Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Buds3 Pro -nappikuulokkeet

Testasimme Samsungin vuoden 2024 lippulaivakuulokkeet.

Tällä kertaa io-techin audiotestipenkkiin ovat päätyneet Samsungin viimeisimmät Galaxy Buds3 Pro -nappikuulokkeet. Napit ovat ulkoisesti varsin selvästi parista edeltäjästään poikkeavat, sillä pyöreähkön tulppamaisen muotoilun sijaan Samsung on siirtynyt kohti tavanomaisempaa sangallista rakennetta. Sanka uutukaisissa on kuitenkin pyöreähkön sijaan varsin selvästi kulmikas, eli omaa ilmettäkin kuulokkeista löytyy. Lisäksi Samsung kertoo päivittäneensä möys kuulokkeiden elementtejä.

Samalla kuulokkeiden suositushinta on kuitenkin noussut hieman 249 euroon. Testiartikkelissa tutustumme Samsung Galaxy Buds3 Pro -nappeihin tavanomaisen testirutiinin mukaisesti taajuusvastemittausten kera ja otamme selvää tarjoavatko ne hinnalleen vastinetta.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Buds3 Pro -nappikuulokkeet

AMD lisäsi Ryzen AI 300:lle AFMF 2- ja VGM-tuet uusissa Technology Preview -ajureissa

AFMF2 eli AMD Fluid Motion Frames 2 mahdollistaa ruutujen generoinnin ilman erillistä tukea peliltä, kun Variable Graphics Memory auttaa hallitsemaan integroidulle GPU:lle pyhitetyn muistin määrää.

AMD on julkaissut jo muutamaan otteeseen pääajureiden rinnalla erilliset Technology Preview -ajurit AMD Fluid Motion Frames 2 -teknologialle. Nyt ajureita on päivitetty jälleen ja samalla yhtiö on julkaissut AFMF2- ja Variable Graphics Memory -tuen Ryzen AI 300 -sarjan prosessoreiden integroidulle GPU:lle.

AMD Software Adrenalin Edition Preview Driverin tuorein versio päivittyi viime viikolla uuteen versioon, joka parantaa AMD Fluid Motion Frames 2 -teknologian toimivuutta Warhammer 40 000: Space Marine 2 -pelissä.

AFMF 2 tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden ottaa käyttöön ruutujen generointi peleissä, jotka eivät tue sitä suoraan, mutta koska kyse on ajuritasolla valmiista kuvasta tehtävästä generoinnista, se ei vastaa laadultaan FidelityFX Super Resolution -teknologiaa tai muita vastaavia, jotka vaativat peliltä erillistuen.

Vaikka sitä ei ajureiden julkaisutiedotteessa erikseen mainittu, AMD:n tuore blogi paljastaa niiden lisänneen tuen teknologialle myös Ryzen AI 300 -sarjan prosessoreiden RDNA 3.5 -grafiikkaohjaimelle. Lisäksi ajurit tuovat mukanaan tuen VGM- eli Variable Graphics Memory -tuelle.

Vakiona Ryzen AI 300:n Radeon 800M -sarjan grafiikkaohjaimet varaavat vaivaiset 512 Mt muistia itselleen. VGM-teknologian avulla käyttäjä voi osoittaa maksimissaan 75 % järjestelmän muistista yksin GPU:n käyttöön. Teknologialle on eniten tarvetta peleissä, jotka vaativat tietyn määrän muistia ylipäätään toimiakseen. Vaikka GPU:lle osoitetun muistin ylittäminen onnistuu vakionakin, parantaa VGM suorituskykyä tapauksissa, joissa muisti vuotaa jatkuvasti GPU:lle varatun osion yli. AMD:n esimerkeissä Marvel’s Guardians of the Galaxy ei suostu edes käynnistymään ilman VGM-teknologiaa.

Lataa AMD:n Technology Preview -ajurit täältä

Lähde: AMD (1), (2)

Samsungin tuleva Galaxy S25 Ultra vuotojen kohteena

12.9.2024 - 08:14 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (6)

Vuotojen mukaan Samsungin tuleva lippulaiva tulee olemaan hieman aiempaa pidempi, kapeampi, ohuempi ja keveämpi.

