Uutiset

Samsungin tulevista Galaxy A -sarjan älypuhelimista vuodettiin kuvia ja tietoja

Samsung Galaxy A56, A36 ja A26 julkaistaan virallisesti 2. maaliskuuta Intiassa ja sen jälkeen MWC:ssä Barcelonassa.

Samsungin tulevat keskihintaluokan Galaxy A -älypuhelinmallit on vuodettu tietoineen nettiin ennen pian koittavaa virallista julkaisua, mikä on mobiilimaailmassa varsin yleistä. Uutuudet ovat Galaxy A56, A36 ja A26. Luvassa on jälleen kerran hyvin tutuksi tullutta Galaxy A -muotoilua kautta linjan, mutta tällä kertaa kamerat näyttäisivät olevan sijoitettuna yhteen ovaalin muotoiseen kohoumaan, kun viime vuonna jokainen kamera kohosi takakuoresta erikseen.

Kaikissa kolmessa Galaxy A -mallissa kerrotaan olevan 6,7-tuumainen näyttö 1080 × 2340 pikselin kuvatarkkuudella, jonka maksimikirkkaus A56:ssa ja A36:ssa on 1200 nitiä. A56:ssa ja A36:ssa on vuotojen mukaan myös näytön alla oleva sormenjälkitunnistin, kun taas A26:ssa se on siirretty sivuun virta- ja lukituspainikkeeseen.

Kolmikon ykköstykissä A56:ssa raportoidaan olevan uudehko Exynos 1580 -järjestelmäpiiri (ainakin Euroopassa) ja 8 gigatavua RAM-muistia. A36:n piiriksi kerrotaan syksyllä julkaistu Qualcommin Snapdragon 6 Gen 3 RAM-muistivaihtoehdoin 6 ja 8 Gt. A26:ssa taas raksuttaa parin vuoden takainen Exynos 1380 ja variantista riippuen niin ikään 6 tai 8 Gt RAM-muistia.

Kamerapuolella kaikkien kolmen odotetaan hyödyntävän samaa 50 megapikselin pääkameraa aukkosuhteella f/1.8 ja optisella kuvanvakautuksella. Ultralaajakulmakameran tarkkuus on 12 megapikseliä A56:ssa, mutta muissa kahdessa 8 megapikseliä. Kolmantena kamerana jokaisessa mallissa on makrokamera, jonka tarkkuus on 5 megapikseliä (A56 & A36) ja 2 megapikseliä (A26). Puolestaan etukameran tarkkuus olisi rahtusen suurempi A26:ssa (13 MP) kuin A56:ssa ja A36:ssa (12 MP). Kaikkien kolmen mallin etukameroiden kerrotaan myös olevan automaattitarkenteisia.

3,5 mm:n kuulokeliitäntää löytyy vuotojen mukaan A36:sta ja A26:sta, mutta kalleimmasta A56:sta se on jätetty pois. Kaikkien kolmen mallin 5000 milliampeeritunnin akku tukee 45 watin latausta A56:ssa ja A36:ssa, mutta A26:ssa maksimilatausteho jää 25 wattiin. Käyttöjärjestelmänä puhelimissa pyörii Android 15 yhdessä valmistajan oman One UI 7 -käyttöliittymän kanssa, mutta ohjelmistopäivityslupauksista vuodoissa ei ole mainintaa.

Vuotojen sijaan virallisia tietoja saadaan pian, kun Samsung julkaisee uudet Galaxy A -mallit tänä viikonloppuna 2. maaliskuuta Intiassa, mutta muualla uutuudet esitellään Barcelonassa ensi viikolla järjestettävässä Mobile World Congressissa. Julkaisuhintojen kerrotaan alkavan 479 eurosta (A56), 379 eurosta (A36) ja 299 eurosta (A26).

Lähde: GSMArena

AMD esitteli tekoälyaikaan päivittyneen FSR 4 -teknologian

FidelityFX Super Resolution 4 -teknologia vaatii toimiakseen ainakin toistaiseksi Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimen, sillä se hyödyntää RDNA 4:n tukemaa FP8-tarkkuutta.

