Intel julkaisi XeSS 2 -teknologian ruutujen generoinnilla ja muita ohjelmistopäivityksiä

3.12.2024 - 16:59 / Petrus Laine Tietotekniikka

XeSS FG eli Frame Generation on kilpailijoiden tapaan toimiva teknologia, jonka luvataan esimerkkipeli F1 24:ssä parantavan suorituskykyä XeSS SR -skaalauksen päälle vielä 57-65 %.

Intel julkaisi tänään Xe2-HPG- eli Battlemage-arkkitehtuurin ja julkisti siihen perustuvat Arc B580- ja B570-näytönohjaimet. Yhtiö on lisäksi päivittänyt Arc Graphics Software -hallintapaneeli ja julkaisi uudet XeSS 2 ja XeLL-teknologiat.

XeSS- eli Xe Super Sampling -teknologia tarkoittaa sellaisenaan edelleen vanhaa tuttua XeSS-SR:ää eli Super Resolutionia tai toisin sanoen temporaalista skaalainta. Jos sen sijasta puhutaan XeSS 2:sta, mukana on myös uusi XeSS-FG eli Frame Generation tai ruutujen generointi.

XeSS-SR:llä on nyt käytössään kaksi vaihtoehtoista tekoälymallia: erillisnäytönohjaimille ja niiden XMX-yksiköille optimoitu XeSS Super Resolution Model, sekä kevyempi integroitujen grafiikkaohjainten XMX-yksiköille tai DP4a-tuelle ja muiden valmistajien näytönohjaimille HLSL:n Shader Model 6.4:n kautta käytettävä XeSS Super Resolution Lite Model.

 

Vaikka Intelillä oli kehitystyön alla uusien ruutujen ekstrapolointiin perustuva ruutujen generointi, on XeSS-FG kilpailijoilta tuttuun tapaan interpolointiin perustuva. Se ottaa uuden ja vanhan ruudun tiedot sekä liikevektorit ja syvyystiedot talteen, suorittaa niillä tekoälymallilla reprojektiot ja sovittaa ne sitten uudeksi ruuduksi. Yhtiön suorituskykytesteissä F1 24 -pelillä XeSS 2 eli SR ja FG yhdessä on XeSS-SR:n laadusta riippuen jopa 180-290 % nopeampi, kuin natiivirenderöinti. Pelkkä FG:n tuoma suorituskykylisä on asetuksista riippuen 57-65 % skaalauksen tuoman edun päälle.

Kuten nokkelimmat nikkeknattertonit osasivat jo johtopäätellä, XeLL tarkoittaa Low Latencyä eli käytännössä viiveiden minimointia. Kaaviokuvan mukaan matalan latenssin tila saisi pelilogiikan ”nukkumaan”, mikä auttaisi klikkauksen ja kuvalla näkymisen välillä olevien vaiheiden vievän ajan minimointiin. XeLL vaatii ilmeisesti toteutuksen suoraan peliltä itseltään, joten pelilogiikan nukkuminen järjestynee sitä kautta. Yhtiön lukujen mukaan XeLL saisi tiputettua viiveitä jopa 45 % ja eliminoimaan ruutujen generoinnin tuoman viiveen käytännössä täysin.

Lisäksi uutta on Driver Low Latency Mode eli ajureiden kautta toteutettu matalan viiveen tila. Kaaviokuvan mukaan se laittaa puolestaan ruutujen renderöinnin nukkumaan tarpeen mukaan siten, ettei GPU:lla ole jonossa yhtään ruutua ja siten ruudut saadaan näytettyä nopeammin. Intel tuo saataville myös Latency Measurement Tool -yksikön, joka mahdollistaa helpon viiveiden mittaamisen. Markkinoilla on jo vastaavia muitakin työkaluja.

Arc Graphics Softwaren eli ajureiden hallintaohjelmiston puolella on saatu uusina ominaisuuksia muun muassa erilaisia skaalausasetuksia sekä edellä kuvattu Low Latency Mode ja FPS-rajoitin. Lisäksi monelle lienee tervetullut sisäänrakennettu tuki näytönohjaimen ylikellotukselle sekä tehonkulutusrajojen ja jännitteen säädöille. Kuvien mukaan kellotaajuus on säädettävissä -300 ja +1000 MHz:n välillä, tehonkulutusraja 50-120 %:n välillä ja jänniteraja 0-100 %:n välillä, joskin toisen kuvan perusteella jänniterajan 0 % lienee vakiojännite. Muistien kellotaajuus on ainakin esimerkkikuvassa säädettävissä vakio 19 Gbps:stä maksimissaan 22 Gbps:ään asti. Myös lämpötilarajaa voi säätää, mutta vain alaspäin.