Mikään ei ole nykymaailmassa yhtä varmaa, kuin tulevien puhelinten vuodot. Tällä kertaa vuodon kohteena on ensi vuonna julkaistava Samsung Galaxy S25 Ultra.

Luottovuotaja Steve ’OnLeaks’ Hemmerstoffer on julkaissut yhteistyössä AndroidHeadlinen kanssa ensimmäiset kuvat Samsungin tulevasta lippulaivapuhelin Galaxy S25 Ultrasta. Renderöidyt kuvat perustuvat hänen haltuunsa päätyneisiin CAD-piirrustuksiin, eivätkä ne siten välttämättä vastaa täysin lopullista tuottetta. Niin ikään vuotomaailman luottonimiin kuuluva Ice Universe onkin huomauttanut, ettei esimerkiksi kameroiden ympärillä olevat kehät välttämättä vastaa lopullisia muutoin kuin sijaintiensa osalta. Lisäksi hänen mukaansa renderöinneissä olisi alkuperäisten CAD-tiedostojen epätarkkuudesta johtuen pieniä virheitä metallirungossa ja näytön reunuksissa. Verrattuna nykyiseen S24 Ultraan kenties merkittävin ulkonäöllinen ero on S25 Ultran pyöristetyt kulmat.

Puhelimen mitat tulevat vuotojen mukaan olemaan 162,8 x 77,6 x 8,2 mm ja 219 grammaa, mikä tekisi siitä aavistuksen pidemmän, kapeamman ja ohuemman kuin edeltäjänsä. Paino on tullut puolestaan alas 13-14 grammaa. Puhelimen akun odotetaan olevan kapasiteetiltaan 5000 mAh ja tukevan 45 watin pikalatausta. Järjestelmäpiiriksi Ultraan on povattu Qualcommin tulevaa Snapdragon 8 Gen 4:ää.

Ice Universe on itse hiljattain kertonut saaneensa varmistuksen saman puhelimen kamerakonfiguraatioon tulevista muutoksista. Vuotajan mukaan käytännössä ainut muutos S24 Ultraan nähden tulisi olemaan ultralaajakulmasensorissa, joka on päivitetty 50 megapikselin ISOCELL JN3:een 0,7 µm pikselikoolla. Myös pääkameran 200 megapikselin HP2-sensori olisi päivittymässä, mutta sen kohdalla kyse on vain prosessimuutoksesta, eikä sensorin mallinimi tai muut ominaisuudet ole tiettävästi muuttumassa.

Samsung Galaxy S25 Ultra on lisäksi nähty Kiinan 3C-tietokannassa (China Compulsory Certification). Tietokanta vahvistaa, että ainakin Kiinaan ollaan saamassa tulevasta Ultrasta SM-S9380-variantti, joka tukee satelliittipuheluita. Toistaiseksi ei tiedetä, tuleeko satelliittipuhelut käyttöön maailmanlaajuisesti.

Lähteet: GSMArena (1), (2), IceUniverse @ X

AMD julkaisi uuden Radeon RX 7800M -näytönohjaimen kannettaviin

Radeon RX 7800M vastaa muilta ominaisuuksiltaan työpöytäpuolen RX 7800 XT -mallia, mutta muistiväylä ja siten määrä on kuristettu RX 7700 XT:n tasolle.

AMD:n RDNA4-sukupolvea on odotettu julkaistavaksi jo jonkin aikaa, mutta toistaiseksi todellisesta aikataulusta ei ole tietoa. Sitä odotellessa yhtiö on kaikessa hiljaisuudessa julkaissut uuden näytönohjaimen mobiilipuolelle.

AMD Radeon RX 7800M perustuu työpöytäpuolen RX 7700- ja RX 7800 -sarjojen näytönohjainten tapaan Navi 32 -grafiikkapiiriin. Navi 32 rakentuu 5 nanometrin luokan prosessilla varustetusta pääsirusta ja neljästä 6 nanometrin luokan prosessilla valmistetuista muistiohjainsiruista.

