Uutiset

NVIDIA julkaisi RTX Pro Blackwell -sarjan näytönohjaimet ja esitteli palvelinpuolen uutuuksia

NVIDIAn uudet RTX Pro Blackwell -sarjan ammattilaisnäytönohjaimet tulevat saataville niin kannettaviin, työasemiin kuin palvelimiinkin ja ne perustuvat samoihin GB202-, GB203- ja GB205-piireihin, kuin GeForce RTX 50 -sarja.

NVIDIAn GTC 2025 -messut ovat käynnistyneet tänään ja sen myötä yhtiön nahkatakkinen toimitusjohtaja on päässyt pitämään keynote-esityksen. Keynote kuten koko GTC keskittyy tuttuun tapaan tekoälyyn ja ammattilaispuoleen.

NVIDIAn uusista julkistuksista lähimmäs kuluttajamaailmaa osuvat uudet RTX Pro -sarjan näytönohjaimet. Viime sukupolviin verrattuna uuden Pro-nimen saaneet ammattilaiskortit tulevat saataville useina eri variantteina:

  • Työasemiin: NVIDIA RTX PRO 6000 Blackwell Workstation Edition, NVIDIA RTX PRO 6000 Blackwell Max-Q Workstation Edition, NVIDIA RTX PRO 5000 Blackwell, NVIDIA RTX PRO 4500 Blackwell and NVIDIA RTX PRO 4000 Blackwell
  • Kannettaviin: NVIDIA RTX PRO 5000 Blackwell, NVIDIA RTX PRO 4000 Blackwell, NVIDIA RTX PRO 3000 Blackwell, NVIDIA RTX PRO 2000 Blackwell, NVIDIA RTX PRO 1000 Blackwell and NVIDIA RTX PRO 500 Blackwell Laptop GPUs
  • Palvelimiin: NVIDIA RTX PRO 6000 Blackwell Server Edition

Uudet RTX Pro -näytönohjaimet perustuvat GeForce RTX 50 -sarjasta tuttuihin GB202-, GB203- ja GB205 -grafiikkapiireihin, mutta niistä tulee selvästi pelimalleja suuremmilla muistikapasiteeteilla varustetut versiot. Huippumalli RTX Pro 6000 Blackwellissä on jopa 96 Gt GDDR7-muistia.

Järeämpään tekoälylaskentaan Huang esitteli Blackwell Ultra B300:n. Yhtiön mukaan se tarjoaa noin 1,5-kertaista suorituskykyä Blackwell B200:aan nähden ja perustuu uuteen siruun, mutta tarkemmat tiedot itse piiristä jäivät vielä hämärän peittoon. Oli piiri millainen tahansa, sen parina on nyt 288 Gt muistia, kiitos 12-kerroksisten, 36 Gt per muistipino omaavien HBM3e-muistien. NVIDIAn mukaan B300-pohjaisten laskentapiirien toimitusten pitäisi alkaa vielä tämän vuoden puolella.

Nahkatakin syövereistä löytyi myös tarkempia tietoja seuraavan sukupolven astronomi Vera Rubinin mukaan nimetyistä Rubin-kiihdyttimistä. Vuoden 2026 jälkimmäisellä puoliskolla julkaistaan Rubin-kiihdyttimiin, uusiin 88-ytimisiin Vera-prosessoreihin ja yhteensä 75 teratavuun muistia perustuva Vera Rubin NVL144 -palvelinkonfiguraatio tulee tarjoamaan 144 GPU-sirun voimin noin 3,3-kertaista suorituskykyä verrattuna nyt julkistettuun Blackwell B300 -piiriin. Huang totesi myös, että yhtiön olisi pitänyt nimetä Blackwell NVL72 NVL144:ksi, sillä siinäkin on kaksi sirua per GPU, mutta kesken sukupolven nimeämistä ei vaihdettu.

Vuoden 2027 jälkimmäisellä puoliskolla julkaistava Rubin Ultra tulee luottamaan edelleen Vera-prosessoreihin, mutta itse GPU-sirujen erot jäivät vielä hämärän peittoon. Rubin Ultra tulee myyntiin NVL576-konfiguraatiossa, jonka teoreettiset luvut ovat nelinkertaiset Vera Rubin NVL144:ään, mutta toisaalta myös GPU-sirujen määrä on nelinkertaistunut. Rubin Ultrassa yhdessä GPU:ssa on käytössä kahden sijasta neljä sirua. Muistia NVL576-palvelimissa tulee olemaan jopa 365 teratavua.