AMD julkaisi tänään uusien Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjainten lisäksi myös uuden FidelityFX Super Resolution 4 -teknologian. FSR:n lisäksi päivitystä sai myös ajureiden sisäänrakennettu Fluid Motion Frames -teknologia.

FSR 4 -teknologia siirtää AMD:n kuvanskaalauksen Intelin ja NVIDIAn tapaan tekoälyaikaan. AMD:n mukaan teknologia on kehitetty Zen- ja XDNA-arkkitehtuureilla, opetettu Epyc-prosessoreilla ja Instinct-kiihdyttimillä ja suunniteltu RDNA 4 -arkkitehtuurilla. Yhtiö antaa lisäksi ymmärtää, että sillä on käytössään useampia erilaisia tekoälymalleja yhden yleiskäyttöisen sijasta.

Ainakin toistaiseksi teknologia myös toimii vain RDNA 4:llä, mutta AMD:n tiedetään selvittävän voisiko tuen tuoda ainakin osalle vanhemmista näytönohjaimista. Tekoälykiihdytetty skaalaus hyödyntää RDNA 4:n uutena tukemaa FP8-tarkkuutta, joten mikäli tuki tuodaan edes osalle RDNA 3 -näytönohjaimia, on skaalaus niille ainakin kaksi kertaa niin raskasta, kuin RDNA 4:lle.

FSR 4 on tuettu julkaisussa yli 30 pelissä, joten aiempi maininta suorasta yhteensopivuudesta FSR 3.1 -pelien kanssa ei ilmeisesti pidä paikkaansa. On kuitenkin mahdollista, että kyse on vain skaalauksen laadun validoinnista AMD:n päässä, ennen kuin tällä hetkellä tukemattomien FSR 3.1 -pelien annetaan siirtyä FSR 4:n käyttöön.

AMD:n ajureista löytyvä Fluid Motion Frames -ruutujen generointi on päivitetty samalla rykäyksellä 2.1-versioon. AMD ei ole avannut tarkemmin, mitä kaikkia muutoksia skaalaukseen on tehty, mutta sen pitäisi nyt aiheuttaa vähemmän haamukuvia, toistaa pienempiä yksityiskohtia tarkemmin ja toimia paremmin overlay-efektien kanssa. AFMF 2.1 toimii kaikissa peleissä DirectX 11:llä, DirectX 12:lla, OpenGL:llä sekä Vulkanilla. Yhdessä uuden AFMF:n kanssa HYPR-RX-ominaisuuksien luvataan parantavan suorituskykyä 4K-resoluutiolla pelistä riippuen nyt jopa 2,2-3-kertaiseksi natiiviin nähden.

AMD julkisti odotetut Radeon RX 9070 -sarjan näytönohjaimet

AMD on panostanut Radeon RX 9070 -näytönohjainten sisältä löytyvässä Navi 48 -grafiikkapiirissä etenkin säteenseuranta- ja tekoälysuorituskyvyn parantamiseen, vaikkei parannukset luonnollisestikaan rajoitu niihin.

AMD:n piti esitellä RDNA 4 -arkkitehtuuri ja Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimet alun perin jo CES-messuilla vuoden alussa. Esittely kuitenkin peruttiin viime hetkillä ja siirrettiin lopulta tähän päivään.

Radeon RX 9000 -sarjan ensimmäiset näytönohjaimet ovat Navi 48 -grafiikkapiiriin perustuvat Radeon RX 9070- ja RX 9070 XT. Jälkimmäinen kaksikosta käyttää täyttä piiriä, eli siinä on käytössä 64 Compute Unit -yksikköä, 64 säteenseurantakiihdytintä ja 128 tekoälykiihdytintä. Leikatussa RX 9070 -mallissa on käytössä 56 CU:ta ja siten 56 säteenseuranta- ja 112 tekoälykiihdytintä. RX 9070:n TDP-arvo on 220 ja RX 9070 XT:n 304 wattia.