Radeon RX 7800M on konfiguroitu työpöytäpuolen RX 7700 XT- ja RX 7800 XT -mallien välimaastoon. Käytössä on samat 30 WGP- eli 60 CU-yksikköä kuin RX 7800 XT:ssä, mutta 192-bittinen muistiväylä, 48 Mt Infinity Cache -välimuistia ja 12 Gt GDDR6-muistia kuten RX 7700 XT:ssä. GPU:n Game Clock -kellotaajuus on 2145 MHz. Kannettaviin suunnatun näytönohjaimen TDP-arvo on asetettu maksimissaan 180 wattiin.

Lähde: AMD

Loongson lupaa hurjia parannuksia yhtiön tuleviin prosessoriin ja grafiikkapiiriin

Yhtiön mukaan ensi vuonna julkaistavan 3B6600-prosessorin pitäisi tarjota kärkikahinoihin riittävää yhden ytimen suorituskykyä samalla kun 9A2000 GPU yltäisi jopa GeForce RTX 2080:n suorituskykyyn.

Kiina pyrkii aktiivisesti omavaraisuuteen tietotekniikassa ja yksi sen merkittävistä eteenpäin vievistä voimista on Loongson. Yhtiö on pitänyt hiljattain puolivuotiskatsauksensa ja samalla vastannut sijoittajien kysymyksiin valaen samalla kovia odotuksia tuleville tuotteilleen.

Loongsonin johtaja Hu Weivu on kertonut yhtiön puolivuotiskatsauksessa sen tulevan 3B6600-prosessorin tulevan tarjoamaan johtavaa suorituskykyä koko maailman mittakaavassa. Yhtiö aikoo saada 3B6600-prosessorin valmiiksi ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja massatuotantoon jälkimmäisellä puoliskolla.

Loongsonin LoongArch-arkkitehtuuriin on tehty huomattavia muutoksia ja yleisiä optimointeja, joiden pitäisi siivittää prosessori aivan kärkikahinoihin ainakin yhden ytimen suorituskyvyn osalta. Toisaalta teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa toivotulla tavalla, kuten nähtiin yhtiön nykyisen 3A6000-prosessorin kohdalla. Spec 2017 -testeissä IPC vastasi AMD:n ja Intelin moderneimpia prosessoreita, mutta käytännön testeissä matalan 2,5 GHz:n maksimikellotaajuuden vuoksi prosessori kilpaili lähinnä vanhan Core i3-10100:n kanssa.

Jos yhtiön lupaukset tulevan prosessorin suorituskyvystä olivat kovia, lähtee näytönohjainpuolen lupaukset laukalle ihan uusiin sfääreihin. Yhtiön mukaan sen tuleva 9A2000 GPU tulee tarjoamaan jopa 8-10 kertaista suorituskykyä nykysukupolven 9A1000:n verrattuna. Olemassa oleviin näytönohjaimiin verrattuna yhtiö odottaa sen vastaavan suorituskyvyssä suurin piirtein GeForce RTX 2080 -näytönohjainta.

Tällä hetkellä ei ole varmuutta, tuleeko 9A2000 tukemaan DirectX 12 -rajapintaa eikä ylipäätään minkä tasoista teknologiaa GPU tulee tarjoamaan. Yhtiön mukaan 9A2000:n raaka suorituskyky riittäisi esimerkiksi Black Myth: Wukongin pelaamiseen, mutta tuki vaadituille rajapinnoille tai pelioptimoinneille ajureissa ovat vielä kysymysmerkkejä.