Lähde: NVIDIA

NVIDIA julkaisi uudet GeForce ja Studio 572.83 -ajurit

Ajureissa on mm. tuki NVIDIAn GeForce RTX 50 -sarjan mobiilinäytönohjaimille ja Half-Life 2 RTX -demolle, jonka lisäksi ne lupaavat jälleen korjata mustan ruudun ongelmat RTX 50 -näytönohjaimilla.

NVIDIA on julkaissut uusia ajureita näytönohjaimilleen. GeForce 572.83 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF). Samalla julkaistiin myös uudet Studio-ajurit, jotka tukevat yhtiön näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 572.83 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki GeForce RTX 5090-, RTX 5080- ja RTX 5070 -mobiilinäytönohjaimille
  • Game Ready -leima Half-Life 2 RTX Demolle ja inZOI:lle
  • Tuki Warhammer 40 000: Darktidelle (DLLS 4)
  • Tuki Assassin’s Creed Shadowsille (DLSS)
  • Tuki The Last of Us Part II Remasteredille (DLSS)
  • Tuki Controlin uudelle päivitykselle (DLSS)

Korjatut bugit ja yleisiä parannuksia

  • Ylikellotetut GeForce RTX 5080 ja RTX 5090 eivät toimi välttämättä täydellä nopeudella uudelleenkäynnistyksen jälkeen
  • GeForce RTX 50 -sarjan kaatuilu mustaan ruutuun
  • Joidenkin asetusten säätäminen NVIDIAn ohjauspaneelissa tai NVIDIA Appissa voi aiheuttaa virheilmoituksen tai asetuksen resetoitumisen välittömästi edelliseen asentoon
  • Tietokone saattaa kaatua IRQL NOT LESS OR EQUAL 0xa -BSOD-ruutuun HDR käytössä
  • VREX:n Optix-kääntövirheet Release 570 -sarjan ajureilla
  • Derivative TouchDesignerin vakausongelmat

Tiedossa olevat bugit ja ongelmat

  • Muutokset GPU:n aktiviteetti-ikonin näkymiseen ilmoitusalueella tulevat käyttöön vasta uudelleenkäynnistyksen yhteydessä

Studio 572.83 -ajurit ovat saatavilla niin ikään Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille. Voit tutustua ajureihin lähemmin NVIDIAn Studio-blogissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Studio 572.84 -ajureiden uudet ominaisuudet ja optimoinnit

  • Tuki RTX Remix -sovelluksen viralliselle versiolle
  • ChatRTX -tuki NVIDIA Inference Microservices -palvelussa
  • Paranneltu Blackwell-tuki OctaneRendererissä

Ajureiden korjatut ja tiedossa olevat bugit ovat identtiset GeForce-ajureiden kanssa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Samsung aloittaa One UI 7 -käyttöliittymänsä virallisen jakelun 7. huhtikuuta

Käyttöliittymäpäivitys saapuu tekoälyominaisuuksien saattelemana ensin Galaxy S24 -sarjalle sekä taittuvanäyttöisille Fold6:lle ja Flip6:lle.

Samsungin tuorein Android 15:een perustuva käyttöliittymä One UI 7 -löytyy jo valmistajan uusista Galaxy S25 -älypuhelimista, mutta nyt se on saapumassa päivityksenä myös S24-malleihin sekä taittuvanäyttöisiin Z-malleihin Fold6:een ja Flip6:een 7. huhtikuuta alkaen.

One UI 7 muuttaa jonkin verran käyttöliittymän ulkoasua esimerkiksi yksinkertaistetulla aloitusnäytöllä ja uudistetuilla widgeteillä. Lukitusnäyttöön tulee uusi Now Bar -palkki, josta voi hallinnoida monien sovellusten tärkeimpiä ominaisuuksia avaamatta puhelimen lukitusta.