Navi 48:n CU-yksiköillä on kullakin 2 Mt omia erilaisia välimuisteja, yhteinen 8 Mt:n L2-välimuisti ja 64 Mt 3. sukupolven Infinity Cache -välimuistia. Muistiohjain on 256-bittinen ja sen jatkeena on 16 Gt 20 Gbps:n GDDR6-muistia mallista riippumatta. Prosessorin kanssa näytönohjain keskustelee PCI Express 5.0 -väylän yli. Piiri rakentuu 53,9 miljardista transistorista ja se valmistetaan TSMC:n 4 nanometrin luokan valmistusprosessilla. Näytönohjaimissa on oletuksensa yksi HDMI 2.1b- ja kolme DisplayPort 2.1a (UHBR 13.5) -liitäntää.

AMD:n omien suorituskykymittausten mukaan Radeon RX 9070 XT peittoaa aiemman Radeon RX 7900 GRE:n 4K-resoluutiolla ja ultra-asetuksin keskimäärin 42 %:n erolla. Pelkkää rasterointia käyttävissä peleissä ero vaihtelee AMD:n listaamissa peleissä 23-48 %:n välillä ja säteenseurantapeleissä 36-66 %:n välillä. 1440p-resoluutiolla keskimääräinen ero tippuu 38 %:iin ja eroteltuna rasterointipeleissä se on 23-44 ja säteenseurantapeleissä 34-68 %.

Kevyempi Radeon RX 9070 peittoaa Radeon RX 7900 GRE:n puolestaan 4K-resoluutiolla keskimäärin 21 %:n erolla. Rasteroinnissa erot vaihtelevat 5-28 ja säteenseurannassa 11-34 %:n välillä. 1440p-resoluutiolla eroa on keskimäärin 20 %:ia, kun rasterointipeleissä jakauma on 4-26 ja säteenseurantapeleissä 12-38 %.

AMD on päivittänyt RDNA 4 -arkkitehtuurissa Compute Unit -yksikköä useammallakin eri tavalla, joskin kovin syvällisesti se ei kaikkiin eroihin mene. Säteenseurantakiihdyttimiin on nyt lisätty muiden optimointien ohella toinen törmäyksentarkistin ja tekoälykiihdyttimet tukevat nyt FP8-tarkkuutta ja 4-16 -bittisiä tensorilaskuja sekä Sparsity-ominaisuutta. Tekoälysuorituskyvyä ovat parantamassa kussakin CU:ssa kaksi uuden sukupolven 64 yksikön matriisikiihdytintä, mutta varsinaiset laskut suoritetaan edelleen samoilla SIMD-yksiköillä kuin kaikki muutkin.

Säteenseurannan kiihdytystä on parannettu toisen törmäystarkistimen ohella uudella nopeammalla BVH8-formaatilla, uusilla BVH:n kokoa pienentävillä pakkausmetodeilla, Oriented Bounding Boxes -ominaisuuden tuella sekä dynaamisella rekisterien käytöllä, mikä parantaa nopeutta yleisellä tasolla. Bounding Boxit ovat oletuksena suorassa kulmassa itse 3D-maailman kanssa, mikä kasvattaa helposti niiden kokoa, sillä sen sisälle kuuluvan geometrian on mahduttava laatikon sisään asennostaan riippumatta. Oriented Bounding Box mahdollistaa laatikon kääntämisen sen sisältämän geometrian kannalta optimaaliseen asentoon koon pitämiseksi mahdollisimman pienenä. Ominaisuuden kerrotaan parantavan suorituskykyä keskimäärin 10 %.

Toinen etenkin säteenseurantaa, mutta myös muita kuormia, parantava optimointi on tuki Out of Order Memorylle. Normaalisti muistipyyntöihin vastataan siinä järjestyksessä, kun ne on tehtykin, mikä voi aiheuttaa turhia viiveitä monissa tapauksissa. OOOM mahdollistaa muistipyyntöihin vastaamisen nopeammin siellä, missä se on mahdollista, eikä nopeiden muistipyyntöjen tarvitse jumittaa hitaampien takana. Kolmas säteenseurantaakin parantava optimointi on dynaaminen rekisterien hallinta. Säteenseurannassa traversal-vaiheessa tarvittaan selvästi vähemmän rekisteritilaa, kuin tulosten varjostamisessa. RDNA 3:lla rekisterit varattiin pahimman mahdollisen skenaarion mukaan, kun RDNA 4:llä kukin vaihe käyttää vain sen määrän rekistereitä, kun tarvitsee.