Lähde: Intelin lehdistömateriaalit

Keskustele aiheesta foorumilla

Intel julkisti uudet Arc B580- ja B570 -näytönohjaimet

3.12.2024 - 16:05 / Petrus Laine Tietotekniikka

Nopeammalle Battlemage-uutuudelle eli Arc B580:lle luvataan GeForce RTX 4060:n lyövää suorituskykyä alle 250 dollarin suositushinnalla.

Intel julkisti tänään monien edullisemman pään näytönohjainten pelastajaksikin toivomat Arc B500 -sarjan näytönohjaimet. Arc B580 saapuu myyntiin jo 12. päivä joulukuuta, kun B570-mallia saadaan odotella 16. tammikuuta asti. B580 on suunnattu Intelin mukaan 1440p-pelaamiseen ja kertoo samaan hengenvetoon 1440p:n olevan pelikäytössä nopeiten kasvava resoluutio tällä hetkellä.

Intel Arc B580 perustuu täyteen BMG-G21-siruun, eli siinä on käytössä 20 Xe-ydintä ja 192-bittinen muistiohjain. Grafiikkapiirin kellotaajuus on 2670 MHz muistien toimiessa 19 Gbps:n nopeudella, mikä tuottaa 456 Gt/s muistikaistaa. GPU-kellotaajuus on tuttuun tapaan dynaaminen ja toisessa esimerkkikuvassa B580:n kellotaajuuden ilmaistaan pyörivän vakiona noin 2800 MHz:n tuntumassa. Näytönohjaimen TDP-arvo on 190 wattia.

Arc B570:ssa on käytetty osin leikattua G21-sirua ja siinä on käytössä 18 Xe-ydintä ja 160-bittinen muistiohjain. Grafiikkapiirin kellotaajuus on tiputettu 2500 MHz:iin ja muistit toimivat edelleen 19 Gbps:n nopeudella, mikä tuottaa 380 Gt/s muistikaistaa. Näytönohjaimen TDP-arvo on 150 wattia.

Yhteisiä ominaisuuksia kummallekin ovat rautakiihdytykset moderneille mediastandardeille, kuten AV1:lle, HEVC:lle, AVC:lle, VP9:lle ja kenties hieman erikoisesti Sonyn XAVC-H:lle. Näytönohjaimissa on oletuksena kolme DisplayPort 2.1 -liitäntää (UHBR 13.5) ja yksi HDMI 2.1-liitäntä sekä yksi 8-pinninen PCIe-lisävirtaliitin. Näytönohjaimet kytketään emolevylle PCIe 4.0 x8 -liitännällä. Limited Edition -referenssimalleissa on kiusoitteluvideolla aiemmin nähty kahden tuulettimen läpipuhaltava jäähdytysratkaisu.

Intel julkaisi tässä vaiheessa suorituskykylukemia vain Arc B580 -mallille. Kaikissa testeissä on käytössä 1440p-resoluutio. Yhtiön omien testien mukaan se on erittäin laajalla pelivalikoimalla keskimäärin 24 % nopeampi, kuin aiemman sukupolven pykälää korkeamman luokan A750. Osa testeistä on ajettu kummallakin XeSS käytössä. Tarkemmassa tarkastelussa pienimmillään ero on yhdessä prosentissa League of Legendsissä, kun Fortnitessä XeSS käytössä B580 peittoaa A750:n jopa 78 %:n erolla.

GeForce RTX 4060:iin eroa tulee yhtiön mukaan keskimäärin 10 % ja pelikohtaisesti tarkastellessa pahimmillaan tilanne on RoboCop: Rogue Cityssä, jossa Arc B580:n suorituskyky on 83 % RTX 4060:stä, ja parhaimmillaan Cyberpunk 2077:ssa, jossa B580 on jopa 43 % nopeampi, kuin RTX 4060. Lisäksi yhtiö nostaa esiin Forza Motorsportin, jossa GeForcen muisti loppuu kesken. High-asetuksilla B580 jää hieman RTX 4060:stä jälkeen, mutta High RT -asetuksilla se on jo 16 % ja Ultra RT -asetuksilla jopa 64 % nopeampi.