Galaxy AI -tekoälyominaisuuksia on leivottu käyttöliittymään mukaan entistä helpommin käytettäviksi, mutta suomen kieltä ne eivät vieläkään tue. Esimerkiksi AI Select -ominaisuus osaa suositella käyttäjälle eri asioita opettelemalla tämän puhelimen käyttötapoja. Muita toimintoja ovat vaikkapa Writing Assist ja Drawing Assist helpottamaan kirjoittamista ja piirtämistä sekä Audio Eraser videoiden äänen muokkaamiseen. Tarkemmin ominaisuuksista voi lukea esimerkiksi Galaxy S25 Ultra -testiartikkelistamme. Yhdessä Galaxy AI:n kanssa One UI 7:ssa toimivat myös Googlen Gemini-tekoälyominaisuudet.

Samsung on kertonut päivityksen saapuvan myös aiempiin S23- sekä Fold5- ja Flip5 -puhelinmalleihin ja S9- sekä S10-sarjalaisiin Galaxy Tab -taulutietokoneisiin myöhemmin keväällä.

Lähde: Samsung

Qualcomm julkaisi vuoden 2025 Snapdragon G -sarjan pelipiirit

17.3.2025 - 23:32 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Uusi Snapdragon G3 Gen 3 on yhtiön ensimmäinen Unreal Engine 5:n Lumen-teknologia täysin tukeva pelijärjestelmäpiiri, mutta G2 Gen 2- tai G1 Gen 2 -piireistä säteenseurantatukea on turha etsiä.

Qualcomm on julkistanut tämän vuoden pelikäyttöön suunnitellut järjestelmäpiirinsä kerta rykäyksellä. G3-malli kulkee jo kolmannessa sukupolvessa, kun G2 ja G1 ovat toista sukupolvea.

Qualcomm Snapdragon G3 Gen 3 on yhtiön uusi lippulaivajärjestelmäpiiri pelikäyttöön. Se on varustettu 8-ytimisellä prosessorilla, jonka ytimistä yksi on Prime-luokiteltu, viisi Performance-ytimiä ja kaksi energiatehokkaita Efficiency-ytimiä. Sen Adreno A32 -grafiikkaohjain tukee säteenseurantaa ja järjestelmäpiiri on yhtiön mukaan sen ensimmäinen Unreal Engine 5:n Lumenia tukeva pelipiiri.

Snapdragon G2 Gen 2 on yhtiön mukaan suunnattu sekä perinteiseen että pilvipelaamiseen 144 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. Sen 8-ytimisestä prosessorista löytyy yksi Prime, neljä Performance ja kolme Efficiency -ydintä. Grafiikkaohjaimen virkaa toimittaa Adreno A22, joka ei tue säteenseurantaa, mutta suorituskyvyn luvataan olevan valtava harppaus eteenpäin; Qualcommin mukaan sen prosessori on jopa 2,3- ja GPU 3,8-kertaa niin nopea,m kuin G2 Gen 1 -järjestelmäpiirin.

Sekä Snapdragon G3 Gen 3- että G2 Gen 2 -alustat sisältävät FastConnect 7800 -ohjaimen Wi-Fi 7 ja Bluetooth 5.3 -tuella. Yhteneväistä on myös tuki 144 hertsin QHD+-resoluution näytöille.

Snapdragon G1 Gen 2 on suunnattu pääasiassa pilvipelien striimaamiseen ja se on ominaisuuksiltaan selvästi joukon heikoin. Sen 8-ytimisessä prosessorissa on kaksi Performance ja kuusi Efficiency -ydintä, joiden luvataan olevan 80 % G1 Gen 1 -piiriä nopeampia. Adreno A12 -grafiikkaohjaimen kerrotaan puolestaan peittoavan edeltäjänsä 25 %:n erolla. Alustan langattomien yhteyksien tuki rajoittuu Wi-Fi 5- ja Bluetooth 5.1 -tasolle ja näyttöjen osalta tuettuna ovat FullHD+-resoluution näytöt 120 hertsin virkistystaajuudella.

Qualcommin mukaan ainakin Ayaneo, OneXsugar ja Retroid Pocket ovat tuomassa uusiin järjestelmäpiireihin perustuvia Android-pelilaitteita. Ensimmäiset laitteista tulevat yhtiön mukaan myyntiin vielä kuluvan neljänneksen eli tämän kuun aikana.

