menestys ja kaikkien aikojen parhaiten julkaisussa myynyt Radeon. Eron viime sukupolviin kerrotaan olevan jopa yli 10 kertainen. Näytönohjaimen menestys on näkynyt myös esimerkiksi ComputerBasen hiljattain lukijoiltaan keräämistä tiedoista, joiden mukaan tänä vuonna GeForce RTX 50- tai Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimen ostaneista jopa yli 53 % on päätynyt nimenomaan Radeon RX 9070 XT -malliin.

Näytönohjainten saatavuus on kuitenkin tällä hetkellä vielä haastavaa ja kaupoista löytyy käytännössä vain suositushintaa korkeammalle hinnoiteltuja AIB-malleja. AMD:n kuluttajapuolen johtaja David McAfee lupasi jo aiemmin suositushintaisten mallien palaavan takaisin kauppoihin, kunhan piirejä saadaan toimitettua valmistajille kylliksi. Haastattelussa Su kertookin yhtiön jo päättäneen nostaa Radeon RX 9070 XT:n tuotantomääriä kysyntään vastaamiseksi. Vaikka tuotantomääriä on jo nostettu, tulee sen näkyminen markkinoilla viemään aikaa. Yhden näytönohjaimen matka tyhjästä piikiekosta valmiiksi tuotteeksi vie kuukausia.

Voit katsoa koko haastattelun uutiseen upotetulta videolta.

Lähde: VideoCardz

Samsung julkaisi vuoden 2025 Odyssey-pelinäytöt ja uuden ViewFinity S8:n työkäyttöön

Samsungin tämän vuoden mallistoon kuuluu vihdoin myös useaan kertaan esitelty Odyssey 3D, joka lupaa vakuuttavan 3D-kokemuksen ilman erillisiä laseja, sekä huipputarkkaa kuvaa tarjoavan 27″ Odyssey OLED G8 -näytön 240 hertsin virkistystaajuudella.

Samsung on julkaissut joukon uusia näyttöjä pelaajille sekä tähän mennessä suurimman työkäyttöön suunnatun 16:9-kuvasuhteen näyttönsä. Mukana on myös jo monesti esitelty ja julkistettukin Odyssey 3D.

Samsung Odyssey 3D (G90XF) on ollut esillä jo useaan kertaan. Kyseessä on 3D-kokemuksen ilman laseja tai muita lisälaitteita mahdollistava pelinäyttö, joka tulee saataville aluksi 27-tuumaisena. Yhtiöllä tiedetään ainakin olleen työn alla myös 37-tuumainen versio näytöstä, mutta sitä ei julkaistu ainakaan vielä. Näyttö tarjoaa 4K-resoluution ja 165 hertsin virkistystaajuuden AMD FreeSync Premium- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioinneilla. Näytön G2G-vasteajaksi ilmoitetaan 1 millisekunti. Näytössä on lisäksi reunavalaistus, joka peilaa näytön tapahtumia immersion parantamiseksi.

3D-efekti toteutetaan näytön pinnan täyttävillä linsseillä ja kehittyneellä katseen seurannalla. Samsung tekee yhteistyötä eri kehittäjien kanssa teknologian hyödyntämiseksi ja tuki on tähän mennessä varmistettu 28. maaliskuuta julkaistavalle The First Berseker: Khazanille sekä jo julkaistulle Lies of P:lle, joka tulee saamaan uuden lisäosan kesän aikana. Lisäksi näyttö tukee videoiden muuntamista tekoälyn avulla 3D-videoiksi, mutta rajoituksin. Ainakin toistaiseksi 3D-muunnos ei toimi DRM-suojatuilla videoilla tai HDR-tilassa ja se vaatii kaverikseen NVIDIAn näytönohjaimen. Suositeltu näytönohjain hyvän kokemuksen takaamiseksi on GeForce RTX 3080 tai nopeampi.

Toinen Samsungin uutuuksista on uusi 27-tuumainen Odyssey OLED G8 (G81SF), joka vastaa ominaisuuksiltaan aiemmin julkaistua 32-tuumaista mallia. Käytössä on siis 4K-resoluution QD-OLED-paneeli 240 hertsin maksimivirkistystaajuudella. Vaihtelevaa virkistystaajuutta tuetaan AMD:n FreeSync Premium Pro- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifiointien kautta ja vasteajaksi luvataan OLEDeille tyypillinen 0,3 millisekuntia. Näyttö on DisplayHDR TrueBlack 400 -sertifioitu ja sen tyypillinen kirkkaus on 250 nitiä. Näytön Core Lightning+ lupaa ympäröidä käyttäjän ruudun sisältöön perustuvalla valaistuksella, mutta ottaen huomioon kyseessä olevan näytön takapuolelta löytyvä pienehkö valonauharengas, ei siltä kannata odottaa esimerkiksi AmbiLightien kaltaista suorituskykyä.

Viimeinen Samsungin uusista pelinäytöistä on Odyssey G9 (G91F). Näyttö tarjoaa 49” koossa 5120×1440-resoluution 1000R kaarevuudella. Näytön maksimivirkistystaajuus on 144 hertsiä ja se tukee vaihtelevaa virkistystaajuutta AMD FreeSync Premium Pron kautta. Näyttö on VESA DisplayHDR 600 -sertifioitu ja tukee lisäksi HDR10+ Gaming -standardia. Ultraleveä näyttö tukee myös jakamista kahdeksi virtuaalinäytöksi (Picture-by-Picture) sekä kuva-kuvassa-tilaa (Picture-in-Picture).