Yleisellä tasolla yksi RDNA 4 Compute Unit tarjoaa AMD:n mukaan noin kaksinkertaista rasterointisuorituskykyä, lähes 2,5-kertaista säteenseurantasuorituskykyä ja nelinkertaista tekoälysuorituskykyä verrattuna RDNA 2 Compute Unit -yksikköön.

Päivittynyt mediayksikkö lupaa H.264-koodekilla matalan viiveen pakkauksessa 25 % aiempaa parempaa laatua, kun HEVC-koodekilla eroa tulee yleisellä tasolla 11 %. AV1-pakkausta on parannettu B-ruutujen tuella ja yleistä pakkausnopeutta on parannettu 720p-tarkkuudella mitattaessa jopa 30 %. Matalan virrankulutuksen videotoistossa AV1- ja VP9-suorituskyvyn luvataan parantuneen yli 50 %.

Myös näyttöohjaimia on päivitetty ja etenkin kahden FreeSync-näytön konfiguraation tehonkulutuksen pitäisi laskea aiempiin sukupolviin nähden. Myös videoruutujen tahdistamisen siirto prosessorilta Hardware Flip Queue -tuen saaneelle GPU:lle pienentää tehonkulutusta. Radeon Image Sharpening 2 lupaa tarjota puolestaan aiempaa parempaa laatua ja toimia rajapinnoista riippumatta.

Päivitys:

AMD:n julkaisutilaisuudessa esiteltiin ensimmäistä kertaa vertailuja myös NVIDIAan. AMD:n mukaan Radeon RX 9070 XT on natiivilla 4K-resoluutiolla keskimäärin 2 % hitaampi, kuin GeForce RTX 5070 Ti. Edullisemman hinnan vuoksi AMD kehuu tarjoavansa jopa 23 % parempaa suorituskykyä hintaan nähden. Lisäksi yhtiö kertoi AIB-valmistajilta olevan tulossa ylikellotettuja malleja 340 watin maksimi TDP:llä, jolloin näytönohjaimen suorituskyky peittoaisi RTX 5070 Ti:n 2 %:lla, tosin samalla karsien säteenseuranta-asetuksia Ultrasta alaspäin.

AMD Radeon RX 9070 ja RX 9070 XT saapuvat myyntiin 6. maaliskuuta. RX 9070:n suositushinta on verottomana 549 dollaria eli noin 660 euroa ja RX 9070 XT:n 599 dollaria eli noin 725 euroa. AMD ei tuo myyntiin omia referenssinäytönohjaimiaan, vaan myyntiin tulee vain AIB-valmistajien omia malleja, joiden hinnat voivat vaihdella merkittävästikin.

Live: io-techin Tekniikkapodcast (9/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. helmikuuta hieman tavanomaista myöhempään aikaan, heti AMD-kisastudion perään, arviolta noin kello 15:45 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Live: io-techin kisastudio seuraa AMD:n Radeon RX 9070:n julkaisua klo 14:55 alkaen

io-techin kisastudiossa seuraamme AMD:n uusien Radeon-näytönohjaimien julkaisutahtumaa ja reagoimme julkistuksiin

AMD järjestää tänään perjantaina 28. helmikuuta kello 15.00 Suomen aikaan julkaisutilaisuuden, jossa se esittelee RDNA 4 -grafiikka-arkkitehtuurin ja siihen perustuvat Radeon RX 9070- ja 9070 XT -näytönohjaimet.

io-tech seuraa AMD:n julkaistutilaisuutta Youtubessa suorana lähetettävässä kisastudiossa klo 14:55 alkaen. Seuraamme ja kommentoimme itse julkaisutilaisuutta ja vedämme lopuksi yhteen julkaistutilaisuuden annin. Studiossa ovat äänessä Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Katso io-techin live-striimi Youtubessa

AMD:n oma live-striimi löytyy täältä.