Lähteet: Tom’s Hardware (1), (2)

NVIDIA julkaisi GeForce 561.09 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajureissa on mukana tuki Final Fantasy XVI:lle, God of War Ragnarökille, EA Sports FC 25:lle ja Frostpunk 2:lle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 561.09 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa sekä ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

GeForce 561.09 -ajureiden uudet ominaisuudet ja pelioptimoinnit:

  • Tuki Final Fantasy XVI:lle (DLSS 3)
  • Tuki God of War Ragnarökille (DLSS 3)
  • Tuki EA Sports FC 25:lle
  • Tuki Frostpunk 2:lle

Korjatut bugit:

  • GeForce Experiencen Performance Monitoring overlay saattaa lakata päivittämästä GPU:n tietoja
  • NVIDIA App:n Freestyle-filtterit puuttuvat Alt+F2-näppäinkombon takaa
  • Chaos V-Rayn heikentynyt suorituskyky tietyillä kuormilla Release 560 -ajureilla

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Applen uusien iPhone-mallien sisällä sykkivät A18 ja A18 Pro

11.9.2024 - 18:53 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (3)

Applen uutuussirut valmistetaan 2. sukupolven 3 nanometrin luokan prosessilla ja ne on veistetty kuin yhdestä puusta jättäen erot grafiikkaohjaimeen ja mediayksikköön.

Apple on julkaissut uudet iPhone 16 -sukupolven puhelinmallistonsa ja sen myötä poikkeuksellisesti kerralla kaksi uutta järjestelmäpiiriä. iPhone 16 Pro -malleihin saatiin uusi A18 Pro- ja perusmalleihin A18 -järjestelmäpiiri.

Applen A18 ja A18 Pro valmistetaan toisen sukupolven 3 nanometrin luokan valmistusprosessilla. Virallisesti kyse on kahdesta erillisestä piiristä, mutta erittäin samankaltaiset ominaisuudet pitävät myös yllä mahdollisuutta yhdestä piiristä, josta on vain leikattu osa pois käytöstä perusmallia varten.

Niin tai näin, molempien sisällä sykkii kuusiytiminen prosessori, jossa on käytössä kaksi suorituskykyistä ja neljä energiatehokasta Applen itse suunnittelemaa Arm-ydintä. Yhtiö ei ole paljastanut ytimistä vielä tarkkoja tietoja, mutta kertoi prosessoriytimillä olevan Pro-variantissa enemmän välimuistia. A18 Pron prosessoripuolen kerrotaan peittoavan A17 Pron 15 %:n erolla käyttäen samalla 20 % vähemmän tehoa. A18:n prosessori peittoaa puolestaan iPhone 15 -perusmalleissa käytetyn A16 Bionicin 30 %:n erolla käyttäen samalla 30 % vähemmän tehoa.

GPU perustuu Applen mukaan ”työpöytäluokan arkkitehtuuriin”, mikä viitannee samaan arkkitehtuuriin M-sarjan piirien kanssa. GPU on Pro-versiossa 6- ja perusversiossa 5-ytiminen. Suorituskyvyn osalta Apple lupaa A18 Pron peittoavan A17 Pron GPU:n 20 %:n erolla ja säteenseurannassa suorituskykyä on jopa kaksinkertaisesti. Vaikka A18-perusmallissa on yksi ydin vähemmän, se peittoaa iPhone 15 -perusmallien käyttämän A16 Bionicin jopa 40 %:n erolla samalla kun virtaa menee 35 % vähemmän.

Tekoälyn aikakaudella NPU on luonnollisesti tärkeässä roolissa. Kummassakin A18-variantissa on käytössä sama 16-ytiminen Neural Engine NPU joka yltää 35 TOPSin suorituskykyyn. Vaikka teoreettinen suorituskyky on pysynyt samana kuin A17 Pron NPU:ssa, kertoo Apple A18:n ja A18 Pron NPU:lla olevan käytössään 17 % enemmän muistikaistaa ja sen myötä uusi Neural Engine on entistä nopeampi.

Järjestelmäpiirien kenties merkittävin ero löytyy mediaominaisuuksista. A18 Prossa on käytössä uusi Advanced media -yksikkö, joka sisältää tuet ProMotion-näytöille, Always On -näytöille, ProRes videonauhoitukselle ja USB 3.2 Gen 2 -nopeuksille. A18-perusmallin mediaominaisuuksista yhtiö ei puhunut yhtä avoimesti, mutta siltä puuttuu ainakin edellä mainitut erikoisominaisuudet sekä tuki Night mode Portrait -kuville ja USB-C-liitännän nopeus on rajoitettu USB 2.0 -tasolle.