Suorituskykyä per euro mitattaessa verrokeiksi on otettu AMD:n Radeon RX 7600:n ja NVIDIAn GeForce RTX 4060:n. Yhtiön testien mukaan 249 dollarin suositushinnalla varustettu Arc B580 tarjoaa rasteroinnissa 32 % parempaa suorituskykyä per watti, kuin RTX 4060 ($299) ja 24,5 % parempaa suorituskykyä per euro, kuin RX 7600 ($269). Säteenseurannan kanssa Intel kertoo B580:n tarjoavan 25 % parempaa suorituskykyä per euro, kuin RTX 4060, ja jopa 42 % parempaa suorituskykyä per euro, kuin RX 7600.

Intel Arc B -sarjan näytönohjaimia on luvassa yhtiön omien Limited Edition -mallien lisäksi Acerilta, ASRockilta, Gunnirilta, Maxsunilta, Onixilta ja Sparklelta. Arc B580:n veroton suositushinta on Yhdysvalloissa 249 dollaria ja B570:n 219 dollaria.

Lähde: Intelin lehdistömateriaalit

Keskustele aiheesta foorumilla

Intel julkaisi uuden Xe2-HPG- eli Battlemage-arkkitehtuurin

3.12.2024 - 16:00 / Petrus Laine Tietotekniikka

Xe2-HPG tarjoaa yhtiön mukaan jopa 70 % parempaa suorituskykyä ja 50 % parempaa suorituskykyä per watti per Xe-yksikkö, kuin ensimmäisen sukupolven Xe-HPG-arkkitehtuuri.

Intel on julkaissut tänään odotetusti vuotoverkostojen tutkien alta livahtaneet Battlemage-arkkitehtuuriin perustuvat Arc B -sarjan näytönohjaimet. Ensimmäisenä julkistusvuorossa ovat sarjan keskivaiheille sijoittuvat B500-mallit, mutta tässä uutisessa keskitymme itse Xe2-HPG-arkkitehtuuriin.

Intelin mukaan uuden Xe2-HPG-työpöytäarkkitehtuurin merkittävimmät parannuskohteet ovat olleet käyttöasteen parantaminen, töiden parempi jako pitkin piiriä ja ohjelmistopuolen tehohävikin pienentäminen. Xe-ydinten vektoriyksiköt on päivitetty SIMD16-muotoon ja niiden rinnalla 4-syvät XMX-matriisimurskaimet sekä 256 Kt L1-tason välimuistia. SIMD16-yksiköt tukevat sekä SIMD16- että SIMD32-operaatioita. Siinä missä Xe1-ytimissä oli 16 256-bittistä vektoriyksikköä ja 16 1024-bittistä XMX-yksikköä, on Xe2-ytimissä 8 512-bittistä vektoriyksikköä ja 8 2048-bittistä XMX-yksikköä.

Säteenseurantayksikköä on päivitetty kasvattamalla traversal-liukuhihnojen määrä kahdesta kolmeen per yksikkö, Box-törmäysyksiköt 18 per yksikkö, kolmiotörmäysyksiköt kahdeen per yksikkö, jonka lisäksi käytössä on 16 Kt BVH-välimuistia. Käytännössä tämä tarkoittaa liukuhihnojen- ja box-törmäysyksiköiden määrän 1,5-kertaistamista ja kolmiotörmäysyksiköiden ja välimuistin kaksinkertaistamista per yksikkö.

Xe2-HPG-arkkitehtuurin Xe-ydinten suorituskyvyn kerrotaan parantuneen 70 % ja suorituskyvyn per watti 50 % verrattuna ensimmäisen sukupolven Xe-ytimiin. Yksittäisiä toimintoja tarkastellessa suorituskykyparannukset ovat pienimmillään tessellaatiossa 20 % ja Draw XI:ssä (Execute Indirect) jopa 12,5-kertaisia.

Intel Arc B580- ja B570 -perustuvat BMG-G21-siruun, joka valmistetaan TSMC:n N5-prosessilla ja on kooltaan 272 mm2. Täydessä piirissä on kuitenkin viisi Render Slice -yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 20 Xe-ydintä, 160 XMX -yksikköä, 20 säteenseurantayksikköä, 20 tesksturointiyksikköä ja 10 ROP-yksikköä. Piirillä on yhteensä 18 Mt L2-välimuistia ja 192-bittinen GDDR6-muistiohjain. Lisäksi mukana on kaksi Multi-Format X-coder -mediayksikköä.