NVIDIA julkaisi uudet GeForce ja Studio 572.60 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajurit lupaavat korjata GeForce RTX 50 -sarjaa vaivanneet mustan ruudun ongelmat sekä lisää tuen Naraka Bladepointille ja viimeisimmät päivitykset Monster Hunter Wildsille.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 572.60 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla julkaistiin myös tuottavaan työhön suunnatut Studio 572.60 -ajurit.

GeForce 572.60 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Game Ready -tuki Naraka Bladepointille (DLSS 4)
  • Viimeisimmät päivitykset Monster Hunter Wildsille (DLSS)

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Joidenkin SteamVR-pelien nykiminen GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla
  • GeForce RTX 50 -sarjan näyötnohjainten erilaiset mustan ruudun ongelmat
  • Adobe Substance 3D Samplerin kaatuminen käynnistykseen Release 570 -sarjan ajureilla
  • Tekstuureiden korruptoituminen Adobe Substance 3D Painterissa, kun säteenseurantalaskujen tuloksia liitetään kuvaan
  • GeForce RTX 50 -näytönohjainten odotettua heikompi suorituskyky VRay 6:n CUDA Vpath -testeissä
  • Ääniongelmat, kun näyttö on kytketty DisplayPort 1.4 -liitännällä Display Stream Compression ja korkea virkistystaajuus käytössä
  • Lukuisissa sovelluksissa havaitut kuvan korruptoitumiset, kun kuvassa on pikselöityjä 2D-kuvioita

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat

  • Muutokset GPU:n aktiviteetti-ikonin näkymiseen ilmoitusalueella tulevat käyttöön vasta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä
  • Tietokone saattaa kaatua IRQL NOT LESS OR EQUAL 0xa -virheeseen pelatessa, jos HDR on käytössä

Studio 572.60 -ajurit ovat niin ikään saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). NVIDIA ei ole julkaissut ajureiden tiimoilta uutta Studio-blogia.

Studio 572.60 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki D5 Rendererin DLSS 4 -päivitykselle
  • Tuki Chaos Vantagen DLSS 4 -päivitykselle
  • Paranneltu tuki GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimilla Maxon Redshiftissä

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Samat kuin GeForce-ajureissa
  • Ajureiden vakausongelmat näytön herätessä pitkään jatkuneesta unitilasta

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIAn uusi ennätysneljännes hipoo jo 40 miljardin dollarin liikevaihdon rajapyykkiä

Pelipuolen saatavuusongelmissa kutistunut liikevaihto ei ollut edes nimellinen jarru jokaisen muun osaston parantaessa tulostaan vuodentakaiseen nähden.

NVIDIA ei vietä talousvuottaan kalenterivuoden mukaisesti, vaan itse asettamansa aikataulun mukaan. Yhtiön talousvuoden 2025 viimeinen neljännes päättyi 26. tammikuuta ja nyt sen tiimoilta on pidetty osavuosikatsaus.

NVIDIA takoi jälleen uuden liikevaihtoennätyksensä peräti 39,3 miljardin liikevaihdolla ja peittosi samalla myös markkinoiden odotukset neljänneksestä. Kasvua vuoden takaiseen nähden on nähty jopa 78 %. Yhtiön käsittämättömän korkeat katteet ovat kuitenkin laskeneet 3 prosenttiyksikköä ja ovat nyt 73 %. Vaikka yhtiön toimintakustannukset ovat kasvaneet vuodessa jopa 48 %, jäi yhtiön kassan pohjalle kulujen jälkeen vielä 22 miljardia voittoa.

Liikevaihdon veturina toimii luonnollisesti datakeskusosasto, jonka liikevaihto oli yksinään jopa 35,6 miljardia dollaria, mikä on 93 % enemmän kuin vuosi sitten. Koko vuoden aikana osaston liikevaihto ylti 115,2 miljardiin dollariin, mikä on jopa 142 % edeltävää vuotta enemmän.

Pelipuolen liikevaihto jäi nyt 2,5 miljardiin dollariin, mikä on 11 % vähemmän, kuin vuosi sitten. Vaikka tällä neljänneksellä liikevaihto jäikin jälkeen, oli pelipuolen koko vuoden 11,4 miljardin dollarin liikevaihto 9 % edeltävää vuotta korkeampi.