Lähde: Apple

Huawei julkaisi Kiinassa kolminkerroin taittuvan Mate XT Ultimate Design -älypuhelimen

Hintava Mate XT Ultimate Design avautuu kahden saranan avulla 10,2-tuumaiseksi tabletiksi. Globaalista julkaisusta ei ole tietoa.

Kiinalainen Huawei on julkaissut kotimaassaan ensimmäisen kolminkerroin taittuvan älypuhelimen Mate XT Ultimate Designin, josta uumoiltiin jo viime kuussa lyhyiden uutistemme puolella. Toisin kuin viime vuosina nähdyissä kaksinkerroin taittuvissa puhelimissa, jotka on varustettu sisä- ja ulkonäytöllä, Mate XT:ssä on vain yksi suuri näyttö, joka taittuu kahdesta eri kohdasta käyttötavan mukaan. Kokonaan avattuna puhelin tarjoaa käyttäjälle jopa 10,2-tuumaisen tabletin huvi- ja hyötykäyttöön.

Mate XT:ssä on 120-hertsinen LTPO OLED -näyttö, joka on tarkkuudeltaan jopa 3184 x 2232 pikseliä 10,2 tuuman tablettimuodossa. Puoliksi avattuna näytön koko on 7,9” ja kolminkerroin taitettuna 6,4”. Huomionarvoisena seikkana Mate XT on kokonaan suljettuna 12,8 millimetriä paksu, joka ei ole paljoakaan enempää, kuin esimerkiksi tänä vuonna julkaistun Samsung Galaxy Z Fold6:n 12,1 mm suljettuna. Järjestelmäpiiristä ei ole tarkkaa tietoa, mutta RAM-muistia kerrotaan olevan 16 gigatavua ja tallennustilaa 256 Gt:sta kokonaiseen teratavuun asti.

Kamerajärjestelmä mahduttaa sisäänsä 50 megapikselin laajakulmakameran, 12 megapikselin telekameran sekä 12 megapikselin ja 120 asteen ultralaajakulmakameran. Lisäksi etukamerana toimii 8 megapikselin laajakulmakamera. 66 watin pikalatausta tukevan ja kolmeen osaan jaetun akun yhteiskapasiteetti on 5600 milliampeerituntia ja se tukee myös 50 W:n langatonta latausta. Lisäksi käänteislatauksen tehot ovat 5 W langallisesti ja 7,5 W langattomasti. Käyttöjärjestelmänä Mate XT:ssä rullaa Android-pohjainen HarmonyOS 4.2 ilman Googlen palveluita.

Huawei Mate XT Ultimate Designin tekniset tiedot:

  • Ulkomitat ja paino:
    • Suljettuna 156,7 × 73,5 × 12,8 mm
    • Avattuna 156,7 × 219 × 3,6 mm
    • 239 g
  • Näyttö: LTPO OLED, 120 Hz
    • Avattuna 3184 × 2232 pikseliä
    • Suljettuna 1008 × 2232 pikseliä
  • 16 Gt RAM-muistia
  • 256 Gt, 512 Gt tai 1 Tt tallennustilaa
  • 5G, LTE
  • Wi-Fi 6, Bluetooth 5.2, NFC
  • Kolmoistakakamera:
    • 50 megapikselin laajakulmakamera, OIS, PDAF
    • 12 megapikselin telekamera, OIS
    • 12 megapikselin ultralaajakulmakamera, 120˚, PDAF
  • Etukamera: 8 megapikselin laajakulmakamera
  • Videokuvaus: 4K, 1080p
  • 5600 mAh:n akku, 66 W:n pikalataus, 50 W:n langaton lataus, käänteinen lataus 5 W (langallinen) ja 7,5 W (langaton)
  • Android-pohjainen HarmonyOS 4.2, ei Googlen palveluita