Lähde: Intelin lehdistömateriaalit

Keskustele aiheesta foorumilla

InWin julkaisi 180 astetta kaareutuvalla lasipaneelilla varustetun Infinite-erikoiskotelonsa

3.12.2024 - 14:34 / Timo Niemenmaa Tietotekniikka

Kesäkuun Computex-messuilla esitelty InWinin erikoiskotelo saapui myyntiin rajoitettuna eränä lähes 6800 euron hintaan.

InWin esitteli kesäkuussa Computex-messuilla uusinta 11. sukupolven ”signature-koteloaan” Infiniteä, jossa huomion vei erikoisen muotoilun lisäksi erityisesti 180 astetta kaareutuva lasipaneeli. Valmistaja toi jättikokoisen täystorniluokan Infiniten myyntiin viime viikon lopulla ja ainakin Euroopassa erä myytiin loppuun nopeasti lähes 6800 euron hintalapusta huolimatta.

InWin kertoo puoli kierrosta taittuvan ja 6 mm:n paksuisen lasipaneelin olevan ensimmäinen laatuaan PC-koteloissa ja vaativan jopa 12 tunnin valmistusprosessin, jossa lasia vahvistetaan kemiallisesti ja siihen myös lisätään suojaava kalvopinnoite. Niin ikään kaarevasti muotoiltuun alumiinirunkoon kiinnitettävät komponentit saa esiin lasipaneelin takaa saranamekanismin avulla yhden napin painalluksella, eikä perinteisiä irrotettavia paneeleja siis ole. Koko komeus lepää jykevällä, ovaalin muotoisella jalustalla, jossa saranamekanismikin sijaitsee.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan Infinite tukee esimerkiksi takaliitännöillä varustettuja emolevyjä E-ATX-kokoluokkaan asti, 370 mm:n pituisia näytönohjaimia sekä 360 mm:n nestejäähdytintä etuosassa. Emolevyn takaosassa sijaitsevaan 30 mm:n kaapelinhallintaosioon pääsee käsiksi kätevästi irrottamalla rungon sivusta magneettisen suojalevyn.

InWin Infiniten tekniset tiedot:

  • Väri: Kulta-musta-harmaa
  • Ulkomitat:
    • Suljettuna: 990 × 405 × 914 mm (P × L × K)
    • Avattuna: 1019 × 405 × 914 mm (P × L × K)
  • Paino: 47 kg
  • Materiaalit: Alumiini, lasi
  • Emolevytuki: Mini-ITX, mATX, ATX, E-ATX
  • Laajennuspaikat: 8
  • Tuuletintuki:
    • Edessä: 3 × 120
    • Takana: 1 × 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Edessä: 360 mm (maks. 65 mm paksu)
  • Prosessorijäähdyttimen maksimikorkeus: 180 mm
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 370 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 250 mm
  • Asemapaikat: 2 × 2,5” SSD
  • I/O-paneeli:
    • 1 × USB 3.2 Gen 2×2 Type-C
    • 2 × USB 3.2 Gen 1
    • 3,5 mm:n kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä

InWinin Euroopan-verkkokaupassa loppuunmyydyn Infiniten hinta on 6776 euroa. Lisäerien saapumisesta myyntiin ei vielä ole tietoa.

Lähde: InWin

Keskustele aiheesta foorumilla

Intelin toimitusjohtaja Pat Gelsinger jäi eläkkeelle

3.12.2024 - 00:14 / Petrus Laine Tietotekniikka

Yhtiön väliaikaisina toimitusjohtajina tulevat toimimaan talousjohtaja David Zinsner ja kuluttajatuotejohtaja KMichelle Johnston Holthaus.

Intel on ollut viime aikoina vaikeuksien keskellä ennen kaikkea toistuvien valmistusprosessiongelmien vuoksi. Toimitusjohtaja Pat Gelsinger tuotiin taloon suurin odotuksin, mutta ainakaan vielä hän ei ole saanut yhtiön kelkkaa kääntymään.