Professional Visualization eli ammattilaiskorttien osasto onnistui nostamaan omaa liikevaihtoaan 10 %:lla vuoden takaiseen verrattuna 511 miljoonaan dollariin. Koko vuoden osaltakin oltiin turvallisesti plussalla, sillä 1,9 miljardin dollarin liikevaihto peittosi talousvuosi 2024:n 21 %:n erolla.

Viimeisimpänä muttei liikevaihdoltaan vähäisimpänä on NVIDIAn automarkkinoille keskittyvä osasto, jonka liikevaihto on sekin lähtenyt jonkinlaiseen liitoon. Päättyneellä neljänneksellä sen liikevaihto oli 570 miljoonaa dollaria, mikä on jopa 103 % paremmin kuin vuotta aiemmin. Koko vuoden liikevaihto osastolla nousi 55 %:ia 1,7 miljardiin dollariin.

Sijoittajapuhelussa NVIDIAn talousjohtaja Colette Kress totesi pelipuolen tilanteesta heikentyneen liikevaihdon johtuvan julkaistujen tuotteiden tuotannon aloituksesta ja ajasta, jota sen nostaminen tarvittavalle tasolle vie. Kress uskoo alkaneen neljänneksen olevan jo selvästi parempi uusien näytönohjainten osalta, mutta tarjonnan olevan edelleen tiukkaa neljänneksen loppuun saakka.

Käynnissä olevan talousvuotensa 2026 ensimmäiseltä neljännekseltä NVIDIA odottaa jopa noin 43 miljardin dollarin liikevaihtoa ±2 %:n tarkkuudella. Pelaajia kuluvalla neljänneksellä kiinnostanee eniten GeForce RTX 5070 Ti- ja RTX 5070 -näytönohjainten saapuminen myyntiin.

Lähde: NVIDIA Kuva: App Economy Insights @ X

Valven huhutaan julkaisevan Deckard-koodinimelliset virtuaalilasit tänä vuonna

Lasien huhutaan olevan Valven nykyisistä Index-VR-laseista poiketen täysin itsenäiset, mutta juuri muuta lasien ominaisuuksista ei sitten vielä tiedetäkään.

Valven Greg Coomer vihjasi vuonna 2021 yhtiön valmistelevan uusia Deckard-koodinimellisiä virtuaalilaseja, jotka tulisivat useiden lähteiden mukaan olemaan nykyisistä Index-laseista poiketen täysin itsenäiset. Sen jälkeen aiheen ympärillä on ollut hiljaisempaa, lukuun ottamatta satunnaisia huhuja ja vuotoja esimerkiksi niiden ohjainten ympärillä.

Aiemmista Valve-vuodoistakin tuttu Gabe Follower on twiitannut X:ssä Valven pyrkivän julkaisemaan Deckard-koodinimelliset virtuaalilasinsa tämän vuoden loppuun mennessä. Itsenäisten VR-lasien hinnaksi arvioidaan tällä hetkellä noin 1200 dollaria, johon kuuluisi kuitenkin erilaisia VR-sisältöjä kaupanpäällisiksi.

Valve Deckardin teknisistä ominaisuuksista ei tiedetä vielä juuri mitään. Lähes varmoina asioina voidaan kuitenkin pitää aiemmin vuotaneita ohjaimia ja sitä, että lasit ovat itsenäiset. Silti edes järjestelmäpiiristä ei voida olla tällä hetkellä varmoja. Valven historia puoltaa luonnollisesti x86-prosessoria ja siten todennäköisimmin AMD:n semi-custom-ratkaisua, mutta toisaalta jotkut tahot ovat vahvasti sen puolella, ettei tällä hetkellä itsenäisiä VR-laseja edes voisi toteuttaa ilman Qualcommin Snapdragon XR -sarjan piiriä.

Ohjaimista tiedetään prototyyppirenderöintien lisäksi sen verran, että aiempien vuotojen mukaan ohjaimissa ei tulisi olemaan Indexin ohjaimista tuttua sormien asennon tunnistusta ja jos liikkeentunnistus on olemassa, se on toteutettu uudella tavalla ilman seurantarenkaita.