Lähde: Qualcomm

Uusi artikkeli: Testissä Huawei FreeBuds Pro 4 -nappikuulokkeet

Testasimme Huawein vuoden 2025 lippulaivatason nappikuulokkeet.

Huawein FreeBuds Pro -lippulaivanappimallisto saavutti tänä vuonna jo neljännen sukupolvensa. FreeBuds Pro 4:t muistuttavat edeltäjiään, mutta mukaan lisättyjen kultaisten yksityiskohtien kanssa ne tavoittelevat entistä arvokkaampaa ulkonäköä. Uutuuskuulokkeet tukevat SBC-, AAC- ja LDAC-koodekkien lisäksi valmistajan omaa L2HC-koodekkia, joka tukee valituilla Huawein puhelimilla häviötöntä äänensiirtoa maksimissaan peräti 2,3 Mbit/s kaistalla.

Testiartikkelissa tutustumme Huawei FreeBuds Pro 4 -kuulokkeisiin tavanomaisen testirutiinimme mukaisesti arjen käyttökokemusten sekä taajuusvastemittausten kera ja otamme selvää, miten 220 euron suositushintaan asettuvat kuulokkeet onnistuvat kilpailemaan Suomen markkinoilla, joissa Huawein puhelimia ei enää nykyään käytännössä nähdä.

Lue artikkeli: Testissä Huawei FreeBuds Pro 4 -nappikuulokkeet

AMD lupaa suositushintaisten Radeon RX 9000 -näytönohjainten palaavan vielä kauppojen hyllyille

Yhtiön kuluttajapuolen johtaja David McAfeen mukaan uusien näytönohjainten kysyntä on ollut ennennäkemättömän kovaa, mutta lupaa suositushintaisia malleja lisää myyntiin, kunhan se saa toimitetuksi kylliksi Navi 48 -grafiikkapiirejä AIB-valmistajilleen.

AMD julkaisi uudet RDNA 4 -arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimet reilu viikko sitten. Yhtiön kuluttajapuolen johtaja David McAfee on nyt ollut HotHardwaren haastattelussa Radeon-näytönohjainten ja tällä viikolla myyntiin tulleiden uusien Ryzen 9000X3D -prosessoreiden julkaisun jälkitunnelmien tiimoilta.

HotHardwaren haastatteleman McAfeen mukaan uusien Radeon-näytönohjainten kysyntä on ollut julkaisun yhteydessä maailmanlaajuisesti jopa ennennäkemättömän kovaa ja se on näkynyt myös kaupoissa. Etenkin suositushintaiset mallit katosivat kauppojen varastoista kuluttajien ostoskoreihin sekunneissa.

Julkaisun menestys näkyy myös saksalaisen ComputerBasen keräämissä tilastoissa, joista 3DCenter loi yllä olevan piirakkakaavion. Sivuston lukijat ostivat sen mukaan viikossa jopa 2,4 kertaa niin monta Radeon RX 9000 -näytönohjainta, kuin GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimia koko niiden myynnissä olon aikana. Ylivoimaisesti suurin osa näytönohjaimista oli nopeampaa Radeon RX 9070 XT -mallia, jota pidetään yleisesti selkeästi perusmallia parempana hinta-nopeussuhteeltaan. Kyselyyn vastasi 4219 lukijaa, joista 726 oli ostanut näytönohjaimen tämän vuoden puolella.

Moni kuluttaja on kuitenkin huolissaan näytönohjainten hinnoista, sillä suositushintaisia näytönohjaimia ei ole julkaisun ensisekuntien jälkeen enää näkynyt. McAfeen mukaan toisin kuin prosessorimarkkinoilla, jossa AMD paketoi prosessorit laatikoihin ja lähettää ne suoraan myyntiin, yhtiöllä on näytönohjainten puolella vain rajallisesti mahdollisuuksia vaikuttaa niiden jälleenmyyntihintoihin. Näytönohjaimissa yhtiö toimittaa grafiikkapiirit AIB-valmistajille, jotka sitten asentavat ne useisiin erilaisiin itse suunnittelemiinsa malleihin, joista osa on luonnollisesti muita kalliimpia. Hän kuitenkin lupaa myös suositushintaisten näytönohjainten palaavan myyntiin, kunhan kysyntä tasaantuu ja AMD saa toimitettua kylliksi Navi 48 -grafiikkapiirejä AIB-valmistajilleen. McAfee lupasi jo ennen julkaisua, ettei virallinen suositushinta ole vain julkaisun erikoistarjous ja uskoo lupauksensa pitävän siis myös jatkossa.