Nyt Intel on tiedottanut Pat Gelsingerin jääneen eläkkeelle tehtävistään ja eronneen samalla yhtiön hallituksesta. Gelsinger ehti toimia yhtiön toimitusjohtajana kuukautta vajaan neljä vuotta ja yhteensä miehen vyön alle ehti kertyä liki 34 vuotta eri tehtäviä Intelin leivissä.

Intel on nimennyt väliaikaisiksi toimitusjohtajiksi David Zinsnerin ja Michelle Johnston Holthausin sillä välin, kun yhtiön hallitus etsii uutta vakituista toimitusjohtajaa. Zinsner jatkaa myös tehtävässään yhtiön talousjohtajana ja Holthaus on puolestaan samanaikaisesti ylennetty uudeksi Intel Products -osaston toimitusjohtajaksi. Intel Products kattaa yhtiön Client Computing Group-, Data Center and AI Group- ka Network and Edge Group -osastot. Aiemmin Holthaus toimi CCG-osaston johtajana. Intelin hallituksen väliaikaiseksi johtajaksi nousee puolestaan hallituksen aiempi itsenäinen jäsen Frank D. Yeary.

Yeary kiitti Intelin hallituksen puolesta Gelsingeriä hänen pitkästä urastaan yhtiössä ja antoi erityiskiitosta hänen ajastaan toimitusjohtajana, joka sai uudelleenkäynnistettyä Intelin panostukset tuotantopuolelle ja innovaatioajattelun ajamista koko yhtiöön. Yearyn mukaan yhtiöllä on vielä edessään työtä tuotantopuolen nostamiseksi maailman huipulle. Sen ohella yhtiön hallituksen näkemyksen mukaan sen on kuitenkin nostettava yhtiön tuotekirjot kaiken keskiöön ja Holthausin uusi tehtävä luotiin juuri se mielessä. Lähitulevaisuudessa yhtiö aikoo Yearyn mukaan yksinkertaistaa ja vahvistaa tuoteportfoliotaan samalla, kun se jatkaa tuotantopuolensa kehitystä ja optimoi yhtiön kulurakenteita. Hallitus aikoo tehdä Intelistä selvästi nykyistä kapeamman, yksinkertaisemman ja nopealiikkeisemmän.

Gelsinger puolestaan kiitteli aikansa Intelin johdossa olleen hänen elämänsä suurin kunnia ja kertoi olevansa ylpeä voidessaan kutsua yhtiön työntekijöitä kollegoikseen. Eläköitymisen hän kertoo olevan katkeransuloinen, koska Intel on ollut niin merkittävä osa koko hänen työuraansa. Hän kuitenkin toteaa voivansa katsoa taakseen ylpeänä saavutuksia, joita hän on yhdessä Intelin kanssa saavuttanut. Hän toteaa lopuksi vielä menneen vuoden olleen vaikea koko yritykselle ja monien pakollisten päätöksien olleen vaikeita.

Lähde: Intel

Keskustele aiheesta foorumilla

OnePlus 13 julkaistaan globaalisti tammikuussa

2.12.2024 - 16:14 / Timo Niemenmaa Mobiili

Lokakuussa Kiinassa julkaistu OnePlus 13 -lippulaivaälypuhelin julkaistaan globaaleille markkinoille vuodenvaihteen jälkeen.

OnePlussan uuden OnePlus 13 -lippulaivaälypuhelimen Kiinan-julkaisusta uutisoitiin lokakuussa ja nyt uutuuden on kerrottu saapuvan globaaleille markkinoille vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa, vaikka tarkkaa päivämäärää ei olekaan tiedossa. Saataville tulee kolme värivaihtoehtoa, jotka ovat valkoinen Arctic Dawn sileällä takapinnalla, musta Black Eclipse puuta jäljittelevällä takapinnalla sekä tummansininen Midnight Ocean, jonka takapinta on synteettistä nahkaa. Suojausluokitukseksi OnePlus kertoo uutuudelleen IP68 + IP69.

Lokakuun uutisessa mainittiin ainakin Kiinassa julkaistun puhelimen rautaominaisuuksiksi Qualcommin uusi  Snapdragon 8 Elite -järjestelmäpiiri ja maksimissaan 24 gigatavua LPDDR5X-muistia ja teratavu tallennustilaa. Näyttöominaisuuksiksi puolestaan kerrottiin 6,82-tuumainen X2 8T LTPO -paneeli 120 hertsin virkistystaajuudella ja 3168 × 1440 pikselin tarkkuudella sekä pää- ja etukameran tarkkuuksiksi 50 ja 32 megapikseliä.