Lähde: NotebookCheck

Framework julkaisi uuden Laptop 12 -2-in-1-kannettavan ja Desktop-työpöytätietokoneen

Laptop 12 luottaa pari vuotta vanhaan Intelin rautaan, kun Framework Desktopista löytyy AMD:n kuumin uutuus Ryzen AI Max järeällä integroidulla GPU:lla.

Framework tunnetaan modulaarisista Laptop 13- ja 16-kannettavistaan, mutta tietyissä piireissä mainetta tuli myös Linus Tech Tipsin Linus Sebastianin sijoitettua yhtiöön merkittävän summan rahaa. Nyt yhtiö on päättänyt laajentaa uusille markkinoille Framework Desktop -työpöytätietokoneella ja Laptop 12 2-in-1-kannettavalla.

Framework Laptop 12 on 2-in-1-kannettava siinä mielessä, että sen 12,2”-tuumainen 1920×1200-resoluution kosketusnäyttö taittuu tarvittaessa aina laitteen takapuolelle asti, jolloin kannettava toimii taulutietokoneen tavoin. Monien muiden 2-in-1-kannettavien irrotettavaa näyttöosaa siitä ei kuitenkaan löydy. Laptop 12:n sisälle saa aluksi sykkimään Intelin 13. sukupolven Core i3- tai i5 -prosessorin, jonka kaveriksi on tarjolla maksimissaan 48 Gt DDR5-5200-muistia, 2 Tt NVMe-tallennustilaa ja Wi-Fi 6E -sovitin. Tuttuun tapaan myös Laptop 12 tulee olemaan päivitettävissä erilaisilla moduuleilla ja myös emolevyn voi myöhemmin vaihtaa uudempaan, kuten muissakin yhtiön malleissa.

Laptop 12 tulee saataville viidessä eri värivaihtoehdossa mustaharmaasta pastellisävyihin. Värit eivät ole vain koristeita, vaan niistä erottaa iskuja paremmin kestävän TPU-muovin. Muutoin kannettavan runko on PC/ABS-muovia metalliytimellä. Kannettavan rakenteessa on Frameworkin mukaan otettu käyttöön kaikki aiempien Laptop 13- ja 16 -mallien kokemuksista saadut opit helpon korjattavuuden varmistamiseksi.

Framework Laptop 12 tulee ennakkotilattavaksi huhtikuussa ja sen toimitukset alkavat vuoden puolivälin tienoilla. Kannettavan hinnoittelu selviää lähempänä julkaisua.

Framework Desktop on työpöydälle suunniteltu 4,5-litrainen mini-ITX-kokoonpano, jonka sydämenä sykkii AMD:n uusi Ryzen AI Max -sarjan prosessori järeällä integroidulla Radeon GPU:lla. Prosessori määrää samalla muistimäärän olemaan 32, 64 tai 128 Gt. Prosessorille on voitu yhtiön mukaan antaa jopa 120 watin raja jatkuvaan kulutukseen ja 140 watin raja Boost-tilanteisiin, kiitos työpöytäformaatin.

Framework vastaa blogissaan myös varmasti monen mieliä askarruttavaan kysymykseen: Jos Frameworkin idea on nimenomaan modulaarisuus, miksi ihmeessä se tekee työpöytätietokoneen, jotka ovat aina modulaarisia. Yhtiön mukaan kysymys on validi, eikä sille ole sen parempaa selitystä, kuin tuoda työpöytäpuolen tuttu kustomoitavuus ja laajennettavuus saataville entistä laajemmin vaihtoehdoin.

Framework Desktopin emolevy on standardia mini-ITX-kokoa, eli sitä voi hyödyntää myös muissa kokoonpanoissa Ryzen AI Max -prosessoreineen. Emolevyltä löytyy kaksi M.2-paikkaa, PCIe x4 -laajennuskorttipaikka, kaksi USB4-C-liitäntää, yksi HDMI- ja kaksi DisplayPort-liitäntää sekä 5 gigabitin verkko-ohjain. Kokoonpanoon on suunniteltu yhdessä FSP:n kanssa 400 watin semi-custom Flex ATX -virtalähde ja sen standardeja 120 mm:n tuulettimia käyttävä jäähdytysratkaisu on suunniteltu yhdessä Cooler Masterin ja Noctuan kanssa. Kokoonpanoon saa myös Wi-Fi 7 -tuen RZ717 Wi-Fi-kortilla.