Huawei Mate XT Ultimate Design ei ole tällä tietoa tulossa saataville Kiinan ulkopuolelle, eikä etenkään Suomen markkinoille. Sen sijaan Kiinassa se tulee myyntiin mustana ja punaisena seuraavin hinnoin:

  • 16 / 256 Gt – 19 999 ¥ (n. 2550 €)
  • 16 / 512 Gt – 21 999 ¥ (n. 2800 €)
  • 16 Gt / 1 Tt – 23 999 ¥ (n. 3100 €)

Lähde: GSMArena (1, 2), Tuotesivut (kiinaksi)

AMD julkisti UDNA-arkkitehtuurin ja kertoi Krackanin kuulumisia

GCN:stä aikoinaan omille poluilleen irrotetut RDNA ja CDNA palaavat yhdeksi arkkitehtuuriksi UDNA:n myötä, mutta aikataulu on vielä avoin.

AMD oli luonnollisesti läsnä viime viikolla pidetyillä IFA 2024 -messuilla, vaikkei sillä uusia tuotejulkistuksia tapahtumaan osunutkaan. Yhtiön Computing and Graphics -osaston johtaja Jack Huynh kertoi kuitenkin kulissien takana merkittäviä uutisia yhtiön näytönohjainten tulevaisuudesta sekä varmisti tulevan Krackanin eli Kraken Pointin aikataulun.

AMD siirtyi pelinäytönohjaimissa kypsään ikään ehtineestä GCN-arkkitehtuurista uuteen RDNA-arkkitehtuuriin vuonna 2019. Datakeskuksissa jatkettiin vielä GCN:llä, ennen kuin sen nimi muutettiin CDNA:ksi. Vaikka arkkitehtuurit irrotettiin toisistaan, niitä ei kehitetty täysin erillisissä kuplissaan. Eri arkkitehtuurien idea oli tarjota lyhyellä tähtäimellä aiempaa enemmän ja tarkempia optimointeja.

Nyt Huynh on varmistanut erillisten arkkitehtuurien ajan saapuvan matkansa päähän julkistamalla uuden CDNA:n ja RDNA:n yhdistävän UDNA-arkkitehtuurin (Unified DNA). Sekä yhtiön Instinct-kiihdyttimet datakeskuksiin että Radeon-näytönohjaimet kuluttajille tulevat siirtymään UDNA:n käyttöön tulevaisuudessa. Yhdistämisen ideana on helpottaa etenkin kehittäjien työtä optimointien suhteen. Vaikka arkkitehtuurit tulevat yhdistymään, se ei tarkoita vielä ominaisuuksien olevan täysin identtisiä, vaan eri piireissä saattaa olla mukana ominaisuuksia, mitkä puuttuvat toisista. Monet ovat kuitenkin ehtineet jo tulkita muutoksen varmistavan AMD:n tuovan matriisimurskaimet myös kuluttajanäytönohjaimiin.

Huynhin mukaan AMD on tehnyt etenkin RDNA-puolella virheitä muuttamalla toistuvasti näytönohjaintensa muistihierarkiaa, mikä on samalla nollannut optimoinnit uuden arkkitehtuurin osalta. Jatkossa yhtiö pyrkii välttelemään tämänkaltaisia ongelmia ja vaikka se tulee vaatimaan lisätöitä, yhtiö aikoo pitää huolta myös arkkitehtuurien eteen- ja taaksepäin yhteensopivuudesta.

Se, milloin ensimmäiset UDNA-näytönohjaimet tullaan näkemään, on vielä auki. Huynh mainitsee haastattelussa nimeltä RDNA 5:n, 6:n ja 7:n sekä UDNA 6:n ja 7:n, mutta ne tuotiin esiin lähinnä esimerkkeinä, eikä niistä voi tehdä sen tarkempia tulkintoja. Varmaa on vain, ettei se koske ainakaan vielä RDNA 4- tai CDNA 4 -arkkitehtuureita.