Tehokkaimmaimman pään ns. ”halo-näytönohjaimia” odottaville McAfee ehdottaa jäitä hattuun. McAfee toistaa tilastoa, jonka mukaan suurin osa markkinoista ostaa alle 700 dollarin näytönohjaimia ja tällä hetkellä AMD:lle on tärkeintä kasvattaa markkinaosuuttaan, jolla saadaan parannettua paitsi yhtiön sijaa kuluttajien mielissä, myös enemmän kehittäjiä huomioimaan sen näytönohjaimet peleissä nykyistä paremmin. Hän kuitenkin lisää, että yhtiöllä on tietenkin toiveita kattaa koko näytönohjainmarkkinoiden skaala, mutta sen aika ei ole nyt.

Lähteet: Tom’s Hardware, HotHardware @ YouTube

Uusi artikkeli: Testissä OnePlus Watch 3

14.3.2025 - 13:42 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (3)

Testissä OnePlussan 349 euron hintainen kolmannen sukupolven Watch-älykello.

OnePlus ravisteli vuosi sitten hieman älykellomarkkinaa julkaisemalla Watch 2 -mallinsa, joka oli neljän päivän akunkeston tarjoava Wear OS -täysälykello. Suoritus oli siinä valossa vaikuttava, että Applen ja Samsungin viimeaikaiset täysälykellot kykenivät tyypillisesti 1-2 päivän akunkestoihin. Uusi Watch 3 jatkaa pitkälti edeltäjänsä linjoilla, mutta valmistajan mukaan käyttäjäpalautetta on kuunneltu ja se näkyy uuden mallin parannuksissa.

Watch 3:n suositushinta on 349 euroa, eli hinta on noussut edeltäjämallista 20 eurolla. Värivaihtoehtoja on kaksi – testikappaleemme vihreällä rannekkeella varustettu Emerald Titanium sekä tummanharmaa Obsidian Titanium.

Tutustumme tässä artikkelissa Watch 3:een ja erityisesti sen tarjoamiin uudistuksiin useamman viikon ympärivuorokautisen käyttötestijakson pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä OnePlus Watch 3

Live: io-techin Tekniikkapodcast (11/2025)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 14. maaliskuuta tavanomaiseen aikaan noin kello 15 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Windows Central: ”Xbox-käsikonsoli” tulee olemaan käsikonsoliluokan PC

Sivuston tietojen mukaan Project Kennan nimellä tunnettu Xbox-käsikonsoli toteutetaan yhteistyössä Asuksen kanssa ja se olis ROG Allyn kaltainen Windows PC Xbox-brändäyksellä.

Microsoftin on huhuttu jo pidempään valmistelevan Xbox-käsikonsolia. Nyt Windows Central on saanut käsiinsä väitettyjä tietoja tulevasta pelikoneesta.

Toisin kuin monet olettivat, ”Project Kennan” Xbox-käsikonsoli ei tule olemaan nykytietojen valossa varsinaisesti pelikonsoli, vaan Xbox-henkinen käsikonsoliluokan tietokone. Microsoft toteuttaa tiettävästi projektia yhteistyössä Asuksen kanssa ja se tulisi muistuttamaan merkittävästi yhtiön käsikosoliluokan ROG Allya.

Microsoftin kerrotaan tekevän muutoinkin parhaillaan töitä useiden OEM-valmistajien kanssa Windows-pohjaisten pelitietokoneiden merkeissä ja panostavan vahvasti Xbox-sovellukseen ja Xbox Game Bar -ominaisuuteen. Yhtälö ei tiettävästi kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Microsoft julkaisisi vielä tulevaisuudessa perinteisiä Xbox-konsoleita, vaikka vastakkaisiakin oletuksia on kuultu eri tahoilta.