Suppeahkossa tiedotteessaan OnePlus itse mainostaa mm. voimakkaassa auringonpaisteessa katselukokemusta parantavaa RadiantView-näyttöteknologiaa ja vesipisaroita tunnistavaa Aqua Touch 2.0 -kosketusherkkyystoimintoa. Lisäksi 5. sukupolven Hasselblad-takakameroille hehkutetaan Dolby Vision -tukea.

OnePlus lupailee tarkempia lisätietoja OnePlus 13:sta lähiviikkojen aikana.

Lähde: Sähköpostitiedote

Keskustele aiheesta foorumilla

DeepCoolilta LCD-näytöllä varustettu Assassin IV VC Vision -tuplatornicooleri

29.11.2024 - 14:27 / Timo Niemenmaa Tietotekniikka

Suositun Assassin IV -tuplatornicoolerin uudistetussa versiossa on höyrykammiorakenne sekä sensoridataa näyttävä LCD-näyttö.

DeepCool esitteli kesän Computex-messuilla Taiwanissa mm. uutta Assassin IV VC Vision -tuplatornicooleria prosessoreille. Viime vuoden Assassin IV:ään perustuva uutuus on varustettu höyrykammiorakenteella jäähdytystehon parantamiseksi sekä yläosaan integroidulla LCD-näytöllä.

Höyrykammiorakenteen ansiosta VC Vision soveltuu jopa 300 TDP:n (thermal design power) prosessoreille, kun alkuperäisen Assassin IV:n vastaava lukema oli 280 TDP. LCD-näyttö näyttää prosessorin lämpötilan, käyttöasteen, tehonkulutuksen ja kellotaajuuden. Assassin IV:n tavoin VC Visionissa on seitsemän 6 mm:n lämpöputkea ja siihen voi asentaa jopa kolme 140 mm:n tuuletinta, kunhan muu kokoonpano ei tule coolerin tielle. Uutuus tukee AMD:n ja Intelin yleisimpiä prosessorikantoja, mutta uutta LGA1851:tä ei ole mainittu.

Assassin IV VC Vision on hinnoiteltu Euroopassa 140 euroon ja se saapunee myyntiin lähiaikoina. Valmistajan tuotesivut ovat uutisen kirjoitushetkellä vielä työn alla, mutta testiartikkeleita coolerista on jo ehditty kirjoittaa.

Lähde: guru3d

Keskustele aiheesta foorumilla

Intel julkaisi videon Xe2-grafiikkaohjaimen parannuksista

29.11.2024 - 13:27 / Petrus Laine Tietotekniikka

Lunar Laken integroituun Xe2-grafiikkaohjaimeen keskittyneeseen videoon oltiin saatu mukaan myös kiusoittelu pian julkaistavista Battlemage-erillisnäytönohjaimista.

Intelin näytönohjainten ympärillä käyvä pöhinä on kiihtynyt kiihtymistään onnistuneesti vuotolähteiden silmiltä piiloissa vietetyn syksyn jäljiltä. Nyt yhtiön Tom Petersen on julkaissut uuden Architecture All Access -videon Intel Core Ultra 200V- eli Lunar Lake -prosessoreiden Xe2-grafiikkaohjaimesta. Oman osansa sai loppuun myös tulevat Battlemage-erillisnäytönohjaimet.

Videolla käydään läpi grafiikkaohjaimen toiminta peleissä hyvin korkealla tasolla yksinkertaistaen, mutta mukaan on mahtunut myös mielenkiintoisia yksityiskohtia. Videolla käydään pikaisesti läpi rasteroinnin, säteenseurannan ja hybridirenderöinnin periaatteet ja sen jälkeen tarkastellaan tarkemmin, miten mikäkin renderöinnin vaihe rasittaa grafiikkaohjainta. Videolla käydään läpi myös Xe2-arkkitehtuurissa tehtyjä muutoksia aiempaan nähden, kuten kolmeen traversal-liukuhihnaan ja kahteen triangle intersection -yksikköön siirtyminen per RT-ydin. XMX-matriisimurskaimet ovat niin ikään nyt osana kaikkia Xe2-näytönohjainia, mukaan lukien Lunar Laken integroitu versio.