Koteloon saa valita mustat tai läpikuultavat kyljet sekä halutessaan RGB-tuulettimen ja kantokahvan. Kotelon etupaneeli rakentuu 21 modulaarisesta ruudusta, joiden 3D-mallit ovat vapaasti saatavilla omien versioiden 3D-tulostukseen. Lisäksi etupaneelin alalaidassa on kaksi kannettavista tuttua Expansion Card -laajennuspaikkaa.

Framework Desktopin saa ostettua valmiina ns. barebone-pakettina, johon kuuluvat kotelon ohella emolevy, virtalähde ja jäähdytysratkaisu. Ryzen AI Max 385:lla ja 32 Gt:n muistilla varustettuna paketin hinta on alkaen 1309 euroa, Max 395+:lla ja 64 Gt:n muistilla 1889 euroa ja Max 395+:lla ja 128 Gt:n muistilla 2359 euroa. Yhtiön verkkokaupassa voi valita mukaan myös muut tarvittavat komponentit, mikäli niitä ei löydy omasta takaa. Pelkkänä emolevynä hinnat ovat samoille konfiguraatioille 929 €, 1509 € ja 1979 €. Tällä hetkellä myynnissä ovat kolmannet erät kustakin mallista ja niiden toimitukset alkavat vuoden kolmannella neläjnneksellä.

Lähteet: Framework (1), (2)

Samsung julkaisi PCIe 5.0:aa tukevan SSD 9100 Pron lämmönlevittäjällä ja ilman

Samsung lupaa uusille asemilleen parhaimmillaan 14,8 Gt/s luku- ja 13,4 Gt/s kirjoitusnopeutta vaivaisella 9 watin maksimikulutuksella.

SSD-markkinoiden suosituin nimi Samsung ei ole pitänyt kiirettä tuoreimpien PCI Express -versioiden perässä juoksemisen osalta. Nyt markkinoille saadaan yhtiön ensimmäinen todellinen high end -luokan PCIe 5.0 M.2 -SSD-asema. Samsungin kovin lyömäase vakuuttavien nopeuksien lisästi on erittäin matala tehonkulutus.

Samsung SSD 9100 Pro tulee saataville kahtena versiona ja asetelma on tuttu jo aiemmasta: perusversio ilman lämmönlevittäjää ja Heatsink-versio lämmönlevittäjällä. Lämmönlevittäjä peittää SSD-aseman molemmin puolin. Asemista tulee aluksi saataville yhden, kahden ja neljän teratavun versiot, kun kahdeksan teratavun lippulaivamallia joudutaan odottelemaan vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.

SSD 9100 Pro hyödyntää yhtiön TLC 8. sukupolven V-NAND-siruja yhtiön itse kehittämää Presto-ohjainpiiriä. Ohjainpiirin tukena on gigatavu LPDDR4X-muistia per teratavu tallennustilaa. Kirjoituskestävyys on luonnollisesti riippuvainen kapasiteetista, 600 teratavua kirjoituskestävyyttä per yksi teratavu kapasiteettia.

SSD 9100 Pro tulee saataville neljässä koossa: yksi, kaksi, neljä tai kahdeksan teratavua. Myös luvattu nopeus riippuu kapasiteetista, vaikkeivät erot maita mullistavia olekaan. Löydät kunkin SSD-mallin luvatun nopeuden ja muut oleellisimmat tiedot alla olevasta taulukosta.

Samsung ei ole julkaissut vielä SSD-asemilleen eurohintoja, mutta verottomat hinnat Yhdysvaltoihin ovat julki. Teratavun suositushinnaksi kerrotaan 199,99 dollaria, kahden teratavun 299,99 dollaria ja neljän teratavun 549,99 dollaria. Heatsink-versio on koosta riippumatta 20 dollaria kalliimpi. Samsung SSD 9100 Pro -SSD-asemien toimitukset alkavat maaliskuussa.

Lähde: Samsung