Samsungin uusi työnäyttö tottelee puolestaan nimeä ViewFinity S8 (S80UD) ja se on kooltaan 37-tuumainen. Yhtiön tähän mennessä suurimman 16:9-näyttö tukee 4K-resoluutiota ja HDR10-standardia, mutta VESA DisplayHDR -sertifioinneista ei ole puhetta. Työkäytössä kenties pelipuolta oleellisemmin mukana on myös KVM-kytkin sekä tuki 90 watin USB-C-virransyötölle esimerkiksi kannettavalle. Näytölle on saatu TÜV Rheinlandilta Ergonomic Workspace Display- ja Intelligent Eye Care -sertifioinnit.

Samsung lupasi paljastaa lähiaikoina uusien näyttöjensä markkinakohtaiset hinnat sekä tarkemmat tiedot saatavuudesta, mutta ne ovat jo nyt ennakkotilattavissa Koreassa. Samsungin Korean verkkosivujen ennakkotilaushinta Odyssey 3D:lle ilman kuponkeja kääntyy noin 1735 euroon, 27″ Odyssey G8:n noin 1380 euroon ja 49″ Odyssey G9:n noin 915 euroon.

Lähde: Lehdistötiedote

Uusi artikkeli: Testissä iPhone 16e

Testasimme Applen edullisemman iPhone 16e -älypuhelimen.

Apple laajensi puhelinvalikoimaansa helmikuussa uudella muita puhelimiaan edullisemmalla 16e:llä. Uutukainen toimii henkisenä seuraajana aiemmalle SE-mallistolle pohjautuen iPhone 14:n runkoon, mutta tarjoten siitä huolimatta uusimman sukupolven järjestelmäpiirin. SE-malliston 500 euron hintaluokan sijaan 16e on kuitenkin selvästi kalliimpi 749 euron suositushinnallaan. Nousseen hintansa lisäksi puhelin on ennakkoon herättänyt porua kameraratkaisullaan, sillä 16e sisältää vain yhden takakameran, mikä on nykyisin jopa harvinaista.

Testiartikkelissa tutustumme iPhone 16e:hen vajaan kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta ja otamme selvää, millaista vastinetta hinnalleen se onnistuu tarjoamaan.

Lue artikkeli: Testissä iPhone 16e

Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 21. maaliskuuta hieman tavanomaista aiemmin noin kello 14:30 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Muistivalmistajat ovat esitelleet ensimmäisiä HBM4-muistejaan

Palvelinpuolen kiihdyttimissä kovassa käytössä olevat HBM-muistit tulevat neljännessä sukupolvessaan kaksinkertaistamaan väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä 2048 bittiin per muistipiiri.

HBM-muistit eivät kokeneet ikinä menestystä kuluttajapuolella, mutta palvelinten kiihdyttimissä ne ovat kovassa käytössä. Nyt sekä Micron, Samsung että SK hynix ovat esitelleet omia suunnitelmiaan seuraavan sukupolven HBM4-muistien saralla. NVIDIA on jo ehtinyt ilmoittamaan GTC 2025:n yhteydessä, että sen Rubin-arkkitehtuurin kiihdyttimet tulevat käyttämään seuraavan sukupolven HBM-muisteja.

HBM4-muistit tulevat kasvattamaan muistien väylänleveyden nykyisestä 1024 bitistä per muistipiiri 2048 bittiin per muistipiiri, mikä luonnollisesti kaksinkertaistaa muistikaistan per piiri, olettaen että itse muistien nopeus pysyy samana.

SK hynix on esitellyt GTC 2025 -tapahtumassa jo ensimmäisiä oikeita HBM4-muistipiirejään. Yhtiöllä oli esillä sekä 12 muistisirun korkuinen 36 Gt:n että 16 sirun korkuinen 48 Gt:n HBM4-muistipiiri. Molemmissa muistit toimivat 8 Gbps:n nopeudella

Samassa tapahtumassa oli esillä myös Micronin ensimmäiset HBM4-piirit, mutta niiden tarkemmasta konfiguraatiosta ei ole tietoa. Yhtiön mukaan muistien massatuotannon on tarkoitus alkaa ensi vuoden aikana.

Samsungilta on ollut puolestaan esillä tähän mennessä pelkkää diamateriaalia. Yhtiön mukaan sen HBM4-piirit tulevat toimimaan parhaimmillaan 9,2 Gbps:n nopeudella ja ne tulevat saataville 8 ja 12 muistisirun korkuisina 24 gigabitin muistisiruilla, mikä tarkoittaa 24 ja 36 Gt:n kapasiteetteja per muistipiiri. Yhtiön roadmapissa on esitelty myös jo sitä seuraavaa HBM4E:tä, jossa päästään näillä näkymin 10 Gbps:n nopeuteen, ja 48 sekä 64 Gt:n kapasiteetteihin 32 gibabitin muistisiruja hyödyntäen.

Lähde: ComputerBase