Irallaan UDNA-julkistuksesta Huynh oli istunut samaan pöytään myös ComputerBasen kanssa ja kertonut tulevan Krackanin eli Kraken Pointin aikataulusta. AMD tulee julkaisemaan uudet prosessorit alkuvuodesta, mikä tarkoittaa todennäköisesti julkistusta CES-messuilla heti vuoden alussa. Krackan tulee olemaan Strix Pointia edullisempi prosessori kannettaviin ja sen odotetaan noudattavan käytännössä Phoenixin reseptiä Zen 5-, RDNA 3.5 -arkkitehtuureihin päivitettynä: neljä Zen 5 ydintä, neljä Zen 5c -ydintä ja kahdeksan Compute Unit -yksikön GPU. Myös XDNA 2 NPU tulee olemaan taatusti mukana ja vaikka sen suorituskyky on vielä arvailujen varassa, lienee turvallista odottaa sen vähintäänkin täyttävän Microsoftin Copilot+ PC -vaatimukset.

Lähteet: Tom’s Hardware, ComputerBase

AMD:n Jack Huynh kertoi yhtiön lähitulevaisuuden suunnitelmista pelaajille

Yhtiö tulee keskittymään nyt ennen kaikkea markkinaosuuksien kasvattamiseen ja se tarkoittaa samalla ainakin lippulaivatason näytönohjainten hylkäämistä väliaikaisesti.

Saksassa pidettiin viime viikolla IFA 2024 -messut, jossa suurin huomio keskittyi luonnollisesti esillä oleviin tuotteisiin. Paikan päältä saatiin kuitenkin myös mielenkiintoisia haastatteluja mm. AMD:n Computing and Graphics -osaston johtajalta Jack Huynhilta.

AMD:n Jack Huynh on valottanut messuilla antamissaan haastatteluissa yhtiön suunnitelmia lähitulevaisuudessa etenkin pelaajien kannalta. Näytönohjainten osalta Huynhin vastaukset antoivat käytännössä varmistuksen huhuille, ettei RDNA 4 -sukupolvessa nähtäisi lippulaivaluokan näytönohjaimia.

Tom’s Hardwaren haastatteleman Huynhin mukaan AMD priosioi näytönohjaimissa nyt markkinaosuuden kasvattamista 40-50 prosenttiin, eikä se tapahdu kalleimpien halo-mallien kautta vaan panostamalla entistä vahvemmin edullisempiin hintaluokkiin, jossa näytönohjainten myyntimäärät ovat moninkertaisia. Tähän kuuluu pelaajien kannalta valitettavasti se tosiasia, ettei yhtiö näillä näkymin tule julkaisemaan lippulaivaluokan näytönohjaimia kilpailemaan NVIDIAn huippumalleja vastaan ainakaan tulevassa sukupolvessa, eikä välttämättä sitä seuraavissakaan. Huynh näkee järkevänä paluun niille markkinoille vasta, kun markkinaosuus on ylipäätään saatu nostettua järkevälle tasolle, mutta toisaalta hän ei myöskään täysin sulkenut pois niiden mahdollisuutta ennen markkinaosuuden saavuttamista.

Huynhin muistuttaa myös, ettei parempi tuote tarkoita automaattisesti menestystä tai kasvavaa markkinaosuutta. AMD:lla on ollut hänen mukaansa prosessoripuolella Inteliä parempi tuote jo kolmen vuoden ajan, mutta markkinaosuus ei ole silti päässyt nousemaan juurikaan yli 20 prosentin. Nyt hän keskittyy siihen, että tuo osuus saataisiin nostettua 40 %:iin. Datakeskuksissa muutos on ollut helpompaa, kuin kuluttajapuolella, jossa moni menee ”de facto” valintana Intelin kelkassa ja toisaalta kehittäjäpuoli, joka on niin ikään tottunut markkinajohtajaan. Huynhin mukaan harrastajien ei tarvitse kuitenkaan pelätä esimerkiksi Ryzen 9- tai Ryzen Threadripper -prosessoreiden katoamista markkinoilta; ne on helppo toteuttaa pikkusiruja (chiplet) käyttävissä piireissä vaikuttamatta kokonaisstrategiaan.

Lähde: Tom’s Hardware