Windows Centralin tietojen mukaan vaikka Project Kennan tulee muistuttamaan ROG Allya, siitä tulisi löytymään selkeämmät ”kahvat” käsille sekä erillinen Xbox-painike. Sivuston tiedot eivät ole kuitenkaan vielä kyllin kattavia varmistamaan sitä, tuleeko se olemaan käytännössä ROG Ally 2, Xbox-brändätty ROG Ally 2 vai täysin erillinen tuote. Varmana tietona Windows Central mainitsee kuitenkin sen, että kyse on nimenomaan Windows-laitteesta eikä se tule pyörittämään Xbox-pelejä, pois lukien luonnollisesti myös PC:lle julkaistut Xbox Play Anywhere -pelit.

Tämänhetkisten tietojen mukaan Microsoftin ja Asuksen Project Kennan tullaan julkaisemaan vielä kuluvan vuoden aikana.

Lähde: Windows Central

Intel esitteli Panther Lake -prosessoria Embedded Worldissä

Lunar Laken tavoin Panther Lake on mobiilialustoille suunnattu prosessori, mutta edeltäjästään poiketen se luottaa pääasiassa yhtiön omiin valmistusprosesseihin ja mahdollistaa jälleen muistien päivittämisen.

Intel on esitellyt Embedded World -messuilla seuraavan sukupolven Panther Lake -prosessoreita. Mitään varsinaisia demoja prosessorilla ei tiettävästi esitetty, mutta uusia tietoja siitä sentään irtosi.

Core Ultra 3 -sarjana kaikella todennäköisyydellä julkaistava Panther Lake on kannettaviin suunnattu prosessori, jossa tulee nykytietojen mukaan olemaan parhaimmillaan 16 ydintä. Neljä ytimistä on tehokkaita Cougar Cove -arkkitehtuurin P-ytimiä, kahdeksan energiatehokkaita Skymont-arkkitehtuurin E-ytimiä ja loput neljä oletettavasti saman arkkitehtuurin erittäin vähävirtaisia LP-E-ytimiä. Prosessorissa tulee olemaan myös aiempaa nopeampi NPU-kiihdytin ja Celestial- eli Xe3-arkkitehtuurin grafiikkaohjain.

Intel on joutunut viime vuosina tukeutumaan yhä enemmän TSMC:n tuotantolinjoihin omien valmistusprosessiensa ongelmien vuoksi. Panther Lake tulee kuitenkin luottamaan yhtiön omiin tuotantolaitoksiin ja ennen kaikkea uuteen Intel 18A -valmistusprosessiin. Intel 18A:n myötä käyttöön saadaan myös PowerVia-teknologia, joka siirtää virransyötön sirun takapuolelle. Prosessi hyödyntää uusia RibbonFET- eli Gate-All-around-transistoreja.

Paikalla olleen PC Games & Hardwaren mukaan yli 70 % Panther Laken siruista tullaan valmistamaan Intelin omilla prosesseilla, mutta tarkkaa jakoa tai edes sirujen määrää ei tässä vaiheessa vielä tiedetä. Yksi siru, joka tiettävästi tullaan edelleen valmistamaan TSMC:llä, tulee olemaan järeämpi 12 Xe3-ytimen grafiikkaohjain, jonka odotetaan käyttävän N3E-prosessia. Kevyempi 4 Xe3-ytimen grafiikkaohjaimen sisältävä siru sen sijaan tullaan tiettävästi tuottamaan Intel 3 -prosessilla.

Monen mielestä positiivisena kehityksenä Panther Lake ei jatka Lunar Laken jalanjäljissä prosessorin kanssa samaan paketointiin asennettujen muistien kanssa, vaan tulee mahdollistamaan muistien päivittämisen prosessorin näkökulmasta. Oletettavasti prosessorit tulevat siis käyttämään oletuksena LPCAMM2-muisteja, mutta mikään ei tietenkään estä valmistajia juottamasta muisteja emolevylle. Intel varmisti samalla, ettei muutkaan sen tulevista prosessoreista tule integroimaan muisteja enää samaan paketointiin prosessorin kanssa.

Intel tulee julkistamaan Panther Lake -prosessorit virallisesti tiettävästi Computex 2025 -messuilla toukokuussa.

Lähde: PC Games & Hardware