XeSS-skaalainta on myös päivitetty Xe2:ta silmällä pitäen ja sen toiminnallisuuteen vaaditut kernelit on integroitu suoraan osaksi grafiikkaohjainta. Se on optimoitu paitsi Xe2:n Xe-ytimille, myös raskaamman väännön XMX-ytimille. Tehonkulutuksen optimointiin mukana on myös uusi XeSS Liteksi sisäisesti kutsuttu kerneli, joka on optimoitu energiatehokkuudelle.

Petersenin mukaan Xe2:n päivitykset Lunar Lakessa takaavat kaikkien pelien toimivan suoraan, jonka lisäksi suorituskyky paranee yleisesti noin 25 % aiempaan sukupolveen verrattuna ja joissain tapauksissa jopa 50 %. XeSS puolestaan parantaa suorituskykyä vielä 30-60 % lisää.

Videon loppuun Petersen kiusoitteli vielä tulevilla Battlemage-näytönohjaimilla. VideoCardzin mukaan näytönohjaimet tullaan julkistamaan 3. joulukuuta ja arvostelut Intelin omista ”Limited Edition” -referenssimalleista olisivat luvassa 12. joulukuuta kolmansien osapuolten versioiden seuratessa perässä 13. joulukuuta.

Keskustele aiheesta foorumilla

Live: io-techin Tekniikkapodcast (48/2024)

29.11.2024 - 13:16 / Juha Kokkonen Mobiili, Tietotekniikka

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 29. marraskuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Keskustele aiheesta foorumilla

Kiinalaisen Zhaoxinin KaiXian KX-7000 pääsi kolmannen osapuolen testeihin

29.11.2024 - 01:47 / Petrus Laine Tietotekniikka

VIA:n x86-lisenssin voimin toimivan Zhaoxinin tuorein 8-ytiminen malli ei pärjännyt testeissä AMD:n 6-ytimiselle Ryzen 5 5600G:lle ja Intelin 4-ytimisen Core i3-8100:nkin se voitti vain hyvin säikeistyvissä testeissä lisäydintensä voimin.

Kiinalainen Zhaoxin on käytännössä nykypäivänä ainut, joka pyrkii AMD:n ja Intelin ohella tekemään suorituskykyisiä x86-prosessoreita. Yhtiö kykenee tekemään x86-prosessorinsa laillisesti VIA:n x86-lisenssin turvin.

Zhaoxin julkaisi viime vuoden lopulla uudet KaiXian KX-7000-sarjan prosessorit, joiden kerottiin perustuvan täysin uuteen arkkitehtuuriin ja olevan selvästi edeltäjiään tehokkaampia. Kumpikin väitteistä pitää tiettävästi paikkaansa, mutta AMD:n tai Intelin kanssa kilpasille prosessoreilla ei ole vieläkään mitään asiaa.

Japanilainen PC Watch on saanut käsiinsä 8-ytimisen KX-7000/8 -prosessorin ja ajanut sillä pitkän liudan testejä. KX-7000 kykenee suorittamaan yhtä säiettä per ydin ja siinä on 4 Mt L2- ja 32 Mt L3-välimuistia. Muistiohjaimet tukevat DDR4-3200- ja DDR5-4800-nopeuksia ja PCI Express 4.0 -linjoja on tarjolla 24.

PC Watchin testien mukaan, jos verrokiksi otetaan AMD:n Ryzen 5 5600G (Zen 3, 6C/12T), jää KX-7000/8 jalkoihin auttamattomasti testistä riippumatta. Suorituskyky ei riitä yhdessäkään testissä ja kulutuskin on kilpailijaa korkeampi. Jos verrokiksi otetaan puolestaan Intelin Core i3-8100 (Coffee Lake, 4C/4T), saa KX-7000/8 napattua itselleen jo muutaman voitonkin, tosin käytännössä se onnistuu vain neljän lisäytimen vuoksi. KX-7000/8 on nopeampi CPU-Z:n ja Cinebench R23:n kaikkien ydinten testeissä sekä 3DMark-testeissä erillisnäytönohjaimella, kun muissa testeissä se jää jälkeen, vaikka käytössä olisi erillisnäytönohjain. Myös Inteliin verrattuna kulutus on KX-7000/8:lla korkeampi. Löydät kaikki testitulokset lähdelinkkien takaa.

Lähteet: Tom’s Hardware, PC Watch

Keskustele aiheesta foorumilla